Hej alle,
For omtrent 6 år siden fik jeg en bøde for ulovlig våbenbesiddelse. Det drejede sig om et hjemmelavet knojern som jeg havde lavet ud af nogle kroge jeg fandt i mit klasselokale i gymnasiet sat sammen med noget elektrikertape. Mig og drengene havde et godt grin over det, og glemte at jeg havde det i lommen da jeg gik hjem. Bevægede mig igennem en visitationszone, og resten er historie. 5000kr, plet på straffeattesten, gigantisk fortrydelse.
Har siden da holdt mig inden for lovens grænser, været en tur igennem militæret som værnepligtig, og fik min blankvåbentilladelse uden problemer (dog skrev de at de gav mig tilladelse trods min tidligere episode). Nu står jeg til at gerne ville tage jagttegn, og kan jeg i forbindelse med min bommert forvente problemer med at blive godkendt af politiet? Ellers må jeg vente de 4 år mere inden pletten er væk fra min offentlige straffeattest.
Tak på forhånd.
Vandelsgodkendelse når jeg har gjort noget dumt
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Re: Vandelsgodkendelse når jeg har gjort noget dumt
Jeg vil sige, at du står rimeligt godt i denne her sag.Edixo skrev:Hej alle,
For omtrent 6 år siden fik jeg en bøde for ulovlig våbenbesiddelse. Det drejede sig om et hjemmelavet knojern som jeg havde lavet ud af nogle kroge jeg fandt i mit klasselokale i gymnasiet sat sammen med noget elektrikertape. Mig og drengene havde et godt grin over det, og glemte at jeg havde det i lommen da jeg gik hjem. Bevægede mig igennem en visitationszone, og resten er historie. 5000kr, plet på straffeattesten, gigantisk fortrydelse.
Har siden da holdt mig inden for lovens grænser, været en tur igennem militæret som værnepligtig, og fik min blankvåbentilladelse uden problemer (dog skrev de at de gav mig tilladelse trods min tidligere episode). Nu står jeg til at gerne ville tage jagttegn, og kan jeg i forbindelse med min bommert forvente problemer med at blive godkendt af politiet? Ellers må jeg vente de 4 år mere inden pletten er væk fra min offentlige straffeattest.
Tak på forhånd.
Fem år plejer at være den normale "nedkølingsperiode" for erhvervelse af våbentilladelser/jagttegn efter en overtrædelse af en lov, der kan forhindre én i at få disse udstedt. Da du er over de fem år bør du derfor være ude over denne "nedkølingsperiode" og jeg tror ikke, at du vil få nogen problemer. Der er folk, der har lavet værre ting, fået en henvisning om at køle af i nogle år, og derefter har de uden videre kunne erhverve jagttegn, våbentilladelse, SKV og den slags.
Du siger også, at de trods din overtrædelse af våbenloven fik udstedt en blankvåbentilladelse. Det er ganske vist ikke omhandlende skydevåben, men det er dog en godkendelse fra Politiet om, at de stoler på dig.
Politiet kigger ikke på din offentlige straffeattest, når de skal godkende dig. De kigger i KR (Kriminalregisteret) og her forsvinder eventuelle pletter først, når du engang går bort (og særligt grove forbrydelser endda først nogle år efter din død). Det har dog ikke nogen betydning, og Politiet skelner som regel kun til de informationer, der går 5-10 år tilbage, afhængig af forbrydelsens karakter. Da din - tja - forbrydelse ikke er af alvorlig karakter (såsom vold/omhandlende skydevåben), så mener jeg alt i alt, at du bør være home free, og kan få udstedt jagttegn efter forhåbentlig bestået jagtprøve

- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Re: Vandelsgodkendelse når jeg har gjort noget dumt
Da det er over 5 år siden og du, efter eget udsagn, har holdt dig på dydens smalle sti i den mellemliggende periode, burde der ikke være noget til hinder for vandelsgodkendelsen. Havde det været grov vold eller lignende du havde været dømt for og du de sidste par år havde hængt ud med aberne i tuborgvest og korsstingsbroderi på ryggen havde sagen nok været en anden
Held og lykke med det!

Held og lykke med det!

"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister