Jeps, "SKV6" er til skytter som skal kunne træne uden at være under konstant overvågning (medlemmer). Ved prøveskydninger/intro er det stk. 2. der gælder.Bofhenator skrev:Ved begynderskydning og arrangementer må det være den her der gælder:LapuaMagnum skrev:Der skal vel ikke forevises noget hvis det er introduktion og prøveskydning da folk normalvis er mandsopdækket eller ihvertfald under total opsyn. Det vil ikke give mening hvis man skal have en SKV6 før man kan nærme sig en skytteforening, og en børneattest hvis man skal nærme sig cafeteriet med børn omkring sig.ReneKJ skrev:For at sammenligne med de par andre offentlige dokumenter jeg har skulle levere:Bofhenator skrev:Gad vide om det bliver skytten der autonomt skal indhente "skv6" eller hvad den nu kommer til at hedde, eller om foreningen/formanden skal udfylde og underskrive også. Pyyyyh, jeg håber det er det første....
Straffeattesten bestille via NemID og dukker relativt hurtigt op.
Børneattesten rekvireres af foreningen, hvorefter du modtager en besked om at du skal godkende anmodningen, hvorefter den til sidst dukker op hos foreningen.
Det vil være langt det nemmeste hvis de brugte modellen fra straffeattesten. Det andet virker lidt voldsomt for en der bare skal have en intro-aften.
Men hvis de vil have en stærk tilknytning mellem foreningen og SKV6 kan det godt være det alligevel ender med modellen fra børneattesten.
mvhStk. 2. Skytteforeninger kan endvidere overlade foreningens og dens medlemmers våben med en kaliber på 9 mm (. 38/. 357) eller derunder til andre personer til brug ved prøveskydninger og andre arrangementer, som foreningen er ansvarlig for at afholde.
Der er kommet ny våbenbekendtgørelse
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Re: Der er kommet ny våbenbekendtgørelse
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det lyder egenligt rimeligt nok.Fast Fumble skrev:
Jeps, "SKV6" er til skytter som skal kunne træne uden at være under konstant overvågning (medlemmer). Ved prøveskydninger/intro er det stk. 2. der gælder.
-
- This member is
Nu jeg har tænkt lidt over det, så er der en ting der undrer mig:
Er det planen at oprette en ny SKV6, som som skal give adgang til at benytte foreningens våben?
Hvornår ville det give mening at bruge sådan en, i stedet for bare at få en SKV3 med det samme som også giver mulighed for at låne våbnet med til stævner osv?
Er det planen at oprette en ny SKV6, som som skal give adgang til at benytte foreningens våben?
Hvornår ville det give mening at bruge sådan en, i stedet for bare at få en SKV3 med det samme som også giver mulighed for at låne våbnet med til stævner osv?
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Det må vel være sådan at hvis man ikke har en SKV1, SKV2, SKV3 eller SKV4, skal man have en SKV 6 for at måtte skyde i klubben uden at skulle være under skærpet opsyn. En Formand kan vel udskrive en transporttilladelse og lade en ellers betroet person at transportere et given våben til stævner?ReneKJ skrev:Nu jeg har tænkt lidt over det, så er der en ting der undrer mig:
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Måske i behandlingstiden? Men det er et rent gæt.ReneKJ skrev:Nu jeg har tænkt lidt over det, så er der en ting der undrer mig:
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det giver egentlig kun mening, hvis en SKV6 kan udstedes med meget kort varsel, altså som en tilladelse til at træne med foreningsvåben i den første medlemsperiode, mens medlemmet samt foreningen vurderer, om skydningen og foreningslivet er noget for medlemmet. Vil man fortsætte, så kan man snakke om at få en SKV3.ReneKJ skrev:Nu jeg har tænkt lidt over det, så er der en ting der undrer mig:
Sådan tænker jeg det. Men SKV6 fordrer to ting:
1) Medlemmet er ikke helt sikkert på, om skydning og foreningsliv er noget for ham.
2) SKV6 kan udstedes på kort tid, måske med en uges varsel.
Så et scenarie med SKV6 kan foregå på denne måde:
Person deltager i en prøveskydningsaften, og vælger at melde sig ind. SKV6 sendes afsted næste dag, og så skal den kunne være fremme senest ugen efter (allersenest to uger efter). Derefter kan skytten skyde i nogle uger, og vil man fortsætte, så indsender man en SKV3.
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg tænker også behandlingstiden må være anderledes. Det håber jeg. Ellers har jeg en del uger jeg må lægge skydningen på hylden.ReneKJ skrev:Hvornår ville det give mening at bruge sådan en, i stedet for bare at få en SKV3 med det samme...?
Men det kan jo være at det gør det 'omvendt' at alle får lov til at betale og modtager en Skv6 med det samme. Så når de får arbejdet sig ned gennem bunkerne, så ved de hvem de skal trække den tilbage på.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- This member is
Joh, men i forvejen er en SKV3 vel ikke baseret på andet end hvad der står i deres databaser?Krung skrev:Jeg tænker også behandlingstiden må være anderledes. Det håber jeg. Ellers har jeg en del uger jeg må lægge skydningen på hylden.ReneKJ skrev:Hvornår ville det give mening at bruge sådan en, i stedet for bare at få en SKV3 med det samme...?
Men det kan jo være at det gør det 'omvendt' at alle får lov til at betale og modtager en Skv6 med det samme. Så når de får arbejdet sig ned gennem bunkerne, så ved de hvem de skal trække den tilbage på.
De sender næppe et foto ud til min lokale landbetjent for at hører om jeg er en skidt fyr, så hvad de kan gøre for at skære ned på behandlingstiden af en SKV6 i forhold til en SKV3 kan jeg ikke lige se?
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Såfremt det bliver aktuelt med nye SKV6 ansøgninger
vil behandlingstiden blive en meget vigtig parameter,
ellers går det ud over medlemstilgangen i foreningerne,
idet der nok vil være en hel del nye medlemmer der
ikke har hverken tålmodighed eller forståelse for at skulle
vente i flere måneder, tja måske halve år, på at kunne komme
til at skyde med foreningsvåben. Omvendt vil det give en del
forklaringsproblemer for SKV systemet såfremt det viser sig,
at man kan klare SKV6 ansøgninger på en uge, mens SKV2
fortsat skal ligge i flere måneder...
vil behandlingstiden blive en meget vigtig parameter,
ellers går det ud over medlemstilgangen i foreningerne,
idet der nok vil være en hel del nye medlemmer der
ikke har hverken tålmodighed eller forståelse for at skulle
vente i flere måneder, tja måske halve år, på at kunne komme
til at skyde med foreningsvåben. Omvendt vil det give en del
forklaringsproblemer for SKV systemet såfremt det viser sig,
at man kan klare SKV6 ansøgninger på en uge, mens SKV2
fortsat skal ligge i flere måneder...
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Ikke andet end i opstartsfasen får alle et principielt ja til en Skv6, for det er ikke en værre situation end den vi er i nu, og alle kan komme videre med deres sport. Det vil så være muligt at danne sig et overblik over hvem der egentligt skyder, og pille de uønskede ud senere.ReneKJ skrev:.. så hvad de kan gøre for at skære ned på behandlingstiden af en SKV6 i forhold til en SKV3 kan jeg ikke lige se?Krung skrev:Men det kan jo være at det gør det 'omvendt' at alle får lov til at betale og modtager en Skv6 med det samme. Så når de får arbejdet sig ned gennem bunkerne, så ved de hvem de skal trække den tilbage på.
(Er der andre der synes det lugter lidt meget af overvågning, når man nu ikke en gang kan dyrke sporten uden at registrere sig? Men OK, det har jo allerede kostet blod, så jeg kan godt se behovet).
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- LapuaMagnum
- Platin Member
Som du selv skriver bør det jo gå igennem sin NemID og sendes samme dag, da det kun er at slå op i KR. og står man ikke der har man en ren nok straffeattest til at måtte omgås i en skytteforening, og så giver det rigtig god meningReneKJ skrev:Joh, men i forvejen er en SKV3 vel ikke baseret på andet end hvad der står i deres databaser?Krung skrev:Jeg tænker også behandlingstiden må være anderledes. Det håber jeg. Ellers har jeg en del uger jeg må lægge skydningen på hylden.ReneKJ skrev:Hvornår ville det give mening at bruge sådan en, i stedet for bare at få en SKV3 med det samme...?
De sender næppe et foto ud til min lokale landbetjent for at hører om jeg er en skidt fyr, så hvad de kan gøre for at skære ned på behandlingstiden af en SKV6 i forhold til en SKV3 kan jeg ikke lige se?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Been thanked: 427 times
Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt?
Jeg har selv en riffel på SKV i klub X.
Skal jeg nu igennem en masse bøvl, for at skyde i klub Y med klub Y's pistol?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- LapuaMagnum
- Platin Member
Nej, vel ikke hvis du har en SKV1, 2, 3 eller 4 på nuværende tidspunkt.Langenge skrev:Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt?
mvh
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Der er ikke nogen der har SKV4... SKV4 er til noget. Det er foreningens tilladelse til at købe et våben.LapuaMagnum skrev:Nej, vel ikke hvis du har en SKV1, 2, 3 eller 4 på nuværende tidspunkt.Langenge skrev:Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt?
mvh
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Been thanked: 427 times
Ja, det har jeg, men det er til riffel og i klub X.LapuaMagnum skrev:Nej, vel ikke hvis du har en SKV1, 2, 3 eller 4 på nuværende tidspunkt.Langenge skrev:Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt?
mvh
Når jeg skyder pistol, så er det i klub Y.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Præcis!LapuaMagnum skrev:Nej, vel ikke hvis du har en SKV1, 2, 3 eller 4 på nuværende tidspunkt.Langenge skrev:Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt?
mvh
For os der har egne våben er ændringen ligegyldig. Det er de medlemmer der træner med foreningens våben der skal vandelsgodkendes. Det synes jeg i grunden er OK. Det er vel i virkeligheden en hjælp til klubberne, så de ikke står med eneansvaret for at sortere folk med en spændende fortid fra.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Den er spændende.Langenge skrev:Ja, det har jeg, men det er til riffel og i klub X.LapuaMagnum skrev:Nej, vel ikke hvis du har en SKV1, 2, 3 eller 4 på nuværende tidspunkt.Langenge skrev:Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt?
mvh
Når jeg skyder pistol, så er det i klub Y.
Den tror jeg lige jeg vil tage op...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Det der er en rigtig god pointe !Langenge skrev:Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt?
1. Bliver systemet således indrettet, at en klub kan "slå en person op"?
2. Bliver en tilladelse fysisk - et stykke papir man kan fremvise - et gult SKV kort?
3. Blive en tilladelse straks inddraget hvis en person begår noget der strider mod tilladelsen -
og bliver denne inddragelse formidlet videre i systemet qua punkt 1 ovenfor - og bliver der automatisk
sendt besked til de relevante - altså de steder hvor tilladelsen bliver brugt som adgang til skydning
4.... argh :-)
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- LapuaMagnum
- Platin Member
Ja selvfølgelig, men det var mere hvis man havde en eller anden form for SKVBofhenator skrev:Der er ikke nogen der har SKV4... SKV4 er til noget. Det er foreningens tilladelse til at købe et våben.LapuaMagnum skrev:Nej, vel ikke hvis du har en SKV1, 2, 3 eller 4 på nuværende tidspunkt.Langenge skrev:Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt?
mvh

mvh
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
:-DLapuaMagnum skrev: EN SKV5 er selfølgelig ikke rar at modtage og den skal nok heller ikke indregnes i at have en SKV![]()
mvh
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Zundapp
- Gold Member
- Interesser: Hund, Militær-historie
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 2 times
Æhh, nogen der lige ved hvordan det foregår hvis man har et par stykker øgleyngel der gerne vil skyde?
Har et par papbørn på 11 og 12 der måske skal prøve at skyde/ gå til skydning men hvordan vil det forgå med børn? Tænker de er jo altid under opsyn. Det var vi da - cirka næsten nogen gange - da jeg selv gik til skydning i den alder..
Har et par papbørn på 11 og 12 der måske skal prøve at skyde/ gå til skydning men hvordan vil det forgå med børn? Tænker de er jo altid under opsyn. Det var vi da - cirka næsten nogen gange - da jeg selv gik til skydning i den alder..
Never mind the dog - Beware of the owner..
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Hvad gør man med børne/ung skytter?
Jeg er klar over at disse selvfølgelig ikke selv kan låne et våben... men skal der laves ''SKV6'' på lille Hugo Vigo også? Når han kommer hver uge kan man vel ikke kalde det en prøveskydning?
Jeg er klar over at disse selvfølgelig ikke selv kan låne et våben... men skal der laves ''SKV6'' på lille Hugo Vigo også? Når han kommer hver uge kan man vel ikke kalde det en prøveskydning?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Jeg har ikke et svar, men håber det er noget af de vi kan blive klogere på i næste uge når der kommer en udmelding fra SKV.
Hvis ikke vil jeg anbefale i alle sammen tager fat i jeres formænd og beder dem spørge SKV og DGI, så må de have fat i JM og minde dem om at gøre deres arbejde færdigt.
Hvis ikke vil jeg anbefale i alle sammen tager fat i jeres formænd og beder dem spørge SKV og DGI, så må de have fat i JM og minde dem om at gøre deres arbejde færdigt.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
... og er det kun mig der tænker, at den ''ikke over kal. 38'' regel virker underlig? Hvad er det man ønsker at sætte en stopper for med den?
Forskellen på en 9mm, 38 super eller .357Sig, og så f.eks .40s&w eller .45acp er da ikke særlig stor? Og om ikke andet så minimal, at jeg ikke kan se hvorfor en .40s&w skulle være meget farligere end en 9mm... og da slet ikke når .357 mag. samtidig er ok
Eller er der noget jeg overser?
Det virker for mig som noget symbolsk... :shame: farlige kalibre :shame: politisk handlekraft.
Forskellen på en 9mm, 38 super eller .357Sig, og så f.eks .40s&w eller .45acp er da ikke særlig stor? Og om ikke andet så minimal, at jeg ikke kan se hvorfor en .40s&w skulle være meget farligere end en 9mm... og da slet ikke når .357 mag. samtidig er ok

Det virker for mig som noget symbolsk... :shame: farlige kalibre :shame: politisk handlekraft.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- This member is
Næh, det undrede også mig.Ras.Killing skrev:... og er det kun mig der tænker, at den ''ikke over kal. 38'' regel virker underlig? Hvad er det man ønsker at sætte en stopper for med den?
Forskellen på en 9mm, 38 super eller .357Sig, og så f.eks .40s&w eller .45acp er da ikke særlig stor? Og om ikke andet så minimal, at jeg ikke kan se hvorfor en .40s&w skulle være meget farligere end en 9mm... og da slet ikke når .357 mag. samtidig er ok![]()
![]()
![]()
Symbolpolitk formodentligt.