Bøde for import af legetøjsarmbrøst

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 215 times

Bøde for import af legetøjsarmbrøst

Indlæg af Kenned » 29. jun 2018, 08:24

Hej,

Her er et eksempel til dem der mener at vi herinde nogle gange er lidt for paranoide når vi ser en fare for at blive dømt pga. dårlig lovgivning, eller gummiparagraffer.

I artiklen(som desværre kræver abonnement, men der er et fint billede af varen), beskrives det hvordan en far der har købt en 10 cm armbrøst der kan skyde med tandstikker, har fået en bøde på 4000 for brud på våbenloven. Angiveligt testes alt der er i gråzonen (legetøj eller våben) af politiet, og de har åbenbart konkluderet at nedenstående er et våben.

Det rejser selvfølgelig også andre spørgsmål, for WISH som har solgt den har en afdeling i Holland, så de må kunne retsforfølges for salg af utallige ulovlige våben :wall:
Hilsen Kenneth

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Bøde for import af legetøjsarmbrøst

Indlæg af Cpt » 29. jun 2018, 10:08

Det er jo sindsygt, han burde gå ned og købe en compound bue til knægten istedet :wall:

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Spaniel » 29. jun 2018, 10:36

Står der præcist hvad han er sigtet for?

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 29. jun 2018, 10:44

Jp har en gratis version af historien.
Jeg mener nu også at have læst at de små armbrøster ikke er helt så harmløse som man skulle tro.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... benimport/

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 29. jun 2018, 11:05

»De legetøj/replica-våben, der modtages fra postforsendelsen, afprøves af vores medarbejdere. På den måde kan vi vurdere, om de er farlige og virker som det, de er fremstillet som. Hvis vi er i tvivl, bliver effekterne sendt til vurdering hos Nationalt Kriminalteknisk Center ved våbensektionen, som vil foretage en ekspertvurdering,«
Man skulle tro at der var tale om en AK47 eller en AR15 ...

Når det så er sagt, så kunne den godt se ud til at være farlig nok til at kunne gøre skade på et øje, men det kan jo også både 4,5 mm luftvåben og hardballvåben, som kan købes frit af alle over 18 år.

Peter

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 29. jun 2018, 11:24

Det er fuldstændig vanvittigt. Det er en potentielt livsødelæggende dom at få, for at imponerende en ufarlig lille gadget.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 29. jun 2018, 12:07

Spaniel skrev:
29. jun 2018, 10:36
Står der præcist hvad han er sigtet for?
Jeps:
Den 60-årige handicapchauffør fra København er nemlig sigtet for 'uden politiets tilladelse at have importeret en armbrøst', en forseelse, der er klart ulovlig ifølge våbenloven, der udtrykkeligt sidestiller 'armbrøste og slangebøsser' med håndvåben, der kræver våbentilladelse
Kilde: Politiken.dk

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 29. jun 2018, 12:32

Det har intet med et våben at gøre, det er så latterligt at vi endnu en gang ser en så hjernedød sag, hvor almindelige danskere bliver gjort til kriminelle. Og så må jeg hellere stoppe her, inden jeg ytrer mig for meget om tomhjernede tolder Kjeld typer og nidkære pansere :evil: :evil: :evil: :evil:
Mvh Great Dane

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 29. jun 2018, 12:41

Great Dane skrev:
29. jun 2018, 12:32
Det har intet med et våben at gøre, det er så latterligt at vi endnu en gang ser en så hjernedød sag, hvor almindelige danskere bliver gjort til kriminelle. Og så må jeg hellere stoppe her, inden jeg ytrer mig for meget om tomhjernede tolder Kjeld typer og nidkære pansere :evil: :evil: :evil: :evil:
Men det kan dog have en positiv side, idet den almindelige dansker opdager, hvor urimelig de danske love og importregler kan være, når de straffer legetøj på linje med håndvåben. Det kan måske have en effekt i form af opråb til de halv-uduelige politikere.

Problemet er, at sådanne forslag vil forekomme logiske, og de er ikke det, jeg oplever inde fra Borgen af.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 29. jun 2018, 12:55

Great Dane skrev:
29. jun 2018, 12:32
Næ bliv endelig ved :smile: Tolder Kjeld og politiets kloner kan ikke få for meget kritik, og han skal i hvert fald aldrig glemmes.

/Kenneth

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 29. jun 2018, 14:34

Nu har jeg ikke lige set et billede af den, men så må alle armbrøster vel være ulovlige, fordi jeg kunne da med en hurtig søgning finde et par stykker som skyder med Dart og skumpile, de er vel så også ulovlige for der bliver jo ikke skelnet mellem legetøj og våben

https://www.mmaction.dk/sureshot-armbro ... tpile.html

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 29. jun 2018, 14:43

Allan3 skrev:
29. jun 2018, 14:34
Nu har jeg ikke lige set et billede af den, men så må alle armbrøster vel være ulovlige, fordi jeg kunne da med en hurtig søgning finde et par stykker som skyder med Dart og skumpile, de er vel så også ulovlige for der bliver jo ikke skelnet mellem legetøj og våben

Åbenbart så foretager politiet en teknisk vurdering af legetøjet, og noget af det regnes så for våben :wall:

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 29. jun 2018, 14:56

Allan3 skrev:
Nu har jeg ikke lige set et billede af den, men så må alle armbrøster vel være ulovlige ...
Der er et fint billede af den i linket i det allerførste indlæg.
Det kræver ikke login at se billedet

Peter

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 29. jun 2018, 20:03

Kenneth Jensen skrev:
29. jun 2018, 14:43
Allan3 skrev:

Åbenbart så foretager politiet en teknisk vurdering af legetøjet, og noget af det regnes så for våben :wall:

Hilsen Kenneth
Hvor er der åbnet op i våben loven for at politiet må bedømme om en dims er et våben eller legetøj?
Tyskland har et institut til den slags, det er lovbefalet og jeg ved at de danske myndigheder ikke selv har kompetancen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

FraBjerget
This member is
This member is
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 27 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af FraBjerget » 29. jun 2018, 20:36

De har gjort det de skulle. Hverken mere eller mindre.

Desværre er det sådan at de efterhånden bliver nød til at fluekneppe loven.
Straffe stort set uskyldige mennesker, blive hængt ud for at passe deres job.

Før 179 tåber kigger på papiret og siger " nå ja, det kan misforstås.
Lad os stramme det...."
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 29. jun 2018, 20:59

Det er i mine øjne rent til grin at straffe manden og præcis sådan noget, der mindsker respekten for Politi og retsvæsen.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 30. jun 2018, 11:11

Når man kører med handikappede, så er man under de samme regler som som andre der arbejder med mennesker.
Ren straffeattest, elles ingen arbejde .

Er der nogen der kan sætte jordforbindelsen i .

Så der igen findes embedsmænd der tør tænke ?

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 30. jun 2018, 13:51

Det varer ikke længe før ral, perlegrus og umodne kirsebær gøres forbudt ved lov. Det er jo dødsensfarlig ammunition til dødsensfarlige slangebøsser. Det kan også være man kan få samlertilladelse til det hvis det har særlig historisk eller teknisk interesse. Husk at indsende til- og afgangslister og opbevar alle former for skyts i skafor grønlyseblå med alarm og indbygget buttplug så politi og politikere kan fjernbolle dig i røven dagligt!!! :mad:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 30. jun 2018, 14:40

PSindrup skrev:
29. jun 2018, 11:05
»De legetøj/replica-våben, der modtages fra postforsendelsen, afprøves af vores medarbejdere. På den måde kan vi vurdere, om de er farlige og virker som det, de er fremstillet som. Hvis vi er i tvivl, bliver effekterne sendt til vurdering hos Nationalt Kriminalteknisk Center ved våbensektionen, som vil foretage en ekspertvurdering,«

Når det så er sagt, så kunne den godt se ud til at være farlig nok til at kunne gøre skade på et øje, men det kan jo også både 4,5 mm luftvåben og hardballvåben, som kan købes frit af alle over 18 år.

Peter
Det er spot on det,du skriver, 4.5 mm luft og hardball, der er en alders grænse, det er der ikke på armbrøster, de er jo forbudt.

Så hvis man ønsker, at stoppe udbredelsen af en" næsten" harmløs armbrøst, der i andre lande markeds føres til børn i folkeskole alderen, så benytter man bare, det forbud vi har i danmark.
Og det er jeg enig i, jeg ville sgu ikke bryde mig , at denne lille sag, bliver udbredt bland folkeskole børn i DK, i den alder er de sgu lidt for dumme oven i hoved..

Andre lande har allerede forbudt dette legetøj, måske havde de ikke et genereelt forbud på armbrøster, de kunne benytte.
I New Zealand er armbrøster tilladt, så de har så forbudt dette legetøj.

Mvh
Grey

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 30. jun 2018, 15:07

Greyberd63 skrev:
30. jun 2018, 14:40
PSindrup skrev:
29. jun 2018, 11:05

Peter
Det er spot on det,du skriver, 4.5 mm luft og hardball, der er en alders grænse, det er der ikke på armbrøster, de er jo forbudt.

Så hvis man ønsker, at stoppe udbredelsen af en" næsten" harmløs armbrøst, der i andre lande markeds føres til børn i folkeskole alderen, så benytter man bare, det forbud vi har i danmark.
Og det er jeg enig i, jeg ville sgu ikke bryde mig , at denne lille sag, bliver udbredt bland folkeskole børn i DK, i den alder er de sgu lidt for dumme oven i hoved..

Andre lande har allerede forbudt dette legetøj, måske havde de ikke et genereelt forbud på armbrøster, de kunne benytte.
I New Zealand er armbrøster tilladt, så de har så forbudt dette legetøj.

Mvh
Grey
Jeg synes vi bør pakke alle børn ind i bobleplast indtil de er voksne.. Så er vi sikker på der ikke sker noget....... :shame:

Når det så er sagt, så synes jeg efterhånden vi snart er nået over i en slags overbeskyttelsestrang med alle de forbud.. Jeg mener, børn smider også med sten.. Skal vi forbyde sten??

Hvis ikke de lærer at der også findes ting der gør nas, kommer de ingens steder.. Og desuden kommer man da langt med opdragelse og sund fornuft.. :blink:

Jeg synes denne sag er noget pjat... :wall:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 30. jun 2018, 17:16

Greyberd63 skrev:

I New Zealand er armbrøster tilladt, så de har så forbudt dette legetøj
Det er jo ikke et spørgsmål om at nogen argumenterer at manden skulle have sin armbrøst og politiet skulle klappe i. Det handler alene om konsekvenserne ved en fuldskala anvendelse af loven (4000kr i bøde og plet på attesten) hvor folk ligesom jeg godt kan se der skydes noget over målet.

Jeg lader jo heller ikke mine unger lege med hardball, bue og pil eller luftvåben etc, uden opsyn. Men jeg ved med rimeligt usvigelig sikkerhed at et sted i løbet vil nogen finde på at rulle papirskramper (5 cm alm papir stramt rullet og foldet på midten affyret med fingerholdt post elastik) eller putter umodne vilde kirsebær i elektrikerrrør etc..
Det kanikke undgås at nogen før eller siden affyrer et projektil med mulige øjenskader til følge. Sådan fungerer børns hittepåsomhed!!
Men nej jeg tænker ikke at jeg vil købe et par armbrøster de lige kan få ideer fra.

Det betyder bare ikke at jeg synes at det er ok at min stat bruger tid og ressourcer på at ødelægge en mands arbejdsliv, samt opkræve lidt håndører, over et stykke legetøj og en misforståelse/uvidenhed.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 30. jun 2018, 17:45

Sort skrev:
30. jun 2018, 17:16
Greyberd63 skrev:

I New Zealand er armbrøster tilladt, så de har så forbudt dette legetøj
Det er jo ikke et spørgsmål om at nogen argumenterer at manden skulle have sin armbrøst og politiet skulle klappe i. Det handler alene om konsekvenserne ved en fuldskala anvendelse af loven (4000kr i bøde og plet på attesten) hvor folk ligesom jeg godt kan se der skydes noget over målet.
Jeg syntes også et oplægget fra politi er hårdt, men han kan jo bare gå i retten med den, det kan jo være, at han kan overbevise dommeren, og at han ikke har handlet i ond tro.
Hvorfra har i at han mister jobbet p.g.a af en bøde ??, har selv fået en bøde for overtrædelse af våben loven på 15000 kr, 2 år efter blev jeg godkendt til bestyrelse i skydeklub, helt uden problemer

Jeg lader jo heller ikke mine unger lege med hardball, bue og pil eller luftvåben etc, uden opsyn. Men jeg ved med rimeligt usvigelig sikkerhed at et sted i løbet vil nogen finde på at rulle papirskramper (5 cm alm papir stramt rullet og foldet på midten affyret med fingerholdt post elastik) eller putter umodne vilde kirsebær i elektrikerrrør etc..
Det kanikke undgås at nogen før eller siden affyrer et projektil med mulige øjenskader til følge. Sådan fungerer børns hittepåsomhed!!
Men nej jeg tænker ikke at jeg vil købe et par armbrøster de lige kan få ideer fra.
Men kan ikke forhindre børn i at være kreative, og lave farlige/dumme ting, ej heller skal børn pakkes ind i vat og bomuld, men det støder mig at et firma tjener på , at sælge disse armbrøster

Det betyder bare ikke at jeg synes at det er ok at min stat bruger tid og ressourcer på at ødelægge en mands arbejdsliv, samt opkræve lidt håndører, over et stykke legetøj og en misforståelse/uvidenhed.

Nu har sagen så fået noget opmærksomhed, så er der forhåbelig færre, der kunne finde på at købe disse, og lad os nu lige se om han ikke tager sagen til retten, og må så se hvad domme bliver
Mine kommentarer med rødt

MVH
Grey

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 30. jun 2018, 18:32

Som kontorlegetøj synes jeg ikke pågældende armbrøst virker voldsomt farlig, ifht flobertkanoner, div indendørs droner, tændstikkanoner automatiske nerf våben osv.
Åbenlyst ja du skal ikke overlade den til små børn, det gælder også det meste akkuværktøj, kædesaven, loddekolber, gasbrændere, kogeplader, ucensureret internet, spraydåser, kemikalier, faktisk er det ikke ok at efterlade små børn i et badebassin med 20 cm vand, selvom bassinet åbenlyst er designet og markedsført direkte til børn.

Det retfærdiggør bare ikke rigtigt at udsætte folk for de problematikker og varige ulemper der er forbundet med en plet på straffeattesten. Jeg ved da godt at jeg som smed nok kunne få arbejde trods relativt alvorlige domme. Men det gavner mig næppe og da slet ikke i et serviceerhverv.

Der er også noget forkert i at sidestille et legetøj til 38kr med peberspray, tazere, signalvåben, springknive etc som jo er de mere gængse overtrædelser af nævnte paragraf. Netop fordi hverken forsæt eller adfærd indikerer at der er tale om en problematisk eller farlig borger.

Jeg fik faktisk et godt tilbud på en lille tazer camofleret som læbestift da jeg var i tjekkiet. Nu plejer jeg ikke at gå med læbestift, men hvis nu jeg havde købt en mere plausibelt camofleret udgave og forsøgt at medbringe den til danmark i lommen. Så ville jeg jo ret åbenlyst have forsøgt at smugle et relativt farligt våben over grænsen, samt gjort mig skyldig i besiddelsen.
Dvs mit forsæt ville dybest set være at gå ulovligt bevæbnet rundt i DK og dermed ville jeg være markant mere kriminel sådan set udefra.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 30. jun 2018, 19:46

Sort skrev:
30. jun 2018, 18:32
Som kontorlegetøj synes jeg ikke pågældende armbrøst virker voldsomt farlig, ifht flobertkanoner, div indendørs droner, tændstikkanoner automatiske nerf våben osv.
Åbenlyst ja du skal ikke overlade den til små børn, det gælder også det meste akkuværktøj, kædesaven, loddekolber, gasbrændere, kogeplader, ucensureret internet, spraydåser, kemikalier, faktisk er det ikke ok at efterlade små børn i et badebassin med 20 cm vand, selvom bassinet åbenlyst er designet og markedsført direkte til børn.

Det retfærdiggør bare ikke rigtigt at udsætte folk for de problematikker og varige ulemper der er forbundet med en plet på straffeattesten. Jeg ved da godt at jeg som smed nok kunne få arbejde trods relativt alvorlige domme. Men det gavner mig næppe og da slet ikke i et serviceerhverv.

Der er også noget forkert i at sidestille et legetøj til 38kr med peberspray, tazere, signalvåben, springknive etc som jo er de mere gængse overtrædelser af nævnte paragraf. Netop fordi hverken forsæt eller adfærd indikerer at der er tale om en problematisk eller farlig borger.

Jeg fik faktisk et godt tilbud på en lille tazer camofleret som læbestift da jeg var i tjekkiet. Nu plejer jeg ikke at gå med læbestift, men hvis nu jeg havde købt en mere plausibelt camofleret udgave og forsøgt at medbringe den til danmark i lommen. Så ville jeg jo ret åbenlyst have forsøgt at smugle et relativt farligt våben over grænsen, samt gjort mig skyldig i besiddelsen.
Dvs mit forsæt ville dybest set være at gå ulovligt bevæbnet rundt i DK og dermed ville jeg være markant mere kriminel sådan set udefra.
Så er det her jo 100% en 'tazer', og alle der har dem burde få en bøde, da der jo ingen tvivl er om at det er et elektrochokvåben beregnet til (røvirriterende) dyr.
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-290980798

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 30. jun 2018, 20:25

Overtroldmand skrev:
30. jun 2018, 19:46
Sort skrev:
30. jun 2018, 18:32

Så er det her jo 100% en 'tazer', og alle der har dem burde få en bøde, da der jo ingen tvivl er om at det er et elektrochokvåben beregnet til (røvirriterende) dyr.
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-290980798
Ja det er det vel, lad os sende polisen ud til samtlige husstande hvori nogen har købt for over 19,95kr i t-hansen de sidste 10 år. pletter på straffeattest og hele molevitten ingen slinger i valsen der.

Besvar