Kræves importtilladelse ved knive i flykuffert?
- DeVille
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
- Geografisk sted: Frankrig
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 11 times
Kræves importtilladelse ved knive i flykuffert?
Tja, måske et dumt spørgsmål, men netop nu er der jo et forummedlem i klemme mht. import af ellers lovlige knive.
Jeg har til jagtbrug købt et par enhåndsbetjente låsbare foldeknive som jeg, når jeg engang vender snuden hjem til DK, vil have i min indtjekkede bagage. Da knivene er lovlige i Dannmark tænker jeg ikke at der bør være problemer, men burde jeg alligevel søge importtilladelse?
Tak for hjælpen.
Jeg har til jagtbrug købt et par enhåndsbetjente låsbare foldeknive som jeg, når jeg engang vender snuden hjem til DK, vil have i min indtjekkede bagage. Da knivene er lovlige i Dannmark tænker jeg ikke at der bør være problemer, men burde jeg alligevel søge importtilladelse?
Tak for hjælpen.
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Re: Kræves importtilladelse ved knive i flykuffert?
Nej der skal ikle søges importtilladelse så længe det er lovlige knive med anerkendelsesværdigt formål
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Det burde ikke være nødvendigt, men med den tåbelige fortolkning af knivloven i mente(Ham der var blevet sigtet for at importere en såkaldt neckknife), ville jeg gøre det. Om ikke andet bare for at gå med livrem, seler, samt sikkerhedssko og hjelm..
Hvis du så får svar tilbage at det ikke er nødvendigt, så har du da noget skriftligt fra Etaten, såfremt en tolderKeld-type har andre meninger..
Hvis du så får svar tilbage at det ikke er nødvendigt, så har du da noget skriftligt fra Etaten, såfremt en tolderKeld-type har andre meninger..

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- DeVille
- Gold Member
Tak for hjælpen. Svarene stemmer fuldstændigt overens med mine egne tanker.
Jeg vil prøve at søge tilladelse, selvom det ikke burde være nødvendigt.

-
- Platin Member
Giv gerne et praj om hvor vi skal sende kagen med den indbagte fil til...PeterLH skrev:Tak for hjælpen. Svarene stemmer fuldstændigt overens med mine egne tanker.

M.v.h. Timber

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det burde slet ikke være nødvendigt, og er det formentligt heller ikke overhovedet (men husk at smide eventuelle hylstre med mulighed for at binde en snor i enden væk, inden hjemrejse).
Jeg har da taget flere knive med hjem - ok, de var SAK-knive - som jeg blot smed i kufferten, og jeg har da aldrig fået påtale for det.
Jeg har da taget flere knive med hjem - ok, de var SAK-knive - som jeg blot smed i kufferten, og jeg har da aldrig fået påtale for det.
-
- Platin Member
Der er mange ting der slet ikke burde være nødvendige.. Men som vi tit læser herinde, så er våbenområdet en stor gang sjuskeri og gråzone, som bliver forvaltet efter Etatens bedste/dårligste, afhængig af hvilken side man står på..Flugteren skrev:Det burde slet ikke være nødvendigt, og er det formentligt heller ikke overhovedet (men husk at smide eventuelle hylstre med mulighed for at binde en snor i enden væk, inden hjemrejse).

Jeg står stadig ved mit tilbud om kage med indbagt fil. Dog komme jeg nok til at gøre det med en købekage, da min bageskills er stort set ikke eksisterende.. Hmm, måske en roulade er perfekt til det...

M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Vi kan da lave et fint NVF-træf i fængslet.Timber skrev:Der er mange ting der slet ikke burde være nødvendige.. Men som vi tit læser herinde, så er våbenområdet en stor gang sjuskeri og gråzone, som bliver forvaltet efter Etatens bedste/dårligste, afhængig af hvilken side man står på..Flugteren skrev:Det burde slet ikke være nødvendigt, og er det formentligt heller ikke overhovedet (men husk at smide eventuelle hylstre med mulighed for at binde en snor i enden væk, inden hjemrejse).
Jeg har da taget flere knive med hjem - ok, de var SAK-knive - som jeg blot smed i kufferten, og jeg har da aldrig fået påtale for det.![]()
Jeg står stadig ved mit tilbud om kage med indbagt fil. Dog komme jeg nok til at gøre det med en købekage, da min bageskills er stort set ikke eksisterende.. Hmm, måske en roulade er perfekt til det...

-
- Gold Member
- Interesser: blankvåben/luftvåben
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 28 times
Mon ikke det er tilstrækkeligt at købe en håndfuld korte postskruer / Chicagoskruer og skrue dem i hullerne så der ikke kan trækkes noget igennem, evt. lige give dem en dråbe billig sekundlim inden de skrues i, så der rent faktisk skal en skruetrækker til at skrue dem fra hinanden igen?Flugteren skrev:Det burde slet ikke være nødvendigt, og er det formentligt heller ikke overhovedet (men husk at smide eventuelle hylstre med mulighed for at binde en snor i enden væk, inden hjemrejse).
-
- Platin Member
Jeg kan lige se sigtelserne for mig:Martensit skrev:Mon ikke det er tilstrækkeligt at købe en håndfuld korte postskruer / Chicagoskruer og skrue dem i hullerne så der ikke kan trækkes noget igennem, evt. lige give dem en dråbe billig sekundlim inden de skrues i, så der rent faktisk skal en skruetrækker til at skrue dem fra hinanden igen?Flugteren skrev:Det burde slet ikke være nødvendigt, og er det formentligt heller ikke overhovedet (men husk at smide eventuelle hylstre med mulighed for at binde en snor i enden væk, inden hjemrejse).
Konstruktiv ændring af våben for at omgå dansk lovgivning
Ulovlig import af kniv
Ikke-permanent anordning for at narre fjenden (Told & Skat)
Ovenstående skal tages cum grano salis, men så heller ikke mere end det, desværre

-
- Gold Member
Det er en konstruktiv ændring af føringsmidlet for at tilpasse det til danske forhold.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det er desværre ikke sådan Rigspolitiet ser det. De brugte en formulering meget lig den i flugterens indlæg, omkring Lansky knivene. De mente således, at knivene var lavet for at omgå den danske knivlov, i stedet for at leve op til den. :crazy:Martensit skrev:Det er en konstruktiv ændring af føringsmidlet for at tilpasse det til danske forhold.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 215 times
Dengang jeg skulle til japan, og vidste at jeg ville have én eller flere knive med hjem, spurgte jeg politiet.
De svarede at for min egen skyld ville de anbefale at få en importtilladelse, da jeg så kunne undgå at skulle 'slås' med en tolder der måske ikke havde samme holdning som mig til hvilken kategori kniven tilhørte. De sagde også at hvis jeg uventet faldt over en kniv på en rejse var jeg velkommen til at kontakte dem for en importtilladelse som de så ville sende elektronisk.
En meget imødekommende og venlig behandling jeg fik
Hilsen Kenneth
De svarede at for min egen skyld ville de anbefale at få en importtilladelse, da jeg så kunne undgå at skulle 'slås' med en tolder der måske ikke havde samme holdning som mig til hvilken kategori kniven tilhørte. De sagde også at hvis jeg uventet faldt over en kniv på en rejse var jeg velkommen til at kontakte dem for en importtilladelse som de så ville sende elektronisk.
En meget imødekommende og venlig behandling jeg fik

Hilsen Kenneth
-
- Gold Member
Jeg turde godt tage sådan én i retten. Simpelthen fordi man kan slå på, at man har foretaget konstruktive ændringer så føringsmidlet ikke længere overtræder dansk lov.C-X skrev:Det er desværre ikke sådan Rigspolitiet ser det. De brugte en formulering meget lig den i flugterens indlæg, omkring Lansky knivene. De mente således, at knivene var lavet for at omgå den danske knivlov, i stedet for at leve op til den. :crazy:Martensit skrev:Det er en konstruktiv ændring af føringsmidlet for at tilpasse det til danske forhold.
I mine øjne er det fuldstændig som den konstruktive ændring der er foretaget på en knallert så den ikke leverer flere Watt eller har højere tophastighed end der er tilladt her i landet. Uanset at den fra fabrikken er konstrueret til at køre 60km/t.
Man er på det tidspunkt man bliver stoppet ikke i besiddelse af en genstand der er "konstrueret" så den kan hænge om hals eller skulder, fordi man har ændret konstruktionen permanent med enten nitter eller en kombination af sekundlim og skruer.
Den konstruktive ændring er lige så permanent som den på en knallert, eller en plombering af magasinet på en pumpaction/halvautomatisk haglbøsse. Det kræver værktøj at føre genstanden tilbage til den originale stand, eller yderligere modifikation af genstanden for at den igen har de egenskaber der gør den ulovlig.
-
- Platin Member
Desværre er praksis ikke så lyserød. En dansk ret kunne sagtens vælge at tage hensyn til producentens egen beskrivelse, og hvis de siger, at den er konstrueret til X, og X er ulovligt i Danmark, så kan retten vælge at dømme genstanden som ulovlig, da den ab fabrik ikke overholder dansk lovgivning. Det handler om, at retten kan mene, at man kan "reverse engineer" den del, der sikrer, at kniven overholder dansk lovgivning.Martensit skrev:Jeg turde godt tage sådan én i retten. Simpelthen fordi man kan slå på, at man har foretaget konstruktive ændringer så føringsmidlet ikke længere overtræder dansk lov.C-X skrev:Det er desværre ikke sådan Rigspolitiet ser det. De brugte en formulering meget lig den i flugterens indlæg, omkring Lansky knivene. De mente således, at knivene var lavet for at omgå den danske knivlov, i stedet for at leve op til den. :crazy:Martensit skrev:Det er en konstruktiv ændring af føringsmidlet for at tilpasse det til danske forhold.
I mine øjne er det fuldstændig som den konstruktive ændring der er foretaget på en knallert så den ikke leverer flere Watt eller har højere tophastighed end der er tilladt her i landet. Uanset at den fra fabrikken er konstrueret til at køre 60km/t.
Man er på det tidspunkt man bliver stoppet ikke i besiddelse af en genstand der er "konstrueret" så den kan hænge om hals eller skulder, fordi man har ændret konstruktionen permanent med enten nitter eller en kombination af sekundlim og skruer.
Den konstruktive ændring er lige så permanent som den på en knallert, eller en plombering af magasinet på en pumpaction/halvautomatisk haglbøsse. Det kræver værktøj at føre genstanden tilbage til den originale stand, eller yderligere modifikation af genstanden for at den igen har de egenskaber der gør den ulovlig.
Sammenligningen med plombering af haglbøsser er desværre ikke helt i overenstemmelse. Det er nemlig ikke ulovligt at eje en uplomberet haglbøsse, men det er ulovligt at eje en kniv, der ikke overholder dansk lovgivning. Selvom man ændrer kniven, så kan den i princippet ændres tilbage til "ulovlig" tilstand.
Som jæger kan jeg eje en haglbøsse med 40-skuds magasin. Men det er muligt, at jeg ikke kan eje en springkniv, selvom jeg har pillet fjederen ud, fordi jeg i princippet stadig kan indsætte den fjeder og gøre den til en springkniv igen.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Hej PeterPeterLH skrev:Tja, måske et dumt spørgsmål, men netop nu er der jo et forummedlem i klemme mht. import af ellers lovlige knive.
Tak for hjælpen.
Spørgsmålet er skam slet ikke dumt. Tråden her er - om end den er interessant - dog desværre kørt noget af sporet hvad angår dit konkrete spørgsmål. Du spørger om forholdene ved at tage et par enhåndsbetjente låsbare foldeknive med i baggagen. Under forudsætning af, at de pågældende knive ikke har ”assisted opening” (hvilket ville gøre dem problematiske i Danmark) er der tale om fuldt lovlige knive i Danmark, som intet har at gøre med den anden sag vedr. en neck-knife.
Du kan uden problemer tage disse knive med til Danmark fra USA og såfremt klingerne er under 12 cm kræver det ikke en særlig importtilladelse (se http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... -af-vaaben). Ved klinger over 12 cm kræves heller ikke importtilladelse blot knivene skal anvendes til "anerkendelsesværdige" formål - hvilket jo i øvrigt er en forudsætning for at knivene overhovedet må bæres i Danmark. Så det er lidt pudsigt, at det er anført på denne måde. Måske lidt "sjusk" i forbindelse med tilretning af den nye "knivlov"..

Jeg har selv taget foldeknive med hjem fra USA i flere omgange (bl.a. til medlemmer her på NVF) og i ét tilfælde, hvor jeg havde taget alt for meget med i forhold til toldreglerne fik jeg fortoldet nogle stykker af dem i lufthavnen (jeg er skam en ærlig mand…

Der vil heller ikke være problemer med udførslen fra USA, idet foldeknive ikke er på nogen ”restricted lists” i forbindelse med udførsel ud af USA. Som bekendt gennemlyses al baggage i lufthavnen ved udrejsen og de venlige betjente fra TSA åbner efterfølgende de kufferter, som de synes ser ”interessante” ud. Dette er også sket for mig et par gange uden problemer. Man kan se, at TSA har været der, idet de altid efterlader en lille venlig hilsen i kufferten. Sørg i øvrigt for at din kuffert er låst med en TSA godkendt lås (hvor TSA har en ”hovednøgle”). Hvis de ikke kan få kufferten op på normal vis skærer de den op – uden erstatning…

Post gerne et par billeder af knivene ved lejlighed.
God tur hjemover når den tid kommer.

Oscar123
Senest rettet af Oscar123 27. nov 2017, 16:11, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen
- DeVille
- Gold Member
Mange tak for et godt svar Oscar, nu har jeg dog søgt importtilladelse, så må vi se hvad de siger.
De viste sig dog at være rigtigt gode.
http://www.cabelas.com/product/hunting/ ... s?slotId=1

De er skam intet fancy. Blot et par billige knive jeg købte, fordi jeg stod og skulle på jagt og ingen kniv havde.Oscar123 skrev: Post gerne et par billeder af knivene ved lejlighed.

De viste sig dog at være rigtigt gode.

http://www.cabelas.com/product/hunting/ ... s?slotId=1
- DeVille
- Gold Member
Så kom der svar. Ganske som forventet, men nu har jeg da noget på skrift, skulle der blive problemer.
Hej Peter
Vi har modtaget din ansøgning om indførsel af 2 enhåndsbetjente låsbare foldekniv. Denne type knive er lovlige i Danmark og kræver derfor ikke en indførselstilladelse.
Med venlig hilsen
XXXXXXXXX
Sagsbehandler
Våben- og Tilladelsessektionen
Københavns Vestegns Politi