https://www.bt.dk/udland/stortinget-sig ... ter-utoeyaHalvautomatiske våben bør ikke tilhøre private, mener flertal i Stortinget, som lytter til Utøya-kommission.
Oslo. Stortinget støtter den norske regerings ønske om at forbyde halvautomatiske våben, som i udgangspunktet er udviklet til politi og militær.
Forslaget er resultat af et kommissionsarbejde, som blev sat i gang af den daværende regering efter Anders Behring Breiviks massakre 22. juli 2011 på Utøya og i hovedstaden.
- Massakren 22. juli blev udført med et halvautomatisk våben. Det er nødvendigt, at vi slipper af med disse våben, siger partiet Høyres retsordfører, Peter Frølich.
......
Frølich understreger, at der i indstillingen fra retsudvalget vil blive nævnt begrænsede undtagelser for forbuddet gældende for sportsskytter.
Norge forbyder ½-auto til civile, med enkelte undtagelser
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Norge forbyder ½-auto til civile, med enkelte undtagelser
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Re: Norge forbyder ½-auto til civile, med enkelte undtagelser
Er det alle halvautomatiske skydevåben de mener? Også pistoler og haglgeværer...?
Håber ikke der er nogen af vores politikere der får ideer....
Never confuse verbosity with veracity.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
De er jo så småt i gang allerede... Bare se på alle de tråde angående halvautomater i .223...Fredericianer skrev:Er det alle halvautomatiske skydevåben de mener? Også pistoler og haglgeværer...?
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Timber skrev:De er jo så småt i gang allerede... Bare se på alle de tråde angående halvautomater i .223...Fredericianer skrev:Er det alle halvautomatiske skydevåben de mener? Også pistoler og haglgeværer...?
mon ikke det er riffler, det var jo især sådan en der blev brugt af BreivikBT skrev:Oslo. Stortinget støtter den norske regerings ønske om at forbyde halvautomatiske våben, som i udgangspunktet er udviklet til politi og militær.
Nu har sports skytter i DK ikke adgang til halv auto riffler , hvis de oprindelig er udviklet til militær brug
MVH
Grey
Senest rettet af Lycon 27. feb 2018, 23:15, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Forkert. Man kan ikke få tilladelse til en halvautomatisk riffel til sportsskydning i Danmark, uanset om den oprindelig er udviklet til militær brug eller ikke.Greyberd63 skrev:Nu har sports skytter i DK ikke adgang til halv auto riffler , hvis de oprindelig er udviklet til militær brug
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
(...)
3) halvautomatiske rifler og
(...)
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg tror ikke den skelnen findes i Danmark.Greyberd63 skrev: Nu har sports skytter i DK ikke adgang til halv auto riffler , hvis de oprindelig er udviklet til militær brug
Sportsskytter kan ikke få halvauto-rifler overhovedt, og for jægere burde det være ligegyldigt hvilken stamtavle riflen har.
Selv om det vist er rimeligt klart efterhånden at politiet ikke kan lide de såkaldte militære rifler.
Iøvrigt en artikel der er beundringsværdigt fri for information om hvad der reelt er vedtaget, men jeg kan se at det er lige så ringe i alle andre artikler jeg kan finde, selv de Norske.
De virker som om det er baseret på en "Se på os, vi har gjort noget" pressemeddelse.
Så det er umuligt at sige om det rammer sportskytterne. Jægerne får et hak i tuden. Max 8 våben (af alle typer).
Som vanligt står der en minister frem og udtaler at det ikke vil påvirke jægerne.
Og i næste linie nævner han så at der godt nok er et par tusinde som vil få indraget deres halvautomatiske riffel
https://framtida.no/2018/02/27/storting ... iske-vapen
Nå, men uden at vide hvad det egenligt er de har forbudt, så er det svært at vurdere hvor rimeligt det er.
Forbud mod halvautomatiske rifler til jagt: Ja det kan sikkert skabe hidsig debat selv blandt jægere. Det er nok svært at argumentere for behovet, men tilsvarende er spørgsmålet hvor meget farligere en jægere med en riffel er end en sportskytte med pistol?
Forbud mod at jægere ejere mere end 8 våben: Jeg kan ærligt talt ikke se hvad det skulle gøre godt for, især hvis der ikke må være halvautomater blandt dem? Selv hvis man skulle støde på et par excentrikere som har samlet hundredvis af rifler, så er de vel ikke farligere end en mand der "kun" har 8? Og de er vel heller ikke voldsomt eftrerspurgt til forbrydelser?
Forbud mod halvauto til sport: Ja her bliver det interessant. Er det slut med grov pistol i norge? Eller måske helt slut med pistolskydning? Og har de egenligt halv-auto rifler til sport?
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
De har da IPSC riffelstævner. Så mon ikke der er nogle som får lov at beholde disse, der er jo mulighed for at tage til Sverige også.
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
De norske skytter jeg kender virker ikke bekymrede. Og ja, de har halv-auto rifler til sport.ReneKJ skrev:Forbud mod halvauto til sport: Ja her bliver det interessant. Er det slut med grov pistol i norge? Eller måske helt slut med pistolskydning? Og har de egenligt halv-auto rifler til sport?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
Mapzter skrev:Forkert. Man kan ikke få tilladelse til en halvautomatisk riffel til sportsskydning i Danmark, uanset om den oprindelig er udviklet til militær brug eller ikke.Greyberd63 skrev:Nu har sports skytter i DK ikke adgang til halv auto riffler , hvis de oprindelig er udviklet til militær brug§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
(...)
3) halvautomatiske rifler og
(...)
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt.
Var ikke klar i min formulering, ikke engang repeter udgaver kan fås
MVH6. Riflen må ikke visuelt ligne en fuldautomatisk riffel (militærriffel). Såfremt riflen kan henføres til
kategorien ”Stormgevær” vil det ikke blive godkendt uanset hvilken lade mekanisme/funktion riflen
oprindeligt er produceret med. Som eksempler kan nævnes at våbenplatforme STG44, AK47, AR15 og
FN FAL ikke vil blive godkendt. Se nedenfor side 3, regler for rifler, Ad pkt. 6, for eksempler på billeder
af stormgeværer.
7. Hvis riflen findes i en fuld automatisk og eller i en halv automatisk version ud over en fabriksfremstillet
repeter version, kan riflen ikke godkendes.
8. Den samlede længde af riflen skal overstige 897 mm fra kolbeende til pibemunding.
Sortkrudt geværer og rifler er undtaget herfor.
9. Rifler med piber, der kan anvende ammunition i kalibre over 8,6 mm (.338) kan ikke godkendes.
Sortkrudt geværer og rifler er undtaget herfor.
10. Ombyggede rifler fra fuldautomatisk funktion til repeter funktion vil ikke blive tilladt i organisationerne.
1
11. Ombyggede rifler fra halv-automatik til repeterrifler kan tillades, såfremt der sammen med
SKV-blanketten, vedlægges en bøssemagererklæring vedlagt billedmateriale af det aktuelle geværs
ombygning og en kopi af bøssemagerens tilladelse fra Justitsministeriet til at foretage konstruktive
ændringer på skydevåben. Ref. våbenlovens § 1 stk. 1.
Grey
Senest rettet af Lycon 28. feb 2018, 00:57, rettet i alt 1 gang.
-
- This member is
Jo, men det er bare vores egne foreninger der spænder ben.Greyberd63 skrev: Var ikke klar i min formulering, ikke engang repeter udgaver kan fås
Loven er ligeglad med udseende.
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
- Geografisk sted: Fionia
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
Jeg tør næsten ikke at skrive dette indlæg af frygt for, at danske politikere, embedsmænd o.a. bliver inspirerede til at få dårlige idéer...
Det er interessant at Norge har brugt 7 år på kommissionsarbejde - i Danmark ser vi den ene genistreg efter den anden. Først .50 bmg, sidenhen .223 halvauto. og begrænsning til max 2 halvauto i henholdsvis central- og randtændt... der vil næppe blive anvendt 7 års arbejde i Danmark for at vurdere om halvauto-rifler skal forbydes.
Nu er det spændene (/angstprovokerende), at følge med i, hvad der sker på halvauto-området i Danmark.
Det er interessant at Norge har brugt 7 år på kommissionsarbejde - i Danmark ser vi den ene genistreg efter den anden. Først .50 bmg, sidenhen .223 halvauto. og begrænsning til max 2 halvauto i henholdsvis central- og randtændt... der vil næppe blive anvendt 7 års arbejde i Danmark for at vurdere om halvauto-rifler skal forbydes.
Nu er det spændene (/angstprovokerende), at følge med i, hvad der sker på halvauto-området i Danmark.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Det er da sådan set også værre end slemt!ReneKJ skrev:Jo, men det er bare vores egne foreninger der spænder ben.Greyberd63 skrev: Var ikke klar i min formulering, ikke engang repeter udgaver kan fås
Loven er ligeglad med udseende.
Vore egne organisationer strammer væsentligt mere end våbenloven. Og så strammer de på skytterne uforståelige måder, hvor udseende er mere bestemmende end funktion.
Det synes jeg er sørgeligt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Her var en artikkel fra VG om emnet.
Ikke at den giver så mange svar igenn, men ridser dog situationen kort op.
3 år til at skille sig af med sin halvautomat- det er sgu ikke fedt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... e-vaapnene
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Been thanked: 1158 times
Det er et forvarsel for hvad vi kan vente os.
Vore skytte- og jagtorganisationer står, som jeg opfatter det, svagere end de norske - og er endnu dårligere til at tale sammen end de norske.
Det er et spørgsmål om tid før en justitsminister - tilskyndet af ivrige embedsmænd - føler sig kaldet til at udvise handlekraft på dette område.
Og hvorfor ikke? Det skal ikke skorte på både skytter og jægere som ivrigt vil stile sig bag et forbud i den retning... Fordi salamimetoden åbenbart, som operationelt princip, er meget svært at forstå
Vore skytte- og jagtorganisationer står, som jeg opfatter det, svagere end de norske - og er endnu dårligere til at tale sammen end de norske.
Det er et spørgsmål om tid før en justitsminister - tilskyndet af ivrige embedsmænd - føler sig kaldet til at udvise handlekraft på dette område.
Og hvorfor ikke? Det skal ikke skorte på både skytter og jægere som ivrigt vil stile sig bag et forbud i den retning... Fordi salamimetoden åbenbart, som operationelt princip, er meget svært at forstå

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Som en konsekvens af al polemikken omkring halvautomatiske våben, har jeg for længst styret min interesse udenom disse, ellers spændende og dragende konstruktioner, uanset type, fabrikat eller udseende.
Jeg magter simpelthen ikke, at have egne aktier i den kamp der udspilles, og gå og frygte, at jeg snart skal afvæbnes, af nogle stupide politikere, en kvalmende, globalistisk elite og deres nyttige og selvstrammende og delvist lovgivende politi.
Min dybeste medfølelse og respekt til jer der stadig orker kampen. Jeg er fuldt ud på jeres side, så længe I lader fornuft og ansvarlighed gå forrest. De der ikke mener, at der er brug for et fælles europæisk NRA, må gerne aflevere deres våben, som de første.
Je suis Fjeldabe...
Jeg magter simpelthen ikke, at have egne aktier i den kamp der udspilles, og gå og frygte, at jeg snart skal afvæbnes, af nogle stupide politikere, en kvalmende, globalistisk elite og deres nyttige og selvstrammende og delvist lovgivende politi.
Min dybeste medfølelse og respekt til jer der stadig orker kampen. Jeg er fuldt ud på jeres side, så længe I lader fornuft og ansvarlighed gå forrest. De der ikke mener, at der er brug for et fælles europæisk NRA, må gerne aflevere deres våben, som de første.
Je suis Fjeldabe...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
FrederikF skrev:Her var en artikkel fra VG om emnet.
Jeg har lige været i kontakt med en af mine norske skydebrødre, han er typen der holder af alt rørformed hvor man kan putte noget i, der siger bang hvis man trykker på noget, skyder altså alt mulig incl IPSC er også medlem af hjemmeværnet.
Jeg spurgte ind til hvilke krav der stilles for at få halvauto til sports skydning, han oplyste.
Medlem af en klub i IPSC forbundet
Du skal have været meget aktivt IPSC skydende med pistol, for at kunne søge og få halvauto riffel
Vedrørende jagt og halv auto, så oplyste han er det er et meget begrænset antal våben, der fremover ikke kan benyttes
Hans generelle holdning er at den nye våbenlov stort set ikke kommer til at berøre sportskytter/jægere, men at de omkring 900 ejere der har de våben der om 3 år bliver ulovlige, selvfølgeligt skulle have været tilbudt erstatning
MVH
Grey
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Been thanked: 1158 times
Begrænset antal våben og 900 jægere/skytter harmonerer ikke i min bog.
Det stinker af "det er heldigvis nogle andre det går ud over (denne gang)" tankegangen - ligeledes af "hvis vi giver dem de her indrømmelser, så lader de nok være med at komme efter mere i fremtiden" naiviteten. Begge tankesæt som tillige har stor udbredelse hos danske våbenejere- og brugere - samt, om muligt, i højere grad hos vore egne interesseorganisationer.
Det stinker af "det er heldigvis nogle andre det går ud over (denne gang)" tankegangen - ligeledes af "hvis vi giver dem de her indrømmelser, så lader de nok være med at komme efter mere i fremtiden" naiviteten. Begge tankesæt som tillige har stor udbredelse hos danske våbenejere- og brugere - samt, om muligt, i højere grad hos vore egne interesseorganisationer.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Virkelig deprimerende at en gal mands værk er nok til at begrænse friheden for alle andre.
Også skræmmende hvor hurtigt det kan ske. Vi kan snildt ende i samme situation her i Danmark hvor alt halv automatisk er forbudt inklusiv pistoler.
Første gang der bliver begået massemord med sportsvåben i Danmark så er jeg ikke i tvivl om vi får Britiske tilstande.
Også skræmmende hvor hurtigt det kan ske. Vi kan snildt ende i samme situation her i Danmark hvor alt halv automatisk er forbudt inklusiv pistoler.
Første gang der bliver begået massemord med sportsvåben i Danmark så er jeg ikke i tvivl om vi får Britiske tilstande.
-
- This member is
På den norske side står derGreyberd63 skrev: Vedrørende jagt og halv auto, så oplyste han er det er et meget begrænset antal våben, der fremover ikke kan benyttes
Hans generelle holdning er at den nye våbenlov stort set ikke kommer til at berøre sportskytter/jægere, men at de omkring 900 ejere der har de våben der om 3 år bliver ulovlige, selvfølgeligt skulle have været tilbudt erstatning
MVH
Grey
Det skulle undre mig om det ikke i praksis bliver tolket som alt med syntetisk skæfte og/eller aftageligt magasin.Forbudet skal gjelde halvautomatiske rifler som opprinnelig er konstruert for helautomatisk funksjon, eller for militæret eller politiet
Flertallet af AR riflerne er netop lavet til det civile marked, tror i at det betyder at de bliver undtaget? Jeg tvivler stærkt.
Gad vide hvordan de forholder sig til Garand, der er da ingen tvil om at den er lavet til militæret.
At de vil lave et forbud er måske forståeligt, men det er en mærkelig gummiparagraf.
Hvad gør de når der bliver begået et skyderi med en ikke-militær halvautomat? Våbnene bliver ikke mere eller mindre dødelige alt efter hvem man først har forsøgt at sælge dem til.
- Glockster
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 146 times
Det er vist det man kalder salamimetoden ;-) men som du skrev tidligere Elbæk så er det vist ikke helt feset ind på lystavlen hos en stor del af de danske skytter og ikke mindst "vores alle sammens" Dansk Skytte Union der mest af alt er bange for sin egen skygge og har næsen langt oppe i .... på JM så det tangere det pinlige......Elbæk skrev:Begrænset antal våben og 900 jægere/skytter harmonerer ikke i min bog.
Desværre har mange mange diskussioner på forummet med alt tydelighed demonstreret at vi gerne går efter alle andre og nærmest står i kø for at give andre ret i at et givent våben er alt for farlig i civile hænder (se bare på din post om Ruger 10/22 i de israelske militær)...mon ikke et par af AR modstanderne ville få morgenkaffen galt i halsen når nu det går op for JM at Ruger 10/22 anvendes af de israelske tropper....og folk faktisk dør af at blive skudt med et sådant våben.....så den skal da klart forbydes

"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud
-
- Platin Member
ReneKJ skrev:På den norske side står derGreyberd63 skrev: Vedrørende jagt og halv auto, så oplyste han er det er et meget begrænset antal våben, der fremover ikke kan benyttes
MVH
GreyDet skulle undre mig om det ikke i praksis bliver tolket som alt med syntetisk skæfte og/eller aftageligt magasin.Forbudet skal gjelde halvautomatiske rifler som opprinnelig er konstruert for helautomatisk funksjon, eller for militæret eller politiet
Flertallet af AR riflerne er netop lavet til det civile marked, tror i at det betyder at de bliver undtaget? Jeg tvivler stærkt.
Gad vide hvordan de forholder sig til Garand, der er da ingen tvil om at den er lavet til militæret.
At de vil lave et forbud er måske forståeligt, men det er en mærkelig gummiparagraf.
Hvad gør de når der bliver begået et skyderi med en ikke-militær halvautomat? Våbnene bliver ikke mere eller mindre dødelige alt efter hvem man først har forsøgt at sælge dem til.
Jeg hæfter mig nu mest ved, at de i Norge rent faktisk kan skyde IPSC med halvauto rifler, hvis man først har vist sportlig aktivitet med pistol, så meget gerne at IPSC skytter i DK fik samme mulighed.

MVH
Grey
-
- Platin Member
Jeg hæfter mig så ved at der tilsyneladende "kun" er omkring 900 personer der bliver berørt.. Er man så ikke ude i at løse et problem der ikke eksisterer?? Lidt ala den danske luftvåbenlov???Greyberd63 skrev:ReneKJ skrev:På den norske side står derGreyberd63 skrev: Vedrørende jagt og halv auto, så oplyste han er det er et meget begrænset antal våben, der fremover ikke kan benyttes
MVH
GreyDet skulle undre mig om det ikke i praksis bliver tolket som alt med syntetisk skæfte og/eller aftageligt magasin.Forbudet skal gjelde halvautomatiske rifler som opprinnelig er konstruert for helautomatisk funksjon, eller for militæret eller politiet
Jeg hæfter mig nu mest ved, at de i Norge rent faktisk kan skyde IPSC med halvauto rifler, hvis man først har vist sportlig aktivitet med pistol, så meget gerne at IPSC skytter i DK fik samme mulighed.![]()
MVH
Grey
Men ja, tilladelse til halvautomater til IPSC kunne helt sikkert være godt..
M.v.h. Timber

- LHT
- Bronze Member
- Interesser: Zen in the art of shooting
- Geografisk sted: Rastepladsen imellem Jylland og Sjælland
- Has thanked: 19 times
Man fristes til at sige symbol politik.. eller måske ligefrem "virtue signalling".Timber skrev:Jeg hæfter mig så ved at der tilsyneladende "kun" er omkring 900 personer der bliver berørt.. Er man så ikke ude i at løse et problem der ikke eksisterer?? Lidt ala den danske luftvåbenlov???
Mere og mere politik handler om politisk korrekthed end egentlig substans og virkning og for guds skyld skal det endeligt ikke bygges på fakta og logik.
Amateurs practice until they get it right
-
- Platin Member
Præcis... Jeg så ikke et eneste konkret eksempel hvorfor den lov skulle laves.. Det var noget vævende noget med at luftvåben jo er farlige, og der muligvis var nogle rockere der havde købt nogen, og i den dur... :crazy:LHT skrev:Man fristes til at sige symbol politik.. eller måske ligefrem "virtue signalling".Timber skrev:Jeg hæfter mig så ved at der tilsyneladende "kun" er omkring 900 personer der bliver berørt.. Er man så ikke ude i at løse et problem der ikke eksisterer?? Lidt ala den danske luftvåbenlov???
Mere og mere politik handler om politisk korrekthed end egentlig substans og virkning og for guds skyld skal det endeligt ikke bygges på fakta og logik.
Ok, lige med det her, er der så ham tossen Breivik, men stadig.. Det er et eneste tilfælde der er tale om.. Man bliver sgu lidt træt i skallen en gang i mellem..

M.v.h. Timber

- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Jeg hører det samme fra mine norske venner som Greybeard.Timber skrev:Ok, lige med det her, er der så ham tossen Breivik, men stadig.. Det er et eneste tilfælde der er tale om.. Man bliver sgu lidt træt i skallen en gang i mellem..
Det er symbolpolitik. Halvauto rifler er "forbudt" i Norge, men man kan få tilladelse til dem til IPSC og jagt. Og nu er der så en specifik riffel som bliver pillet ud, den kan man ikke længere få tilladelse til. Netop den Breivik brugte.
Selvfølgelig kan man vælge at se det som salami-politik, og det er det da nok også, men det er samtidig et godt kompromis. Politikerne kan vise at de har gjort noget, og det er kun ganske få som bliver påvirket.
Vi kan næppe undgå at semiauto rifler bliver lidt hårdt behandlet i Europa i disse år, så her er skaden for legale brugere da i det mindste begrænset.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!