Afslag på lyddæmper til luftgevær

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Afslag på lyddæmper til luftgevær

Indlæg af ARD » 3. okt 2017, 14:30

Hej

Jeg købte et luftgevær i tyskland for ikke så længe siden og der fulgte en lyddæmper med så jeg tænkte at det var ingen sag at få en tilladelse til den da det nu var blevet lovligt i dk. Jeg har dog fået et uforstående afslag med henvisning til SKV registeret der overhovedet ikke har noget at gøre med 4.5mm luftgeværer. Jeg har så bedt våbenkontoret om at genoverveje afslaget, er der andre der har fået afslag eller tilladelse??

Mvh. Alex
"Hej xxx

Vi kan ikke give tilladelse til en lyddæmper, da lyddæmpere ikke kan bruges i SKV-regi.

Kontakt DSkyU eller DGI for yderligere information.

Med venlig hilsen

xxx
Sagsbehandler
Våben- og Tilladelsessektionen

Københavns Vestegns Politi

Administrativt Center Øst
Postboks 199
2630 Taastrup
Telefon: +45 4386 1500
E-mail: tje036@politi.dk
Web: http://www.politi.dk/vestegnen

cid:image001.gif@01C9F4BF.4880EEF0"
Senest rettet af ARD 3. okt 2017, 14:43, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Afslag på lyddæmper til luftgevær

Indlæg af C-X » 3. okt 2017, 14:40

WTF?!

Det er eddermugme en ommer! :rolf:

Jeg er glad for, at det ikke kommer fra "mit" våbenkontor.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 3. okt 2017, 14:46

Iøvrigt tror jeg at man sagtens kan tage til DM i luft med en lyddæmper på-monteret så længe geværets totallængde er indenfor DDS reglerne.

Mvh. Alex

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 3. okt 2017, 15:37

Du kan vel bare skrive til dem, at geværet ikke skal anvendes til skydning under DGI/Unionen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 3. okt 2017, 15:52

Sakset direkte fra etatens hjemmeside:

Våbentilladelser uden jagttegn:
Våbentilladelser uden jagttegn udstedes eksempelvis til:

Signalvåben
Lyddæmpere (Hvis du f.eks. har et luftgevær i kaliber 4,5 mm eller derunder)

Der står blot, at det udsteder tilladelsen til dig, hvis du skal bruge den til 4.5 mm luftvåben, så hvor de får noget om SKV fra er mig en gåde. :giggle:

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Rednex » 3. okt 2017, 19:15

Bare for en god ordens skyld - nu har du ikke brugt en SKV blanket til ansøgningen, vel?

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 3. okt 2017, 22:57

Nej, jeg har ikke brugt en SKV2, jeg brugte politiets online formular.

Jeg har svaret tilbage:
"Det forstår jeg ikke da 4.5mm luftgeværer ikke har noget at gøre med SKV regi. 4.5mm luftgeværer skal ikke registreres i SKV registeret så jeg kan ikke se hvorfor jeg får afslag på det. Jeg skyder i haven med luftgevær som er ganske lovligt at gøre og jeg vil nedbringe larmen fra den. DDS eller DGI har overhovedet ikke noget med tilladelse af lyddæmpere at gøre. Jeg synes at den afgørelse skal genovervejes da begrundelsen er forkert.
"

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 4. okt 2017, 16:22

Står der nogen steder at lyddæmpere udelukkende må bruges til jagt/regulering?

"Hej xxx

Da du ikke har jagttegn gik jeg ud fra, at du skulle bruge den til et SKV-våben. Gasdrevne 4,5mm kan registreres i SKV.

Men jeg er bange for, at udfaldet bliver det samme. Vi kan ikke udstede en tilladelse til dig, da du ikke har jagttegn.

Lyddæmpere må alene bruges til jagt/regulering i Danmark.

Med venlig hilsen

xxx
Sagsbehandler

Postboks 199
2630 Taastrup
Web: www.politi.dk/vestegnen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 4. okt 2017, 16:26

ARD skrev:Står der nogen steder at lyddæmpere udelukkende må bruges til jagt/regulering?

"Hej xxx

Da du ikke har jagttegn gik jeg ud fra, at du skulle bruge den til et SKV-våben. Gasdrevne 4,5mm kan registreres i SKV.

Men jeg er bange for, at udfaldet bliver det samme. Vi kan ikke udstede en tilladelse til dig, da du ikke har jagttegn.

Lyddæmpere må alene bruges til jagt/regulering i Danmark.

Med venlig hilsen

xxx
Sagsbehandler

Postboks 199
2630 Taastrup
Web: http://www.politi.dk/vestegnen

Du skal svare dem at det står der intet om i loven, I loven står at tilladelse til dæmper skal gives til rifler og haglbøsse man besidder lovligt, du besidder din luftriffel lovligt, og hvis de fastholder et afslag vil du gerne have henvisninger til hvilke paragraffer afslaget er givet ud fra og en klagevejledning.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 4. okt 2017, 16:55

Jeg har svaret:
"Hej
Der er i ansøgningen ikke nævnt nogen steder Gasdrevne luftgeværer (jeg går ud fra at du mener CO2 drevet geværer). Det er til et luftgevær i 4,5mm, så du kan overhovedet ikke være i tvivl om at det IKKE er til jagt da den mindste tilladte kaliber til regulering er cal .22.
I og med at der står på politiets egen hjemmeside at det IKKE kræves jagttegn til en lyddæmper beregnet til 4.5mm luftgevær så behøver jeg ikke jagttegn for at få tilladelse til lyddæmper i 4.5mm til luftgevær. Vil du være så venlig at overholde det der står på politiets egen hjemmeside.

Du påstår at lyddæmpere udelukkende er til jagt/regulering, hvor i den danske lovgivning står der det? Der er ingen steder i våbenlovgivningen hvor der står at lyddæmper tilladelse gives udelukkende til jagt/regulering, reglerne blev ændret i 2013 hvor det blev muligt at få tilladelse til lyddæmper. Hvis du ikke har fået læst op på det kan du finde det her (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 58802#Kap1 ) § 7:
"§ 7. Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben."

På Nordisk våbenforum er der mage der har fået denne type tilladelse til lyddæmpere, så jeg forstår ikke hvorfor du er modvillig til at give mig denne tilladelse. Du har haft mulighed for at kontrollere at jeg har en ren straffeattest, selv om det ikke er et krav til denne tilladelse.

Mvh. Alex"

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 4. okt 2017, 17:01

Når nu røgen har lagt sig og forhåbentligt har fået din tilladelse til dæmperen og din importtilladelse, så send lige korrespondancen omkring Danmarks Jægerforbund. Ikke fordi det er jagtligt relevant, men fordi de pt. har en høne at plukke med Justitsministeriet, angående våbensager og sagsbehandling.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 4. okt 2017, 17:03

ARD skrev:Jeg har svaret:
"Hej...

Mvh. Alex"
Glimrende!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 4. okt 2017, 19:17

Bofhenator skrev:
"Hej...

Mvh. Alex"
Glimrende!
Enig.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 5. okt 2017, 03:43

Agamemnon skrev:
Bofhenator skrev:
"Hej...

Mvh. Alex"
Glimrende!
Enig.
Også enig i argumenterne, men måske tonen lige skal modificeres en lille smule, hvis du vil holde dig gode venner med dem ;-)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 5. okt 2017, 11:24

Fint skriv - personligt ville jeg fjerne de mere følelsesmæssige/indignerede dele af brevet. Ikke så meget af frygt for at genere etaten som sådan - men mere fordi min erfaring er at ting oftest går hurtigere og mere gnidningsfrit hvis man holder en høflig tone (uanset hvor ubehjælpeligt uprofessionelt man bliver behandlet den anden vej - dette fælder ikke bare myndigheder, men alle man iøvrigt kan blive uenige med, herunder konen :oops: ).
Men det er naturligvis en smagssag
Mvh Frederik

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 5. okt 2017, 23:20

FrederikF skrev:Fint skriv - personligt ville jeg fjerne de mere følelsesmæssige/indignerede dele af brevet. Ikke så meget af frygt for at genere etaten som sådan - men mere fordi min erfaring er at ting oftest går hurtigere og mere gnidningsfrit hvis man holder en høflig tone (uanset hvor ubehjælpeligt uprofessionelt man bliver behandlet den anden vej - dette fælder ikke bare myndigheder, men alle man iøvrigt kan blive uenige med, herunder konen :oops: ).
Men det er naturligvis en smagssag
Mvh Frederik
Jeg må indrømme at jeg kom lidt op at køre over det da jeg slet ikke havde forestillet mig at den ikke ville gå igennem maskineriet. Jeg var ved at skrive et mere "høfligt" brev da jeg fik et uventet svar.

"Hej xxx

Hvis den kun er til luftgevær 4,5mm og kan den ikke bruges til en .17HRM eller anden salonkaliber kræver det ingen tilladelse.

Du kan dermed frit indføre og besidde en lyddæmper, der er konstrueret til at sidde på et luftgevær 4,5mm.

Er den beregnet til en salonkaliber kræver det et jagttegn.

Med venlig hilsen

xxx
Sagsbehandler

Våben- og tilladelsessektionen
Postboks 199
2630 Taastrup
Mobil: +45 4386 1500
E-mail: kbhv-acoe-vaaben@politi.dk
Web: www.politi.dk/vestegnen

Så hvordan finder man ud af om den kun er beregnet til luftvåben??? Jeg fulgte med i en anden tråd hvor det blev diskuteret at deaktiverede våben i EU ikke er anset som deaktiveret i Danmark med mindre de blev skåret på langs. Jeg prøver at spørge forhandleren om den kan holde til en .17HMR???

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 5. okt 2017, 23:33

Det er sgu et volapyk svar. Kan den sidde på en luftriffel i kaliber .17 - så kan den også sidde på en krudtriffel i kaliber .17 (sikkert også på en kaliber .22 med mindre tolerancerne er meget små).

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 5. okt 2017, 23:40

Det her bliver da bedre og bedre... Eller dummere og dummere, om man vil! :popkorn:

Please lov os, at du sender korrespondancen omkring Danmarks Jægerforbund. :thumbup:

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 5. okt 2017, 23:48

Jeg er dog ikke sikker på at det overholder lovgivningen. Der står ingen steder i lovteksten at lyddæmpere beregnet til luftgeværer er tilladelses-frie. Jeg læser det som en generel lov der siger at man skal have tilladelse til lyddæmpere uanset kaliber så længe den kan monteres på et våben og luftgeværer er stadig et våben.

Citat:
" 1. Efter bekendtgørelse nr. 1248 af 30. oktober 2013 om våben og ammunition mv. kan politidirektøren give tilladelse til nærmere angivne våben mv. For tilladelse, samtykke og godkendelse, der gives af politidirektøren efter våbenbekendtgørelsen, gælder nedenstående bestemmelser."
...
" 7. Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde."

...
"
Bestemmelser vedrørende våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1

§ 1. Følgende våben undtages fra forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1:
1) Forladevåben, der er fremstillet før 1870.
2) Bagladevåben, der er fremstillet før 1870, og som ikke kan anvende enhedspatroner.
§ 2. Luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2. Piber og løb med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 2."

Det ender nok alligevel med at jeg skriver det "høflige" brev.

Mvh. Alex

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 5. okt 2017, 23:55

Jeg kunne godt tænke mig at der ikke kom flere "dumheds" bemærkninger, de har det hårdt i politiet med bevogtning af det ene og det andet, nedskæringer, overarbejde og hvad der ellers er. De mangler nok en "legal department" til at tage sig af den slags, så hvis de møder noget de ikke har set før ender det automatisk med et afslag.

Konstruktive råd modtages gerne.
Er der nogen her på NVF der har fået en lyddæmper tilladelse til 4.5mm luft,så upload den uden synlig navn og personlige oplysninger....
Senest rettet af ARD 6. okt 2017, 00:16, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. okt 2017, 00:16

Legal Department er netop ACØ, i dette tilfælde. Du har en korrespondance med dem der pt skulle forestille at have alle kompetencerne. Der er ingen undskyldning, fra deres side af.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 6. okt 2017, 02:47

Spændende. Jeg ser frem til opdateringer.

Jeg forstår for øvrigt også lovgivningen som at en lyddæmper er tilladelses krævende.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 6. okt 2017, 12:11

C-X skrev:Legal Department er netop ACØ, i dette tilfælde. Du har en korrespondance med dem der pt skulle forestille at have alle kompetencerne. Der er ingen undskyldning, fra deres side af.
Præcis - ACØ og ACV er netop sat i verden til at behandle våbentilladelser, og derfor må man forvente at de er opdaterede på våbenlovgivningen.

Men som sagt, det er menneskeligt at fejle, og der kommer nok et tidspunkt hvor det er meget "Copy/Paste" - hvilket nok er hvad der er gået galt her.
Det BURDE ikke ske, når man læser ansøgning igennem og skal forholde sig individuelt til dem. Men det kan vel smutte når det bliver lidt for meget "samlebåndsarbejde".

Så krydser fingre for at de forstår hentydningen med henvisningen til lovgivningen, og at det er nævnt at det ikke er til skytteforeningsvåben.
Alt efter hvor tyndskindet personen er som har behandlet den, så burde den gå igennem - der kan selvfølgelig godt sidde en skrankepave der stædigt opretholder sit afslag, fremfor at erkende personligt nederlag. Men så er der klage-vejen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 11. okt 2017, 14:08

ARD skrev:Jeg kunne godt tænke mig at der ikke kom flere "dumheds" bemærkninger, de har det hårdt i politiet med bevogtning af det ene og det andet, nedskæringer, overarbejde og hvad der ellers er. De mangler nok en "legal department" til at tage sig af den slags, så hvis de møder noget de ikke har set før ender det automatisk med et afslag.

Konstruktive råd modtages gerne.
Er der nogen her på NVF der har fået en lyddæmper tilladelse til 4.5mm luft,så upload den uden synlig navn og personlige oplysninger....
Jeg er fuldstændig enig i at der ikke er nogen grund til at nedgøre ACØ eller ACV med mere eller mindre "kloge" bemærkninger, men jeg må også nok ha' lov til at tænke (lidt højt måske) at det er dog forbandet at man har lukket de forskellige våbenkontorer rundt omkring i politikredsene for at samle sagkundskaben i 2 højborge, især når der kommer sådan en gang vås ud fra dem.

Der er såvidt jeg kan læse mig frem til intet til hinder for at besidde en lyddæmper til et 4,5mm luftgevær (uden jagttegn, riffeltilladelse, vandelsgodkendelse eller kørekort for den sags skyld), uanset om den samme lyddæmper kan sættes på en salonriffel af samme kaliber eller ej, dog kræver det uanset vind og vejr en tilladelse. (som ACX skal udstede)

Problemet er simpelthen nok at et 4,5mm luftgevær, rent våbenlovmæssigt, betragtes som et stykke "aldersbestemt legetøj" og at kombinere det med noget som reelt kræver en "våbentilladelse" er nok en kombination som man overhovedet ikke har tænkt på da man lavede loven.

Om det tjener noget formål at sende brevvekslingen til Jægerne, det ved jeg nu ikke men det kan Jægerne selv vurdere.

En anden ting som jeg ikke forstår i det som Politiet skriver er at de ikke kan udstede en tilladelse til en lyddæmper til et våben som besiddes på en SKV, det mener jeg heller ikke er en korrekt tolkning af bekendtgørelsen, der står bare at man kan få en tilladelse til våben som man besidder lovligt, og det gør man vel på en SKV.

Skulle man få den tovlige ide at spørge f.eks. DSKYU (jeannie Majbred) så kunne det blive interessant at få at vide hvad Unionens holdning er til det spørgsmål, ikke at betyder en døjt i forhold til loven, men alligevel.....
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 11. okt 2017, 15:25

Rigsby skrev:Skulle man få den tovlige ide at spørge f.eks. DSKYU (jeannie Majbred) så kunne det blive interessant at få at vide hvad Unionens holdning er til det spørgsmål, ikke at betyder en døjt i forhold til loven, men alligevel.....
Parterne i SKV har allerede taget stilling:
5. Gevind for enden af riflens pibe der muliggør montering af andet udstyr, må alene anvendes til montage af mundingsbremse og flammeskjulere. (Andet udstyr som f.eks. lyddæmper anvendes ikke i nogen godkendt sportsskydningsdisciplin og må derfor ikke monteres/anvendes.)
https://mimer.dgi.dk/_layouts/15/DGI.Mi ... 1501876054
At det er noget vås ændrer ikke på at det er den officielle holdning fra DGI Skydning, Unionen og Firmaidræt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar