Er det normalt at en lyddæmper tilladelse kun gælder i 5 år?D-Wahl skrev:Kan det her bruges ?ARD skrev:Hej
Kan du lige lægge en kopi af den her, hvor du sletter personlige oplysninger?
Mvh. Alex
Afslag på lyddæmper til luftgevær
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Afslag på lyddæmper til luftgevær
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Præcis årsagen til at jeg spurgteJLtac skrev:Jeg har jagttegn. Men da det er en 4,5mm skulle det ikke ha nogen indflydelse. Men hvem ved.Rigsby skrev:Tillykke med tilladelsen, det er perfekt og en opmuntring til alle med et 4,5mm luftgevær til at søge om lyddæmper.JLtac skrev:Jeg har også selv lige fået en tilladelse til lyddæmper til min nye luftpistol i 4,5mm.
Efter at ha læst her i emnet skrev jeg også “alle lovlige aktiviteter” og der var ingen problemer. Det tog 7 dage fra jeg søgt til den lå i postkassen. Det må siges at være iorden.
Har du jagttegn eller anden våbentilladelse ? (bare lige for min nysgerrigheds skyld?)

"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Ja, det er vel retteligt kun på forsøgsbasis, stadigvæk.Lycon skrev:Er det normalt at en lyddæmper tilladelse kun gælder i 5 år?D-Wahl skrev:Kan det her bruges ?ARD skrev:Hej
Mvh. Alex
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Kunne du ikke lige prøve at uddybe hvad du mener med "forsøgsbasis"C-X skrev: Ja, det er vel retteligt kun på forsøgsbasis, stadigvæk.
Jeg troede at det var permanent når det nu er ført ind i bekendtgørelsen!!??
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Newbie
- Interesser: Luftgevær
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Ja.Lycon skrev:Er det normalt at en lyddæmper tilladelse kun gælder i 5 år?D-Wahl skrev:Kan det her bruges ?ARD skrev:Hej
Mvh. Alex
Det skulle være ny praksis for våbentilladelser.
Efter at havde fået min tilladelse havde jeg lidt debat omkring det med min forhandler, så kontaktede ACØ.
Fik fat i en meget flink og lidt entusiastisk medarbejder som forklarede at 5 år var fremgangsmåden for alt det "sjove"
Endvidere spurgte jeg ind til fremgangsmåden for udstedelse af tilladelser til lyddæmpere, var nemlig ret imponeret over at min blev udstedt i løbet af 24 timer.
Svaret var at det foregår efter et skema/work flow chart for lyddæmper og optik tilladelser. Skulle anvendelse/mærke/model osv. ikke være i skemaet bliver ansøger kontaktet eller ansøgningen afvist. Normalt bliver man blot bedt om at sende data eller henvisning til data (link) til ansøgte model.
Så det skulle være lige til at få en tilladelse.
Den udstedte tilladelse til min Yukon Photon RT gælder også kun 5 år.
Tak for et fantastisk forum

Mvh
Daniel
Daniel
-
- Platin Member
Fem år er kort tid. Hvis etaten ønsker at få stoppet brugen af lyddæmpere, i tilfælde af, at der går total Hollywood i den, så er blot, at undlade fornyelser af tilladelser. Haps og ingen erstatning. Ellers havde man ikke lavet et scenarie, hvor borgerne skal bebyrde administrationen, med så korte intervaller.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Newbie
Blot til information så var jeg ikke indehaver af jagttegn eller andre våbentilladelser end til blankvåben, da jeg ansøgte min.Rigsby skrev:Præcis årsagen til at jeg spurgteJLtac skrev:Jeg har jagttegn. Men da det er en 4,5mm skulle det ikke ha nogen indflydelse. Men hvem ved.Rigsby skrev:Tillykke med tilladelsen, det er perfekt og en opmuntring til alle med et 4,5mm luftgevær til at søge om lyddæmper.JLtac skrev:Jeg har også selv lige fået en tilladelse til lyddæmper til min nye luftpistol i 4,5mm.
Efter at ha læst her i emnet skrev jeg også “alle lovlige aktiviteter” og der var ingen problemer. Det tog 7 dage fra jeg søgt til den lå i postkassen. Det må siges at være iorden.
Har du jagttegn eller anden våbentilladelse ? (bare lige for min nysgerrigheds skyld?)![]()
Mvh
Daniel
Daniel
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Ja og så det faktum at de lige har fordoblet deres indtægter, og vores afgift udgifter på "alt det sjove", jeg undrede mig over at min ½ auto der blev fornyet kun er gyldig i 5 år, da den forudgående tilladelse gjaldt i 10 år!C-X skrev:Fem år er kort tid. Hvis etaten ønsker at få stoppet brugen af lyddæmpere, i tilfælde af, at der går total Hollywood i den, så er blot, at undlade fornyelser af tilladelser. Haps og ingen erstatning. Ellers havde man ikke lavet et scenarie, hvor borgerne skal bebyrde administrationen, med så korte intervaller.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- Platin Member
Jeg har så aldrig hørt om et lignende tilfælde, men hvis den er i et af de "uønskede kalibre", så hjælper det nok næppe at klage. De takker blot for, at du gør dem opmærksom på deres "fejl", hvorefter de vil påpege, at det var en fejl du overhovedet fik tilladelse - hermed nægtet og pengene tabt, ejerskab ditto.
-
- Newbie
Hej Igen.
Vil blot tilføje til debatten at jeg søgte endnu en tilladelse Torsdag den 16. November.
Denne ansøgning var det dog til et andet fabrikat/model, men øvrige detaljer var de samme.
Tilladelsen er endnu ikke landet i postkassen.
Så nu er det spændende om den bliver afvist eller det blot er PestNord som er langsommere end sidst.
Rettelse: Modtog tilladelsen med posten her til middag, dog har de udført den med samme Fabrikat/Model som den første tilladelse
Vil blot tilføje til debatten at jeg søgte endnu en tilladelse Torsdag den 16. November.
Denne ansøgning var det dog til et andet fabrikat/model, men øvrige detaljer var de samme.
Tilladelsen er endnu ikke landet i postkassen.
Så nu er det spændende om den bliver afvist eller det blot er PestNord som er langsommere end sidst.
Rettelse: Modtog tilladelsen med posten her til middag, dog har de udført den med samme Fabrikat/Model som den første tilladelse

Mvh
Daniel
Daniel
-
- Newbie
Jeg har haft et kort telefonmøde med ACØ i dag angående lidt forskellige henvendelser.Lycon skrev:Ja og så det faktum at de lige har fordoblet deres indtægter, og vores afgift udgifter på "alt det sjove", jeg undrede mig over at min ½ auto der blev fornyet kun er gyldig i 5 år, da den forudgående tilladelse gjaldt i 10 år!C-X skrev:Fem år er kort tid. Hvis etaten ønsker at få stoppet brugen af lyddæmpere, i tilfælde af, at der går total Hollywood i den, så er blot, at undlade fornyelser af tilladelser. Haps og ingen erstatning. Ellers havde man ikke lavet et scenarie, hvor borgerne skal bebyrde administrationen, med så korte intervaller.
Må sige at de er meget fornuftige og forstående.
Angående 5 årige tilladelser for halv automater, så har de ændret praksis igen og er gået væk fra de 5 år.
Derfor skulle jeg opfordre alle som har fået en 5 årig tilladelse til at kontakte dem og så vil de ændre den til 10 år.
For de gratis tilladelser (Optik, Lyddæmper osv.) er 5 år stadig gældende.
Endvidere er det praksis at der kun gives tilladelse til 1 stk. halv automat.
Men der kan gives tilladelse til flere hvis der er behov, feks. ved gåsejagt hvor det kan være nødvendigt med 2 stk. eller lign.
Håber i kan bruge det.
Mvh
Daniel
Daniel
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Tak for infoD-Wahl skrev:
Jeg har haft et kort telefonmøde med ACØ i dag angående lidt forskellige henvendelser.
Angående 5 årige tilladelser for halv automater, så har de ændret praksis igen og er gået væk fra de 5 år.
Derfor skulle jeg opfordre alle som har fået en 5 årig tilladelse til at kontakte dem og så vil de ændre den til 10 år.
Men der kan gives tilladelse til flere hvis der er behov, feks. ved gåsejagt hvor det kan være nødvendigt med 2 stk. eller lign.
Håber i kan bruge det.

Men det undrer mig egenligt at det er op til det administrative personale at bestemme hvad "praksis" er?
Kan man bare sætte sig sammen om kaffebordet og bestemme at fremover skal tilladelser fornyes hvert år?
-
- Newbie
Ingen årsag.ReneKJ skrev:Tak for infoD-Wahl skrev:
Jeg har haft et kort telefonmøde med ACØ i dag angående lidt forskellige henvendelser.
Håber i kan bruge det.![]()
Men det undrer mig egenligt at det er op til det administrative personale at bestemme hvad "praksis" er?
Kan man bare sætte sig sammen om kaffebordet og bestemme at fremover skal tilladelser fornyes hvert år?
Som jeg forstår det giver bekendtgørelsen dem hjemmel til de 5 år, men hvordan de ønsker at bruge det ved jeg.
Tror helt bestemt at de prøver at være så flexible som muligt, det drejer sig nok mere om dialog og gensidig forståelse.
Jeg bliver kun mødt af forståelse fra deres side og de prøver at gøre det bedste for en med de rammer der er.
Tag kontakt og skab dialog, det er vejen frem.
Mvh
Daniel
Daniel
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Øh kræver optik tilladelse?D-Wahl skrev: For de gratis tilladelser (Optik, Lyddæmper osv.) er 5 år stadig gældende.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
lysforstærkende og termisk gørIngsorsi skrev:Øh kræver optik tilladelse?D-Wahl skrev: For de gratis tilladelser (Optik, Lyddæmper osv.) er 5 år stadig gældende.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Ah. OK.Bofhenator skrev:lysforstærkende og termisk gørIngsorsi skrev:Øh kræver optik tilladelse?D-Wahl skrev: For de gratis tilladelser (Optik, Lyddæmper osv.) er 5 år stadig gældende.