Riffel magasiner over 10skud bliver ulovlige. Nogen som ved noget om det?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Riffel magasiner over 10skud bliver ulovlige. Nogen som ved noget om det

Indlæg af Refraktorius » 24. apr 2018, 19:20

Kravlogbavl skrev:
24. apr 2018, 16:38
Jeg ved sgu ikke hvad der er værst.
Fjenden: Våbenhuggerne
Eller
Forræderne: Våbenejere der opfordrer til stramninger der går udover lovlige våbenejere

Eller den sidste kategori:
Fundamentalisterne: Tosser der stiller sig op og hårdnakket benægter, at de skulle befinde sig i et samfund, og at de rent faktisk har deres våben, fordi man har givet dem en tilladelse til det.
De kalder de folk som ikke er enige med dem “huggere” og “forrædere”, og leverer på den måde de allerfineste argumenter for, at den slags ekstreme fjolser, gør man klogt i at afvæbne hurtigst muligt eller i det mindste gøre tilværelsen så besværlig for som man praktisk kan.
Nogle gange importerer fanatikerne endda ukritisk argumenter fra organisationer som NRA, og maler på den måde sig selv endnu mere op i et hjørne, hvor de er nemme mål, som de færreste har noget imod at lovgivningen klasker.

:thumbup:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 24. apr 2018, 19:23

70er drengen skrev:
24. apr 2018, 19:08
Kravlogbavl skrev:
Eller
Forræderne: Våbenejere der opfordrer til stramninger der går udover lovlige våbenejere
Jeg synes at det er en lidt skarp retorik, men jeg er dog mand nok til at bekende at jeg i så fald hører til i sidstnævnte kategori.

Jeg ved at jeg får 100 lussinger når jeg skriver følgende, men jeg synes at det er fint med enkelte stramninger på våbenområdet. Jeg synes ikke at højkapacitetsmagasiner har sin berettigelse i DK i 2018, og der er flere andre ting som tiden ligeledes er løbet fra. Jeg tænker at jeg undlader hele listen så forummet ikke får en simultan nedsmeltning :smile:

Mvh.
Hvad tror du, at der kommer ud af stramninger for lovlydige våbenejere? Bliver Danmark et sikrere sted at være? Såvidt jeg ved, så har danske sportskytter og jægere ikke adgang til maskinpistoler, M/95-rifler stjålet fra Forsvaret, diverse lommepistoler fra Østblokken, skulderbåret raketstyr og håndgranater.

Hvad kommer der ud af, at man forbyder en jæger at have 30 skud i sin AR-15? Det er da ikke jægeren, der har gennemgået jagtkursus, jagtprøver og blevet vandelsgodkendt, som pludselig går ud og begår mord. Det er narkohandleren/indvandrergangsteren/rockeren med intet at miste, der gør den slags. For dem er en fængselsdom ikke noget problem. En plet på straffeattesten gør ikke, at de ikke længere får adgang til det udstyr, de skal bruge.

Sådanne "enkelte stramninger" er udelukkende små skridt på vejen til at afvæbne befolkningen fuldstændigt.

Det er en elitær, regressiv tankegang, at kun Staten (politikerne, ikke befolkningen) skal have monopol på magten. Politikernes livvagter mister da ikke deres fuldauto H&K MP7. Politiet mister ikke deres AR-15 med 30-skuds magasin. De kriminelle mister ikke deres maskinpistoler, oversavede haglgeværer, håndgranater osv.

Den eneste samfundsgruppe, som våbenstramninger går ud over, er den lovlydige våbenejer, der ikke kan tåle en plet på straffeattesten.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 24. apr 2018, 19:38

70er drengen skrev:
Kravlogbavl skrev:
Eller
Jeg synes at det er en lidt skarp retorik, men jeg er dog mand nok til at bekende at jeg i så fald hører til i sidstnævnte kategori.

Jeg ved at jeg får 100 lussinger når jeg skriver følgende, men jeg synes at det er fint med enkelte stramninger på våbenområdet. Jeg synes ikke at højkapacitetsmagasiner har sin berettigelse i DK i 2018, og der er flere andre ting som tiden ligeledes er løbet fra. Jeg tænker at jeg undlader hele listen så forummet ikke får en simultan nedsmeltning :smile:

Mvh.
Og det er helt i orden at du mener det - og du er i din gode ret til ikke at anskaffe dig 30-skuds magasiner mm. Der er ingen som banker på din dør og prøver at sælge dem til dig - endsige anonymt sender dem til dig med posten. Der er ikke en kat som ser ned på dig fordi du mener som du gør.

Men, når du begynder at mene noget om hvad vi andre bør have mulighed for at anskaffe os... Ja, så kniber det unægteligt med forståelsen og respekten for dine dispositioner herfra.

Jeg synes at der skal være plads til forskellige holdninger og værdier - og jeg bryder mig ikke om idel name calling, faktisk slet ikke, jeg synes at det trækker debatten ned under niveau. Men, Jeg synes også at man skal tænke sig om før man stiller sig op som fortaler for at tage noget fra andre, blot fordi man ikke selv har en interesse i det/endsige bryder sig om det. Der er også våbenejere- og brugere som står klar til at pege fingre ad mindst ét våben i dit skab - du kan måske ikke forestille dig det, men jeg kan garantere dig for (uden at kende indholdet af dit skab) at der nok skal være noget som nogen, inden for vore "egne rækker", ikke mener at du skal have adgang til. Jeg har oplevet jægere, i ramme alvor, mene at både lyddæmpere og plasticskæfter (også på alm. repeterrifler med mauserlås) skulle forbydes fordi det var "militært udstyr" - og at folk som ejede dem var "krigsliderlige og burde tage til Syrien". Hvor stopper det henne? Er det ikke bedre slet ikke at begynde at prikke hinandens udstyr ud?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 24. apr 2018, 19:48

"Forrædere"?

Det kan være at jeg er blevet senil, men jeg husker ikke den generalforsamling hvor vi blev enige om hvad der var våbenejernes officielle holdning, og forpligtede os til at støtte den ubetinget?

Hvornår blev det besluttet at det er yderfløjen der skal tegne vores holdninger udaftil?
Som "moderat" frygter jeg også at vores sag lider alvorlig skade hver gang folk taler om at gå på jagt med våben der i TV konstant forbindes skolemassakre, eller højlydt diskutere behovet for at gå bevæbnet rundt i det offenlige.
Men derfor beder jeg da ikke folk holde kæft eller kalder dem "forrædere". De har ret til deres mening, og for det meste er det også en mening man kan respektere selv om man er uenig.

Den der med enten er du med mig eller også er du imod mig er en amerikansk kliche, og prøv lige at se hvordan det virker for dem derover.
Vi har en kerne af fællesinteresser, men det betyder altså ikke at vi ubetinget skal støtte op om hele pakken.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 24. apr 2018, 20:52

ReneKJ skrev:
24. apr 2018, 19:48

Det kan være at jeg er blevet senil, men jeg husker ikke den generalforsamling hvor vi blev enige om hvad der var våbenejernes officielle holdning, og forpligtede os til at støtte den ubetinget?

Vi har en kerne af fællesinteresser, men det betyder altså ikke at vi ubetinget skal støtte op om hele pakken.
Jeg er fuldstændig enig i det som jeg har sakset overfor.

Men den holdning med" bare fordi jeg ikke mister noget ved at man forbyder magasiner med...Så gør det ikke noget! "
Det er en slatten holdning og vi (jægere, samlere og skytter) bliver med sikkerhed yderligere begrænset med mindre vi slutter med at give dem (politikerne) så meget som en centimeter uden kamp.

Vores organisationer og politikere har fuldstændig mistet overblikket, vores organisationer er hunderædde for ikke at kunne få lov til at klippe huller i et stykke pap på 15 meter under en sportshal at de ikke tør sige noget som helst og politikerne er ved at skyde i bukserne over ikke at virke dynamiske og progressive nok. De bilder befolkningen ind at man kan stoppe terrorisme ved at tage lovlige våben fra lovlydige borgere og så snakke pænt, pædagogisk og favnende med den gruppe mennesker som reelt er problemet.

Så meninger som" nu bliver det nok ikke værre", "det går nok, vi har jo heller ikke noget at bruge 11skuds riffelmagasiner til" og "pyt, pyt, det går jo ikke ud over mig so who gives a shit" er absolut holdninger som driver processen imod flere stramninger og begrænsninger.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 24. apr 2018, 21:41

70er drengen skrev:
...
Jeg synes ikke at højkapacitetsmagasiner har sin berettigelse i DK i 2018, og der er flere andre ting som tiden ligeledes er løbet fra
...
? Måske skal jeg købe et nyt ur eller noget, for det forstår jeg ikke en pind af.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 24. apr 2018, 21:44

Tonnytot skrev:
24. apr 2018, 21:41
70er drengen skrev:
...
Jeg synes ikke at højkapacitetsmagasiner har sin berettigelse i DK i 2018, og der er flere andre ting som tiden ligeledes er løbet fra
...
? Måske skal jeg købe et nyt ur eller noget, for det forstår jeg ikke en pind af.
Ja jeg studsede også over den kommentar :smile:

Hvorfor har de ikke sin berettigelse i 2018?

...Nogle af de discipliner hvor der benyttes højkapacitetsmagasiner, har aldrig været mere populære end de er nu.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 24. apr 2018, 21:46

70er drengen skrev:
Kravlogbavl skrev:
Eller

Mvh.
Der er mange ting der ikke har sin berettigelse, røde biler, blå bukser, høje hatte, folk der spiser kød.... Skal lovgivning indføres alene pga. at der ikke findes en fyldestgørende grund (som magthaverne diktere) eller det ikke passer i tiden?.

Gør de her magasiner noget?, udgøre de en fare for nogle?, vil et forbud stå i forhold til at forhindre fremtidig kriminalitet?.

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
Geografisk sted: Funen
Has thanked: 13 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af Kravlogbavl » 24. apr 2018, 22:54

70er drengen skrev:
Kravlogbavl skrev:
Eller

Mvh.
OK. "Jeg synes ikke at 5-skudsmagasiner har sin berettigelse i DK i 2018, derfor opfordrer jeg politikerne til at tage dem fra dig."
Nej vel?
30-skudsmagasiner er ikke et problem i hænderne på lovlydige borgere, derfor skal folk bare holde nallerne væk.

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kravlogbavl » 24. apr 2018, 23:01

Først kom de efter lovlydige våbenejere der havde .50 BMG riffel. Jeg sagde ikke noget, for jeg var ikke ejer af en .50 BMG riffel.

Derefter kom de efter lovlydige borgere med halvauto rifler. Jeg sagde ikke noget, for jeg var ikke ejer af en halvauto riffel.

Derefter kom de efter lovlydelige borgere med rifler der havde en kapacitet på mere end 10 skud. Jeg sagde ikke noget, for jeg var ikke ejer af en riffel med en kapacitet på mere end 10 skud.

Derefter fik dem med 10 skuds rifler turen. Derefter dem med 5 skuds rifler.
_____________________________________________________________________________________________________________________________

Og nu står jeg her med min s/s haglbøsse, som skal afleveres hos politiet på torsdag. "Man kan skyde lerduer ved at kaste tennisbolde efter dem, såvel som man kan skyde dem med et haglgevær, så jeg har ikke brug for det", fik jeg fortalt af politikeren. :prisoner:

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kravlogbavl » 24. apr 2018, 23:04

ReneKJ skrev:
"Forrædere"?

Hvornår blev det besluttet at det er yderfløjen der skal tegne vores holdninger udaftil?
Som "moderat" frygter jeg også at vores sag lider alvorlig skade hver gang folk taler om at gå på jagt med våben der i TV konstant forbindes skolemassakre, eller højlydt diskutere behovet for at gå bevæbnet rundt i det offenlige.
Men derfor beder jeg da ikke folk holde kæft eller kalder dem "forrædere". De har ret til deres mening, og for det meste er det også en mening man kan respektere selv om man er uenig.

Den der med enten er du med mig eller også er du imod mig er en amerikansk kliche, og prøv lige at se hvordan det virker for dem derover.
Kan du ikke selv høre det? Ved at have den holdning som du har, så går du hele tiden på kompromis med oppositionen. Så der er kun en vej, og det er tilbagetog. Jeg nægter at gå på kompromis med folk, som i sidste ende helst så at der slet ikke var våben i hænderne på lovlydige borgere.

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kravlogbavl » 24. apr 2018, 23:06

Refraktorius skrev:
24. apr 2018, 19:20
Kravlogbavl skrev:
Eller

Fundamentalisterne: Tosser der stiller sig op og hårdnakket benægter, at de skulle befinde sig i et samfund, og at de rent faktisk har deres våben, fordi man har givet dem en tilladelse til det.
De kalder de folk som ikke er enige med dem “huggere” og “forrædere”, og leverer på den måde de allerfineste argumenter for, at den slags ekstreme fjolser, gør man klogt i at afvæbne hurtigst muligt eller i det mindste gøre tilværelsen så besværlig for som man praktisk kan.
Nogle gange importerer fanatikerne endda ukritisk argumenter fra organisationer som NRA, og maler på den måde sig selv endnu mere op i et hjørne, hvor de er nemme mål, som de færreste har noget imod at lovgivningen klasker.

Det er ikke min skyld, at befolkningen bliver forført så nemt som de gør af medierne og politikerne. Jeg prøver bare at agere i egen-interesse.Såsom, du ved, ikke at få frataget mine våben uden grund.

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kravlogbavl » 24. apr 2018, 23:11

Refraktorius skrev:
24. apr 2018, 19:20
Kravlogbavl skrev:
Eller

Sidste brøl inden jeg hopper i kanen: Om 10-20 år vil dem der ønsker ikke at have frataget sine "10 skuds højkapacitetsmagasiner" (hvilket er 10-skudsmagasiner til den tid, ligesom 30-skudsmagasiner egentligt bare er standard-kapacitet, selvom medierne og politikerne kalder dem høj-kapacitet) være de nye "fundamentalister". De nye moderate vil igen stå i midten af det hele og gå på kompromis. Gad vide, hvad kompromiset mellem folk der vil fratage våben fra borgere og folk der ønsker at beholde deres bette 10-skuds og 5-skuds magasiner til den tid er. :???:

Det skal nok blive sjovt.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 25. apr 2018, 00:31

Kravlogbavl skrev:
24. apr 2018, 23:04

Kan du ikke selv høre det? Ved at have den holdning som du har, så går du hele tiden på kompromis med oppositionen. Så der er kun en vej, og det er tilbagetog. Jeg nægter at gå på kompromis med folk, som i sidste ende helst så at der slet ikke var våben i hænderne på lovlydige borgere.
Nej, det kan jeg faktisk ikke.
Det er min erfaring at det man opnår noget ved er rimelige kompromisser, ikke at stå stejlt på sine krav.
Det er en generel betragtning, men jeg vil påpege at på våbenområdet har vi fået lyddæmpere og nye pistolkalibre.

Og det bringer os så videre til
Rigsby skrev:
24. apr 2018, 20:52
ReneKJ skrev:

Men den holdning med" bare fordi jeg ikke mister noget ved at man forbyder magasiner med...Så gør det ikke noget! "
Det er en slatten holdning og vi (jægere, samlere og skytter) bliver med sikkerhed yderligere begrænset med mindre vi slutter med at give dem (politikerne) så meget som en centimeter uden kamp.

Vores organisationer og politikere har fuldstændig mistet overblikket, vores organisationer er hunderædde for ikke at kunne få lov til at klippe huller i et stykke pap på 15 meter under en sportshal at de ikke tør sige noget som helst og politikerne er ved at skyde i bukserne over ikke at virke dynamiske og progressive nok. De bilder befolkningen ind at man kan stoppe terrorisme ved at tage lovlige våben fra lovlydige borgere og så snakke pænt, pædagogisk og favnende med den gruppe mennesker som reelt er problemet.

Så meninger som" nu bliver det nok ikke værre", "det går nok, vi har jo heller ikke noget at bruge 11skuds riffelmagasiner til" og "pyt, pyt, det går jo ikke ud over mig so who gives a shit" er absolut holdninger som driver processen imod flere stramninger og begrænsninger.
Når vi taler om effekten af ting som EU-direktivet så er vi nødt til at forholde os både til det principielle og den reelle effekt.
Principielt set mener vi ikke at vores våben udgør nogen trussel, men vi er et mindretal og har ikke nogen stærk forhandlingsposition.
Så hvad er det vi giver køb på?

For nu at tage de to punkter du nævner:
"Det berører ikke mig" Nej, det berører ikke mig. For det berører kun en lille del af våbenejerne, så derfor går langt de fleste af fri.
Du kan se det som at vi hænger en gruppe ud til at tørre, men andre ser det som en erkendelse af at visse særinteresser er umulige at komme igennem med. Det er kompromissets kunst, giv modstanderne noget han ser som vigtigt, men som rammer færrest af dine egne.
Ja, det er "billigt" når det ikke rammer en selv, men hvor mange af OK18 forhandlerne tror du selv kommer til at mærke noget til resultatet af forhandlingerne?

"Vi har ikke noget at bruge 11-skuds magasiner til": I Danmark er halv-auto eksplicit på tilladelse til jagt. Ethvert forsøg på at få dem til "sjov" er blevet stoppet. Hvis man siger at en 10-skuds begrænsning på nogen måde er et problem, så indrømmer man næsten at man bruger riflen til andet end det der var begrundelse for tilladelsen.
Så nej, i forhold til det lovlige formål så er 10-skudsbegrænsningen uden betydning.

Jeg er opmærksom på at folk kan brænde inde med magasiner der ikke længere er lovlige, men der er en anden problemstilling i forhold til selve behovet.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 25. apr 2018, 00:48

ReneKJ skrev:
25. apr 2018, 00:31
Når vi taler om effekten af ting som EU-direktivet så er vi nødt til at forholde os både til det principielle og den reelle effekt.
Principielt set mener vi ikke at vores våben udgør nogen trussel, men vi er et mindretal og har ikke nogen stærk forhandlingsposition.
Ja, hvis det er holdningen, så er det temmelig vigtigt at være bevidst om PRÆCIS hvad vi giver køb på!
ReneKJ skrev:
"Det berører ikke mig" Nej, det berører ikke mig. For det berører kun en lille del af våbenejerne, så derfor går langt de fleste af fri.
Du kan se det som at vi hænger en gruppe ud til at tørre, men andre ser det som en erkendelse af at visse særinteresser er umulige at komme igennem med. Det er kompromissets kunst, giv modstanderne noget han ser som vigtigt, men som rammer færrest af dine egne.
Tjah, desværre berører det mig.
Jeg har nogle 21-skuds pistol magasiner. De har aldrig skadet nogen. De kommer aldrig til at skade nogen. Men det ser ud til at der er stor risiko for at de bliver forbudt. De har kostet mig en formue i forsøg og udskiftninger af dele, for at nå frem til de 21 skud, uden at overskride de mål pistolen skal overholde. (Artikel om det er her: http://blog.uckfup.dk/2007/04/mag-tunin ... ti-in-9mm/)
Men nåja. Penge ud i den blå luft.
ReneKJ skrev:
"Vi har ikke noget at bruge 11-skuds magasiner til": I Danmark er halv-auto eksplicit på tilladelse til jagt. Ethvert forsøg på at få dem til "sjov" er blevet stoppet. Hvis man siger at en 10-skuds begrænsning på nogen måde er et problem, så indrømmer man næsten at man bruger riflen til andet end det der var begrundelse for tilladelsen.
Så nej, i forhold til det lovlige formål så er 10-skudsbegrænsningen uden betydning.
Ikkkkke helt!
Der forhandles stadig om at få adgang til SA rifler til sport (IPSC). Et forbud mod 10+ magasiner vil være en slem streg i regningen til de sportsskytter som måske får glæde at rifler til IPSC Rifle i fremtiden. Trist, ikke?
Danmark har jo faktisk tidligere scoret topresultater internationalt, selvom skytten var nødt til at LÅNE en riffel til stævner, fordi han ikke kan få tilladelse til den i Danmark!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 25. apr 2018, 01:09

Fast Fumble skrev:
25. apr 2018, 00:48
Tjah, desværre berører det mig.
Jeg har nogle 21-skuds pistol magasiner. De har aldrig skadet nogen. De kommer aldrig til at skade nogen. Men det ser ud til at der er stor risiko for at de bliver forbudt. De har kostet mig en formue i forsøg og udskiftninger af dele, for at nå frem til de 21 skud, uden at overskride de mål pistolen skal overholde. (Artikel om det er her: http://blog.uckfup.dk/2007/04/mag-tunin ... ti-in-9mm/)
Men nåja. Penge ud i den blå luft.
Og det har jeg sympati for. Desværre skal man vist ikke regne med nogen form for kompensation når fuldt lovlige våben pludseligt bliver ulovliggjort
ReneKJ skrev:
Fast Fumble skrev:
25. apr 2018, 00:48
Ikkkkke helt!
Der forhandles stadig om at få adgang til SA rifler til sport (IPSC). Et forbud mod 10+ magasiner vil være en slem streg i regningen til de sportsskytter som måske får glæde at rifler til IPSC Rifle i fremtiden. Trist, ikke?
Danmark har jo faktisk tidligere scoret topresultater internationalt, selvom skytten var nødt til at LÅNE en riffel til stævner, fordi han ikke kan få tilladelse til den i Danmark!
Jo, det ville være en skam, for det lyder ellers meget spændende.

Men her har jeg så åbenbart en lidt kontroversiel holdning (og ingen praktisk erfaring med IPSC). :smile:
Som jeg ser det vil selve IPSC sporten sagtens kunne gennemføres med de nye magasin begrænsninger, der er trods alt også en klasse for revolvere.
Problemet som du beskriver det ligger i at nogle vil have en fordel, da begrænsningerne ikke gælder for dem.
Hvis hele EU bliver ramt, så skulle man mene at der måske var plads til en ny EU-legal klasse?
Jeg er godt klar over at man ikke lige sådan hiver det ud af hatten, især når det er en international sportsgren.

Det optimale ville selvfølgeligt være at man kunne få den dispensation som loven giver mulighed for, evt ud fra nogle krav om at man deltager på internationalt plan eller hvad der nu måtte være relevant.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 25. apr 2018, 01:48

Det er bare endnu et resultat af overformynderi, mangel på solidaritet, og manglende respekt for den personlige ejendomsret. Intet nyt her, hverken indenrigs- eller EU-politisk.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 25. apr 2018, 02:15

Mit google-fu er ikke så stærk i aften, men her er et enkelt eksempel på hvad de oprindeligt var ude efter.
I steder for en magasin begrænsning kunne det have været helt farvel til rifler i AR-familien og lignede.
Samt obligatoriske lægetjek hvert 5. år.
semi-automatic firearms which resemble weapons with automatic mechanisms (such as the typical Kalashnikov) as defined today by the current directive
Acquisition of category B firearms (notably semi-automatic firearms) is subject to authorisation. In a majority of Member States, public authorities already request a medical test before delivering this authorisation. The Commission considers that a medical test should be mandatory in all Member States. The validity of the authorization is limited to 5 years but renewable if the conditions are still met.
https://ec.europa.eu/home-affairs/sites ... -eu_en.pdf

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 25. apr 2018, 08:05

ReneKJ skrev:

Men den holdning med" bare fordi jeg ikke mister noget ved at man forbyder magasiner med..." Så gør det ikke noget! Det er en slatten holdning og vi (jægere, samlere og skytter) med mindre vi slutter med at give dem (politikerne) så meget som en centimeter uden kamp.

High Standard skrev:
24. apr 2018, 12:55
Rolig nu Rigsby,

Der er immervæk et stykke vej fra en diskussion om magasin kapacitet og så til jødeudryddelse, det må være muligt selv på dette forum at kunne diskutere emner man som udgangspunkt er uenige i, men hvor man via diskussionen måske kan finde hinanden, uden at man nødvendigvis behøver at svine hinanden til, det er ikke god stil.

Det skal lige siges at jeg ikke blev klogere af din kommentar om at jeg er nazi sympatisør :smile:

Hilsen

High Standard
Jeg har aldrig anset dig eller nogen anden her på forum for at være nazist,. Det som jeg sagde, og stadig mener, er at holdninger som "Bare det ikke går ud over mig så gør det ingenting" er ligesom at sige at de ting som foregik under krigen ikke gør noget fordi de ikke gik ud over mig.

Jeg beder dig ikke om at købe 30 skuds magasiner til din riffel, om at købe 33 skuds magasiner til din Glock, om at søge tilladelse til en AR15 eller om at holde op med at skyde riffel på 15 meter iført dobbeltskygget klaphat, læderjakke og fodformede snesko, rent faktisk vil jeg gøre alt for at støtte dig og dine skydeinteresser hvis nogen forsøger at ændre på dine vilkår.

Derfor er min pointe: Hold nu op med det der smagsdommeri, lad dog for pokker folk købe hvad katten de har lyst til, og støt op om skytte-, jagt- og samlersagen ved at kræve at vi ikke skal ha flere stramninger eller begrænsninger, ene og alene fordi nogle tosser ude i verden ikke ved hvordan man skal opføre sig.

Vi er alle ordentlige mennesker som regelmæssigt bliver tjekket i hoved og røv af politiet og hver gang vi vil udvide eller ændre på bestanden i våbenskabet så spørger vi pænt om lov.

Derfor, stop hysteriet og lad os stoppe med at være vores egne værste fjende. Vi vil bare ha lov til at dyrke vores interesse for våben, jagt eller skydning og så lad os for pokker bare gøre det i fred ☮️ og om pistolen eller riflen er rød, blå eller sort er kun ejerens problem, og jeg skal ikke være den som siger at det må ham ikke bare fordi jeg synes noget andet.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kravlogbavl » 25. apr 2018, 09:41

ReneKJ skrev:
Kravlogbavl skrev:
24. apr 2018, 23:04

Nej, det kan jeg faktisk ikke.
Det er min erfaring at det man opnår noget ved er rimelige kompromisser, ikke at stå stejlt på sine krav.
Det er en generel betragtning, men jeg vil påpege at på våbenområdet har vi fået lyddæmpere og nye pistolkalibre.

Og det bringer os så videre til
Rigsby skrev:
24. apr 2018, 20:52
ReneKJ skrev:

Ja, det er "billigt" når det ikke rammer en selv, men hvor mange af OK18 forhandlerne tror du selv kommer til at mærke noget til resultatet af forhandlingerne?

Jeg er opmærksom på at folk kan brænde inde med magasiner der ikke længere er lovlige, men der er en anden problemstilling i forhold til selve behovet.
Det er totalt meningsløst at fratage lovlydige borgere 30-skudsmagasiner. Ligesom det er totalt meningsløst, når de fratager folk 10-skudsmagasiner om 20 år.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 25. apr 2018, 10:04

Kravlogbavl skrev:
25. apr 2018, 09:41

Det er totalt meningsløst at fratage lovlydige borgere 30-skudsmagasiner. Ligesom det er totalt meningsløst, når de fratager folk 10-skudsmagasiner om 20 år.
Måske, men fakta er at det har man ikke kunne overbevise flertallet af lovgivere om.
Så har man valget om enten at proklamere "From my cold dead hands" på youtube, eller indgå i forhandlinger for at minimere skaderne.
Vi er ikke i en magtposition hvor vi er i stand til at stille ultimative krav. Tværtimod.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 25. apr 2018, 10:13

ReneKJ skrev:
25. apr 2018, 10:04
Kravlogbavl skrev:

Måske, men fakta er at det har man ikke kunne overbevise flertallet af lovgivere om.
Så har man valget om enten at proklamere "From my cold dead hands" på youtube, eller indgå i forhandlinger for at minimere skaderne.
Vi er ikke i en magtposition hvor vi er i stand til at stille ultimative krav. Tværtimod.
Bare af nysgerrighed ReneKJ.

Hvor slemt mener du så det skal være, for at vi ikke bare skal ligge os fladt ned på maven?

...Så kan man jo i princippet tage hvad som helst fra os.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 25. apr 2018, 10:41

Ras.Killing skrev:
25. apr 2018, 10:13
ReneKJ skrev:
Kravlogbavl skrev:

Hvor slemt mener du så det skal være, for at vi ikke bare skal ligge os fladt ned på maven?

Det ved jeg ikke det afhænger af de konkrete omstændigheder.
Hvor stort er problemt der forsøges løst, hvordan er det politiske klima, hvilken konsekvens får det for skydesporten.

Omvendt, hvad er det i forestiller jer at vi rent faktisk skulle gøre?
Man kan tage det hele fra os uden at vi kan gøre meget ved det. Vi har ingen grundlovssikrede rettigheder, og ingen nævneværdig opbakning i befolkningen.
Derfor vil det efter min mening skade os mere hvis vi køre samme kompromisløse stil som NRA.

Nu mener jeg heller ikke man kan sige at vi lagde os ned i sagen om eu-direktivet. Det første udkast mødte stor modstand, det er derfor vi endte med en noget mildere udgave. Et kompromis.

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 25. apr 2018, 11:46

ReneKJ skrev:
25. apr 2018, 10:41
Nu mener jeg heller ikke man kan sige at vi lagde os ned i sagen om eu-direktivet. Det første udkast mødte stor modstand, det er derfor vi endte med en noget mildere udgave. Et kompromis.
Jo vi gjorde, årsagen var ikke DANSK modstand, der var nemlig ingen politisk Dansk modstand overhovedet, årsagen til opblødningen var helt at tilskrive Polakkerne, Tjekkerne og Tyskerne som bar det største og tungeste læs, vi skulle skamme os!

Hele problematiken er at vi (skytter jægere og samlere) bliver ved med at dukke nakken for at få lov til at beholde det som politikerne lader os ha' tilbage, bare se på den seneste udvikling i våbenloven! Fordi en betjent bliver skudt med en pistol som morderen har stjålet i en skytteforening så skal alle som rører ved våben vandelsgodkendes, der skal føres logbog og rend mig et vist sted.

Der er ingen betjente som skal skydes med skytteforenings-, jagt- eller samlervåben, men dette var en klar kriminel som desværre var fløjet under radaren, og på grund af det laver man en masse administration for os som er lovlydige, nu er det så blevet sådan at jeg ikke kan ta' min kone med ud og skyde på skyttecenteret fordi der ikke er en eneste som kan gennemskue de nye regler, må hun skyde med min pistol imens jeg står ved siden af hende??? Jeg kan ikke gennemskue reglerne og det tror jeg faktisk heller ikke der er ret mange andre som kan, ihvertfald har jeg fået 2 forskellige svar af 2 forskellige banevagter på skyttecenteret så................................

Nåh men tilbage til sagens kerne, jo vi lagde os fladt ned, vi hoppede med på bølgen og blev boll.. i rø..n fordi INGEN ville stå i forreste række og sige "Det kommer ikke til at ske!", fordi alle var/er bange for at miste det som de nu engang har, fordi vores organisationer er lige så vattede og vildfarede som vores politikere og samtidig nyder godt af Rådhuspandekagerne når nogen kommer hjem fra Bulgarien eller et andet stede på kloden og medbringer en medalje i det purreste ..... Se hvor godt VI gør det, vi støtter vores medlemmer..... RØV og gulvsand, vel gør I ej.

Hvis vi som skytter havde en organisation som stod fast og sagde "NIX, den hopper vi ikke med på" så stod vi alle stærkere, især hvis vi samtidig øjeblikkeligt stoppede med at lave den ene "Selvstrammer" efter den anden og med at være smagsdommere overfor hinanden.

Accepter at jeg gerne vil skyde med en kaliber 37½ gange 3/4+18 og lad være med at fortælle mig at den har jeg ikke brug for bare fordi DU ikke har brug for den.... Det er såmænd alt jeg beder om, til gengæld vil jeg støtte dig i at bevare dine våben uanset om du går med snesko, skyder 15 eller 38½ meter og forøvrigt gør det med et 24 skuds magasin i en eller mandolingrønlyseblå riffel, hvis det er det som virker for dig så støtter jeg dig gerne.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 25. apr 2018, 12:07

Ras.Killing skrev:
25. apr 2018, 10:13
ReneKJ skrev:
Kravlogbavl skrev:

Det er i princippet korrekt. Lovgiverne kan med et pennestrøg vælge at ændre loven som det passer dem.
Se bare hvad Told/Skat fik lov til under Thornings regeringstid, de fik jo flere beføjelser en politiet, hvor de uden retskendelse bare kunne gå ind på privat ejendom for at kontrollere om den håndværker der arbejdede på ens hus ikke lavede sort arbejde.
Er ikke ekspert, men det var jo egentlig et brud på vores grundlovssikerede ret til privatlivets fred.

Nu tager jeg lige sølvpapirshatten på:
Om 20 år så står vi med repepterrifler, med interne magasiner der er plomberet til 2 skud (Der er ikke brug for mere end 2 skud).
Med henblik på haglgevær så har man valget imellem en O/U, eller S/S. semi-auto, og pumpguns er ulovlige.
For sportsskytter hedder det enkeltskuds luftpistoler i 4,5mm. og enkeltskuds luftgevær i 4,5mm. (der skal jo kun laves huller i papir der skal man ikke bruge 9mm, .357 magnum, .22LR, m.m.)
Om ikke andet så kan politikerne føle sig sikre, fra borgerne der nu er afvæbnet, med deres vagter der har deres maskinpistoler, og politiet som bliver bevæbnet med M95 rifler, MP5 maskinpistoler m.m.).
"sølvpapirhat af"

Så længe politikerne ikke agerer ud fra fakta, og politiet ikke agerer ud fra fakta (og ikke fodrer politikerne og medierne med oplysninger som er farvet af deres egne personlige meninger/agenda). Så får vi ikke en ordentlig lovgivning, og vi får heller ikke saglig debat med lovgiverne.

Som det står nu så lovgiver de som vinden blæser ud fra hvordan debatten kører på sociale medier, eller det nyeste hype fra en presse der har deres egen agenda, og som ikke kender forskel på for og bag på et våben.
Politiet som gør alt hvad de kan for presse deres egne holdninger på politikerne ved at fodre dem med ofte u-rigtige oplysninger, for at "skræmme" dem til flere stramninger.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar