Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Indlæg af ReneKJ » 14. mar 2018, 08:48

Snazzy skrev:
14. mar 2018, 00:59
Usandsynligt vanvittigt forum det her! (På den gode måde) det er en rigtig god måde for mig at vurdere mine chancer og mine muligheder, rigtig rart at kunne se sagen fra andre, endda folk som har forstand på det,
Man skal altid huske at på internettet svarer kvaliteten af rådgivningen til den pris man betaler for det :blink:

De fleste af os gætter jo bare, men du kan eventuelt vende de forskellige synspunkter med din advokat for at høre om der var noget han/hun havde overset.

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lovgivningen
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 87 times
Been thanked: 59 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Indlæg af Snazzy » 6. apr 2018, 20:21

ReneKJ skrev:
14. mar 2018, 08:48

Man skal altid huske at på internettet svarer kvaliteten af rådgivningen til den pris man betaler for det :blink:

De fleste af os gætter jo bare, men du kan eventuelt vende de forskellige synspunkter med din advokat for at høre om der var noget han/hun havde overset.

Selvfølgelig er det gætterier, den her sag er så latterlig, at der ikke burde findes tilsvarende sager, så ingen kan vide sig sikre, desværre.

Nu er der ikke så lang tid igen.. Jeg står og skal til anden jobsamtale d. 10, og jeg skal i retten d. 12 - Jeg kan IKKE få jobbet hvis jeg bliver idømt bøden.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 7. apr 2018, 08:36

PSindrup skrev:
15. feb 2018, 10:43
Det interessante i denne sag - ud fra en ren juridisk betragtning er - om teksten på tilladelsen kan “trumfe” lovteksten.

Det er jo helt omsonst at skrive på tilladelsen hvad den giver tilladelse til, og hvad der ikke er omfattet af tilladelsen, hvis det alligevel (kun) er lovteksten der er gældende.

Peter
Fuldstændig korrekt!

Det er jo netop derfor man får en tilladelse!!!

"Du får tiladelse af Politiet (på statens vegne) til dit og dat, på disse vilkår og i denne periode, derfor er det altid tilladelsen som man står med i hånden som gælder :rock:

Hvis grundvilkårene for tilladelsen ændrer sig (som f.eks. at alle knive med en bladlængde på f.eks. over 12 cm NU ifølge loven er forbudte) så er det politiet (igen på statens vegne) som skal sørge for at tilbagekalde ALLE de tilladelser som de hidtil har udstedt eller lade dem fortsætte indtil udløb og så DEREFTER udstede en ny med de nye vilkår.

Det er hele ideen med at få en tilladelse, vilkårerne i tilladelsen er dem som gælder for tilsagnet om tilladelse.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 7. apr 2018, 08:48

ReneKJ skrev:
25. feb 2018, 12:38

Medmindre altså at de bare trækker tilladelsen fra et IT-system, uden at tænke på at skabelon er blevet ændret siden udstedelsen.
Det behøves ikke være bevidst dokumentfalsk.

Men egenligt syntes jeg ikke at kernen i sagen er halsknive ikke er nævnt specifikt som undtaget.
Det kan vises at Snazzy var i god tro, men kniven er stadigt ulovlig.

Det mere interessante er i hvilken grad en borger kan forventes at holde sig opdateret om den legale status af ting de har tilladelse til, men som ikke er centralt registrerede.
Skal man som indehaver af en blankvåbentilladelse abonnere på lovtidende? Eller ville det være mere rimeligt at forvente at staten sender opdateringer ud til dem der bliver berørt af ændringer til deres gyldige tilladelse?
Jeg er fuldstændig uenig, (se min fremhævning)

Er en Glock-17DK ulovlig??

Ja og nej!

Ja: hvis du ikke har en gyldig tilladelse til den, så er den ulovlig.
og
Nej, hvis du har en tilladelse til den så er den ikke ulovlig.

I tidernes morgen (tidlig firserne) havde jeg tilladelse til en revolver som var 187mm i totallængde, den ville idag være ulovlig ifølge loven fordi loven siger at totallængden skal være mindst 210mm, men for mig ville den lovlig fordi jeg havde en tilladelse til at ha den fra Politiet. så postulatet om at kniven er ulovlig holder ikke (det kan i hvertfald ikke stå alene)
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 7. apr 2018, 10:33

Rigsby skrev:
7. apr 2018, 08:48

Jeg er fuldstændig uenig, (se min fremhævning)

Er en Glock-17DK ulovlig??

Ja og nej!

Ja: hvis du ikke har en gyldig tilladelse til den, så er den ulovlig.
og
Nej, hvis du har en tilladelse til den så er den ikke ulovlig.

I tidernes morgen (tidlig firserne) havde jeg tilladelse til en revolver som var 187mm i totallængde, den ville idag være ulovlig ifølge loven fordi loven siger at totallængden skal være mindst 210mm, men for mig ville den lovlig fordi jeg havde en tilladelse til at ha den fra Politiet. så postulatet om at kniven er ulovlig holder ikke (det kan i hvertfald ikke stå alene)
Hvis jeg forstår dig ret, så havde du en tilladelse specifikt til det våben.
Situationen her er IMHO anderledes fordi det er tale om en generel tilladelse. Hvis der kunne fremvises en gyldig tilladelse til denne kniv eller halsknive generelt så kunne jeg se argumentet.
Men her har vi en halskniv under 12 cm og en fritagelse for forbuddet mod knive over 12 cm.

Er vilkårene info eller en juridisk del af tilladelsen?
Nu jeg kigger efter, så står der faktisk på min at enhåndsbetjente foldeknive ikke er omfattet.
Skal jeg forholde mig til det, eller til hvad loven siger?
Må jeg købe en enhåndsbetjent kniv over 12 cm hjem til samlingen?

Og hvis det ender med en frikendelse, kan alle med de gamle tilladelser så frit købe halsknive?

Det jeg helst så her var et tiltalefrafald, og så en beslutning om at ændre teksten fremover så der står at udover længden skal kravene i den gældende lov være opfyldt.
Så kan man vedlægge et dokument der beskriver den aktuelle situation med forbehold for ændringer

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 7. apr 2018, 12:11

Jeg mener også det er tilladelses teksten der er gældende "justitsministeren eller den han bemyndiger kan udstede tilladelser til..." står der sådan ca.

Dvs hvis jeg har en lap papir hvor der står jeg må eje en maskinpistol og ministerens underskrift (en eller anden der har været justitsminister på det tidspunkt han skrev under) så har jeg lov til at eje en maskinpistol, mindst indtil min tilladelse inddrages eller evt udløber.

Det samme ville gælde tilladelser til bankvåben, altså at der udstedes tilladelser til det der står på papiret og det er tilladelsesgivers pligt at sørge for opdatering af udstedte tilladelser. Det er i øvrigt et vældigt bureaukratisk problem når man laver ompå hvad man synes folk har tilladelser til, derfor gør man typisk sådan at det kun er fremtidige tilladelser der ændres.
Feks jagttegnet! den gamle version er livsvarig hvis ellers man betaler jævnligt og anmelder udbytte, nyere jagttegn kræver en prøve indimellem. Men man har ikke døjet med at tilbagekalde og ændre de gamle jagttegn, selvom der er åbenlys forskel.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 7. apr 2018, 12:19

Sort skrev:
7. apr 2018, 12:11
Feks jagttegnet! den gamle version er livsvarig hvis ellers man betaler jævnligt og anmelder udbytte, nyere jagttegn kræver en prøve indimellem. Men man har ikke døjet med at tilbagekalde og ændre de gamle jagttegn, selvom der er åbenlys forskel.
Er det noget nyt? Såvidt jeg har forstået skal man efter bestået og betalt jagttegn aldrig mere op til en jagtprøve igen, medmindre man ikke betaler i mere end 10 år.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 7. apr 2018, 14:04

Flugteren skrev:
7. apr 2018, 12:19
Sort skrev:
7. apr 2018, 12:11
Er det noget nyt? Såvidt jeg har forstået skal man efter bestået og betalt jagttegn aldrig mere op til en jagtprøve igen, medmindre man ikke betaler i mere end 10 år.
Nu var jeg så fjollet ikke at fakta tjekke det, men hvis ikke det er indført så har det i flere omgange været til overvejelse.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 8. apr 2018, 19:02

https://prnt.sc/j2jmbp

Af ren nysgerrighed, ville jeg gerne høre hvad panelet mener, virker denne kniv ikke mere til at være en "halskniv" - Eller er det de flere huller der gør det ikke er en halskniv? :what:

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 8. apr 2018, 21:13

Snazzy skrev:
8. apr 2018, 19:02

Af ren nysgerrighed, ville jeg gerne høre hvad panelet mener, virker denne kniv ikke mere til at være en "halskniv" - Eller er det de flere huller der gør det ikke er en halskniv? :what:
Det er øjne der ser. Set i lyset af hvad jeg også kæmper imod vil jeg nu også mene det er en halskniv men det er også fordi nu kigger jeg måske lidt konservativt på dem da grunden til kniven som jeg købte/forsøgte at importere blev dømt halskniv var hul i bunden, og der er huller op af siderne også.
Men så er der mange knive som er halsknive som bliver solgt i DK

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 9. apr 2018, 00:31

Snazzy skrev:
8. apr 2018, 19:02

De steder, hvor Neck Knifes er lovlige, der annonceres den, som en "Cold Steel Super Edge Neck Knife"
Så.....
https://www.knifecenter.com/item/CS42SS ... ton-handle
https://www.atlantacutlery.com/super-edge-neck-knife

Coldsteel UK har den i sektionen "Boot and Neck Knifes"....
https://www.coldsteel-uk.com/store/Super-Edge.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 12. apr 2018, 18:58

Snazzy skrev:
6. apr 2018, 20:21
ReneKJ skrev:
14. mar 2018, 08:48

Selvfølgelig er det gætterier, den her sag er så latterlig, at der ikke burde findes tilsvarende sager, så ingen kan vide sig sikre, desværre.

Nu er der ikke så lang tid igen.. Jeg står og skal til anden jobsamtale d. 10, og jeg skal i retten d. 12 - Jeg kan IKKE få jobbet hvis jeg bliver idømt bøden.
Hvordan gik det så i dag, tror de fleste er lidt spændte.

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af SBO » 12. apr 2018, 21:57

Allan3 skrev:
12. apr 2018, 18:58
Hvordan gik det så i dag, tror de fleste er lidt spændte.
Der er ikke WIFI i Arresten :rolf:

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 12. apr 2018, 22:00

Det gik ikke til min fordel.. Jeg er blevet idømt 1000 kr i bøde for forsøg på smugling af våben.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 12. apr 2018, 22:08

Når du lige er landet, oven i bøtten, så må du meget gerne give så mange detaljer som muligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. apr 2018, 22:10

Snazzy skrev:
12. apr 2018, 22:00
Det gik ikke til min fordel.. Jeg er blevet idømt 1000 kr i bøde for forsøg på smugling af våben.
Den appellerer/har appelleret du, ikke?

Har du fortalt den mulige arbejdsgiver om sagen?

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 12. apr 2018, 22:12

C-X skrev:
12. apr 2018, 22:08
Når du lige er landet, oven i bøtten, så må du meget gerne give så mange detaljer som muligt.
Hvad vil du vide? Jeg har tabt, og min advokat mener ikke der er mere at komme efter.

Flugteren skrev:
12. apr 2018, 22:10
Snazzy skrev:

Får jeg intet ud af, jeg har ikke søgt om import tilladelse.

Ja, det har jeg gjort i dag.

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 12. apr 2018, 22:15

Snazzy skrev:
12. apr 2018, 22:12
C-X skrev:
Hvad vil du vide? Jeg har tabt, og min advokat mener ikke der er mere at komme efter.

Flugteren skrev:
Snazzy skrev:

Stor respekt herfra, det er beundringsværdigt at du har mod på at fortælle hvordan det gik dig, syndt at det ikke gik i din retning.....

Hvor var du i retten henne ?

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. apr 2018, 22:16

Snazzy skrev:
12. apr 2018, 22:12
C-X skrev:

Flugteren skrev:
Snazzy skrev:

Det er lige godt en træls situation. Kender du noget til, hvordan du står i forhold til din samlertilladelse?

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 12. apr 2018, 22:29

Hvad sagde din advokat til dommen??
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2978 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 12. apr 2018, 22:46

Trist, urimeligt og skræmmende.

:evil:

Findes dommen på skrift?

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 12. apr 2018, 22:48

Det fandme typisk. Sådan nogle :mad:
Du burde være frikendt af flere årsager blandt andet at du ikke har bestilt et halskniv men at politiet mener at det er det.
Jeg synes du skal skrive til pressen om din sag det kan ikke være rigtigt at det skal gå sådan her. Og til justitsministeren.

Hvor mange mennesker ved at en kniv bliver til en halskniv hvis der er et øje i bunden af skeden.
Det burde være ulovligt at gå med en kniv hængende i halsen istedet for at være ulovligt at eje en kniv der kan hænge om halsen.

Alle knive kan sku da hænge om halsen det et spørgsmål om skeden.
Hvad så hvis man får tilsendt kniv i en pakke og skeden I en anden?
Var kniven overhovedet monteret i skeden under forsendelsen?
Ellers så er det politiet og evt tolderne som har gjort den ulovlig ved at sætte den ene i den anden.

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 12. apr 2018, 23:20

Slettet bruger skrev:
12. apr 2018, 22:48
Det fandme typisk. Sådan nogle :mad:
Du burde være frikendt af flere årsager blandt andet at du ikke har bestilt et halskniv men at politiet mener at det er det.
Jeg synes du skal skrive til pressen om din sag det kan ikke være rigtigt at det skal gå sådan her. Og til justitsministeren.

Hvor mange mennesker ved at en kniv bliver til en halskniv hvis der er et øje i bunden af skeden.
Det burde være ulovligt at gå med en kniv hængende i halsen istedet for at være ulovligt at eje en kniv der kan hænge om halsen.

Alle knive kan sku da hænge om halsen det et spørgsmål om skeden.
Hvad så hvis man får tilsendt kniv i en pakke og skeden I en anden?
Var kniven overhovedet monteret i skeden under forsendelsen?
Ellers så er det politiet og evt tolderne som har gjort den ulovlig ved at sætte den ene i den anden.

Det er noget rigtig pis, i min optik burde jeg også blive frikendt.

Men uviddenhed fritager ikke en for straf, og dommeren sagde jeg burde selv ha' undersøgt hvilken skede kniven kom med. - Jeg har ca 14 dages tid til at bestemme om jeg vil anke, men det tror jeg ikke jeg får noget ud af.
Jeg har fået en dombog på nogle A4 sider. Men gider de overhovedet høre på et enkeltstående tilfælde.

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 12. apr 2018, 23:27

Vedhæftede filer
1.png
1.png (146.3 KiB) Vist 9840 gange
2.png
2.png (254.98 KiB) Vist 9840 gange
3.png
Senest rettet af Lycon 13. apr 2018, 00:42, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Billeder uploaded til NVF server for fremtidig bevarelse.

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 12. apr 2018, 23:48

Kniven kan i øvrigt købes i dansk webshop:

https://emelan.dk/brands/fadecase/karam ... tooth.html

Besvar