Der står i våbenbekendtgørelsens §24 stk 10:
Uanset bestemmelsen i § 20, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
1) Betyder det at min kone kan anbringe sine smykker i mit våbenskab og have en nøgle så hun har adgang til dem, min kone har IKKE hverken jagttegn eller våbenpåtegning?
Jeg kan ikke finde nogensteder at ovenstående kun omhandler hvis flere personer i samme husstand har våben i skabet.
2) Hvis min kone IKKE må have adgang til våbenskabet ifm værdiopbevaring vil jeg gerne bede om henvisninger til hvor dette fremgår af lov eller bekendtgørelser.
Med venlig hilsen
Må konen bruge mit våbenskab ?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Må konen bruge mit våbenskab ?
Jeg har skrevet følgende til JM, det kan man jo lade sig inspirere af :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Ok, så kan vi lige så godt nedlægge enhver form for uddannelse med våben, da det åbenbart kan blive let tilgængeligt for hele familien, hvis Én i familien har våbentilladelser, og så kan vi jo også bare gøre som man gør mange andre steder man bare skal oplyse hvad man har af våbenBofhenator skrev:Jeg har skrevet følgende til JM, det kan man jo lade sig inspirere af :-)
Der står i våbenbekendtgørelsens §24 stk 10:
Uanset bestemmelsen i § 20, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
1) Betyder det at min kone kan anbringe sine smykker i mit våbenskab og have en nøgle så hun har adgang til dem, min kone har IKKE hverken jagttegn eller våbenpåtegning?
Jeg kan ikke finde nogensteder at ovenstående kun omhandler hvis flere personer i samme husstand har våben i skabet.
2) Hvis min kone IKKE må have adgang til våbenskabet ifm værdiopbevaring vil jeg gerne bede om henvisninger til hvor dette fremgår af lov eller bekendtgørelser.
Med venlig hilsen
Glæder mig til svaret...
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Claws
- Bronze Member
- Interesser: Flugtskydning, småvildtsjagt
- Geografisk sted: Syd-østfyn
- Been thanked: 2 times
Hvilken straf fik Bent Bentsen for at lade hans kone åbne skabet og overdrage hans våben til hans chauffør, som efterfølgende krydsede det halve af Danmark, for at BB kunne komme på jagt uden at skulle hjemom?
Nå, man skal tilsyneladende bare lade være med at lade sig afhøre...
https://www.fyens.dk/indland/Chauffoere ... el/1392422
- LapuaMagnum
- Platin Member
ups
Senest rettet af LapuaMagnum 29. dec 2017, 19:46, rettet i alt 1 gang.
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- LapuaMagnum
- Platin Member
Bekendtgørelsen blev lavet om senest i december 2016Claws skrev:Hvilken straf fik Bent Bentsen for at lade hans kone åbne skabet og overdrage hans våben til hans chauffør, som efterfølgende krydsede det halve af Danmark, for at BB kunne komme på jagt uden at skulle hjemom?

mvh
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg vil gerne lige pointere at min vurdering drejer sig om hvad der rent faktisk står i loven, ikke om det er smartLapuaMagnum skrev:
Ok, så kan vi lige så godt nedlægge enhver form for uddannelse med våben, da det åbenbart kan blive let tilgængeligt for hele familien, hvis Én i familien har våbentilladelser, og så kan vi jo også bare gøre som man gør mange andre steder man bare skal oplyse hvad man har af våben
Glæder mig til svaret...
mvh

Men "uddannelse" er vel ikke spørgsmålet her da de under alle omstændigheder ikke må bruge våbene.
Skabet er tænkt som en måde at hindre tyveri af våbene, hvor meget forøger man den risiko ved at en ægtefælle har adgang til skabet?
Jeg vil mene at det er ganske minimalt.
Det er ikke fordi jeg vil have noget problem med at der kun var adgang til skabene for folk med våbentilladelse, men så skal det fremgå utvetydigt af lovteksten så folk ikke kommer i klemme.
For som det står nu så tænker jeg og tydeligvis også andre "fælles værdiskab"
- LapuaMagnum
- Platin Member
§ 20 omfatter da kun § 1 og dennes tekst?
Hvis det ikke er tilfældet har myndighederne da lempet helt vildt og fuldstændig i en anden grøft og så er der da ingen der skal klage over at nogen strammer loven eller garnet om halsen på nogen. De lemper da mere og mere hvis lovteksten skal læses som vi gerne vil selvom det er totalt ulogisk
mvh
Hvis det ikke er tilfældet har myndighederne da lempet helt vildt og fuldstændig i en anden grøft og så er der da ingen der skal klage over at nogen strammer loven eller garnet om halsen på nogen. De lemper da mere og mere hvis lovteksten skal læses som vi gerne vil selvom det er totalt ulogisk

mvh
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning. ;)
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 87 times
Nej, konen er ikke undtaget fra alle regler om adkomst (et ord der ikke anvendes i våbenbekendtgørelsens §20), overdragelse eller overladelse - men hun er undtaget i det specifikke, snævre tilfælde at hun er en del af samme husstand og anvender samme sikringsskab.Fast Fumble skrev:Husk at rettelsen til §20 havde baggrund i at man i visse (en enkelt) politikredse, krævede at mand og kone under samme tag, havde hver sit våbenskab, da de ikke måtte have adkomst til hinandens våben. Rettelsen til §20 præciserede, at mand og kone gerne må dele våbenskab, men de øvrige regler for adkomst og overladelse gælder stadig. Og det er her du er uenig med mig, så vidt jeg kan læse, du mener at Stk 10 betyder at konen er undtaget fra ALLE regler om adkomst og implicit også overladelse.
Der står ingen steder i loven at "personer med anden våbentilladelse" kan benytte samme skab... Eller at "personer i husstanden der ligeledes skal opbevare våben". Der er ingen yderligere restriktioner på adgangen til sikringsskabet, end at man skal være en del af husstanden.
... Og lovtekster plejer at være meget specifikke om den slags - især våbenloven.
At jeg så er enig med andre i tråden om at "husstand" skal tolkes så snævert som muligt er en anden sag. Jeg ville ikke lade den polske polak der lejer et værelse i kælderen få en nøgle til skabet, men konen er trods alt lidt tættere på mig end dét... ;)
Som sidenote har jeg et par kammerater hvor begge par lever på en gård (det ene par lejer overetagen i gården, andet par bor i stueetagen). De har fælles våbenskab til Hjemmeværns-skyderne, sådan på papir, godkendt og det hele. Så de har begge - i princippet - adgang til hinandens våben, helt lovligt.
Nu skal vi også passe på at vi ikke bliver helt skræmte over en potentiel straf, eller tror at himlen åbner sig, og torden og lynild vælter ned over os hvis vi træder 10mm ved siden af.Men igen, jeg er ikke 100% sikker. Jeg er bare 100% sikker på at jeg ikke ville tage chancen. Straffen er urimeligt hård for sådan en som mig, i forhold til andre forbrydelser. Mulighed for fængselsstraf, måske? Bødestraf helt sikkert, størrelsen bliver dog uvæsentlig i det overordnede billede. Bortfald af alle tilladelser vil give mig et økonomisk tab som ville være en gevaldig lussing! Bortfald af min primære hobby... jah, det er vel næsten det værste.
HVIS nogen i en eller anden vild situation skulle få en idé om at det skulle efterprøves i retten, så tvivler jeg på at en anklager ville kræve andet end en præcedens-dom så man vidste hvordan retten i givet fald fortolker reglerne på det specifikke punkt. Jeg tvivler på at andet end bødestraf ville være utopi.
... Og jeg har svært ved at se alle dine tilladelser forsvinde som dug for solen, for at du i givet fald (hvis jeg tager fejl) har overladt din kone nøglerne til våbenskabet for at hun kunne hente sine smykker...
Men igen - alt ovenstående er jo baseret på spekulation.
Jeg tror jeg skriver til ACØ og spørger dem - det er nok nemmere. :)
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 747 times
- Been thanked: 90 times
Hjemme hos os har min kone sine smykker i det ene våbenskab.
Hun har dog ikke adgang til skabene, så når hun skal have sine smykker låser jeg op, og henter kassen.
og låser den ind igen, når hun har det hun skal bruge.
Det virker fint hos os.
Hun har dog ikke adgang til skabene, så når hun skal have sine smykker låser jeg op, og henter kassen.
og låser den ind igen, når hun har det hun skal bruge.
Det virker fint hos os.
7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, natur og oplevelser
- Geografisk sted: Vestsjaelland
- Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 81 times
Jeg lukker lige øjnene lidt, glemmer våbenbekendtgørelsen, og forsøger at anvende almindelig sund fornuft...
Det kan for mig på ingen måde være hverken hensigten eller fornuftigt at tilhørsforhold til min husstand alene kan give adgang til mine våben...
Det kan derimod godt give mening at såfremt et andet medlem af min husstand også er godkendt til at besidde våben på egen hånd, så må vi dele skab...
Derfor er det min fortolkning...
(Ja, jeg ved godt at våbenlovgivning og sund fornuft tit blander lige så godt som gåsefedt og lagereddike, men her giver det faktisk mening...)
Det kan for mig på ingen måde være hverken hensigten eller fornuftigt at tilhørsforhold til min husstand alene kan give adgang til mine våben...
Det kan derimod godt give mening at såfremt et andet medlem af min husstand også er godkendt til at besidde våben på egen hånd, så må vi dele skab...
Derfor er det min fortolkning...
(Ja, jeg ved godt at våbenlovgivning og sund fornuft tit blander lige så godt som gåsefedt og lagereddike, men her giver det faktisk mening...)
12/76
.308
6,55x55
.22lr
.308
6,55x55
.22lr
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Er "adgang til" og "besiddelse" det samme i juridisk forstand? Jeg tænker at jeg kan have adgang til mange våben, uden at jeg tager dem i min besiddelse, f.eks. hver gang jeg går ind i en jagtforretning.
Rent praktisk, hvordan skulle man kunne forhindre sin kone i at kunne tage sig adgang til et våbenskab? Gemme nøglen? (kvinder finder alt)
Rent praktisk, hvordan skulle man kunne forhindre sin kone i at kunne tage sig adgang til et våbenskab? Gemme nøglen? (kvinder finder alt)
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
- This member is
Kodelås, og så fortæller du hende at koden er hendes vægt. Forfængelighed sørger for at hun aldrig taster et tal der er i nærheden af den rigtige kodeTopcat skrev: Rent praktisk, hvordan skulle man kunne forhindre sin kone i at kunne tage sig adgang til et våbenskab? Gemme nøglen? (kvinder finder alt)

-
- Bronze Member
Enten må man (lovligt og med tilladelse) have adgang til dine våben, eller også må man ikke.Aratan skrev:Det kan for mig på ingen måde være hverken hensigten eller fornuftigt at tilhørsforhold til min husstand alene kan give adgang til mine våben...
Loven skelner principielt ikke imellem om din kone har tilladelse til en anden riffel i hendes eget navn, eller om hun slet ikke har tilladelse til nogen riffel.
Ingen af tilfældene giver hende lov til at håndtere dine våben.
Derfor giver hele "jamen, hvad nu hvis hun selv har våbentilladelse"-argumentationerne ingen mening. Uanset hvor mange våben hun selv har tilladelse til, så vil hun aldrig have tilladelse til DINE våben, hvorfor hendes eventuelle egne tilladelser ikke giver mening i debatten her.
Så rent principielt vil der ikke være forskel på straffen, hvis man overlader nøglen til konen, uanset om hun så har jagttegn eller ej.
(Hvis vi antager at loven skal fortolkes modsat af hvad jeg mener...)
-
- Gold Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Bingo, jeg tror også det er derfor man har lavet lovteksten så man ikke forventer at våbenejeren er i stand til at skjule sit gemmested til nøglen igennem et langt ægteskab.Topcat skrev:
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Til sammenligning, så hænger nøglen til husstandens farligste mordvåben - bilen - jo gerne på et søm i entreen eller lignende.Cpt skrev:Bingo, jeg tror også det er derfor man har lavet lovteksten så man ikke forventer at våbenejeren er i stand til at skjule sit gemmested til nøglen igennem et langt ægteskab.Topcat skrev:
Dvs. alle der kommer ind i huset kan tage den og køre afsted og lave dødsulykker.
- LapuaMagnum
- Platin Member
Vi ved vel også alle at man ikke skal gemme sin nøgle til våbenskabet men have den på sig hvis man ikke er hjemme.
mvh
mvh
-
- This member is
Og bilen må heller ikke overdrages til folk uden gyldig tilladelse. Så vidt jeg husker er det endda ulovligt at efterlade den med nøglen i tændingen.Kalthoff skrev:Til sammenligning, så hænger nøglen til husstandens farligste mordvåben - bilen - jo gerne på et søm i entreen eller lignende.Cpt skrev:Bingo, jeg tror også det er derfor man har lavet lovteksten så man ikke forventer at våbenejeren er i stand til at skjule sit gemmested til nøglen igennem et langt ægteskab.Topcat skrev:
Dvs. alle der kommer ind i huset kan tage den og køre afsted og lave dødsulykker.
- LapuaMagnum
- Platin Member
Nej min nøgle ligger på spisebordet eller i min lomme og som oftest i min lomme. På den anden side er det ikke biler, men våben vi taler omKalthoff skrev:Til sammenligning, så hænger nøglen til husstandens farligste mordvåben - bilen - jo gerne på et søm i entreen eller lignende.Cpt skrev:Bingo, jeg tror også det er derfor man har lavet lovteksten så man ikke forventer at våbenejeren er i stand til at skjule sit gemmested til nøglen igennem et langt ægteskab.Topcat skrev:

Ellers skal vi jo drage et hav af ting ind i debatten, såsom gasflasker, brønddæksler, lastbiler, gravemaskiner, motorsave, bremsevæske og meget mere, men lad os bare holde os til våben nu her

mvh
- Topcat
- Platin Member
Og når man er hjemme, sammen med konen? :)LapuaMagnum skrev:Vi ved vel også alle at man ikke skal gemme sin nøgle til våbenskabet men have den på sig hvis man ikke er hjemme.
mvh
- LapuaMagnum
- Platin Member
Ja, da stoler man vel så meget på hende at man ikke behøver at gemme sine kreditkort og nøgler væk til bilen fordi man mistænker hende for at tage sine værdier. Hvis det er tilfældet ville jeg personligt smide vedkommende for porten eller rejseTopcat skrev:Og når man er hjemme, sammen med konen? :)LapuaMagnum skrev:Vi ved vel også alle at man ikke skal gemme sin nøgle til våbenskabet men have den på sig hvis man ikke er hjemme.
mvh

mvh
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Det jeg får ud af bestemmelsen er, at konen godt må have adgang til våbenskabet, uanset om hun selv har våben eller ej. Men hun må ikke bære eller anvende andre våben end dem hun selv har tilladelse til.
Dette er ikke en total given los på alle principper. Husk på, at kravet om overhovedet at bruge sikringsskab først kom i år 2000. Før da skulle våbenen også opbevares forsvarligt, men i princippet havde hele husstanden adgang til våbnene. Det skete der ikke noget ved, og det gør der heller ikke nu. Det skyldes at voksne mennesker som regel opfører sig ansvarligt, selv når der ikke er regler for det.
Dette er ikke en total given los på alle principper. Husk på, at kravet om overhovedet at bruge sikringsskab først kom i år 2000. Før da skulle våbenen også opbevares forsvarligt, men i princippet havde hele husstanden adgang til våbnene. Det skete der ikke noget ved, og det gør der heller ikke nu. Det skyldes at voksne mennesker som regel opfører sig ansvarligt, selv når der ikke er regler for det.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Topcat
- Platin Member
Helt enig, men har hun i princippet ikke også adgang til dine skydere så?LapuaMagnum skrev:Ja, da stoler man vel så meget på hende at man ikke behøver at gemme sine kreditkort og nøgler væk til bilen fordi man mistænker hende for at tage sine værdier. Hvis det er tilfældet ville jeg personligt smide vedkommende for porten eller rejse![]()
![]()
mvh
- LapuaMagnum
- Platin Member
Jo, hvis hun tager nøglerne så har hun, og det kan alle andre også, bare ikke lovligt og det ville da være umådeligt dumt af demTopcat skrev:Helt enig, men har hun i princippet ikke også adgang til dine skydere så?LapuaMagnum skrev:Ja, da stoler man vel så meget på hende at man ikke behøver at gemme sine kreditkort og nøgler væk til bilen fordi man mistænker hende for at tage sine værdier. Hvis det er tilfældet ville jeg personligt smide vedkommende for porten eller rejse![]()
![]()
mvh

Det virker lidt til at med jagtvåben er det ok, men kigger vi SKV-våben skulle der ikke være tvivl.
mvh
-
- Bronze Member
Ahva?LapuaMagnum skrev:Vi ved vel også alle at man ikke skal gemme sin nøgle til våbenskabet men have den på sig hvis man ikke er hjemme.
mvh
Nøglerne skal bare opbevares "forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende."
Der er ingen krav om at man skal have dem på sig.
VBK §24 stk 6.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Tror LM mener, at man ikke skal lade sin nøgle ligge hjemme på matriklen, selvom man har lagt den et "sikkert" sted. Tyve er gode til at finde de hemmelige gemmesteder, jvnf. blot denne tråd:Gunrunner skrev:Ahva?LapuaMagnum skrev:Vi ved vel også alle at man ikke skal gemme sin nøgle til våbenskabet men have den på sig hvis man ikke er hjemme.
mvh
Nøglerne skal bare opbevares "forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende."
Der er ingen krav om at man skal have dem på sig.
VBK §24 stk 6.
viewtopic.php?f=36&t=56590