Rifler og kalibre som 16 årig?
-
- Newbie
- Interesser: Salonrifler, Målskydning
- Geografisk sted: Frederikssund
- Been thanked: 1 time
Rifler og kalibre som 16 årig?
Hej alle
Jeg er 16 år og i gang med at tage mit jagttegn nu og burde forhåbentligt have det til foråret.
Jeg har dog gået og undret mig over;
hvad kan jeg som under 18 egentlig få lov til at erhverve?
Hvilke kalibrer må jeg eje? Og må jeg eje en halvautomatisk riffel, Ruger 10/22 F.eks. såfremt den bliver brugt til agt i udlandet?
Jeg er 16 år og i gang med at tage mit jagttegn nu og burde forhåbentligt have det til foråret.
Jeg har dog gået og undret mig over;
hvad kan jeg som under 18 egentlig få lov til at erhverve?
Hvilke kalibrer må jeg eje? Og må jeg eje en halvautomatisk riffel, Ruger 10/22 F.eks. såfremt den bliver brugt til agt i udlandet?
-
- Platin Member
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 44 times
Re: Rifler og kalibre som 16 årig?
først når du har jagttegn
ingen begrænsning på kalibre
det med halvauto ved jeg ikke en fis om ( og kan heller ikke se charmen ved det men det skal jeg nok holde for mig selv)

det med halvauto ved jeg ikke en fis om ( og kan heller ikke se charmen ved det men det skal jeg nok holde for mig selv)
Bobo ------ Igen uden billeder
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Nul halvautomatiske inden du er 18 år og .50 BMG er også no-go. Derudover så ligger verden åben.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
20 år, hvis det er halvautomatiske rifler og andre våben af særlig farlig karakter.C-X skrev:Nul halvautomatiske inden du er 18 år og .50 BMG er også no-go. Derudover så ligger verden åben.
Våbencirkulæret skrev: Kapitel 2
Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,
2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,
3) halvautomatiske rifler og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member

Jeg huskede galt...

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Som ung jæger bør man starte med at få det væsentligste udstyr på plads:
Våbenskab, haglgevær, bestå skydeprøver, riffel, tøj og høreværn.
Jeg vil dog sige én ting, og det er, at du skal allokere penge til gode høreværn og en god lyddæmper til din riffel. Jo mere, du skåner din hørelse, jo mindre risiko er der for, at ender som en af "de gamle, døve tosser"
. Jeg er selv 19 år og bruger gerne ørepropper, høreværn og lyddæmper samtidigt. Du får kun én hørelse, og når først tinitussen sætter ind, så går den ikke væk.
Som nyjæger går du ikke galt med en 6.5x55 eller en .308 Win. Der er intet "specielt" over disse kalibere, de kan ikke bruges til at prale med over for vennerne, men de er relativt økonomiske at skyde med, kan nedlægge alt vildt i Danmark og det meste i Europa (lokale love kan dog sige noget andet, men det er ikke kaliberens skyld) og begge har relativt lidt rekyl, der kan gøres mindre ved hjælp en af en lyddæmper. En mundingsbremse kan gøre det samme, men drop den tanke, for folk med mundingsbremse på deres rifler er de værste at møde på en skydebane.
Fokuser dog først på at bestå jagtprøven. Knæk og bræk!
Våbenskab, haglgevær, bestå skydeprøver, riffel, tøj og høreværn.
Jeg vil dog sige én ting, og det er, at du skal allokere penge til gode høreværn og en god lyddæmper til din riffel. Jo mere, du skåner din hørelse, jo mindre risiko er der for, at ender som en af "de gamle, døve tosser"

Som nyjæger går du ikke galt med en 6.5x55 eller en .308 Win. Der er intet "specielt" over disse kalibere, de kan ikke bruges til at prale med over for vennerne, men de er relativt økonomiske at skyde med, kan nedlægge alt vildt i Danmark og det meste i Europa (lokale love kan dog sige noget andet, men det er ikke kaliberens skyld) og begge har relativt lidt rekyl, der kan gøres mindre ved hjælp en af en lyddæmper. En mundingsbremse kan gøre det samme, men drop den tanke, for folk med mundingsbremse på deres rifler er de værste at møde på en skydebane.
Fokuser dog først på at bestå jagtprøven. Knæk og bræk!

-
- Newbie
Tusind tak for jeres hurtige svar!
Jeg har nok haft en lidt forhastet tilgang til tingene.
Så nu tager jeg det som det kommer, får skaffet mig høreværn og diverse til at starte med istedet for at gå ud og lege cowboy
God søndag aften til jer alle!
Jeg har nok haft en lidt forhastet tilgang til tingene.
Så nu tager jeg det som det kommer, får skaffet mig høreværn og diverse til at starte med istedet for at gå ud og lege cowboy

God søndag aften til jer alle!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
At lege cowboy er skægtPape1080 skrev:
Så nu tager jeg det som det kommer, får skaffet mig høreværn og diverse til at starte med istedet for at gå ud og lege cowboy![]()

Hvis du gerne vil have en "hurtig" Salonriffel, til regulering, men en, der ikke er halvauto, så kig på Browning BL22, den kan repeteres "næsten" så hurtigt, som en halvauto, og så er det jo en bøjlelader, med masser af Cowboy Appeal. (Har en, har også en Bøjlelader i .44Mag)
Hvis du vil lege Cowboy i baghaven, så må du desværre vente, til du er 18, og lovligt kan købe AirSoft "legetøj" i Cowboy stil.... (Har en Tanaka SAA)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- Platin Member
Det er helt okay at lege cowboy en gang imellem
Hvis du har en lyst der skal styres og et behov der skal dækkes, så start ud med en salonriffel i .22 LR (bøjlespænder hvis det skal være hel wild west) og / eller et godt luftgevær i 5,5 mm. Ingen af delene behøver tage livet af sparegrisen og der er til mange timers sjov og indlæring, samt jagt og regulering (når du bliver 18 år), for beskedne midler. Begge dele må benyttes inden en riffelprøve.
Du skal ikke undskylde en evt. skydelyst og skydning behøver ikke have noget med jagt at gøre, men det hjælper med færdighederne (også jagtligt, forståes), hvis man træner det målrettet.
Når du nu kommer i gang med at gennemtrawle dette sted for guldkorn, så finder du ud af, at mange andre også er startet et sted. Der er gode tråde om salonrifler, luftgeværer, haglgeværer og meget andet godt, du kan begrave dig i, til den anden side af jul.
Der findes ikke rigtig noget, der hedder gode begyndervåben - det er som regel noget ragelse der kun kan prakkes på begynderen. Begyndere har lige så meget behov for kvalitet, som den erfarne - måske endda mere!
Finder du så noget skydejern, som du mener fortjener din kærlighed og dedikation, så vær ikke bange for at skrive herinde. Der er forbløffende mange, der vil tilbyde et par skud, mod kolde Pepsier eller tilsvarende. Så har du muligheden for, at finde ud af, om du har kastet din kærlighed på det rigtige.
Nå ja, se at få dig en indkomst

Hvis du har en lyst der skal styres og et behov der skal dækkes, så start ud med en salonriffel i .22 LR (bøjlespænder hvis det skal være hel wild west) og / eller et godt luftgevær i 5,5 mm. Ingen af delene behøver tage livet af sparegrisen og der er til mange timers sjov og indlæring, samt jagt og regulering (når du bliver 18 år), for beskedne midler. Begge dele må benyttes inden en riffelprøve.

Du skal ikke undskylde en evt. skydelyst og skydning behøver ikke have noget med jagt at gøre, men det hjælper med færdighederne (også jagtligt, forståes), hvis man træner det målrettet.
Når du nu kommer i gang med at gennemtrawle dette sted for guldkorn, så finder du ud af, at mange andre også er startet et sted. Der er gode tråde om salonrifler, luftgeværer, haglgeværer og meget andet godt, du kan begrave dig i, til den anden side af jul.
Der findes ikke rigtig noget, der hedder gode begyndervåben - det er som regel noget ragelse der kun kan prakkes på begynderen. Begyndere har lige så meget behov for kvalitet, som den erfarne - måske endda mere!
Finder du så noget skydejern, som du mener fortjener din kærlighed og dedikation, så vær ikke bange for at skrive herinde. Der er forbløffende mange, der vil tilbyde et par skud, mod kolde Pepsier eller tilsvarende. Så har du muligheden for, at finde ud af, om du har kastet din kærlighed på det rigtige.

Nå ja, se at få dig en indkomst

- Agamemnon
- Moderator
Begge disse kalibre, men måske især 6,5'ere, har et præcisionspotentiale, der sagtens kan imponere selv de mest rutinerede skytter.Flugteren skrev:
Som nyjæger går du ikke galt med en 6.5x55 eller en .308 Win. Der er intet "specielt" over disse kalibere, de kan ikke bruges til at prale med over for vennerne
En underspillet "show of force" med en 6,5-kedelig kan være ganske prangende, i sig selv.
Der er altså fremragende underholdningsværdi i at se rifler til få tusinde kroner skyde lige op med grej, der er 10-20 gange dyrere og er lige så mange gange smartere at se på.
At se folk, der har smidt værdien af en fornuftig bil i deres udstyr (inkl. Undertegnede), få tæsk med tæsk på og ligne en vred Kaj-kage er hylende morsomt.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Agamemnon
- Moderator
Hørt !C-X skrev:Der er forbløffende mange, der vil tilbyde et par skud, mod kolde Pepsier eller tilsvarende.

Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
Det fede ved skydning og jagt er, at det kan gøre selv gamle vrisne mænd, til små fjantede drenge igen, når det hele bare spiller eller braget er højt nok
Du skulle nok ikke være kommet herind, som 16 årig, med forventinger om, at vi skulle tale dig til fornuft
Vi kan kun sige;

Du skulle nok ikke være kommet herind, som 16 årig, med forventinger om, at vi skulle tale dig til fornuft

Vi kan kun sige;

-
- Newbie
Idet jeg læser dit svar sidder jeg med 5 faner åbne på Brownings hjemmeside, under ".22 rifles"JRexA skrev: Hvis du gerne vil have en "hurtig" Salonriffel, til regulering, men en, der ikke er halvauto, så kig på Browning BL22, den kan repeteres "næsten" så hurtigt, som en halvauto, og så er det jo en bøjlelader, med masser af Cowboy Appeal. (Har en, har også en Bøjlelader i .44Mag)

Men det minder mig om, jeg har læst at Semi-automatiske våben højest må have plads til 2 skud når det er til jagt, et i magasinet og 1 i kammeret Gælder det også med normale rifler som ikke er Semi?

Jeg nåede aldrig at spørge min Jagtlærer sidst nemlig.
-
- Platin Member
Pt. er der ikke magasinbegrænsning på repetér-rifler.
Haglvåben er altid kun 2: 1 i begge løb, eller 1 kammer og 1 i magasin.
Glem halvautomatiske våben for nu - der kan komme yderligere begrænsinger inden du er fyldt 20 år...
Haglvåben er altid kun 2: 1 i begge løb, eller 1 kammer og 1 i magasin.
Glem halvautomatiske våben for nu - der kan komme yderligere begrænsinger inden du er fyldt 20 år...
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Halvautomatiske rifler til jagt må ganske rigtigt kun kunne indeholde 2 skud, inkl. 1 i kammeret.
Manuelt ladede(bolt action, pump action, lever action, straight pull osv osv...) våben har som skrevet ovenfor, ingen begrænsninger, for magasinkapacitet.
Så du kan i princippet komme med en "AR15" pumpgun, og et 100 skuds magasin....
Manuelt ladede(bolt action, pump action, lever action, straight pull osv osv...) våben har som skrevet ovenfor, ingen begrænsninger, for magasinkapacitet.
Så du kan i princippet komme med en "AR15" pumpgun, og et 100 skuds magasin....
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Og inden du overvejer at bruge penge, så spørg herinde om nogen har grejet allerede. Som 16-årig kan finansiere små og et fejlkøb er træls. Der er ikke så langt fra Frederikssund til kalvebod hvor en del af os kommer med jævne mellemrum. Lav en aftale om at komme derud og prøv noget forskelligt af det vi allerede har, så har du et større erfaringsgrundlag inden det er dine egne penge der skal bruges.
Mange NVF'ere lader gerne nye (og gamle) skytter prøve deres våben :-)
Mange NVF'ere lader gerne nye (og gamle) skytter prøve deres våben :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Manuelt ladede RIFLER (boltaction, leveraction, pumpaction....) er ikke begrænset af 2 skud, ligesom HAGLVÅBEN er.!Pape1080 skrev: Men det minder mig om, jeg har læst at Semi-automatiske våben højest må have plads til 2 skud når det er til jagt, et i magasinet og 1 i kammeret Gælder det også med normale rifler som ikke er Semi?
Derfor er eksempelvis en Mossberg MVP bolt-action riffel med aftageligt 100skuds dobbelt-tromlemagasin ganske lovligt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Jeg kan have 6 i magasinet og 1 i kammeret på denne leveraction, men til almindelig anstands jagt har jeg ikke mere end 1 kammeret og 2 I magasinet.Pape1080 skrev:Idet jeg læser dit svar sidder jeg med 5 faner åbne på Brownings hjemmeside, under ".22 rifles"JRexA skrev: Hvis du gerne vil have en "hurtig" Salonriffel, til regulering, men en, der ikke er halvauto, så kig på Browning BL22, den kan repeteres "næsten" så hurtigt, som en halvauto, og så er det jo en bøjlelader, med masser af Cowboy Appeal. (Har en, har også en Bøjlelader i .44Mag)![]()
Men det minder mig om, jeg har læst at Semi-automatiske våben højest må have plads til 2 skud når det er til jagt, et i magasinet og 1 i kammeret Gælder det også med normale rifler som ikke er Semi?![]()
Jeg nåede aldrig at spørge min Jagtlærer sidst nemlig.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Du har helt ret, og jeg elsker selv min 6.5. Masser af præcision og blød rekyl, der forbedres ved hjælp af lyddæmper.Agamemnon skrev:Begge disse kalibre, men måske især 6,5'ere, har et præcisionspotentiale, der sagtens kan imponere selv de mest rutinerede skytter.Flugteren skrev:
Som nyjæger går du ikke galt med en 6.5x55 eller en .308 Win. Der er intet "specielt" over disse kalibere, de kan ikke bruges til at prale med over for vennerne
En underspillet "show of force" med en 6,5-kedelig kan være ganske prangende, i sig selv.
Der er altså fremragende underholdningsværdi i at se rifler til få tusinde kroner skyde lige op med grej, der er 10-20 gange dyrere og er lige så mange gange smartere at se på.
At se folk, der har smidt værdien af en fornuftig bil i deres udstyr (inkl. Undertegnede), få tæsk med tæsk på og ligne en vred Kaj-kage er hylende morsomt.

Det er virkelig en kaliber, der kan lade "resultaterne tale for sig selv", men den har ikke et mere prangende navn, såsom .300 Remington Ultra Magnum.

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Hvorfor tænker jeg på Linse Kessler?HappyNanoq skrev:Manuelt ladede RIFLER (boltaction, leveraction, pumpaction....) er ikke begrænset af 2 skud, ligesom HAGLVÅBEN er.!Pape1080 skrev: Men det minder mig om, jeg har læst at Semi-automatiske våben højest må have plads til 2 skud når det er til jagt, et i magasinet og 1 i kammeret Gælder det også med normale rifler som ikke er Semi?
Derfor er eksempelvis en Mossberg MVP bolt-action riffel med aftageligt 100skuds dobbelt-tromlemagasin ganske lovligt.
mossberg-mvp-with-100-round-drum-mag-courtesy-joe-grine-2.jpg
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Godt spørgsmål, som vi kan lade stå...Lassescout skrev: Hvorfor tænker jeg på Linse Kessler?
Jeg vil dog hellere tage en tur med den Mossberg.