Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 400 times
Been thanked: 984 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Indlæg af Lassescout » 16. apr 2018, 12:07

Du bliver ikke dømt for at erhverve kniven, for det havde du tilladelse til. Du bliver dømt for at indføre kniven, for det havde du ikke søgt om.

Der findes præcedens i en lignende sag, hvor en borger indførte et magasin til sin riffel. Han havde tilladelse til riflen, så dommeren afgjorde derfor, at det ikke var fornødent med særskilt importtilladelse til magasinet.

Jeg synes du skal anke dommen med henvisning til den lignende sag om import af magasin til riffel på tilladelse, de er helt parallelle. Du har jo ikke indført kniven uden tilladelse, og våbenloven præciserer ikke, at den omtalte tilladelse skal være en importtilladelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 274 times
Been thanked: 726 times
Kontakt:

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Indlæg af Fast Fumble » 16. apr 2018, 14:23

Lassescout skrev:
16. apr 2018, 12:07
Du bliver ikke dømt for at erhverve kniven, for det havde du tilladelse til. Du bliver dømt for at indføre kniven, for det havde du ikke søgt om.

Der findes præcedens i en lignende sag, hvor en borger indførte et magasin til sin riffel. Han havde tilladelse til riflen, så dommeren afgjorde derfor, at det ikke var fornødent med særskilt importtilladelse til magasinet.

Jeg synes du skal anke dommen med henvisning til den lignende sag om import af magasin til riffel på tilladelse, de er helt parallelle. Du har jo ikke indført kniven uden tilladelse, og våbenloven præciserer ikke, at den omtalte tilladelse skal være en importtilladelse.
Jeg har kendskab til en tilsvarende sag med en pistol. Jeg må indrømme at jeg ikke kan vurdere om forholdene er sammenlignelige, for i den dom, blev det slået fast, at havde man tilladelse til pistolen, havde man også tilladelse til magasiner til den, og selvom der eksplicit står i våbenbekendtgørelsen at magasiner kræver import tilladelse, så kan det ikke overtrumfe våbenloven, som dermed gør det straffrit at importere magasiner uden import tilladelse.

Men det ligner da, så det at du har tilladelse til kniven, betyder at du ikke behøver søge import tilladelse til den.
(Hvis du anker, skal jeg nok give dig reference nummer til sagen, så din advokat hurtigt kan henvise til den).
Mvh.
Fast Fumble

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lovgivningen
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 10 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Snazzy » 16. apr 2018, 15:25

Hvis i kan komme med reference nummer ville drt være en stor hjælp. Jeg vil gerne anke sagen.

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 18. apr 2018, 12:24

jeg har kontaktet min advokat om at jeg gerne vil anke sagen, og hun fastholder man skal have en tilladelse til at indføre et våben, og den havde jeg ikke.

Hun virker meget imod at jeg overhovedet anker.

Aratan
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 15 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Indlæg af Aratan » 18. apr 2018, 12:29

Snazzy skrev:
18. apr 2018, 12:24
jeg har kontaktet min advokat om at jeg gerne vil anke sagen, og hun fastholder man skal have en tilladelse til at indføre et våben, og den havde jeg ikke.

Hun virker meget imod at jeg overhovedet anker.
Så må du vel have en ny advokat? Mon ikke der findes en enkelt eller 2 herinde der kan hjælpe med kontakt til en passende?

DB89
Silver Member
Silver Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af DB89 » 18. apr 2018, 12:38

Ved at anke er der også en risiko for, at straffen bliver øget.
Men blev dommen i byretten accepteret af Snazzy eller udbedte han sig betænkningstid? Er det ikke noget med man kun har 7 dages betænkningstid til at anke?

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 139 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Tonnytot » 19. apr 2018, 15:50

DB89 skrev:
18. apr 2018, 12:38
Ved at anke er der også en risiko for, at straffen bliver øget.
Men blev dommen i byretten accepteret af Snazzy eller udbedte han sig betænkningstid? Er det ikke noget med man kun har 7 dages betænkningstid til at anke?
Modtager* man en dom, har man som tiltalt accepteret denne.
Hvis anklagemyndigheden tilslutter sig dommen, så er det det.

Kan man ikke acceptere dommen, skal man anke med det samme, eller udbede sig betænkningstid med henblik på evt. anke/evt. tilladelse til evt. anke. Anklagemyndigheden kan - med enkelte undtagelser - gøre det samme.
Man har 14 dage fra dom, til at anke.

* = Om man inden for 14 dage godt kan "fortryde" at man modtog en dom ved domsafsigelse, og det så alligevel i nogle tilfælde kan lade sig gøre at få ret til at anke/måske anke, aner jeg ikke.

Er det en sag, der ikke umiddelbart kan ankes efter reglerne i Retsplejeloven, ved jeg ikke hvordan det praktiske forløber.
Det må Snazzy snart kunne berette en lille smule om. :what:
Frihed frem for alt

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 20. apr 2018, 00:19

Mit eget "eventyr" stopper desværre her. Jeg har forhørt mig hos flere advokater, og de vil ikke råde mig til at anke, desværre har jeg lavet en fejl som jeg så må betale for.

Anden8700
Newbie
Newbie
Interesser: hagl
Geografisk sted: horsens

Indlæg af Anden8700 » 22. apr 2018, 18:57

Har en ven som har mailet med dem om han måtte købe sådan en fra ebay da vi spiller meget CSGO :)

Og der skrev de tilbage så længe der ikke var en skede med til den så gik den ind under en køkkenkniv :)

Skal jeg spør om han har de mails i nu?

Til dem som ikke ved hvad en karambit er så er det sådan en her
https://www.gearbest.com/fixed-blades-k ... 50494.html

Besvar