Der er kommet ny våbenbekendtgørelse
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 967 times
- Kontakt:
Der er kommet ny våbenbekendtgørelse
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: Der er kommet ny våbenbekendtgørelse
Det her er nok det mest relevante for os:
Stk. 11. Skytteforeningerne skal fastsætte nærmere procedurer for udlevering og tilbagelevering af våben, herunder om fastlæggelse af identiteten på de personer, der overlades våben efter stk. 1 og 2. Foreningerne skal endvidere fastsætte procedurer for forsvarlig afvikling af skydninger.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 40 times
Hvordan med at en jagt kammarat prøveskyder ens jagt riffel?(i en skytte forening)
Har alsrig været i en jagt forening.
Det er jo ikke lov krav at være medlem af en jagt forening.
Har alsrig været i en jagt forening.
Det er jo ikke lov krav at være medlem af en jagt forening.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Der er også:
»§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Så ingen .40 & .45 ved arrangementer? Mærkværdigt!Stk. 2. Skytteforeninger kan endvidere overlade foreningens og dens medlemmers våben med en kaliber på 9 mm (. 38/. 357) eller derunder til andre personer til brug ved prøveskydninger og andre arrangementer, som foreningen er ansvarlig for at afholde.
Dixi !
-
- This member is
Hvad betyder det konkret, må nye medlemmer ikke skyde før de har fået en SKV3?Fast Fumble skrev:Der er også:»§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Eller må de ikke skyde alene før de er godkendt?
-
- Gold Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Mon ikke der bare menes at der indhentes straffeattest på nye medlemmer inden de får våben i hånden?ReneKJ skrev:Hvad betyder det konkret, må nye medlemmer ikke skyde før de har fået en SKV3?Fast Fumble skrev:Der er også:»§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Jo, noget i den stil.Cpt skrev:Mon ikke der bare menes at der indhentes straffeattest på nye medlemmer inden de får våben i hånden?ReneKJ skrev:Hvad betyder det konkret, må nye medlemmer ikke skyde før de har fået en SKV3?Fast Fumble skrev:Der er også:»§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Der skal indhentes en SKV for at de må låne våben. Det bliver vistnok måske noget med at de mås skyde et par gange, men ved indmeldelse skal de SKV godkendes på en eller anden facon.
Og ja, ingen .40 og .45 til arrangementer eller nye skytter.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Spøjst man ikke har hørt noget fra SKV.
Nå men så skal der laves SKV3 på alle medlemmer der ikke skal holdes særligt øje med.
Nå men så skal der laves SKV3 på alle medlemmer der ikke skal holdes særligt øje med.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 425 times
- Kontakt:
Det kommer garanteret, der er et stykke tid til det træder i kraft:Raptor357 skrev:Spøjst man ikke har hørt noget fra SKV.
Stk. 3. § 22, stk. 2, 11 og 12, i bekendtgørelse om våben og ammunition m.v., som affattet ved denne bekendtgørelses § 1, nr. 1, får virkning fra 1. april 2018.
Stk. 4. Krav om godkendelse af politiet som betingelse for overladelse af våben i § 22, stk. 1, i bekendtgørelse om våben og ammunition m.v., som affattet ved denne bekendtgørelses § 1, nr. 1, får virkning fra 1. juli 2018.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Radis
- Platin Member
- Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 19 times
Jeg har ladet mig fortælle af en klubkammerat som er en del af Pistoludvalget (på landsplan) under DGI, at man har haft en ny "SKV6" blanket i støbeskeen, med henblik på baggrundstjek af nye medlemmer, som ville låne foreningens våben, til brug på foreningens egne baner.
Den skulle ikke, som en SKV3 idag, give tilladelse til våbentransport, men udelukkende give medlemmet lov til at benytte foreningens våben.
Jeg har det ikke på skrift.. Men det kunne godt tyde på at det er en sådan form for "godkendelse" der er lagt op til i bekendtgørelsen.
Den skulle ikke, som en SKV3 idag, give tilladelse til våbentransport, men udelukkende give medlemmet lov til at benytte foreningens våben.
Jeg har det ikke på skrift.. Men det kunne godt tyde på at det er en sådan form for "godkendelse" der er lagt op til i bekendtgørelsen.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Som JEG læser det.ReneKJ skrev:Hvad betyder det konkret, må nye medlemmer ikke skyde før de har fået en SKV3?Fast Fumble skrev:Der er også:»§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Nye medlemmer må gerne skyde prøveskydninger, uden at være godkendt af politiet.
Jeg GÆTTER på, at der med prøveskydninger menes skydninger, under opsyn af en af klubbens instruktører.
Så i princippet kan nye medlemmer vel skyde, med en instruktør, indtil de har en SKV3
(Man laver vel "bare" et arrangement, for nye skytter "Ad-Hoc" når de møder op)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Ja, nye skytter kan skyde nogle gange, under overvågning af en instruktør (dog ikke med de nye store kalibre).JRexA skrev:Som JEG læser det.ReneKJ skrev:Hvad betyder det konkret, må nye medlemmer ikke skyde før de har fået en SKV3?Fast Fumble skrev:Der er også:»§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Nye medlemmer må gerne skyde prøveskydninger, uden at være godkendt af politiet.
Jeg GÆTTER på, at der med prøveskydninger menes skydninger, under opsyn af en af klubbens instruktører.
Så i princippet kan nye medlemmer vel skyde, med en instruktør, indtil de har en SKV3
(Man laver vel "bare" et arrangement, for nye skytter "Ad-Hoc" når de møder op)
Jeg tror ikke vi skal lede efter måder at omgå cirkulæret på, med mindre vi vil sikre en hurtig stramning...
Det er nok bedre at finde en fornuftig måde at efterleve cirkulæret - som faktisk ikke laver meget om på de procedurer vi allerede har i min forening! Som jeg hører det, bliver det nye skytters opgave at kunne fremvise en "SKV6" for at kunne træne. Det vil faktisk tage lidt arbejde af bestyrelsen i foreninger som lave SKV3 ved indmeldelse, men det vil da nok have en (marginal) effekt på medlemstilgangen.
Det, er bliver vigtigt, er hvor besværligt det er for nye at indhente den SKV, og hvor hurtigt den kan ekspederes. Kan det gøres på et par dage, er det intet problem, ender vi i at det tager 6 mdr, så bliver skytteforeninger de facto nedlagt over tid.
Kravet om en procedure for udlån af våben træder i kraft til årsskiftet! Så der vil være mange der lige skal have et hurtigt bestyrelsesmøde - vær opmærksom på det!
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
Hvis man kan acceptere en straffeattest som "SKV6" så ville det være nemt, da der ikke plejer at være ret lang leveringstid på den.Fast Fumble skrev: Ja, nye skytter kan skyde nogle gange, under overvågning af en instruktør (dog ikke med de nye store kalibre).
Jeg tror ikke vi skal lede efter måder at omgå cirkulæret på, med mindre vi vil sikre en hurtig stramning...
Det er nok bedre at finde en fornuftig måde at efterleve cirkulæret - som faktisk ikke laver meget om på de procedurer vi allerede har i min forening! Som jeg hører det, bliver det nye skytters opgave at kunne fremvise en "SKV6" for at kunne træne. Det vil faktisk tage lidt arbejde af bestyrelsen i foreninger som lave SKV3 ved indmeldelse, men det vil da nok have en (marginal) effekt på medlemstilgangen.
Det, er bliver vigtigt, er hvor besværligt det er for nye at indhente den SKV, og hvor hurtigt den kan ekspederes. Kan det gøres på et par dage, er det intet problem, ender vi i at det tager 6 mdr, så bliver skytteforeninger de facto nedlagt over tid.
Kravet om en procedure for udlån af våben træder i kraft til årsskiftet! Så der vil være mange der lige skal have et hurtigt bestyrelsesmøde - vær opmærksom på det!
Det bør folk godt kunne nå at skaffe før de møder op første gang.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Men en straffeattest er jo ikke en decideret "godkendelse"?ReneKJ skrev:Hvis man kan acceptere en straffeattest som "SKV6" så ville det være nemt, da der ikke plejer at være ret lang leveringstid på den.Fast Fumble skrev: Ja, nye skytter kan skyde nogle gange, under overvågning af en instruktør (dog ikke med de nye store kalibre).
Det bør folk godt kunne nå at skaffe før de møder op første gang.
- Froe
- Platin Member
Uden at have insider-viden, vil jeg formode at en SKV6 kommer til at være en simpel vandels godkendelse. Altså som en SKV3, blot uden tilladelse til transport.
Det giver god mening. I vores forening har det i mange år været et krav at nye skytter opnår en SKV3 (og også ældre medlemmer selvfølgelig).
Ja der er arbejde i det. Men det filtrerer uønskede personer fra, allerede inden de går ind af døren. De vil ikke spilde det forholdsvis store beløb på indmeldelse & prøveskydning, vidende at de får afslag på SKV3.
Det giver god mening. I vores forening har det i mange år været et krav at nye skytter opnår en SKV3 (og også ældre medlemmer selvfølgelig).
Ja der er arbejde i det. Men det filtrerer uønskede personer fra, allerede inden de går ind af døren. De vil ikke spilde det forholdsvis store beløb på indmeldelse & prøveskydning, vidende at de får afslag på SKV3.
Dixi !
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Vi har haft samme metodik i mange år, men denne nye "vandelsgodkendelse uden tilladelse til transport" ("SKV6") er faktisk en lettelse - nu er det nemlig ikke længere os som forening der er drivkraften i at få ansøgt, nu er det medlemmet selv, der skal ansøge, og fremvise tilladelsen.Froe skrev:Uden at have insider-viden, vil jeg formode at en SKV6 kommer til at være en simpel vandels godkendelse. Altså som en SKV3, blot uden tilladelse til transport.
Det synes jeg faktisk er en god løsning.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Jeg tænker lidt, at hvis blot en SKV6 skal fungere som en vandelsgodkendelse, så må det være muligt for en jæger, der ønsker at prøveskyde, at fremvise jagttegn og billed-ID. Det må give klubben (og myndighederne) tryghed om, at man er en pålidelig person.Froe skrev:Uden at have insider-viden, vil jeg formode at en SKV6 kommer til at være en simpel vandels godkendelse. Altså som en SKV3, blot uden tilladelse til transport.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Der forestiller jeg mig du tænker fejl.Flugteren skrev:Jeg tænker lidt, at hvis blot en SKV6 skal fungere som en vandelsgodkendelse, så må det være muligt for en jæger, der ønsker at prøveskyde, at fremvise jagttegn og billed-ID. Det må give klubben (og myndighederne) tryghed om, at man er en pålidelig person.
Det jeg har hørt, er fx at skytten skal indhente en "SKV6" til hver forening han vil låne våben i. Aktiv i 3 foreninger - indhent 3 "SKV6'er". Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg tænker det har noget at gøre med, at så kan politiet vide hvilke foreninger de skal informere, når "SKV6'en" inddrages.
Derfor tror jeg ikke jagttegn kan bruges i denne sammenhæng.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Gad vide om det bliver skytten der autonomt skal indhente "skv6" eller hvad den nu kommer til at hedde, eller om foreningen/formanden skal udfylde og underskrive også. Pyyyyh, jeg håber det er det første....
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Der kommer en udmelding fra SKV, sandsynligvis i næste uge.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Froe
- Platin Member
Hvis en del af formålet er, at myndighederne skal vide hvem der skal notificeres ved ændringer, så holder den metode ikke.Flugteren skrev:Jeg tænker lidt, at hvis blot en SKV6 skal fungere som en vandelsgodkendelse, så må det være muligt for en jæger, der ønsker at prøveskyde, at fremvise jagttegn og billed-ID. Det må give klubben (og myndighederne) tryghed om, at man er en pålidelig person.
Hvis en person med jagttegn f.eks. begår kriminalitet, så ved politiet at de skal ud og hente jagtvåben. Har personen opnået medlemskab til en skytteforening ved blot at fremvise jagttegn (og dermed bevise vandelsgodendelse), vil denne fortsat have adgang til våben, uden foreningen har mulighed for at blive adviseret.
Lad os huske på at denne stramning kommer som en direkte følge af idioten der skød og dræbte en betjent med en forenings .22, han havde tyvstjålet.
Jeg syntes blot også at vores myndigheder burde se nærmere på Politiets procedurer omkring vandelsgodkendelse, og begynde at tage det lidt mere alvorligt! Centralisering af godkendelser, fjernede det lokalkendskab der før i tiden var med til at lægge grund for en vandelsgodkendelse.
Dixi !
-
- This member is
For at sammenligne med de par andre offentlige dokumenter jeg har skulle levere:Bofhenator skrev:Gad vide om det bliver skytten der autonomt skal indhente "skv6" eller hvad den nu kommer til at hedde, eller om foreningen/formanden skal udfylde og underskrive også. Pyyyyh, jeg håber det er det første....
Straffeattesten bestille via NemID og dukker relativt hurtigt op.
Børneattesten rekvireres af foreningen, hvorefter du modtager en besked om at du skal godkende anmodningen, hvorefter den til sidst dukker op hos foreningen.
Det vil være langt det nemmeste hvis de brugte modellen fra straffeattesten. Det andet virker lidt voldsomt for en der bare skal have en intro-aften.
Men hvis de vil have en stærk tilknytning mellem foreningen og SKV6 kan det godt være det alligevel ender med modellen fra børneattesten.
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Der skal vel ikke forevises noget hvis det er introduktion og prøveskydning da folk normalvis er mandsopdækket eller ihvertfald under total opsyn. Det vil ikke give mening hvis man skal have en SKV6 før man kan nærme sig en skytteforening, og en børneattest hvis man skal nærme sig cafeteriet med børn omkring sig.ReneKJ skrev:For at sammenligne med de par andre offentlige dokumenter jeg har skulle levere:Bofhenator skrev:Gad vide om det bliver skytten der autonomt skal indhente "skv6" eller hvad den nu kommer til at hedde, eller om foreningen/formanden skal udfylde og underskrive også. Pyyyyh, jeg håber det er det første....
Børneattesten rekvireres af foreningen, hvorefter du modtager en besked om at du skal godkende anmodningen, hvorefter den til sidst dukker op hos foreningen.
Det vil være langt det nemmeste hvis de brugte modellen fra straffeattesten. Det andet virker lidt voldsomt for en der bare skal have en intro-aften.
Men hvis de vil have en stærk tilknytning mellem foreningen og SKV6 kan det godt være det alligevel ender med modellen fra børneattesten.
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Ved begynderskydning og arrangementer må det være den her der gælder:LapuaMagnum skrev:Der skal vel ikke forevises noget hvis det er introduktion og prøveskydning da folk normalvis er mandsopdækket eller ihvertfald under total opsyn. Det vil ikke give mening hvis man skal have en SKV6 før man kan nærme sig en skytteforening, og en børneattest hvis man skal nærme sig cafeteriet med børn omkring sig.ReneKJ skrev:For at sammenligne med de par andre offentlige dokumenter jeg har skulle levere:Bofhenator skrev:Gad vide om det bliver skytten der autonomt skal indhente "skv6" eller hvad den nu kommer til at hedde, eller om foreningen/formanden skal udfylde og underskrive også. Pyyyyh, jeg håber det er det første....
mvh
Stk. 2. Skytteforeninger kan endvidere overlade foreningens og dens medlemmers våben med en kaliber på 9 mm (. 38/. 357) eller derunder til andre personer til brug ved prøveskydninger og andre arrangementer, som foreningen er ansvarlig for at afholde.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor