Hvad siger til SKV-6?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Re: Hvad siger i til SKV-6

Indlæg af ESAF » 13. jun 2018, 13:05

Prøv at ringe til ACØ og forklar dem din situation. Hvis du kan bevise at du har skudt flere stævner mv. og i øvrigt selv har en ren straffeattest, kan det være at de er til at snakke med. Det med stævnerne viser jo at du tager sporten seriøst og ikke blot er der for at stjæle foreningspistoler og træne til gadekamp, terror, hor, mord og ildebrand...
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 13. jun 2018, 17:47

jeg var fremme med en ide om at lænke klub pistoler fast ved stand pladsen efter man ville stramme reglerne ,det mener jeg stadig ville være en bedre løsning

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 13. jun 2018, 18:48

SKV6 giver god mening hvis det ellers er fornuftige regler, men der hænger det så lidt.

At folk der kommer i skytteforeninger skal godkendes af politiet giver rigtig god mening, da det lægger ansvaret noget fra en formand i klubben/foreningen hvis uheldet skulle være ude at en tosse kommer indefor dørene.

At man skal holde journal over dem der kommer og skyder nogle gange og samtlige der har en SKV6 er måske en smule overkill eller meget overkill. Nye folk der ikke kendes af foreningerne er de jo ekstra opmærksomme på netop de folk indtil de bliver godkendt skv6 og banekommandørerne kender dem.

Jeg ville da personligt syntes at det var irriterende hvis jeg skulle vise noget hver gang jeg kom og skød. Hvis jeg kommer i en ny klub eller et sted de ikke kender mig vil jeg da forvente at blive tilset :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 16. jun 2018, 00:05

FBN skrev:
12. jun 2018, 21:38
Hvis du har skudt konkurrence med klub våben
må du jo være SKV 3 godkendt ellers har du jo ikke
kunnet transportere våben fra klub til konkurrence selv
Nu behøves man jo ikke nødvendigvis have SKV3 for at bruge et foreningsvåben ell. lign. til et stævne :smile:

Der kan jo godt være en anden som tegner transporttilladelsen (har SKV3) til våbnet, som trådstarter så bare er bruger af til et givent stævne.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2018, 00:16

Jeg tror og håber at flere foreninger der får afvist et medlem tænker sig godt om og får en meget god forklaring før de lader dem skyde med ikke registrerings pligtige ting.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Newhunt
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: sjælland

Indlæg af Newhunt » 16. jun 2018, 19:36

CQB skrev:
13. jun 2018, 17:47
jeg var fremme med en ide om at lænke klub pistoler fast ved stand pladsen efter man ville stramme reglerne ,det mener jeg stadig ville være en bedre løsning
Jeg kan ikke vide det men mit gæt er at der aldrig nogen sinde er blevet stjålet en pistol fra en våbenforening af en SKV godkendt person. I forhold til personer som kommer til prøveskydninger har jeg kun hørt om een episode hvor en pistol blev stjålet. Nu er reglerne jo strammet så prøveskytter ikke må være alene med våbnet så skal vi sige sandsynligheden fremover for at en pistol bliver stjålet er 0.

Så kan det ikke bare blive ved det?

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 16. jun 2018, 19:59

Newhunt skrev:
16. jun 2018, 19:36
CQB skrev:
Jeg kan ikke vide det men mit gæt er at der aldrig nogen sinde er blevet stjålet en pistol fra en våbenforening af en SKV godkendt person. I forhold til personer som kommer til prøveskydninger har jeg kun hørt om een episode hvor en pistol blev stjålet. Nu er reglerne jo strammet så prøveskytter ikke må være alene med våbnet så skal vi sige sandsynligheden fremover for at en pistol bliver stjålet er 0.

Så kan det ikke bare blive ved det?
Jeg er ikke helt enig, nu har jeg ikke været i sporten så længe men jeg har da hørt om mere end 1 tilfælde hvor pistoler er forsvundet og det har ikke været den pistol som den nye skytte brugte på banen som forsvandt. Problemet er at vi som skytter tænker at vi er blandt ligesindede og måske ikke konstant er opmærksomme på at hvis man vender ryggen til en pistolkuffert for at tale med sidemanden kan den forsvinde..

B Smith
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af B Smith » 17. jun 2018, 13:41

Hvis jeg har forstået dette korrekt, så er du blevet afvist godkendelse pga. et familiemedlems kriminelle/lyssky omgangskreds, den afgørelse kan man jo mene om hvad man vil, men set ud fra mit synspunkt så er det helt på sin plads...jeg kender af gode grunde ikke til sagen, og jeg har ingen grund til at tro andet end du er et reelt og ærligt menneske, men hvis ikke man vil accepterer at den her slags diskvalificerer en person, så må man også accepterer at det er en nem indgangvinkel for bander/kriminelle at anskaffe sig våben via brødre, fætre eller what ever.

Det er sur mås for dig, men loven virker..og du må jo have vidst det her, ellers ville du vel efter 4 år i en skytteforening have været SKV2 eller SKV3 godkendt for længst

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 17. jun 2018, 14:27

B Smith skrev:
17. jun 2018, 13:41
...den afgørelse kan man jo mene om hvad man vil, men set ud fra mit synspunkt så er det helt på sin plads...
Jeg har det lige modsat...

Jeg mener at man som udgangspunkt kun skal stå til ansvar for hvad man selv render rundt og laver. Har det fint nok med at man frasorterer bandemedlemmer o.lign.

Men hvis man ikke selv er tilknyttet sådan en organisation, eller har direkte omgangskreds med dem... så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle være forsvarligt at have en våbenpåtegning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 17. jun 2018, 14:32

Ras.Killing skrev:
17. jun 2018, 14:27
B Smith skrev:
...den afgørelse kan man jo mene om hvad man vil, men set ud fra mit synspunkt så er det helt på sin plads...

Jeg mener at man som udgangspunkt kun skal stå til ansvar for hvad man selv render rundt og laver. Har det fint nok med at man frasorterer bandemedlemmer o.lign.

Men hvis man ikke selv er tilknyttet sådan en organisation, eller har direkte omgangskreds med dem... så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle være forsvarligt at have en våbenpåtegning.
og når ens bror så er medlem af bande slem og man ikke har valgt at skære alle bånd ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 17. jun 2018, 14:42

Jamen det bliver vel hverken mere eller mindre ulovligt af om det er ens bror, eller en hvilken som helst anden person der bryder ind i dit skab?

Dine våben skal være låst af efter lovens forskrifter... og så har en bror vel ikke nemmere tilgang end alle mulige andre.

(Med mindre man deler samme adresse, så vel jeg mene situationen er en anden)

Make Fyn fin again!

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 17. jun 2018, 15:07

Ras.Killing skrev:
17. jun 2018, 14:27
B Smith skrev:

Jo det kan du jo have ret i, men hvis man "arbejder" i grupper som man eks. gør i bander/rocker miljøer, så er det jo et åbenlyst smuthul. Derudover så har men vel lavet denne regel ud fra ens omgangskreds, og måske ikke ment det var muligt at udspecificerer den så den ikke ville gælde hvis det var "ens bror der ikke er så slem alligevel og at man jo selv er en dydens engel" ...og det ville da også være voldsomt kompliceret at håndhæve, og bestemt forståeligt. Nej loven er mega stram, og det er jeg glad for, os der er 100% lovlydige og kun har en interesse i våben og skydning ud fra et sportslig synspunkt, så er det kun til vores fordel, vi har ingen interesse i at der kommer mere negativ fokus på skytteforeningerne. Der er i det her, INGEN hentydninger til trådstarter

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 17. jun 2018, 15:15

Ras.Killing skrev:
17. jun 2018, 14:42
Jamen det bliver vel hverken mere eller mindre ulovligt af om det er ens bror, eller en hvilken som helst anden person der bryder ind i dit skab?

Dine våben skal være låst af efter lovens forskrifter... og så har en bror vel ikke nemmere tilgang end alle mulige andre.

(Med mindre man deler samme adresse, så vel jeg mene situationen er en anden)
Nej, men måske du skal se det her ud fra en ond vilje, altså at loven kan misbruges så man bruger familiemedlemmer som en smutvej ind i skytteforeninger og SKV

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 17. jun 2018, 15:38

B Smith skrev:
17. jun 2018, 15:07
...os der er 100% lovlydige og kun har en interesse i våben og skydning ud fra et sportslig synspunkt
Med andre ord. Du mener ikke man kan betegnes som 100% lovlydige hvis man omgangskreds med kriminelle?
B Smith skrev:
17. jun 2018, 15:15
Nej, men måske du skal se det her ud fra en ond vilje, altså at loven kan misbruges så man bruger familiemedlemmer som en smutvej ind i skytteforeninger og SKV

Ja man så er vi lidt henne i hvilken tilgang man har til lovgivning.

Altså vil man accepterer at uskyldige kommer i klemmer, eller at nogen potentielt kan misbruge loven.
''Vi kan ikke give dig denne tilladelse, da vi tror du muligvis kunne finde på at gøre noget ulovligt''

Make Fyn fin again!

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 17. jun 2018, 20:19

Ras.Killing skrev:
17. jun 2018, 15:38
B Smith skrev:
...os der er 100% lovlydige og kun har en interesse i våben og skydning ud fra et sportslig synspunkt
Med andre ord. Du mener ikke man kan betegnes som 100% lovlydige hvis man omgangskreds med kriminelle?

Jo...og nej, det er en faktor der gør at man ikke kan være sikker, derfor bør man nægtes
B Smith skrev:

Altså vil man accepterer at uskyldige kommer i klemmer, eller at nogen potentielt kan misbruge loven.

Ja, og i de tilfælde som det her handler om, er det bedre at være på den sikre side
''Vi kan ikke give dig denne tilladelse, da vi tror du muligvis kunne finde på at gøre noget ulovligt''
Nej, risikoen for at vi giver dig en tilladelse der kan misbruges er for stor, derfor siger vi nej

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 17. jun 2018, 20:24

Ras.Killing skrev:
17. jun 2018, 15:38
B Smith skrev:
B Smith skrev:

Husk nu på, vores våbenlovgivning bygger IKKE på en ret, som amerikanerne har, det er et privilegium ...som skrevet før, det her synes jeg er på sin plads at nægte tilladelse til, jo mere finmasket nettet er, jo flere filtreres der fra der er uønsket i SKV systemet, og jo mere sikkert er det for os andre

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 17. jun 2018, 22:17

Og jeg er helt enig i, at der er nogen personer som skal sorteres fra.

...det er bare konceptet med at ''straffe'' på forhånd.

(Er klar over det ikke er en straf, og at en våbentilladelse ikiker er en rettighed - men du/man bliver stadig nægtet en mulighed, for noget man ''ikke har gjort'')
B Smith skrev:
17. jun 2018, 20:19
Nej, risikoen for at vi giver dig en tilladelse der kan misbruges er for stor, derfor siger vi nej
Det er jo subjektivt? Det bygger på en holdning og ikke noget konkret.

Mener du at der er større risiko for, at trådstarter ville misbruge sin tilladelse end du og jeg?

Make Fyn fin again!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 17. jun 2018, 23:38

Helt enig Ras.Killing. Vi er efter min mening ude i noget der minder om arvesynd her.

Utroligt at man tror at det er så svært at få fat i ulovlige våben at man skulle udnytte et ikke kriminelt familiemedlem for at få fat i nogle.

Vandelsgodkendelsen nægtes efter min mening nogle gange på en alt for spinkel og alt for teoretisk risikovurdering, og brændemærker folk der er i en situation som de ingen reel indflydelse har på.

Hvis vi laver en lignende sammenligning med et kørekort, som jo heller ikke er noget man har krav på at få, så betyder det at ingen 18-25 årige ville kunne få kørekort - i hvert fald ikke til motorcykel, fordi man tilhører en gruppe der ofte ses bryde færdselsloven. Eller hvis vi skulle trække den lidt længere ud. Ingen der har venner der er 18-25 år ville kunne købe en motorcykel, fordi der er risiko for at deres venner så ville stjæle motorcyklen og bryde loven :wall:

Hilsen Kenneth

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 18. jun 2018, 15:16

Ras.Killing skrev:
17. jun 2018, 22:17
Og jeg er helt enig i, at der er nogen personer som skal sorteres fra.

...det er bare konceptet med at ''straffe'' på forhånd.

(Er klar over det ikke er en straf, og at en våbentilladelse ikiker er en rettighed - men du/man bliver stadig nægtet en mulighed, for noget man ''ikke har gjort'')
B Smith skrev:
17. jun 2018, 20:19
Det er jo subjektivt? Det bygger på en holdning og ikke noget konkret.

Mener du at der er større risiko for, at trådstarter ville misbruge sin tilladelse end du og jeg?
Det er jo ikke en straf ikke at blive godkendt og det er ikke noget alle har mulighed for at blive, man tænker på samfundet frem for individet i de her tilfælde, og hvis der er nogle forhold i ens baggrund, der taler for at en evt. våbentilladels kan misbruges, så nægtes den....og det er da kun positivt, HVIS nu vi leger at en sådan person får en tilladelse og hans våben misbruges, måske endda af ham selv, så er det alle os andre der kommer til at føle konsekvenserne i form at opstramninger af våbenloven.

Nja, man kan jo sige at hvis nu personens bror er et rocker/bandemedlem og man vurderer dem til at være tætte, evt. med rocker broderen hyppige visitter i ens bolig...så er der ret stor sandsynlighed for at de våben finder vej ud af skabet og i de forkerte hænder, så konkret, er vist først EFTER skaden er sket...det her er pro aktivt

B Smith
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af B Smith » 18. jun 2018, 15:35

Kenneth Jensen skrev:
17. jun 2018, 23:38
Helt enig Ras.Killing. Vi er efter min mening ude i noget der minder om arvesynd her.

Utroligt at man tror at det er så svært at få fat i ulovlige våben at man skulle udnytte et ikke kriminelt familiemedlem for at få fat i nogle.

Vandelsgodkendelsen nægtes efter min mening nogle gange på en alt for spinkel og alt for teoretisk risikovurdering, og brændemærker folk der er i en situation som de ingen reel indflydelse har på.

Hvis vi laver en lignende sammenligning med et kørekort, som jo heller ikke er noget man har krav på at få, så betyder det at ingen 18-25 årige ville kunne få kørekort - i hvert fald ikke til motorcykel, fordi man tilhører en gruppe der ofte ses bryde færdselsloven. Eller hvis vi skulle trække den lidt længere ud. Ingen der har venner der er 18-25 år ville kunne købe en motorcykel, fordi der er risiko for at deres venner så ville stjæle motorcyklen og bryde loven :wall:

Hilsen Kenneth
Nu ER der trods alt forskel på at tage et kørekort og så blive godkendt til at opbevarer skydevåben i hjemmet, alene formålet med henholdsvis en MC og en 9mm pistol er så milevidt fra hinanden at det er helt uden for skalaen...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 18. jun 2018, 15:46

Elbæk skrev:
13. jun 2018, 00:13
Men, bygger afvisningen på at du har en nær relation til - og derved plejer omgang med - en person (i dit tilfælde et familiemedlem) med baggrund i det kriminelle miljø?
Spyde skrev:
13. jun 2018, 00:25
Ja det er det nemlig
Jeg kan godt se at det er super surt set fra din side, men prøv at se det fra "systemets side".

Hvis man ønsker at holde våben ude af hænderne på kriminelle - og det gør man jo heldigvis - så kan det også være nødvendigt at holde våben ude af hænderne på deres nærmeste omgangskreds eller familie.

Prøv at forestille dig hvor relativt nemt det ville være for en en hård kriminel at lægge (hårdt fysisk) pres på familiemedlemmer eller den nærmeste omgangskreds, for at skaffe sig en våbentilladelse og i den sidste ende et våben "på deres vegne"

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 18. jun 2018, 15:49

CQB skrev:
Det var da en skrækkelig ide.

Har du nogensinde stået på en markedsplads eller andre steder og skyde med et fastlænket våben? Det har jeg - og det duer slet, slet ikke.

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 18. jun 2018, 16:29

PSindrup skrev:
18. jun 2018, 15:46
Prøv at forestille dig hvor relativt nemt det ville være for en en hård kriminel at lægge (hårdt fysisk) pres på familiemedlemmer eller den nærmeste omgangskreds, for at skaffe sig en våbentilladelse og i den sidste ende et våben "på deres vegne"

Peter
Hånden på hjertet Peter... Godt nok er kriminelle ikke altid lige skarpe, meeeeeeen. Tror du ikke de fleste hårde kriminelle ville købe et illegalt våben uden om systemet, i stedet for at tvinge sig adgang til et registreret våben hos et familiemedlem / bekendt?

I en tænk situation hvor nogen tvinger sig adgang til et våben hos f.eks familie eller venner, der ville jeg personligt være mere nervøs for psykisk ustabile personer frem for kriminelle.

B Smith vi må blot konkludere at vi ikke er enige eller deler samme holdning :thumbup:

Trådstarter. Af ren nysgerrighed, så gad jeg godt vide hvor nær en relation du har, og hvad vedkommende er blandet ind i, siden man nægter dig tilladelse. Forstår dog fuldt ud, hvis det ikke er en oplysning du ønsker at dele.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 18. jun 2018, 17:08

Ras.Killing skrev:
18. jun 2018, 16:29
Trådstarter. Af ren nysgerrighed, så gad jeg godt vide hvor nær en relation du har, og hvad vedkommende er blandet ind i, siden man nægter dig tilladelse. Forstår dog fuldt ud, hvis det ikke er en oplysning du ønsker at dele.
Det kunne jeg også godt tænke mig, jeg kender i hvert fald to tilfælde hvor skytter er godkendt med skv3 og 2 selvom de har været gift med bande-folk/rockere og dette har været kendt af politiet.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 18. jun 2018, 18:34

PSindrup skrev:
18. jun 2018, 15:49
CQB skrev:
Det var da en skrækkelig ide.

Har du nogensinde stået på en markedsplads eller andre steder og skyde med et fastlænket våben? Det har jeg - og det duer slet, slet ikke.

Peter
ja det har jeg prøvet og det kan lade sig gøre , det helt klart skønnere og undvære at den er låst fast, men det er heller ikke sjovt at folk stikker af med klubvåben og likvidere betjente med dem

Besvar