Tåbelige udtalelser fra politiinspektør om stjålne våben
- Frank P
- Gold Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Tåbelige udtalelser fra politiinspektør om stjålne våben
Fra denne morgens P1 (P1 Morgen) - https://www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1 ... 2018-01-25
06:53 - 40.000 skytter må søge polititilladelse pga. bandepakke
og den i overskriften nævnte politiinspektør og hans lemfældige omgang med statistik
07:08 - Stjålne våben er et stort problem
06:53 - 40.000 skytter må søge polititilladelse pga. bandepakke
og den i overskriften nævnte politiinspektør og hans lemfældige omgang med statistik
07:08 - Stjålne våben er et stort problem
Frihed er lig med menneskelig autenticitet
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Tåbelige udtalelser fra politiinspektør om stjålne våben
Hvorfor skulle DR, i al deres uafhængighed, dog også gøre andet end at agere mikrofonholdere og betvivle sådan et udsagn? Det ville jo nærmest tangere journalistik...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Frank P
- Gold Member
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Og sørme om der ikke var endnu et våbenrelateret indslag denne forgangne morgen, stadig på P1 Morgen.
07:47
Lov skal sikre mod våbenkriminalitet, men gør intet for den ulovlige våbenhandel
07:47
Lov skal sikre mod våbenkriminalitet, men gør intet for den ulovlige våbenhandel
Frihed er lig med menneskelig autenticitet
- Randy M
- Platin Member
- Interesser: Jagt og våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 116 times
Jeg tror simpelthen ikke på at de fleste våben brugt til kriminalitet i Danmark stammer fra jægere eller sportsskytter. Det lyder som en ret vild påstand.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Det tror journalisterne heller ikke, det tror politiet heller ikke og det tror jeg heller ikke.Randy M skrev:Jeg tror simpelthen ikke på at de fleste våben brugt til kriminalitet i Danmark stammer fra jægere eller sportsskytter. Det lyder som en ret vild påstand.
Men kan politiet overbevise politikerne og den brede befolkning om det, så har man yderligere begrundelse for at forbyde våben blandt almindelige mennesker.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Pjat med jer. Enhver ved da at det bedst egnede våben at gemme i sin Helly Hansen dynejakke når man skal ud og nakke nogen fra en rivaliserende bande, røve en bank eller true nogen er en anschütz, enkeltskuds, .22lr med dioptersigte.
...kors i røven
Redigeret: når politiet eller andre læser dette indlæg over skulderen (hej med jer, jeg ved I er der
), og det bliver taget bogstaveligt, og det næste bliver at vi skal til at skyde med legetøjsgeværer og sige ‘bang bang’ på skydebanerne, lad mig understrege følgende; mit indlæg er sovset ind i tyk ironi og skal ikke tages bogstaveligt - en skytteforeningsvåben ville være et elendigt banditvåben.
...kors i røven

Redigeret: når politiet eller andre læser dette indlæg over skulderen (hej med jer, jeg ved I er der

Senest rettet af ESAF 26. jan 2018, 05:37, rettet i alt 1 gang.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Herluf
- Gold Member
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Jeg hørte indslaget på P1 morgen, og journalisten spurgte 3 gange (hvis jeg husker rigtigt) om de kriminelles våben stammede mest fra indbrud hos lovlige ejer eller om de kom fra udlandet.
Første gang svarede han mad noget om at våben dræber og sårer uskyldige mennesker, anden gang talt han igen uden om, og nævnte blandt andet at våben kunne købes på internettet, og forsøgte at blande lovlig handel mellem skytter og jæger, sammen med handel af ulovlige våben på nettet, som om det hele foregik et sted. Der blev også insinuerer at lovlige ejer skulle sælge deres våben til kriminelle, for de kunne jo ikke vide hvem det var der købte den. Til sidst sagde han at hovedparten af de våben de finder, stammer fra lovlige kilder her i landet...
Første gang svarede han mad noget om at våben dræber og sårer uskyldige mennesker, anden gang talt han igen uden om, og nævnte blandt andet at våben kunne købes på internettet, og forsøgte at blande lovlig handel mellem skytter og jæger, sammen med handel af ulovlige våben på nettet, som om det hele foregik et sted. Der blev også insinuerer at lovlige ejer skulle sælge deres våben til kriminelle, for de kunne jo ikke vide hvem det var der købte den. Til sidst sagde han at hovedparten af de våben de finder, stammer fra lovlige kilder her i landet...
- ESAF
- Gold Member
Det tror da fanden, når de (jf. tidligere tråde her på NVF) kommer på grundlovsstridige besøg hos lovlige våbenejere, og intimiderer sig vej til våbenskabe, at de kun finder lovlige våben.Herluf skrev:...Til sidst sagde han at hovedparten af de våben de finder, stammer fra lovlige kilder her i landet...
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Been thanked: 427 times
Det er jo netop det.ESAF skrev:Pjat med jer. Enhver ved da at det bedst egnede våben at gemme i sin Helly Hansen dynejakke når man skal ud og nakke nogen fra en rivaliserende bande, røve en bank eller true nogen er en anschütz, enkeltskuds, .22LR med dioptersigte.
...kors i røven
Redigeret: når politiet eller andre læser dette indlæg over skulderen (hej med jer, jeg ved I er der), og det bliver taget bogstaveligt, og det næste bliver at vi skal til at skyde med legetøjsgeværer og sige ‘bang bang’ på skydebanerne, lad mig understrege følgende; mit indlæg er sovset ind i tyk ironi og skal ikke tages bogstaveligt - en skytteforeningsvåben ville være et elendigt banditvåben.
Langt, langt hovedparten af de våben vi som skytter, samlere og jægere er i besiddelse af, vil ikke være særligt velegnede til bandekrig, og jeg tvivler også en hel del på hvor meget "streetcredit" man får, at at rende rundt med dem i byen, eller vise dem frem for vennerne.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- ESAF
- Gold Member
Ja, jeg tvivler virkelig på at det er løbsforlængere, det nyeste irisdiopter med indbyggede farvefiltre og indstillelige bagkapper der giver våde drømme hos tuborgvestene og dynejakkerne.Langenge skrev:Det er jo netop det.ESAF skrev:Pjat med jer. Enhver ved da at det bedst egnede våben at gemme i sin Helly Hansen dynejakke når man skal ud og nakke nogen fra en rivaliserende bande, røve en bank eller true nogen er en anschütz, enkeltskuds, .22LR med dioptersigte.
...kors i røven
Redigeret: når politiet eller andre læser dette indlæg over skulderen (hej med jer, jeg ved I er der), og det bliver taget bogstaveligt, og det næste bliver at vi skal til at skyde med legetøjsgeværer og sige ‘bang bang’ på skydebanerne, lad mig understrege følgende; mit indlæg er sovset ind i tyk ironi og skal ikke tages bogstaveligt - en skytteforeningsvåben ville være et elendigt banditvåben.
Langt, langt hovedparten af de våben vi som skytter, samlere og jægere er i besiddelse af, vil ikke være særligt velegnede til bandekrig, og jeg tvivler også en hel del på hvor meget "streetcredit" man får, at at rende rundt med dem i byen, eller vise dem frem for vennerne.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Been thanked: 503 times
Ja, politiet selv er vel en "lovlig kilde"Herluf skrev: Der blev også insinuerer at lovlige ejer skulle sælge deres våben til kriminelle, for de kunne jo ikke vide hvem det var der købte den. Til sidst sagde han at hovedparten af de våben de finder, stammer fra lovlige kilder her i landet...

Det der med at vi ikke ved hvem der køber dem: Det er vel ulovligt at overdrage våbnet uden at køber fremviser våbentilladelse?
Og uden ny våbentilladelse er våbnet vel stadigvæk registreret til sælger, eller hvad?
Den politi-inspektør der nævnes skulle vel ikke være den samme som før har været ude at præsentere gæt som fakta? Michael Kjeldgaard var det vist han hed: http://ww.w.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=69752
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 950 times
- Kontakt:
JA, og JA!ReneKJ skrev:Det der med at vi ikke ved hvem der køber dem: Det er vel ulovligt at overdrage våbnet uden at køber fremviser våbentilladelse?
Og uden ny våbentilladelse er våbnet vel stadigvæk registreret til sælger, eller hvad?
Så at prøve at antyde at lovligt registrerede våben sælges til ulovlig våbenbesiddelse er direkte tåbeligt. Det er meget let at modbevise.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 71 times
Hej,
Jeg synes det mest bekymrende her er at politiet igen har vist sig som en informations kilde som er ikke blot utroværdig, men som taler decideret usandt. Politiet har, ligesom alle andre embedsfolk, pligt til at tale sandt og det er stærkt problematisk når de igen og igen viser sig ikke at gøre det. Man må gerne som embedsmand have private holdninger, men det er netop private og ikke noget man udbreder sig om når man taler i embeds medfør og på vegne af etaten. Hvor mange af de maskinpistoler som banderne skyder på hinanden med kommer fra skytter som har dem lovligt? Ja, mig bekendt er der ikke ret mange som har en maskinpistol eller en AK47 lovligt, men måske ved politiet bedre. Hele tanken om at medlemmerne af landets skytteforeninger skulle stå bag et hemmeligt netværk som sælger ulovlige våben er absurd og havde politiet beviser for at noget sådant fandt sted, ville det være naturligt at man greb ind istedet for at sidde og udbrede sig om det i radioen. Jeg synes det er trist for de mange rigtigt gode og troværdige politifolk som heldigvis også er der ude at deres repræsentanter i offentligheden fremturer med udokumenterede påstande som skader etatens ry og tillid i befolkningen - måske er det derfor at den private sikkerhedsbranche har kronede dage?
Hilsen
High Standard
Jeg synes det mest bekymrende her er at politiet igen har vist sig som en informations kilde som er ikke blot utroværdig, men som taler decideret usandt. Politiet har, ligesom alle andre embedsfolk, pligt til at tale sandt og det er stærkt problematisk når de igen og igen viser sig ikke at gøre det. Man må gerne som embedsmand have private holdninger, men det er netop private og ikke noget man udbreder sig om når man taler i embeds medfør og på vegne af etaten. Hvor mange af de maskinpistoler som banderne skyder på hinanden med kommer fra skytter som har dem lovligt? Ja, mig bekendt er der ikke ret mange som har en maskinpistol eller en AK47 lovligt, men måske ved politiet bedre. Hele tanken om at medlemmerne af landets skytteforeninger skulle stå bag et hemmeligt netværk som sælger ulovlige våben er absurd og havde politiet beviser for at noget sådant fandt sted, ville det være naturligt at man greb ind istedet for at sidde og udbrede sig om det i radioen. Jeg synes det er trist for de mange rigtigt gode og troværdige politifolk som heldigvis også er der ude at deres repræsentanter i offentligheden fremturer med udokumenterede påstande som skader etatens ry og tillid i befolkningen - måske er det derfor at den private sikkerhedsbranche har kronede dage?
Hilsen
High Standard
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Has thanked: 2984 times
- Been thanked: 377 times
Beviserne for at det er usandt findes her på NVF.Fast Fumble skrev:Så at prøve at antyde at lovligt registrerede våben sælges til ulovlig våbenbesiddelse er direkte tåbeligt. Det er meget let at modbevise.
Men de er desværre druknet i lange debattråde om emnet, hvor folk får luft for deres retfærdige harme, så de er svære at finde.
Kunne man foreslå en særlig tråd herinde kun med beviser, baggrundsmaterialer, dokumentation etc.
Tråden skal være hårdt modereret så den holdes helt fri for debat og meninger. Den skal kun indeholde fakta som er egnede til at vise til presse, politikere, middagsgæster osv. Den tråd skal modereres nidkært for at holde den fri for alt andet.
Det kræver formentligt to tråde. En "oplysningstråd" og en "debattråd". Dvs. selve tråden med materiale til fremvisning udadtil og en anden tråd hvor man kan foreslå materiale, diskutere det og få materialet gjort klar, så det bliver egnet til at komme med i "oplysningstråden".
- ESAF
- Gold Member
Det synes jeg er en fremragende idé!Kalthoff skrev:Beviserne for at det er usandt findes her på NVF.Fast Fumble skrev:Så at prøve at antyde at lovligt registrerede våben sælges til ulovlig våbenbesiddelse er direkte tåbeligt. Det er meget let at modbevise.
Men de er desværre druknet i lange debattråde om emnet, hvor folk får luft for deres retfærdige harme, så de er svære at finde.
Kunne man foreslå en særlig tråd herinde kun med beviser, baggrundsmaterialer, dokumentation etc.
Tråden skal være hårdt modereret så den holdes helt fri for debat og meninger. Den skal kun indeholde fakta som er egnede til at vise til presse, politikere, middagsgæster osv. Den tråd skal modereres nidkært for at holde den fri for alt andet.
Det kræver formentligt to tråde. En "oplysningstråd" og en "debattråd". Dvs. selve tråden med materiale til fremvisning udadtil og en anden tråd hvor man kan foreslå materiale, diskutere det og få materialet gjort klar, så det bliver egnet til at komme med i "oplysningstråden".

- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Før jul blev der tømt et ulovligt våbenlager (bande relateret) i Kbh.
Jeg læste artiklen samt en opgørelse over nogle af de i alt 11 våben som blev fundet. Af dem er nævnt 3stk. Glock pistoler (heraf 2stk. Model 26), 3stk. Zoraki 917 pistoler, en IMI Para og MP40 maskinpistol, samt en M75 automat riffel.
Fældes for disse våben?
Det er alle våben som man ikke kan besidde lovligt i Danmark. Altså de kan ikke stamme fra lovlydige danske skytter og jægere.
...Det er sådan set det eneste positive ved, at der er nogle våben vi ikke kan få tilladelse til. Så kan vi nemlig benægte at det er vores når de misbruges
Jeg læste artiklen samt en opgørelse over nogle af de i alt 11 våben som blev fundet. Af dem er nævnt 3stk. Glock pistoler (heraf 2stk. Model 26), 3stk. Zoraki 917 pistoler, en IMI Para og MP40 maskinpistol, samt en M75 automat riffel.
Fældes for disse våben?
Det er alle våben som man ikke kan besidde lovligt i Danmark. Altså de kan ikke stamme fra lovlydige danske skytter og jægere.
...Det er sådan set det eneste positive ved, at der er nogle våben vi ikke kan få tilladelse til. Så kan vi nemlig benægte at det er vores når de misbruges

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Min opfattelse er at DR, eller nogle andre medier i dette land for den sags skyld, ikke er sat i verden for at udbrede sandheder, kun nyheder.C-X skrev:Hvorfor skulle DR, i al deres uafhængighed, dog også gøre andet end at agere mikrofonholdere og betvivle sådan et udsagn? Det ville jo nærmest tangere journalistik...
Jeg gad ikke lige skrive det igen så derfor har jeg sakset mit indspark fra en anden tråd her på foraet.
------------
Uanset om man kan lide det eller ej så er den største mængde af våben i Danmark blevet stjålet fra ...... Ja, gæt selv: Staten
Ved indbrudet på Antvortskov blev der stjålet 44 stk Fuldautomatiske rifler og fra 2007 til 2014 har Forsvaret og politiet til sammen mistet 329 skydeklare våben, så i det lys så tror jeg at risikoen for at Politiet og forsvaret forsyner det kriminelle miljø er langt større end jægere og sportsskytter.
-----------
Når betjentens udtalelser ses i dét lys, så virker det som om at han ikke aner hvad som er op eller ned, men det skal som sædvanligt ikke afholde nogen fra at udtale sig.
Måske skulle man ændre trådens overskrift til: "Dansk Politi og forsvar forsyner kriminelle med våben" gad vide om det ville blive årsag til et par klik eller tre?
Gad vide om den såkaldte journalist kigger med her?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Skægt nok så fandt jeg lige en artikel hvori tidligere rigspolitichef Torsten Hesselbjerg udtaler (om salget af 10.000 tidligere tjenestepistoler fra Politiet):
Politiets øverste leder, rigspolitichef Torsten Hesselbjerg, forsvarer sig med, at 10.000 fra eller til i en verden, hvor 500.000 mennesker årligt bliver dræbt med håndvåben, ikke gør den store forskel.
- Det er ene og alene... jeg var lige ved at sige cool business. Hvis jeg er offer, så er jeg ærlig talt ligeglad med, hvilken pistol jeg bliver skudt med, siger han.
Yderligere:
Dansk politi fik 7,7 millioner kroner for de gamle pistoler. Salget af pistolerne er ikke kun et udtryk for dårlig moral. Salget strider også mod en FN-resolution, som Danmark har stemt for. En resolution, som opfordrer alle lande til at destruere alle våben fra politi og forsvar.
Hesselbjerg forsvarer sig med, at der ikke er tale om en juridisk bindende aftale, men kun en opfordring, og ser derfor ikke noget problem i at sælge pistolerne.
Og sidst men ikke mindst:
POLITICHEF LIGEGLAD
Men rigspolitichefen kan ikke se problemet.
- Det kan jo ikke undre, at når vi har bragt 10.000 ud, at de så kommer på gale veje, selvfølgelig gør de da det. Kender du en kriminel, der ikke kan få fat i en ulovlig pistol, så vil jeg godt se ham.
I de fem år, der er gået, siden politiet startede udskiftningen af pistoler, er tusinder blevet glade ejere af en gammel dansk tjenestepistol.
Link til artiklen: https://ekstrabladet.dk/112/article4443239.ece
Politiets øverste leder, rigspolitichef Torsten Hesselbjerg, forsvarer sig med, at 10.000 fra eller til i en verden, hvor 500.000 mennesker årligt bliver dræbt med håndvåben, ikke gør den store forskel.
- Det er ene og alene... jeg var lige ved at sige cool business. Hvis jeg er offer, så er jeg ærlig talt ligeglad med, hvilken pistol jeg bliver skudt med, siger han.
Yderligere:
Dansk politi fik 7,7 millioner kroner for de gamle pistoler. Salget af pistolerne er ikke kun et udtryk for dårlig moral. Salget strider også mod en FN-resolution, som Danmark har stemt for. En resolution, som opfordrer alle lande til at destruere alle våben fra politi og forsvar.
Hesselbjerg forsvarer sig med, at der ikke er tale om en juridisk bindende aftale, men kun en opfordring, og ser derfor ikke noget problem i at sælge pistolerne.
Og sidst men ikke mindst:
POLITICHEF LIGEGLAD
Men rigspolitichefen kan ikke se problemet.
- Det kan jo ikke undre, at når vi har bragt 10.000 ud, at de så kommer på gale veje, selvfølgelig gør de da det. Kender du en kriminel, der ikke kan få fat i en ulovlig pistol, så vil jeg godt se ham.
I de fem år, der er gået, siden politiet startede udskiftningen af pistoler, er tusinder blevet glade ejere af en gammel dansk tjenestepistol.
Link til artiklen: https://ekstrabladet.dk/112/article4443239.ece
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Åeh gud fader i våbenskabet; er der ikke et kompetent menneske, der kan pudse en perfid journalist på den hykleriske kegle?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.