Hvem må have Halv-automatiske våben i Grønland?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Nuummiutter
Newbie
Newbie
Interesser: Våben
Geografisk sted: Grønland
Has thanked: 2 times

Hvem må have Halv-automatiske våben i Grønland?

Indlæg af Nuummiutter » 22. jan 2018, 05:49

Halløj allesammen

Jeg har et spørgsmål vedrørende semi/halvautomatiske våben på grønland. Jeg har læst mig frem til at det kun er jægere som må eje halvautomatiske våben, men hvorfor er det så at man hele tiden på facebook ser folk som sælger netop halvautomatiske våben uden at vide om de er jægere eller ej?

Kan det tænkes at alle må eje dem som er i omløb? Må man gerne impotere semiautomatiske våben som en ikke erhvervsfanger?

Mvh.

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvem må have Halv-automatiske våben i Grønland?

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 22. jan 2018, 16:40

Det er her at HappyNanoq kommer på banen? ;)

Jeg forsøgte at købe en Steyr Aug for et par år siden i Nuuk. Der fik jeg et gigantisk "NEJ", som i at det kun er fangere der må besidde halvautomatiske våben....

Så et råd er at maile til politiet i Grønland.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 22. jan 2018, 17:49

Hvis du læser lovgivningen, så kan Erhversfangere, få tilladelse, til Halvautomatiske rifler.

Jeg spurgte, for et års tid siden, betjenten i Nuuk, der stod for våbentilladelser (og nummerplader).

Hans svar var:
NEJ. Som privatperson, får du IKKE tilladelse til halvauto.
Men skal den bare hænge på væggen, så lad være med at spørge :blink:
Halvautomatiske rifler, har været tilladelseskrævende, siden 1992, men der er mange i omløb, og generelt, så er de private sælgere, ligeglade.
Som jeg har forstået, på de politifolk, jeg har snakket med, så foretager politiet sig intet, for at indrive halvautomatiske våben, med mindre de modtager en specifik anmeldelse.

Så, så længe man er diskret, og andre ikke får ondt i R**** over at du har en halvauto, så sker der ikke noget.
Senest rettet af T-REX 22. jan 2018, 18:18, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. jan 2018, 18:03

Helt absolut og fuldstændig firkantet i loven... så skal man være registreret fanger (ernære sig ved fangererhvervet med 50+% af årsindkomsten fra fangst, og dermed have et fanger-bevis) for at måtte købe halvauto våben i Grønland. Altså rifler og haglgeværer.
Våbnene kan så frit indehaves på fanger-beviset ligesom haglvåben i danmark kan erhverves på betalt jagttegn.

Man skal vist ligeledes være 16 år, hvis ikke det er for at nedlægge kvoterede dyr.

Våbnene er ikke på en decideret tilladelse som sådan, men dækket ind af fanger-beviset. Kan dog vist godt ske at fangere kan gå ned på politistationen og få en formel "tilladelse", men butikkerne har lov til at sælge halvauto-våben mod forevisning af fangerbevis og notering af fangerbevis-#.

Engang kunne man få et halvauto-våben på tilladelse, men det var i forbindelse med lovens ikrafttræden - så folk der havde halvauto-våben fortsat kunne eje dem, men så kunne de ikke sælge dem til andre end fangere.

Men jo, der florerer en masse åbenlyse halvautovåben rundt blandt os fritidsfangere - som ikke er registrerede nogen steder.
Og hverken politiet eller jagtbetjentene gør noget, eller egentlig ønsker at gøre noget. Medmindre de får en anmeldelse, for så SKAL de jo gøre noget.

Men ser de en person bære på en US Carbine, Garand, Steyr AUG, AR15/AR10 eller andet øjensynligt halvauto - så gør de i praksis intet ved det.
De har ingen interesse i det, medmindre der er nogen der skyder vildt omkring sig.

Så når man spørger politiet så "NEJ" er svaret, for det siger loven.... men i næste åndedrag "....men hvis du har én eller kan købe en, så brug den bare... vi gør faktisk ikke noget ved det.!"

Og strafferammen er... våbnet konfiskeres, og 1.500kr i bøde. Hvis de gør noget ved det.
Ingen plet på straffeattesten.!

Så halvauto våben er kun for fangerne.

Håndvåben er kun på tilladelse (arbejde i områder med farlige dyr, såsom isbjørnereservater).

Fullauto er banlyst. (kun mod tilladelse, som i praksis aldrig gives)

Og indtil 28.okstober 2009 var det tilladt at besidde håndgranater, miner, bomber/klyngebomber og lignende tryk/fragment-våben, kemiske, biologiske, radiologiske og nucleare våben samt disses fremføringsmidler og dele hertil. Laservåben til at forårsage blindhed blev også forbudt.
Det var et område man opdagede at man havde glemt siden grønland hjemtog området.

https://knr.gl/kl/node/121557

Oprindeligt VAR der jo ingen våbenlov i Grønland, og derfor var det muligt at eje AK47, M75/G3, M16, M4, Garand, US Carbine, FN FAL, M14 i forskellige varianter (select-fire) m.v.
Det var dog de færreste der lige havde behov for det, men man SER da fra tid til anden gamle versioner af disse dukke op hist og her.

Også håndvåben har været solgt en del, dog mest i størrelser til aflivning af dyr, skræmmeskud og enkelte i en størrelse der gør dem relativ brugbar mod bjørne. De er dog sjældnere, da man ikke rigtig kan bruge dem til jagt, og det er nemmere at give et ekstra fangstskud selv med .30-06'en.

Men de findes da. Og kan da nok ikke frasige mig at have støvet indtil flere sjove ting op igennem tiderne. Om jeg så har tilegnet mig disse, skal jeg lade være usagt :blink:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. jan 2018, 18:14

IPSC = Inuit Practice Shooting in the Cold
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 23. jan 2018, 01:21

Som Happynanoq skriver er det kun erhvervsfangere der kan købe dem i butikkerne, hvor de jævnligt ses.
Jeg mindes engang i Sarfanguaq at se en flot halvautoriffel i .22 WMR, af taktisk udseende men i øvrigt, for mig, ukendt fabrikat med et kæmpe bananmagasin og bipod stå lige så fint udstillet på brødhylden, mellem tebirkes og sødmælksfranskbrød.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. jan 2018, 13:22

Da jeg boede i Grønland kom jeg i den penible situation at jeg arvede min fars Beretta A300, et halvautomatisk haglgevær. Det gik fint med at indføre det til Grønland. Jeg fjernede gasstemplet og blokerede hele magasinet med en blomsterpind, og så importerede jeg geværet som et enkeltskuds haglgevær.

Værre var det da jeg skulle flytte til Danmark. Her i landet accepterer man ikke en blomsterpind som plombering af magasinet, så jeg søgte indførselstilladelse til geværet som halvautomat, det var der ingen problemer i. Men jeg kom til at søge udførselstilladelse fra Grønland som halvautomat også, og det var sku ved at koste mig en bøde. Så jeg stillede på politistationen og ændrede ansøgningen om udførselstilladelse til at gælde et enkeltskuds haglgevær, og så skete der ikke noget. Jeg ved bare ikke præcist hvor i rejsen over atlanten det var, at geværet skiftede funktionsmåde, men det gav ihvertfald ingen problemer :oops: .

Da jeg kom til DK geninstallerede jeg gasstemplet og savede et stykke af blomsterpinden, så der kan være én patron i magasinet og en i kammeret. Nu kan jeg bruge det på skydebanen, men jeg har det aldrig med på jagt, det er plomberingen ikke permanent nok til. Hvis jeg lodder eller nitter endeskruen fast, kan blomsterpinden ikke fjernes, og så kunne jeg godt bruge geværet på jagt i DK. Men det nænner jeg ikke rigtigt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 23. jan 2018, 13:27

Lassescout skrev:... Jeg ved bare ikke præcist hvor i rejsen over atlanten det var, at geværet skiftede funktionsmåde, men det gav ihvertfald ingen problemer :oops: .
.......
Jeg tror ikke importlandet læser udførselstilladelsen, ej heller tror jeg eksportlandet læser importtilladelsen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 23. jan 2018, 13:57

Lassescout skrev:Da jeg boede i Grønland kom jeg i den penible situation at jeg arvede min fars Beretta A300, et halvautomatisk haglgevær.
Fik lige læst Våbenloven for Grønland, igen.
Halvautomatiske haglgeværer, med Maksimalt 2 skud, er faktisk lovlige, ligesom i Danmark.

Der er ingen magasinrestriktioner, våbenlovsmæssigt, for pumpguns og Bolt Action haglegeværer.
Jagtlovsmæssigt, må man dog ikke gå på fuglejagt, med haglgeværer, der indeholder mere end 2 patroner.
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren i Grønland at indføre, tilvirke, erhverve, besidde, bære eller anvende

2) hel- og halvautomatiske geværer, herunder halvautomatiske glatløbede haglgeværer, som kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
https://www.sslug.dk/~chlor/www.retsinf ... 59498.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. jan 2018, 15:39

Det har du da ret i JrexA. Hmmm, ved ikke lige hvad jeg har tænkt på, jeg kunne jo bare have ind- og udført den som to-skuds halvautomat, så havde der ikke været nogen problemer overhovedet. Nå, det gik alligevel.

Angående pump-actions, så skal man lige huske at læse jagtlovgivningen for de enkelte arter også. Synes jeg kan huske, at Direktoratet for Miljø og Natur kastede sig ud i nogle begrænsninger som gik ud over hvad jagtloven krævede.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 23. jan 2018, 15:59

Kunne være sjov at se hvordan de reagerer når man gerne vil indføre en : Beretta UGB25 Xcel
Den ligger formodentlig i et grænseområde som de IKKE kender. Og har i hvert fald aldrig set den heroppe.

Det er en halvauto, uden magasin (rørmagasin vel at mærke!), men man "knækker" våbnet, patron i kammeret, lukker det, og placerer det ekstra skud i holderen på siden. Voilá, to skud.
ugb25xcel_zoom006-660x504.jpg
ugb25xcel_zoom006-660x504.jpg (44.84 KiB) Vist 1867 gange
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar