Jeg vil gerne dele mine tanker om Concealed Carry, set i forhold til eksempelvis Danmark:
Alene tanken om at “hvem som helst” i gadebilledet kunne tænkes at have et våben på sig, er nok fjern for langt de fleste Danskere og sikkert også for de fleste i den del af verden vi sammenligner os med. Selv for mange medlemmer her på Fora’et, gør det samme sig nok gældende på trods af vores fælles interesse for bl.a. skydevåben.
Og det giver mening, så længe vi taler om folk der ikke er vant til det og tankevirksomheden drejer sig i retning af
“hvem som helst i denne forsamling, -i dette supermarked, på dette torv etc.” kan være bevæbnet, -og våben hører kun hjemme på jagt eller på skydebanen, eller hos Politi eller Forsvaret.
Men jeg vil dog gerne slå til lyd for en
helt anden indgangsvinkel:
Både i USA og Tjekkiet ligger andelen af folk der umiddelbart lovligt kan bære skjulte våben, på rundt regnet 3% (+/-).
Der foreligger kun ganske løs statistik på hvor mange der rent faktisk benytter sig af det, og det er forbundet med endnu mere usikkerhed hvor mange der, det meste af tiden, rent faktisk
er bevæbnet.
Et forsigtigt bud fra min side, vil være at MAXIMUM 1% til 1,5% af de mennesker der til enhver given tid beginder sig i det offentlige rum, således er bevæbnet.
Hverken Danmark, Tjekkiet eller resten af Europa, -er = USA, hverken hvad angår “The 2. Ammendment”, lovgivningsmæssigt eller kulturelt.
Dermed mener jeg, at hvis vi fra nu af indførte den Tjekkiske model, og således forudsætter at alle der MÅ bære, har taget en teoretisk og praktisk prøve, er ustraffet, er moden og generelt vurderet egnet.
Forestil dig at 1-1,5% af folk i gadebilledet er bevæbnet.Tænk på hele din omgangskreds, og for hver 200 du kender, så tænk på 3 personer der enten har våbenkendskab eller kan føle utryg i dagligdagen.
-Og tænk så på at disse personer er dem som er bevæbnet. (Og andre du møder er nogen andre har som “deres” 3 personer ud af hver 200 du møder) Er det så i virkeligheden særligt skræmmende??
Jeg har rejst en del i USA og er kun få gange blevet opmærksom på at folk “Where packing”.
Jeg VED jo at mange flere har våben på sig eller i køretøjet, men har ALDRIG følt mig utryg ved det.
Så hvis vi fik samme lovgivning som i Tjekkiet, så ville jeg da af og til have våben på mig.