Hvor står der Regler vedr. Røgsvag i Sortkrudtvåben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times

Hvor står der Regler vedr. Røgsvag i Sortkrudtvåben?

Indlæg af Polohest » 23. mar 2018, 08:43

Hej

Kan nogen linke mig reglerne/loven angående røgsvagt ammunition angiveligt skulle være ulovligt i et våben der er registreret i en sortkrudt forening.
Hvis det da findes :smile:

Vi diskuterer problematikken i min forening, og jeg vil gerne have reglerne/loven sort på hvidt, uden at folk først har tolket på det.
På forhånd tak.
Senest rettet af Refraktorius 26. mar 2018, 09:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Regler vedr. Røgsvag i Sortkrudtvåben

Indlæg af Bofhenator » 23. mar 2018, 08:51

Tror ikke du finder nogensteder hvor der står at røgsvagt erstatningskrudt er ulovligt, men der står våbnet kun må bruges til de aktiviteter (hoved)foreningerne har godkendt, så hvis reglementet siger det må man ikke, så er det der man skal kigge. Men det må du selv finde ;-)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=185167
§ 9. Politiet kan godkende, at skytteforeninger under DGI, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er omfattet af skydeprogrammet for den af de 3 hovedorganisationer, som skytteforeningen hører under. Skydevåbnet skal overholde den pågældende organisations tekniske specifikationer for det pågældende våben.

Stk. 2. § 7, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse ved politiets godkendelse efter stk. 1.

Stk. 3. § 7, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.

§ 10. En våbenpåtegning efter § 9 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politiet forsynet med en påtegning fra skytteforeningens hovedorganisation om, at det våben, ansøgningen vedrører, er omfattet af organisationens skydeprogrammer.

Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 23. mar 2018, 09:02

Polohest skrev:
23. mar 2018, 08:43
Hej

Kan nogen linke mig reglerne/loven angående røgsvagt ammunition angiveligt skulle være ulovligt i et våben der er registreret i en sortkrudt forening.
Hvis det da findes :smile:

Vi diskuterer problematikken i min forening, og jeg vil gerne have reglerne/loven sort på hvidt, uden at folk først har tolket på det.
På forhånd tak.
Kan ikke linke til noget, men ved at der arbejdes på det, Unionen har støttet op om det, sagen ligger nu hos JM.

Problemet opstod, da Sortkrudt forbundet indførrte Westernskydning, hvor der er mange røgsvage klasser, vi er en del der skyder røgsvagt i vores våben vi har via sortkrudt klub, i princippet ikke lovligt.

Fun Fact, jeg har en colt 1911 45 acp, på SKV2 via sortkrudtklub, den kan nok godt skyde et stykke tid med sortkrudt ladning, men ikke optimalt :biggrin:

Hvis du vil vide mere, så skriv til :
DSS
Formand: Henrik Elmer
Havnegade 40
4941 Bandholm
Tlf: 21 95 02 57

h-elmer@outlook.com

MVH
Grey

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 13 times

Indlæg af Hønsetyv » 23. mar 2018, 09:36

Greyberd63 skrev:
23. mar 2018, 09:02

Fun Fact, jeg har en colt 1911 45 acp, på SKV2 via sortkrudtklub, den kan nok godt skyde et stykke tid med sortkrudt ladning, men ikke optimalt :biggrin:

MVH
Grey

Jeg gad nok vide hvordan den er sluppet igennem da 45 ACP jo aldrig har været ladt med sort.
Så vidt jeg husker er 38 SPL den sidste der blev ladt med sort fra start.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 23. mar 2018, 09:47

Hønsetyv skrev:
23. mar 2018, 09:36
Greyberd63 skrev:

MVH
Grey

Jeg gad nok vide hvordan den er sluppet igennem da 45 ACP jo aldrig har været ladt med sort.
Igen Westernskydning, der er en sidematch, hvor man benytter 1911 modeller i 45 acp, hvis man har indført skyde programmet, så må man også give tilladelserne.

Tror forøvrigt ikke at 38 sp, har været ladet med sortkrudt, hvis jeg husker rigtigt, er den fra sidst 1890¨erne, nok næremere 38 colt du tænker på

MVh
Grey

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 23. mar 2018, 09:49

Greyberd63 skrev:
23. mar 2018, 09:47
Hønsetyv skrev:
23. mar 2018, 09:36
Greyberd63 skrev:

MVH
Grey

Igen Westernskydning, der er en sidematch, hvor man benytter 1911 modeller i 45 acp, hvis man har indført skyde programmet, så må man også give tilladelserne.

Tror forøvrigt ikke at 38 sp, har været ladet med sortkrudt, hvis jeg husker rigtigt, er den fra sidst 1890¨erne, nok næremere 38 colt du tænker på

MVh
Grey
https://en.wikipedia.org/wiki/.38_Special
Upon its introduction, the .38 Special was originally loaded with black powder, but the cartridge's popularity caused manufacturers to offer smokeless powder loadings within a year of its introduction.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar