Spørgsmål angående et evt. dobbelt statsborgerskab til ens barn??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Spørgsmål angående et evt. dobbelt statsborgerskab til ens barn??

Indlæg af Timber » 27. nov 2017, 18:15

Falco Subniger skrev:
Timber skrev:Nu har hun så spurgt om jeg har noget imod at hun prøver at søge dobbelt statsborgerskab til knægten, p.g.a. hans halvtyske afstamning. Principielt har jeg ikke noget imod det, men kan jeg komme i klemme med noget der, tænker i forbindelse med en konflikt hvor hun f.eks. rejser ned til sine forældre der bor i Tyskland..
Nu kender du din eks bedst, og umiddelbart lyder det som om I samarbejder om juniors ve og vel. Selv med fælles forældremyndighed må hun ikke tage junior med ud af landet uden din accept. Statsborgerskabet ændrer ikke ved den fælles forældremyndighed. (IANAL).

Hvis der skulle opstå i konflikt i fremtiden:
Noget andet du skal overveje er tilknytningsforholdet til Danmark, hvis planen er at junior skal bibeholde sit statsborgerskab i Danmark og stadig have samme rettigheder som sin far, når han bliver voksen. Der har de seneste år været eksempler på børn født i landet med enten udenlandsk statsborgerskab (det følger normalt moderen) eller dobbelt statsborgerskab, der er rendt ind i problemer, når de er blevet voksne.
Som det kører nu, er der heldigvis ingen problemer.. Vi har fundet en rytme der passer os begge, m.h.t. at jeg ser ham.. Det er godt nok mig der har det meste af slæbet p.t. men p.g.a. diverse omstændigheder er det bare sådan..

Jeg har selv tænk over fremtidige konsekvenser ved det. Jeg har dog ikke hørt andet fra hende, end at han/de fortsætter med at skulle bo her i DK.. Det er som sagt mere hvis der kommer en konflikt senere hen, når han bliver lidt større, og jeg skal til at have ham herover. Hvis hun så smutter ned til sine forældre, og bliver der, så sidder jeg jo lidt i saksen ala' den artikel.. Men meddeler hende at jeg ikke lige p.t. er vild med ideen..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 27. nov 2017, 18:18

Falco Subniger skrev:
Timber skrev:Tja, det var faktisk en kvinde jeg talte med, endda bornholmer ud fra accenten at dømme.. Hun blev dælme hurtig sur at høre på, selvom jeg prøvede at være meget høflig.. Service var der i hvert fald ikke meget af..Og nej, det ville være stærkt overdrevet at påstå..
Jeg ville tage fat i dem igen og eventuelt bede om at tale med en anden eller i sidste ende en voksen. De skal jo selvfølgelig som offentlig myndighed vejlede borgeren eller pege i retning af hvem der kan svare på dine spørgsmål.
Kapitel 3

Vejledning og repræsentation m.v.

§ 7. En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde.

Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, videresendes henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed.

§ 8. Den, der er part i en sag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå af andre. Myndigheden kan dog kræve, at parten medvirker personligt, når det er af betydning for sagens afgørelse.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, 1. pkt., gælder ikke, hvis partens interesse i at kunne lade sig repræsentere eller bistå findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, eller hvor andet er fastsat ved lov.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=161411

Hvis du ikke har held per telefon, så skriv til dem.
Nåh, jeg meddeler moren at jeg ikke vil skrive under på noget, før jeg er helt sikker på hvad konsekvenserne vil blive.. Så må jeg tage den derfra..
Vent med at meddele moderen noget endnu, med mindre hun selv spørger. Det kan jo tage tid at få undersøgt tingene. :smile:
Ja, jeg tænker jeg prøver lykken igen derinde.. Måske man kan være heldig at tale med en venlig og servicemindet medarbejder.. :giggle:

Og venter med at meddele moderen noget.. Nu spurgte hun heller ikke sidst jeg var der, så det kan være hun har en anelse om udfaldet allerede.. :fun:
M.v.h. Timber

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 27. nov 2017, 18:31

Timber skrev:Hvis hun så smutter ned til sine forældre, og bliver der, så sidder jeg jo lidt i saksen ala' den artikel.. Men meddeler hende at jeg ikke lige p.t. er vild med ideen..
Vi kan ikke planlægge på hypotetiske konflikter (altid), et eller andet sted kommer man langt med tillid, når det handler om forholdet til vores børns anden forælder. :smile: Du skal også overveje om du får noget goodwill hos din eks, hvis du bakker op om hendes ide, men det ved kun du om er en gevinst på den lange bane.

Læringen fra sagen om Oliver er.

1. Moren tog drengen med til Østrig uden samtykke fra faderen.
2. Faderen fik den fulde forældremyndighed i Danmark (så vidt jeg husker fordi Moren var rendt til Østrig).
3. I sidste ende havde Morens stunt ingen indflydelse på at Oliver hørte til hos sin far.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 27. nov 2017, 18:35

Timber skrev:Og venter med at meddele moderen noget.. Nu spurgte hun heller ikke sidst jeg var der, så det kan være hun har en anelse om udfaldet allerede.. :fun:
Fra juniors synspunkt er det bedst at hans forældre har et godt forhold og kan samarbejde. Som nævnt ville jeg ikke nævne noget selv, og hvis hun skulle spørge kan du svare at du ikke vil afvise det, men pt er ved at undersøge hvilke konsekvenser det evt kan få for junior, når han bliver myndig (så handler det ikke om dig).

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 27. nov 2017, 18:52

Falco Subniger skrev:
Timber skrev:Og venter med at meddele moderen noget.. Nu spurgte hun heller ikke sidst jeg var der, så det kan være hun har en anelse om udfaldet allerede.. :fun:
Fra juniors synspunkt er det bedst at hans forældre har et godt forhold og kan samarbejde. Som nævnt ville jeg ikke nævne noget selv, og hvis hun skulle spørge kan du svare at du ikke vil afvise det, men pt er ved at undersøge hvilke konsekvenser det evt kan få for junior, når han bliver myndig (så handler det ikke om dig).
Falco Subniger skrev:
Timber skrev:Hvis hun så smutter ned til sine forældre, og bliver der, så sidder jeg jo lidt i saksen ala' den artikel.. Men meddeler hende at jeg ikke lige p.t. er vild med ideen..
Vi kan ikke planlægge på hypotetiske konflikter (altid), et eller andet sted kommer man langt med tillid, når det handler om forholdet til vores børns anden forælder. :smile: Du skal også overveje om du får noget goodwill hos din eks, hvis du bakker op om hendes ide, men det ved kun du om er en gevinst på den lange bane.

2. Faderen fik den fulde forældremyndighed i Danmark (så vidt jeg husker fordi Moren var rendt til Østrig).
3. I sidste ende havde Morens stunt ingen indflydelse på at Oliver hørte til hos sin far.
Jeg samler lige begge svar.. :blink:

Nu er der ting i hendes tidligere opførsel, der gør at jeg er lidt forsigtig med det.. Men som sagt kører det rigtig godt lige nu. Og det skal helst fortsætte.. Jeg lurepasser lidt, og undersøger tingene.. Tror såmend ikke der bliver reddet nogen bonuspoint ved det.. Og så længe hun ikke nævner noget, gør jeg heller ikke..

Men jeg kan de se at der i det mindste er håb forude, hvis og såfremt der skulle ske noget.. Tak for svar i hvert fald.. :thumbup:
M.v.h. Timber

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 27. nov 2017, 23:02

Jeg aner intet om det, men hvor meget har statsborgerskabet at sige, hvis hun tager til Tyskland, nu hvor vi har Schengen, EU's fri bevægelighed mv.? :???:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 27. nov 2017, 23:31

DB89 skrev:Jeg aner intet om det, men hvor meget har statsborgerskabet at sige, hvis hun tager til Tyskland, nu hvor vi har Schengen, EU's fri bevægelighed mv.? :???:
Måske intet, måske en masse...

Problemstillingen ligger jo i hvis hun tager til Tyskland med knægten, og nægter at komme tilbage til Danmark med ham.. Vil de tyske myndigheder så nægte mig at hente ham hjem igen, da han jo så også er tysk statsborger??

Selvom det faktisk går fint nu, så er der bare en historik i det her, der gør at jeg gerne vil gå med livrem, seler, sikkerhedsko og hjelm..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 28. nov 2017, 19:10

Husk også at overveje om det engang i fremtiden ikke kunne være en direkte fordel for sønnen, at han besidder 2 statsborgerskaber, feks i forbindelse med uddannelse, arbejde og andre sager der kunne spille ind i hans liv. For hende er det måske bare for at tydeliggøre hans rødder, og det er vigtigt. Mine naboer består af en dansk mand og canadisk kvinde, deres 3 unger har dobbelt statsborgerskab, det kan jeg se masser af fordele i :smile:
Mvh Great Dane

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 28. nov 2017, 21:51

Great Dane skrev:Husk også at overveje om det engang i fremtiden ikke kunne være en direkte fordel for sønnen, at han besidder 2 statsborgerskaber, feks i forbindelse med uddannelse, arbejde og andre sager der kunne spille ind i hans liv. For hende er det måske bare for at tydeliggøre hans rødder, og det er vigtigt. Mine naboer består af en dansk mand og canadisk kvinde, deres 3 unger har dobbelt statsborgerskab, det kan jeg se masser af fordele i :smile:
Så længe det er til fordel for ham, så er det fint nok for mig.. Jeg ønsker bare ikke at stå i en kedelig situation med et barn jeg ikke kan få hjem..

Men som sagt må jeg lige kontakte Statsforvaltningen igen, og se om ikke man kan komme til at tale med en voksen.. :fun:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 29. nov 2017, 08:11

Statsforvaltningen er lort, og du får intet godt derfra, istedet bør du få råd fra en advokat.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 29. nov 2017, 09:24

Timber skrev:
Falco Subniger skrev:
Falco Subniger skrev:

Nu er der ting i hendes tidligere opførsel, der gør at jeg er lidt forsigtig med det.. Men som sagt kører det rigtig godt lige nu. Og det skal helst fortsætte.. Jeg lurepasser lidt, og undersøger tingene.. Tror såmend ikke der bliver reddet nogen bonuspoint ved det.. Og så længe hun ikke nævner noget, gør jeg heller ikke..

Men jeg kan de se at der i det mindste er håb forude, hvis og såfremt der skulle ske noget.. Tak for svar i hvert fald.. :thumbup:
Det der får et par alarmklokker til at ringe hos mig, er at du nævner at der tidligere har været noget i hendes opførsel der gør dig forsigtig.
Hold fast i den fornemmelse.
Hvis der er noget mine 43 år på jorden har lært mig er at man ikke kan tage alt hvad kvinder siger og gør for gode varer. :blink:
Jeg kender ikke dig, eller hende, men det kunne tænkes at hun gør gode miner til slet spil, og på sigt har nogle bagtanker med det dobbelte statsborgerskab.
Som jeg læser det, er det noget der kommet ud af det blå at hun ønsker dobbelt statsborgerskab, det lyder for mig som om der kunne lægge noget bag.
Måske er jeg bare en sur gammel mand (der dog er godt gift :smile: ) Men har da oplevet de mindre gode sider af kvinder igennem min tid.
Vi har jo set nogle grelle eksempler her på NVF, jeg håber da ikke at det er tilfældet her.
Men som andre har foreslået, hør lige en advokat af hvad der kan ske, og hvordan du er stillet skulle hun finde på at tage mere permanent ophold syd for grænsen med barnet.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 29. nov 2017, 10:04

100Radsbar skrev:
Timber skrev:
Falco Subniger skrev:
Falco Subniger skrev:

Det der får et par alarmklokker til at ringe hos mig, er at du nævner at der tidligere har været noget i hendes opførsel der gør dig forsigtig.
Hold fast i den fornemmelse.
Hvis der er noget mine 43 år på jorden har lært mig er at man ikke kan tage alt hvad kvinder siger og gør for gode varer. :blink:
Jeg kender ikke dig, eller hende, men det kunne tænkes at hun gør gode miner til slet spil, og på sigt har nogle bagtanker med det dobbelte statsborgerskab.
Som jeg læser det, er det noget der kommet ud af det blå at hun ønsker dobbelt statsborgerskab, det lyder for mig som om der kunne lægge noget bag.
Måske er jeg bare en sur gammel mand (der dog er godt gift :smile: ) Men har da oplevet de mindre gode sider af kvinder igennem min tid.
Vi har jo set nogle grelle eksempler her på NVF, jeg håber da ikke at det er tilfældet her.
Men som andre har foreslået, hør lige en advokat af hvad der kan ske, og hvordan du er stillet skulle hun finde på at tage mere permanent ophold syd for grænsen med barnet.
Jeg er ikke uenig i du naturligvis skal tænke dig om!

Men samtiddig, jeg arbejder med børn og unge der er udfordret på den ene eller anden måde og der er ikke noget der kan ødelægge et barn som forældres tåbeligheder overfor hinanden. Hvis alle de juridiske fagpersoner siger det er den direkte vej til hun kan gemme sig i tyskland og du har en begrundet mistanke om hun kunne finde på det, så skal du naturligvis overveje meget grundigt om det er god ide.

Men hvis risikoen er minimal, både den juridiske og din mistanke, så læser jeg også at jeres samarbejde er godt lige nu. Det er guld for jeres fælles barn. Et (muligt) årelangt skænderi om hvorvidt det er fair at nægte dobbelt statsborgerskab er IKKE guld for et barn.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 29. nov 2017, 10:14

:goodpost: Bofhenator

Er enig, men mon ikke det også er en god ide om at have alt på skrift fra hende?
Skulle det gå galt, så er der da dokumentation på det.
Som for eksempel hvis hun skriver at hun ikke har intentioner om at flytte sig selv og barnet sydpå uden dit accept, men gør det alligevel. :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 29. nov 2017, 10:25

100Radsbar skrev::goodpost: Bofhenator

Er enig, men mon ikke det også er en god ide om at have alt på skrift fra hende?
Skulle det gå galt, så er der da dokumentation på det.
Som for eksempel hvis hun skriver at hun ikke har intentioner om at flytte sig selv og barnet sydpå uden dit accept, men gør det alligevel. :smile:
Hvilken værdi skulle det have, hvis hun fiser sydover med junior alligevel?

Begynder man først på dét spil, så er al tillid tydeligvis væk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 30. nov 2017, 22:42

Halløj..

Først og fremmest tak for alle de gode råd, og trøstende ord... Hvad filan skal man med Statsforvaltningen, når man har NVF.. :fun: :NVFrules:

Jeg tillader mig lige at svare generelt, da det vist bliver quoterekord, hvis jeg skal svare alle..

Som situationen er nu, kører det faktisk rigtig godt.. Vi har fundet en rytme der passer godt både tidsmæssigt og økonomisk.. Selvfølgelig ville jeg godt se ham noget mere, men det er hvad det er nu. Lidt har også ret, som man siger.. Og når vi når foråret skulle der gerne gå en masse ting op i en højere enhed, der betyder at jeg kan begynde at få ham over til mig også..

Jeg gjorde det geniale at jeg er begyndt at tage min mor med. Det har gjort at min ekskæreste og hende kan snakke og lave noget sammen, men jeg hygger med junior, uden at føle jeg har hendes øjne i nakken.. Og hun behøver ikke at gå og bilde sig ind jeg skulle stikke af med ham, hvis jeg vil gå en tur med ham.. Så der er heldigvis faldet lidt ro på situationen lige nu

Grunden til at jeg er lidt påpasselig med at han skal have dobbelt statsborgerskab, er at hun en gang har været smuttet til Tyskland, selvom vi havde en aftale, og faktisk været på vej en gang mere. Der forhindrede vi hende i det, fordi vi kom en time før end normalt.. Så hun har vist viljen til at smutte, så at sige...

Så skal man tage de positive briller på, så er der da trods alt lys for enden... Og selvfølgelig skal junior da have sit dobbelte statsborgerskab hvis ikke det giver mig nogen problemer.. Som nogen skriver, kan det jo blive en fordel for ham fremover..
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. nov 2017, 22:53

Så kan du jo, skulle du presses til at tage stilling overfor moderen, give det tilsagn, at han kan få det når/hvis det bliver en fordel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. nov 2017, 22:54

Din søn har, så vidt jeg kan se, haft tysk statsborgerskab siden han blev født, da han er født af en mor med tysk statsborgerskab:
https://en.wikipedia.org/wiki/German_na ... man_parent
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 30. nov 2017, 22:58

Mapzter skrev:Din søn har, så vidt jeg kan se, haft tysk statsborgerskab siden han blev født, da han er født af en mor med tysk statsborgerskab:
https://en.wikipedia.org/wiki/German_na ... man_parent
Hmm, ja, det kan det da godt se ud til. Synes da bare det er mystisk man ikke får noget at vide om det så???
C-X skrev:Så kan du jo, skulle du presses til at tage stilling overfor moderen, give det tilsagn, at han kan få det når/hvis det bliver en fordel.
Se ovenstående link fra Mapzter.. Det kan sgu være han allerede er det..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. nov 2017, 23:04

Timber skrev:Hmm, ja, det kan det da godt se ud til. Synes da bare det er mystisk man ikke får noget at vide om det så???
Hvem skulle fortælle jer om det? De tyske myndigheder kan jo ikke oplyse om det, med mindre man fortæller dem om barnet. De danske myndigheder har næppe mulighed for at følge med i fremmede landes regler for statsborgerskab - specielt da Danmark tidligere ikke har anerkendt dobbelt statsborgerskab.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 30. nov 2017, 23:10

Mapzter skrev:
Timber skrev:Hmm, ja, det kan det da godt se ud til. Synes da bare det er mystisk man ikke får noget at vide om det så???
Hvem skulle fortælle jer om det? De tyske myndigheder kan jo ikke oplyse om det, med mindre man fortæller dem om barnet. De danske myndigheder har næppe mulighed for at følge med i fremmede landes regler for statsborgerskab - specielt da Danmark tidligere ikke har anerkendt dobbelt statsborgerskab.
Næh, det er selvfølgelig rigtig nok... Jeg har da heller ikke selv spekuleret på det... Går jo bare ud fra at når knægten er født herhjemme, så får han dansk statsborgerskab.. Eller. dvs., det har han jo i hvert fald ifølge hans pas.. Så tror bare jeg ikke foretager mig mere før hun spørger mere ind til det..

Tusind tak for diverse info... :razz:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 84 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 1. dec 2017, 22:12

Timber skrev: Hmm, ja, det kan det da godt se ud til. Synes da bare det er mystisk man ikke får noget at vide om det så???
Some jeg skrev tidligere, min begrænset erfaring er, at, er man født med X og Y statsborgerskab, skal man bare registreres ved de pågældende lands myndigheder, man søger ikke noget man allerede har, passet til mindre årige, på den anden side, er noget man skal søge om og hvor alle dem der har forældremyndighed over barnet skal give samtykke.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 1. dec 2017, 22:21

Herluf skrev:
Timber skrev: Hmm, ja, det kan det da godt se ud til. Synes da bare det er mystisk man ikke får noget at vide om det så???
Some jeg skrev tidligere, min begrænset erfaring er, at, er man født med X og Y statsborgerskab, skal man bare registreres ved de pågældende lands myndigheder, man søger ikke noget man allerede har, passet til mindre årige, på den anden side, er noget man skal søge om og hvor alle dem der har forældremyndighed over barnet skal give samtykke.
Det lyder rigtigt nok.. Som sagt foretager jeg mig ikke mere , før hun selv spørger ind til det.. Som jeg ser det, kan jeg alligevel ikke gøre noget ved det.. Undtagen med passet selvfølgelig.. Men han har jo dansk pas, så jeg ved ikke lige hvor aktuelt et tysk et vil være..

Men tak for svar i hvert fald... :razz:
M.v.h. Timber

Besvar