Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK

Indlæg af Allan3 » 11. nov 2017, 22:24

Så blev man lige sigtet for overtrædelse af af Kniv/Våben-loven da jeg har købt en kniv som så er blevet taget i tolden og der er blevet betegnet som en halskniv fordi der er huller i skeden.

Den præcise samme kniv kan købes i danske butikker, og jeg spørger så hvorfor den så er ulovlig. Hun svare at så må det være butikken som sælger ulovlige knive. Kniven skal bruges til jagt/Outdoor.
Hun(Politibetjenten) mener så den må være ulovlig at importere, Men da klingen ikke overstiger 12cm og har et anerkendelsesværdigt formål kræver den ikke importtilladelse.

Jeg spørger hvad grunden til at de mener den er ulovlig: Dette er fordi der er huller i skeden så man kan sætte en snor i: Jeg spørger om der var snor/kæde med i pakken, men det er der ikke på billede og det er der heller ikke beskrevet i sagsakterne.

Jeg bliver derfor ved at spørge ind til hvordan vurderingen om at det er en hals-kniv og ikke en alm. dolk er sket, og hvilke retningslinjer der ligger til grund for dette.
Svaret er at det har en Tolder/Betjent bare vurderet ud fra at der er hul i den da han så mener at det er en halskniv.

Jeg argumentere så med at jeg kan gå ned i en alm. jagtbutik og finde en del forskellige knive som har huller i skeden som så kan hænge om halsen, svaret er: At nu er det blevet vurderet at fordi der er hul i skeden i den her så er det en halskniv også er det lige meget om den kan købes i Danmark lovligt eller om der findes lign. knive med hul i skeden da man nu har vurderet at den her kniv er en halskniv.

Kniv magen til kan købes her http://usol.dk/butik/esee-izula/ hvor der ikke nævnes noget om halskniv eller der heller ikke på Esee's hjemmeside nævnes noget om halskniv/Neckknife

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK

Indlæg af Flugteren » 11. nov 2017, 22:46

Politiet kan ikke bestemme noget som helst, de skal følge loven. Sagen her skal du tage til domstolene. En halskniv er vel først en halskniv, når den specifikt bliver båret om halsen, ellers kan praktisk talt alle knive med mulighed for at binde noget snor fast til et "keyhole/lanyard-ring" beskrives som halsknive.

Det lugter lidt af en sag á la "enhåndsbetjente schweizerknive", hvor stort set alle foldeknive blev erklæret ulovlige, da de med øvelse og tid nok kunne åbnes med én hånd.

Jeg kan ikke se noget galt med den, overhovedet. Den sigtelse skal du prøve i retten, både for din egen og alle andre knivejeres interesse.

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Spaniel » 11. nov 2017, 22:51

Nok ikke det svar du ønsker men jeg er fuldstændigt enig i, at med den udformning er den beregnet som halskniv.

Argumentet at sælges "lovligt" i DK holder heller ikke.

Jeg kan i øvrigt henvise til https://www.lamnia.com/da/p/2035/knive- ... t-halskniv der ligeledes selv beskriver den som værende en halskniv.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 11. nov 2017, 22:52

Hvor er det langt ude. Der er godt nok mange knive som kan betegnes som "hals knive" hvis det eneste krav for at den kan stemples sådan er et hul i skeden som du også selv skriver. f,eks alle de knive med plastik skede som er samlet med "hul nitter" eller hvad det hedder. Jeg tror simpelthen ikke på at en dommer vil dømme dig på baggrund af hul i skeden når der ikke høre en snor med til kniven. Jeg syntes du skulle tage kontakt til jægerforbundet og høre om de vil hjælpe dig i en eventuelt retssag. Under alle omstændigheder syntes jeg du skal lade en dommer afgøre om du har overtrådt loven - så bliver politiet også tvunget til at vurdere lidt mere seriøst om de nu kan vinde den sag. De har før skiftet mening i sådanne spørgsmål når de skal vurdere om en dommer vil være enige i en tynd sigtelse. Håber du vil komme med en update.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 11. nov 2017, 22:57

"Jamen, se hvad de andre gør..." er ikke noget særlig godt argument ifm. en sigtelse for overtrædelse af våbenloven. Det var ca. sådan hysteriet med "enshåndbetjente" knive startede. At gøre politiet opmærksomme på at kniven forhandles i Danmark får, vil jeg umiddelbart forudse, ikke politiet til at droppe sigtelsen mod dig - derimod vil jeg mene at chancen for at de sigter forretningen du henviser til absolut er til stede.

Af en eller anden grund har nogle toldere fået galt i halsen at alle knive, som kommer med en plasticskede med huller i, er "neck knives" - og af en eller anden grund har politiet valgt at rejse (hvad jeg kender til) tre sigtelser på den baggrund inden for det sidste halvår. Bl.a. en for en Cold Steel Tanto, en kniv af betydelig størrelse og vægt. Det er bindegalt - og endnu en variation af striden om producentens erklærede intentioner med knivens design vs. hvilke egenskaber politiet synes kniven og dens udstyr har.

Vores tidligere justitsminister lovede at hvis den slags skete igen, så ville der blive set på loven med det samme. Hvilket vi nok godt kan regne med, når det operative ord her er tidligere, ikke kommer til at ske. Det er dog ikke i sig selv grund nok til ikke at kontakte Danmarks Jægerforbund og Dansk Bøssemager- & Vaabenhandler Forening, så de kan tage sagen op med rigspolitiet.
Jeg ville, personligt, også overveje at involvere pressen - farcen med de "enhåndsbetjente" knive står stadig i relativt frisk erindring. Jeg er ikke sikker på at embedsmændene hos rigspolitiet er super interesserede i at skulle holdes ansvarlige for endnu en lovændring, især ikke hvis alle kigger med.

Når alt det er sagt, så er en Esee Izula måske ikke den nemmeste kamp at vinde her. En hurtig Google billedsøgning viser at kniven er mere eller mindre identisk med mange knive som erklæret sælges som værende "neck knives" og at modellen rutinemæssigt bæres som en sådan (flere udenlandske forretninger lister den direkte som værende en "neck knife"). Jeg har intet bud på hvordan jeg forventer at en dommer vil se på sagen, men jeg ville ikke sætte penge på at oddsne, mht. lige præcis denne kniv, er på din side. Desværre :???:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Allan3 » 11. nov 2017, 23:02

Spaniel skrev:Nok ikke det svar du ønsker men jeg er fuldstændigt enig i, at med den udformning er den beregnet som halskniv.

Argumentet at sælges "lovligt" i DK holder heller ikke.

Jeg kan i øvrigt henvise til https://www.lamnia.com/da/p/2035/knive- ... t-halskniv der ligeledes selv beskriver den som værende en halskniv.
Jeg er delvist enig i at den sælges på forskellige sider som en halskniv men jeg forholdte mig til producentens side hvor den ikke er nævnt som halskniv og så er vi ude i en meget løs definition af hvad en halskniv b
er, fordi hvis det er en kniv med et hul i skeden hvori man kan binde en snor, så sælger de fleste jagt/fiske/outdoor butikker halsknive, også efter min mening så må ret være ret, så sælger mange butikker ulovlige knive som de vel så skal straffes for.

Ellers er en halskniv vel egentlig kun en halskniv under øjeblik den bliver båret rundt om halsen eller har en kæde/snor monteret så den kan bæres om halsen

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 11. nov 2017, 23:06

Elbæk skrev: Det er dog ikke i sig selv grund nok til ikke at kontakte Danmarks Jægerforbund og Dansk Bøssemager- & Vaabenhandler Forening, så de kan tage sagen op med rigspolitiet.
Jeg ville, personligt, også overveje at involvere pressen - farcen med de "enhåndsbetjente" knive står stadig i relativt frisk erindring. Jeg er ikke sikker på at embedsmændene hos rigspolitiet er super interesserede i at skulle holdes ansvarlige for endnu en lovændring, især ikke hvis alle kigger med.

Når alt det er sagt, så er en Esee Izula måske ikke den nemmeste kamp at vinde her. En hurtig Google billedsøgning viser at kniven er mere eller mindre identisk med mange knive som erklæret sælges som værende "neck knives" og at modellen rutinemæssigt bæres som en sådan (flere udenlandske forretninger lister den direkte som værende en "neck knife"). Jeg har intet bud på hvordan jeg forventer at en dommer vil se på sagen, men jeg ville ikke sætte penge på at oddsne, mht. lige præcis denne kniv, er på din side. Desværre :???:

:goodpost: efter at have læst og googlet lidt rundt er jeg også blevet en smule mindre optimistisk i forhold til en dommers mening. Jægerforbundet - Dansk Bøssemager & Våbenhandler Forening ville jeg helt sikkert kontakte som Elbæk også skriver. Jeg tror heller ikke at rigspolitiet er interesseret i at blive udstillet i endnu en knivsag, så pressen er helt sikkert også en mulighed jeg ville overveje. Er jagttegnet i fare ved sådan en sag?

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Allan3 » 11. nov 2017, 23:16

Randy M skrev:
Elbæk skrev: Det er dog ikke i sig selv grund nok til ikke at kontakte Danmarks Jægerforbund og Dansk Bøssemager- & Vaabenhandler Forening, så de kan tage sagen op med rigspolitiet...

:goodpost: efter at have læst og googlet lidt rundt er jeg også blevet en smule mindre optimistisk i forhold til en dommers mening. Jægerforbundet - Dansk Bøssemager & Våbenhandler Forening ville jeg helt sikkert kontakte som Elbæk også skriver. Jeg tror heller ikke at rigspolitiet er interesseret i at blive udstillet i endnu en knivsag, så pressen er helt sikkert også en mulighed jeg ville overveje.
Her snakkede med Kristian fra våbenhandlerforeningen og som er indehaver af våben shop nær Roskilde, og han kom lige fra et møde med Rigspolitiet hvor Rigspolitiet faktisk havde siddet og grint lidt over det her med halsknive fordi definitionen er så uklar om hvad en halskniv er, og de snakkede lidt om at der måske er brug for en kniv-skede lov da det ikke er kniven som er ulovlig men den måde den bliver båret på. Men han mente dog at jeg havde en rimelig god dag her iforhold til de andre sager de har kørt som skulle være endt med at være blevet afvist af anklagemyndigheden.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 11. nov 2017, 23:21

Jamen, "fedt" at høre at de kan grine ad problemstillingen, som potentielt har vidtrækkende konsekvenser for dem som kommer i klemme i den, hos rigspolitiet :puke:

Vi er endnu engang ude i en problemstilling affødt af at de fleste danske love er bygget op efter princippet om "rammelovgivning" - og at vore embedsmænd desværre ikke altid kan magte det ansvar som ligger i at administrere det princip. Eller sagt endnu simplere; vi er endnu en gang ude i at embedsmænd og folkevalgte slås om hvem det egentlig er som laver reglerne i Danmark - med os som ofre...

Vi er, sammenlignet med mange andre europæiske lande, heldige at have en "rammelovgivning" på våbenområdet, for en super detaljeret "detaillovgivning", på et så teknisk område, ville givetvis betyde betydeligt færre muligheder for os som våbenejere- og brugere. En lov som skal tage højde for alt, i detaljer, vil i praksis fastfryse al teknisk udvikling inden for et felt som våbenområdet.

Jeg satser ikke på at embedsmænd og folkevalgte holder op med at brydes på den her måde i min tid - ej heller regner jeg med at de nogensinde kommer til at kære sig om de konsekvenser det har for vores, borgernes, retssikkerhed.
Princippet om at alle tænkelige tolkninger af en lov skal afprøves, uanset hvor ekstreme vinklinger man arbejder med, uanset samfundsmæssig nytteværdi og uagtet god gammeldags sund fornuft, er et direkte fjendtligt træk i vores embedsmandsværk - og et som har enorme omkostninger, både for samfundet som helhed og for de individer som kommer i klemme.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 11. nov 2017, 23:24

Randy M skrev:

:goodpost: efter at have læst og googlet lidt rundt er jeg også blevet en smule mindre optimistisk i forhold til en dommers mening. Jægerforbundet - Dansk Bøssemager & Våbenhandler Forening ville jeg helt sikkert kontakte som Elbæk også skriver. Jeg tror heller ikke at rigspolitiet er interesseret i at blive udstillet i endnu en knivsag, så pressen er helt sikkert også en mulighed jeg ville overveje. Er jagttegnet i fare ved sådan en sag?
Jagttegnet kan godt være i fare ved sådan en sag. Våbenloven er sammen med narkotikaloven nogle af de værste love, man kan overtræde som våbenejer/jagttegnsindehavere.

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 12. nov 2017, 00:23

Flugteren skrev:
Randy M skrev:

Jagttegnet kan godt være i fare ved sådan en sag. Våbenloven er sammen med narkotikaloven nogle af de værste love, man kan overtræde som våbenejer/jagttegnsindehavere.
Af samme grund har jeg lige fjernet "dimsen" i bunden af skeden på min mora eldris, så den ikke kan hænges om halsen. :blink:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Allan3 » 12. nov 2017, 00:29

Niisa skrev:
Flugteren skrev:
Randy M skrev:

Af samme grund har jeg lige fjernet "dimsen" i bunden af skeden på min mora eldris, så den ikke kan hænges om halsen. :blink:
Det lyder også som en god idé, men jeg syntes det er lidt underligt at man skal hen og lave konstruktive ændringer til en kniv antageligvis købt i Danmark for at sikre den er lovlig. Det burde der jo være nogle som havde undersøgt inden man begyndte nat sælge dem

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 12. nov 2017, 00:53

Her er en beskrivelse, fra en af ESEE forhandlerne:
This knife is designed to be the perfect lightweight survival kit or concealed carry knife.
Snuppet herfra: https://www.bladehq.com/item--ESEE-RAT- ... sert--4490

Og første Review, fra BladeHQ:
I wear one as a neck knife when outdoors
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Allan3 » 12. nov 2017, 01:21

JRexA skrev:Her er en beskrivelse, fra en af ESEE forhandlerne:
This knife is designed to be the perfect lightweight survival kit or concealed carry knife.

Men så er du også ude i og ændret knivens konstruktion, fordi som jeg ser det og som der står beskrevet i loven skal kniven være konstrueret til at bæres om halsen eller skulderen for at være ulovlig. Hvis kniven kommer uden en snor monteret og man efterfølgende montere en snor ser jeg det som en konstruktiv ændring. Det samme som du kan også købe et haglgevær med løb over 55cm men så laver du en konstruktiv ændring ved at skære det ned til 40cm så bliver der ulovligt, men du kan ikke sige at alle haglgevær så er ulovlige fordi man kan korte dem ned til under 55cm.

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Been thanked: 7 times

Indlæg af Spaniel » 12. nov 2017, 02:07

Hvis man skal følge samme tankegang: Har jeg konstruktivt ændret mit jagtgevær fordi jeg har monteret en rem på de dertil monterede bøjler?

Allan3 skrev:
JRexA skrev:Her er en beskrivelse, fra en af ESEE forhandlerne:

Men så er du også ude i og ændret knivens konstruktion, fordi som jeg ser det og som der står beskrevet i loven skal kniven være konstrueret til at bæres om halsen eller skulderen for at være ulovlig. Hvis kniven kommer uden en snor monteret og man efterfølgende montere en snor ser jeg det som en konstruktiv ændring. Det samme som du kan også købe et haglgevær med løb over 55cm men så laver du en konstruktiv ændring ved at skære det ned til 40cm så bliver der ulovligt, men du kan ikke sige at alle haglgevær så er ulovlige fordi man kan korte dem ned til under 55cm.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 12. nov 2017, 02:57

Hvis jeg uforvarende kommer i en sådan situation er der kun én vej frem, og det er en retssal.
Alt andet vil være tåbeligt forhånds-selvmord. Hvorfor lægge sig ned, frivilligt?
Frihed frem for alt

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 12. nov 2017, 09:01

Jeg har flere mellemstore knive, der blev leveret med montagehuller i skederne. Både til bælteclips, men også remme (dykkerkniv bl.a.).

Derudover er Mora knivene, i forskellige afskygninger, ganske populære halsknive, grundet den lave vægt.

Da OHO knivene blev lovlige, kunne de lige så godt have fjernet hals- og skulderhylster-bårne knive fra fy-fy listen, sammen med butterfly- og springknive. Det giver simpelthen ikke længere mening, men mindre man er en overformynderisk embedsmand eller en bødeivrig betjent / Tolder-Keld.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 12. nov 2017, 09:52

Allan3 skrev:Det lyder også som en god idé, men jeg syntes det er lidt underligt at man skal hen og lave konstruktive ændringer til en kniv antageligvis købt i Danmark for at sikre den er lovlig. Det burde der jo være nogle som havde undersøgt inden man begyndte nat sælge dem
Du har jo, helt principielt, ret. Men, hvordan forestiller du dig at det skulle foregå i praksis?

Forestiller du dig at importørerne og detailhandlerne har en hemmelig hotline hvor de kan ringe og få forhåndsgodkendt knive man påtænker at importere/sælge? Hvis det er det du forestiller dig, så lad mig bryde din illusion; importørerne og detailhandlen har præcis de samme muligheder som forbrugeren - det vil sige; i praksis ingen...

Uanset om du er privatperson, Danmarks største importør af knive eller indehaver af en hyggelig lille grejbiks, så får du ikke noget som blot kan minde om en godkendelse, på skrift, af nogen kniv fra politiet. Du får nogle vage betragtninger om loven helt generelt og en afsluttende bemærkning om at det i sidste ende er op til en dommer at afgøre om den forespurgte kniv er lovlig.

Som importør og forhandler af knive er man nødt til at læne sig op ad sin erfaring samt viden om loven/retspraksis - og foretage et så kvalificeret skøn som muligt på den baggrund. Der findes ingen storebror at spørge.

Du får kun yderst sjældent en embedsmand til at sætte sit navn på noget konkret - og slet ikke når det gælder knive og våben. Dertil har de deres karriere alt for kær.

Det er endvidere dybt foruroligende at denne manglende vilje til at udtale sig konkret, går hånd i hånd med en stærk vilje til at rejse sigtelser på selv de mest skæve og spinkle grundlag, ikke mindst når det gælder knive og våben. Det er ekstremt ødelæggende for vores retssikkerhed, både som privatpersoner og erhvervsdrivende.

Den seneste kompakte kniv i plasticskede med monteringshuller vi solgte i butikken var forresten til en lokal betjent :???:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 12. nov 2017, 11:55

Hmmm….

Har med nogen overraskelse og bekymring læst denne tråd. Hvis det anførte, at et eller flere huller i skeden (hvori der kan sættes en snøre) er nok til at gøre en kniv til en ”hals kniv” er der rigtig mange knive, der er i farezonen…

Hvad siger I til nedenstående tilfældige eksempler sakset fra nettet. Er disse to eksempler i fare for at blive betegnet som ”hals-knive”..?

:razz:
Oscar123
Gerber 30-000183 LHR.jpg
Gerber 30-000183 LHR.jpg (22.3 KiB) Vist 11274 gange
Vedhæftede filer
Gerber Frisco Shiv.jpg
Gerber Frisco Shiv.jpg (12.38 KiB) Vist 11274 gange
On scene - but unseen

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2017, 12:05

Oscar123 skrev:Hmmm….

Har med nogen overraskelse og bekymring læst denne tråd. Hvis det anførte, at et eller flere huller i skeden (hvori der kan sættes en snøre) er nok til at gøre en kniv til en ”hals kniv” er der rigtig mange knive, der er i farezonen…

Hvad siger I til nedenstående tilfældige eksempler sakset fra nettet. Er disse to eksempler i fare for at blive betegnet som ”hals-knive”..?

Oscar123

Gerber 30-000183 LHR.jpg
Ingen ved det, alle vil vide det.

Fysisk er der ingen hinder for at binde en snor i kniven/skeden og hænge den om halsen, og hvis det afgør, om en kniv er en "neck-knife", så kan I godt begynde at grave jeres røde Swiss Army-knive ned, fordi de kommer alle som én med en påsat lanyard-ring til at binde en snor fast i.

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 12. nov 2017, 12:42

Oscar123 skrev:Hmmm….

Oscar123
Gerber 30-000183 LHR.jpg
Tjaa en tolderkeldtype vil nok dømme dem begge for ulovlige :impatient:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 12. nov 2017, 12:45

Jeg har i år købt en Böker Plus Steel Mariner, der kommer med sådan en type skede. Fedt hvis den så var taget i tolden...

https://www.heinnie.com/boker-plus-steel-mariner

Desværre kommer den ikke med afbillede Tek-Lock, men Bökers egen elendig tyndgods plastik-dims.
Så har bundet den til blybæltet med paracord.

Nu har politiet så alligevel gjort hvad Pinden sagde ikke ville ske. Nogen burde fange ham på Facebook og forholde ham virkeligheden. Det samme med hans rødvinsbuddy, CLC.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Werecat » 12. nov 2017, 13:00

Ar men for helvede! Det er simpelthen til at få lange nosser af. Der skulle uddeles håndflade til både jurister, politikere og toldere...

Du skal gå rettens vej og ikke blot lægge dig ned, men der er to veje (som jeg ser det):
1. Anfægt at det skulle være en hals kniv. Risikabelt fordi den tilsyneladende kan bruges som halskniv(*), men giver os andre en præcedens at arbejde ud fra.
2. Du handlede i god tro, fordi den selvsamme kniv kan købes herhjemme i butikker. Nok mere sikker idet jeg har kendskab til en der i god tro købte et multitool til sin mand der viste sig at kunne låse bladet og var enhåndsbetjent(det var under den tidligere knivlov forstås). Det kunne købes herhjemme i en DK version. Hun gik fri.

*Kan alle knive ikke bruges som halsknive? Og hvorfor er en kniv farligere fordi den hænger om halsen? :evil: :evil: :evil: :evil:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 12. nov 2017, 13:53

Ansporet af tråden her, har jeg lige været et smut forbi min arbejdsplads for at slå op i Tidsskrift for Kriminalret, for at se om jeg kunne finde omtaler af domme over såkaldte "hals-knive", og hvordan de rent teknisk defineres. Desværre går vores samling kun op til udgangen af 2015, men jeg har rekvireret årgangene 2016 og 2017 for få de nyeste domme med, det tager sandsynligvis et par dage.

I de årgange jeg har adgang til, kan jeg finde 2 omtaler, en fra juli 2009 og en fra maj 2013:
Sagen fra 2009 kort; yngre mand antræffes en aften i sin bil sammen med en kammerat. Ved ransagning lokaliseres en dolk med klinge på 10 cm i bagerummet samt en en "hals-kniv" med en klinge på 7.5 cm i dørlommen. Tiltalte forklarede at "hals-kniven" var blevet benyttet af en kammerat på fisketur til sverige og var blevet glemt i bilen. Landsrettens dom blev bøde på 5000,-. Angående "hals-kniven" stammer den eneste "tekniske" beskrivelse fra den ransagende politiassistent, der bemærker at; "Halskniven er et hurtigtræksvåben" men går ikke i detaljer med knivens beskaffenhed.

Sagen fra 2013 kort; på en persons bopæl findes 100 gr. kokain samt 70.000,- i kontanter, samt en såkaldt halskniv. Om kniven finder byretten at kniven, en såkaldt fiskekniv, med en skarp side som muligvis kan sættes i en strop, at det ikke er ført til domfældende bevis, at den kniv der blev fundet hos tiltalte, er en halskniv, som beskrevet i våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 6. MEN......
Landsretten kom nemlig til det stik modsatte resultat, nemlig at, "...Halskniven var omfattet af våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 6, da den med et lille ryk kunne trækkes ud af skeden med én hånd. Begrundelsen herfor: Kniven er egnet til at hænge i en snor omkring halsen. Det bemærkes herved, at kniven og skeden er udformet således, at kniven forbliver i skeden, skønt skeden hænger i det, der ellers er skedens nederste ende, og således, at kniven med et lille ryk kan trækkes ud af skeden med én hånd. Kniven er derfor omfattet af våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1 nr. 6."

Som sagt har jeg ikke de nyeste domme at kunne referere fra, men så snart jeg har dem, bliver de postet her.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 12. nov 2017, 14:12

Hedegaard skrev:Ansporet af tråden her, har jeg lige været et smut forbi min arbejdsplads for at slå op i Tidsskrift for Kriminalret, for at se om jeg kunne finde omtaler af domme over såkaldte "hals-knive", og hvordan de rent teknisk defineres. Desværre går vores samling kun op til udgangen af 2015, men jeg har rekvireret årgangene 2016 og 2017 for få de nyeste domme med, det tager sandsynligvis et par dage.

I de årgange jeg har adgang til, kan jeg finde 2 omtaler, en fra juli 2009 og en fra maj 2013:
Sagen fra 2009 kort; yngre mand antræffes en aften i sin bil sammen med en kammerat. Ved ransagning lokaliseres en dolk med klinge på 10 cm i bagerummet samt en en "hals-kniv" med en klinge på 7.5 cm i dørlommen. Tiltalte forklarede at "hals-kniven" var blevet benyttet af en kammerat på fisketur til sverige og var blevet glemt i bilen. Landsrettens dom blev bøde på 5000,-. Angående "hals-kniven" stammer den eneste "tekniske" beskrivelse fra den ransagende politiassistent, der bemærker at; "Halskniven er et hurtigtræksvåben" men går ikke i detaljer med knivens beskaffenhed.

Sagen fra 2013 kort; på en persons bopæl findes 100 gr. kokain samt 70.000,- i kontanter, samt en såkaldt halskniv. Om kniven finder byretten at kniven, en såkaldt fiskekniv, med en skarp side som muligvis kan sættes i en strop, at det ikke er ført til domfældende bevis, at den kniv der blev fundet hos tiltalte, er en halskniv, som beskrevet i våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 6. MEN......
Landsretten kom nemlig til det stik modsatte resultat, nemlig at, "...Halskniven var omfattet af våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 6, da den med et lille ryk kunne trækkes ud af skeden med én hånd. Begrundelsen herfor: Kniven er egnet til at hænge i en snor omkring halsen. Det bemærkes herved, at kniven og skeden er udformet således, at kniven forbliver i skeden, skønt skeden hænger i det, der ellers er skedens nederste ende, og således, at kniven med et lille ryk kan trækkes ud af skeden med én hånd. Kniven er derfor omfattet af våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1 nr. 6."

Som sagt har jeg ikke de nyeste domme at kunne referere fra, men så snart jeg har dem, bliver de postet her.
Den der beskrivelse ville passe fint på en dykkerkniv jeg havde en gang.
De har typisk flere monteringspunkter, sidder fast uanset hvordan man vender, og kan betjenes med én hånd.

Låst