fra halvauto til repeter og tilbage igen
-
- Bronze Member
- Interesser: Artillerigranater
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 21 times
fra halvauto til repeter og tilbage igen
har brugt det meste af dagen på at finde et stykke lov som siger at jeg ikke selv må lave mine våben til repeter eller til halvauto. Nu kaster jeg forsigtigt spørgsmålet herinde. må man det???
på forhånd mange tak.
på forhånd mange tak.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning og IT
- Geografisk sted: Ølstykke
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 14 times
Re: fra halvauto til repeter og tilbage igen
Den har været vendt herinde før, hvor konklusionen har været noget i retning af, at du gerne selv må lave ombygningen, men at politiet nok gerne vil have en bøssemagers underskrift på at ombygningen lever op til reglerne.
Alternativt bliver det politiets våbentekniske afdeling der skal godkende ombygningen.
Alternativt bliver det politiets våbentekniske afdeling der skal godkende ombygningen.
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Been thanked: 26 times
Mit gæt er at hvis du har en halvauto registreret og piller gasrør eller lign af, så den er repeter, så kan du gøre det ligeså tosset du vil frem og tilbage. Til banebrug og udlandsjagt.
Har du en repeter registreret og afplomberer den eller tilføjer dele der gør den halvautomatisk, så står du til en gigantisk røvfuld.
Spørgsmålet er om det er registreringen eller funktionaliteten der afgør om du må anvende et våben til jagt. Feks en halvauto med aftageligt magasin til jagt i udlandet, hvor du hiver gasrør eller lign af.. Må du så bruge den til jagt i DK??
Hvis du har en pump eller halvauto haglbøsse mener jeg at det gælder at den kun måkunne indeholde 2 skud til jagt.Men det er ikke helt eksplicit forbudt at ombygge den til 5-6 skud (eller whatever) til banebrug.
typisk kunne det være hvis plomberingen er lavet ved en stålstang der er svejst på magasinets endeprop, det er ikke ulovligt at montere en endeprop uden stang, ifbm træning etc, bare plomberingen er på plads når man er på jagt (helt på plads).
Har du en repeter registreret og afplomberer den eller tilføjer dele der gør den halvautomatisk, så står du til en gigantisk røvfuld.
Spørgsmålet er om det er registreringen eller funktionaliteten der afgør om du må anvende et våben til jagt. Feks en halvauto med aftageligt magasin til jagt i udlandet, hvor du hiver gasrør eller lign af.. Må du så bruge den til jagt i DK??
Hvis du har en pump eller halvauto haglbøsse mener jeg at det gælder at den kun måkunne indeholde 2 skud til jagt.Men det er ikke helt eksplicit forbudt at ombygge den til 5-6 skud (eller whatever) til banebrug.
typisk kunne det være hvis plomberingen er lavet ved en stålstang der er svejst på magasinets endeprop, det er ikke ulovligt at montere en endeprop uden stang, ifbm træning etc, bare plomberingen er på plads når man er på jagt (helt på plads).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 260 times
Ja, hver gang den bliver ændret, så skal der papir på det, af en bøssemager, eller andre, der er godkendt til, at foretage konstruktive ændringer i skydevåben.Rednex skrev: ↑19. apr 2018, 19:19Den har været vendt herinde før, hvor konklusionen har været noget i retning af, at du gerne selv må lave ombygningen, men at politiet nok gerne vil have en bøssemagers underskrift på at ombygningen lever op til reglerne.
Og hver gang, så skal du have opdateret, din våbentilladelse. (system skal rettes)
Men som "Sort" Skriver, har du et våben, på tilladelse, som Semi Auto, så kan du selv ombygge det, lige så tosset, som du lyster.
MEN: Du skal ikke regne med, at kunne deltage, i skydediscipliner, hvor der står, at du kun må bruge en repeter... For på tilladelsen, der er din jo en Halvauto.
Derudover, en halvauto, kan KUN registreres, til jagt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Sort
- Platin Member
Spørgsmålet, som jeg ser det er kun relevant ifht feks en M14 halvautomat med aftageligt magasin. Den kan man godt registrere til jagt i udlandet, men til dansk jagt skal den være plomberet til 2 skud.
Da den jo har 20 skuds magasin og er halvauto må den ikke umiddelbart bruges til jagt i DK. Men hvis nu man piller gasrøret (eller lign) af den er det jo en repeter, og så er der ikke magasinbegrænsning længere. Lige der kan der være en mulighed for at udvidde anvendeligheden af våbnet, men om det er helt lovligt kan jeg så ikke svare på.
Jagtloven taler jo om våbnets stand og funktionalitet på selve jagten, ikke om hvad der evt er af tilladelser til at våbnet kan i andre øjemed. altså hhv 2 skud og halvautomatisk funktion.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Grækeren har haft fat i JM om det så vidt jeg husker, kan være han kigger forbi med at svar :-)Sort skrev: ↑19. apr 2018, 21:46
Da den jo har 20 skuds magasin og er halvauto må den ikke umiddelbart bruges til jagt i DK. Men hvis nu man piller gasrøret (eller lign) af den er det jo en repeter, og så er der ikke magasinbegrænsning længere. Lige der kan der være en mulighed for at udvidde anvendeligheden af våbnet, men om det er helt lovligt kan jeg så ikke svare på.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben, historie
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 22 times
[/quote]
Ja, hver gang den bliver ændret, så skal der papir på det, af en bøssemager, eller andre, der er godkendt til, at foretage konstruktive ændringer i skydevåben.
[/quote]
Er der en officiel liste over hvem det er der er godkendt til dette ? Nogen der ved om NP Nielsen som udgangspunktvil kunne lave/få godkendt en sådan ændring ?
Ja, hver gang den bliver ændret, så skal der papir på det, af en bøssemager, eller andre, der er godkendt til, at foretage konstruktive ændringer i skydevåben.
[/quote]
Er der en officiel liste over hvem det er der er godkendt til dette ? Nogen der ved om NP Nielsen som udgangspunktvil kunne lave/få godkendt en sådan ændring ?
-
- This member is
Du er på jagt, og står med din fine manuelt ladede riffel, med 30 skuds aftageligt magasin...Sort skrev: ↑19. apr 2018, 21:46Spørgsmålet, som jeg ser det er kun relevant ifht feks en M14 halvautomat med aftageligt magasin. Den kan man godt registrere til jagt i udlandet, men til dansk jagt skal den være plomberet til 2 skud.
Jagtloven taler jo om våbnets stand og funktionalitet på selve jagten, ikke om hvad der evt er af tilladelser til at våbnet kan i andre øjemed. altså hhv 2 skud og halvautomatisk funktion.
Betjenten beder om at se din tilladelse.... På tilladelsen står der, at det er en Halvautomat, og at den skal være plomberet, til 2 skud, uden aftageligt magasin, for at du må gå på jagt med den, i Danmark.....
HVAD Mon den flinke betjent gør? Forvent, at han ikke er i stand til(Villig til) at afgøre, om riflen er lovligt ombygget, eller ej....
Jeg vil forvente, at riflen bliver konfiskeret, og sendt til teknisk undersøgelse, samt at du bliver arresteret, for ulovlig jagt.
Det kan da godt være, at en dommer frifinder dig, MEN... Er du villig til at tage chancen?
T-Rex
T-Rex
- Sort
- Platin Member
"jeg" ville nok sikre mig en lap papir med teksten og evt udtalelse fra myndighed. Men spørgsmålet er ikke om evt betjent kan sin våbenlov og eller opfører sig fjollet. Spørgsmålet er hvad man må.
-
- This member is
Spørgsmålet er også, kan man forvente, at en(ikke våben"tosset"

T-Rex
T-Rex
- Sort
- Platin Member
Lige der står du jo ikke meget bedre hvis du har en ide om at eje en AR16 der er holdt 100% i M95 look, lige minus halvauto. Du kan sige lovlig jagt ligeså mange gange du vil til betjenten og stadig roligt regne med en lang dag.
Der er vi så lidt tilbage ved at våbenkontorerne ikke traditionelt har været så glade for at give tilladelser til "millitærlignende" våben. Alle kan jo regne ud hvordan det kan medføre noget værre bøvl, hvis en lokalbetjent får en hjerneblødning over terrorister i Nærum.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Lang historie kort; kræver en bøssemagererklæring fra en bøssemager som har fremstillingstilladelse fra JM.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Du er på jagt, og står med din fine manuelt ladede riffel, med 30 skuds aftageligt magasin...
Betjenten beder om at se din tilladelse.... På tilladelsen står der, at det er en Halvautomat, og at den skal være plomberet, til 2 skud, uden aftageligt magasin, for at du må gå på jagt med den, i Danmark.....
Det er ikke rigtigt, det står ikke på tilladelsen om riflen er repeter eller halvautomat. På tilladelsen står kun, at du må erhverve, besidde, bære og anvende våbnet, og at hvis det er en halvautomat, så må den kun anvendes til jagt i Danmark hvis den er forsynet med en permanent anordning der sikrer, at den kun kan indeholde to patroner. Dette står på alle våbentilladelser til jagtrifler.
Så min opfattelse er den, at du sagtens kan søge og få tilladelse til en halvautomatisk riffel med løst 5-skuds magasin. Den må du kun bruge til jagt i udlandet. Vil du bruge den til jagt i Danmark, begrænser du magasinet til én patron og nitter det fast i magasinbrønden. Nu er riflen forsynet med en permanent anordning der sikrer at den kun kan indeholde to patroner, og du er lovligt på jagt i Danmark.
Hvis du senere vil have riflen med på jagt i udlandet igen, kan du bore nitterne ud og fjerne begrænsningen i magasinet. Nu kan du igen gå på jagt med riflen i de lande hvor det er lovligt, men ikke i Danmark.
Jeg har ikke fundet nogen lovgivning der gør den nævnte fremgangsmåde ulovlig, men jeg vil rigtig gerne høre om andre har.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det siger du. Men hvor står det?
Hilsen Lasse.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
En "bøssemagertilladelse" fra politiet giver lov til "opbevaring ifb bøssemagervirksomhed"...dvs OPBEVARING. Den giver ikke som ofte udlagt tilladelse til noget andet ifb. bøssemagerarbejde. En konvertering til repeter er en konstruktiv ændring - hvilket kræver fremstillingstilladelse (selvom det i min optik ikke har noget med fremstilling at gøre).
Ansøgninger uden korrekt erklæring bliver afvist. Det gælder både ved ACV og SKV.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
- Bronze Member
- Interesser: Artillerigranater
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 21 times
En konvertering til repeter er en konstruktiv ændring - hvilket kræver fremstillingstilladelse (selvom det i min optik ikke har noget med fremstilling at gøre).
Hvor står dette????
Hvor står dette????