Spørgsmål til våbentilladelser og psykiatrisk indlæggelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Spørgsmål til våbentilladelser og psykiatrisk indlæggelse

Indlæg af BasicReality » 17. jun 2018, 13:19

Ved godt det er et af de trælse emner at bringe op, men det er for nyligt blevet relevant for en bekendt.

Manden er indehaver af en række våben og konen er lige gået fra ham, det ville desværre nok ikke være helt urealistisk at han endte med at blive indlagt.

Spørgsmålet er så om en indlæggelse, frivillig eller tvang har noget at sige på tilladelserne?

Sker der noget eller kan man vende tilbage til sit "normale" liv efter man har været en tur forbi indlæggelse.

Manden er ikke til fare for andre end sig selv, hvilket jo også er slemt nok.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Spørgsmål til våbentilladelser og psykiatrisk indlæggelse

Indlæg af Timber » 17. jun 2018, 13:26

Der er vel kun en instans der kan svare på det, og der er politiet. Det er jo dem der skal vandelsgodkende personen..

Personlig ville jeg nok snakke med h.h.v. ACØ eller ACV om problemstillingen snarest muligt..

Men trist histore.. :cry:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 17. jun 2018, 13:35

Det er da en kedelig situation at være havnet i!
Jeg vil tro at en frivillig ordning på situationen omkring våbene vil give et mere positivt resultat og en hurtigere vej tilbage end situationen hvor det bliver påtvunget.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 13:38

Kan de evt opbevares hos en pålidelig ven?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 17. jun 2018, 13:40

C-X skrev:
17. jun 2018, 13:38
Jeg har snakket med ham og lige nu er han desværre ikke sammenarbejdsvillig på den front. Jeg foreslog at "gemme nøglerne væk" for en tid men det ville han ikke høre tale om.

Hans nærmeste familie er omkring ham, så får han det værre må det være dem som må tage de hårde beslutninger.

Jeg ringer til ACV i morgen og forhøre mig.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 13:44

Del endelig erfaringerne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af Depecheyawl » 17. jun 2018, 14:03

BasicReality skrev:
17. jun 2018, 13:19
Ved godt det er et af de trælse emner at bringe op, men det er for nyligt blevet relevant for en bekendt.

Manden er indehaver af en række våben og konen er lige gået fra ham, det ville desværre nok ikke være helt urealistisk at han endte med at blive indlagt.

Spørgsmålet er så om en indlæggelse, frivillig eller tvang har noget at sige på tilladelserne?

Sker der noget eller kan man vende tilbage til sit "normale" liv efter man har været en tur forbi indlæggelse.

Manden er ikke til fare for andre end sig selv, hvilket jo også er slemt nok.
ALLE kan havne i den situation.
Man tror man er stærk til filmen knækker.
Af personlig erfaring kan jeg sige at en frivillig indlæggelse INGEN betydning har.

Man skal aldrig være bange for at få hjælp.

Mvh. Depeche.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 17. jun 2018, 14:28

Depecheyawl skrev:
17. jun 2018, 14:03
ALLE kan havne i den situation.
Man tror man er stærk til filmen knækker.
Af personlig erfaring kan jeg sige at en frivillig indlæggelse INGEN betydning har.

Man skal aldrig være bange for at få hjælp.

Mvh. Depeche.
Den besked er sendt videre asap.
:goodpost:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Werecat » 17. jun 2018, 14:38

BasicReality skrev:
17. jun 2018, 13:40
C-X skrev:
17. jun 2018, 13:38
Hans nærmeste familie er omkring ham, så får han det værre må det være dem som må tage de hårde beslutninger.
Med mindre familien inkluderer en eller flere skytter skal det ikke overlades til dem. Og nok ikke alligevel, da de har nok at se til.

Jeg tror at det jeg prøver at sige er at det er lettere at redde et venskab efter man har afvæbnet en ven, end at lægge en ven i graven.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 15:19

Hvis man nu lod manden sætte sit skab op hos dem, så registrer han blot adressen der. Så har han ikke uhindret adgang til skabet og de har ikke adgang til indholdet.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 17. jun 2018, 15:43

Werecat skrev:
17. jun 2018, 14:38
Med mindre familien inkluderer en eller flere skytter skal det ikke overlades til dem. Og nok ikke alligevel, da de har nok at se til.

Jeg tror at det jeg prøver at sige er at det er lettere at redde et venskab efter man har afvæbnet en ven, end at lægge en ven i graven.
Jeg kan sige han heldigvis har god støtte omkring sig. Jeg stoler fuldt ud på de også kan håndtere den del af det.

Jeg spørger herinde fordi jeg gerne ville kunne oplyse ham bedere. Give ham lidt ro i sindet. Skydning betyder meget for ham, så håber på han selv kan tage den rigtige beslutning hvis det kommer dertil.

Jeg kan kun selv tænke mig til at tvang må føles som et særdeles hårdt overgreb, så længe jeg føler det kan forsvares griber jeg ikke yderligere ind.
Senest rettet af BasicReality 17. jun 2018, 18:47, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af Depecheyawl » 17. jun 2018, 16:53

At miste den man elsker og sin familie pga et break-up sidestilles på helt samme måde som et uventet dødsfald af psykiatrien.
Chokket og konsekvensen er den samme omend på den korte bane.
Det er tit nemmere at få folk til at indse at hjælp udefra er nødvendigt, når de ved dette.

Jeg er for evigt taknemmelig for at nogle kloge hoveder gad bruge tid på at samle mig op da det hele væltede.

En lille nyttig fact man IKKE tænker på og som jeg heller ikke synes du skal fortælle ham om før han måske får hjælp; det kan godt være han frivilligt lader sig indlægge, men så snart han er der, er det staten der sørger for ham. Det er staten der er værge for hans liv og det er staten der bestemmer HVORNÅR han kommer ud igen.

Det lyder rough og det er det, men de fleste bruger et par dage eller 4 og så er de klar til samtaleterapi og hvad der ellers bliver tilbudt.
Systemet virker rent faktisk lige på det her punkt.

Mvh.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 18. jun 2018, 12:26

Så har jeg snakket med politiet og de bekræftede lidt af hvad Depecheyawl har sagt herinde.

Politiet bliver som udgangspunkt slet ikke involveret ved mindre de har skulle tvangsindlægge en person. Hvis det sker vil det altid være en vurderingssag om personen kan beholde sin vandelsgodkendelse.

Situationen her lader dog til at være under kontrol. Han har sagt ja til at flytte hjem til sin søster i noget tid, så kan han ikke lave noget impulsivt om ikke andet. De har også fået fat på krisepsykologer så der burde være taget hånd om sagen nu.

Men det er da rart at man ikke skal spekulere over sin passion og hobby hvis man ender i den situation, det lader til at det er uproblematisk så længe den ikke er helt galt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 18. jun 2018, 12:52

Jeg har for år tilbage set en sag refereret hvor politiet i to år nægtede samtykke til udstedelse af jagttegn.

Det var også en skilsmisse gone wrong, men her valgte manden at true (eks)konen med at han ville skyde hende. Det indbragte ham i første omgang et tilhold, så han ikke måtte nærme sig konen. Da han så valgte at overtræde tilholdet trak politiet deres samtykke tilbage, og manden måtte aflevere sine våben. Efter to år var der kommet ro på, og han fik igen samtykke til jagttegn.

Så udover at manden var ude af fatning, havde han også gjort et par ting han ikke skulle have gjort ( trusler, overtrædelse af tilhold).

Alt i alt synes jeg det er en fin løsning på en vanskelig situation. Manden havde ikke sine våben da situationen var allermest ophedet, men han fik dem igen da den var normaliseret.

Hvis der er en lære at uddrage her må den vist foreløbig være, at man ikke automatisk mister sine våben ved psykiske problemer, men begynder man at optræde truende, så er snoren kort.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 18. jun 2018, 14:54

Som udgangspunkt har læger tavshedspligt, og vi ringer ikke til Kling og Klang bare fordi folk er deprimerede og har våben.
For et par år siden var der en person der betroede sig til en psykiater om hvor han havde skjult et gevær, i tilfælde af at han fik brug for det. Personen var ikke en psykiateren vurderede burde have adgang til våben, og kontaktede politiet og fortalte hvor geværet var, og hvem der havde gemt det.
Et eller andet sted ligger der en offentlig tilgængelig klage over psykiateren. Patienten fik medhold i sin klage, psykiateren skulle bare have sagt hvor våbnet var, det kom i sundhedsstyrelsens øjne ikke politiet ved hvem der var patient, medmindre politiet kunne dokumentere at våbnet tidligere var brugt til noget kriminelt, og kunne få en dommer til at skrive en kendelse på at tavshedspligten skulle tilsidesættes.

Bare fordi man er i statens tjeneste betyder det ikke man løber med sladder.
Det bedste råd jeg kan give er, at din ven skal tørlægges. Fuldstændig. Mænd i krise begår deres største dumheder i en brandert.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 20. jun 2018, 02:21

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 21. jun 2018, 22:23

Der var 19 våben, og han have tilladelse/registrering på dem alle.

Politiet tog våbnene med, og det er nok meget klogt nu situationen er som den er. Han kan altid få dem igen når/hvis situationen normaliseres.

Jeg er spændt på, om han kan dømmes for ulovlig opbevaring. Jeg har også våben ude af skabet når jeg vedligeholder, og hvis politiet pludselig kommer med en stor hvid jakke med lange ærmer der kan spændes på ryggen og tager mig med, så er det vel ikke min fejl hvis jeg ikke fik dem lagt i skabet før bussen kørte :mrgreen: .
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 21. jun 2018, 22:50

Piloter fandt patienten hjemme i huset i Stenstrup natten til fredag og fik ham indlagt igen.
Jeg gætter på det er en trykfejl.....?
Never confuse verbosity with veracity.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. jun 2018, 07:51

Fredericianer skrev:
21. jun 2018, 22:50
Piloter fandt patienten hjemme i huset i Stenstrup natten til fredag og fik ham indlagt igen.
Jeg gætter på det er en trykfejl.....?
Damned autocorrect ! :rolf:
Hilsen Lasse.

Besvar