Opbevaring af haglbøsse for en ven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 4 times

Opbevaring af haglbøsse for en ven

Indlæg af 181Bambam » 16. jul 2018, 21:16

Hej NVF
Måske er det min google evner der ikke er skarpe nok, men jeg kan ikke selv finde svaret. :oops:

Here goes:
Jeg har en ven der skal flytte fra sin kæreste. I den forbindelse flytter han sin adresse hjem til mig.
Må jeg have hans haglbøsse i mit våbenskab som kun jeg har nøglen til, eller skal vi registrere den i mit navn.

Håber i kloge mennesker herinde kan hjælpe

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Opbevaring af haglbøsse for en ven

Indlæg af C-X » 16. jul 2018, 21:21

Hvis det er over 8 dage, så skal den registreres til dig, hvis det skal være helt legalt. Det er gratis.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 16. jul 2018, 22:01

Intet problem, han er jo flyttet ind hos dig. Tilladelser og registreringer følger helt normalt folkeregister adressen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 16. jul 2018, 22:05

Der var en, ikke uvæsentlig, detalje, jeg havde overset.

Raptor har helt ret.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af 181Bambam » 16. jul 2018, 23:07

Super så er det jo nemt nok :smile:
Tak for hjælpen :thumbup:

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 16. jul 2018, 23:45

Hmm - er det korrekt?

C-X har vel en pointe i at hvis det er over 8 dage (jeg troede egentlig man havde 14 dage til registrering) så skal det vel egentlig være registreret til ham hvis skab våbenet står i,sandsynligvis sammen med flere våben?
Hvis kammeraten som flytter ind, har sit eget våbenskab er det selvklart helt lovligt - eller der ikke er andet end haglvåben i kammeratens skab går det vel også.

Mit bud ville også være at registrere den hos dig (Bambam), men han har vel et skab med fra kæresten eller beholdte hun det?

Jeg har måske overset noget - korreks mig gerne og blotlæg min ignorance.

//Boryx

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 17. jul 2018, 00:36

Boryx skrev:
16. jul 2018, 23:45
Hmm - er det korrekt?

C-X har vel en pointe i at hvis det er over 8 dage (jeg troede egentlig man havde 14 dage til registrering) så skal det vel egentlig være registreret til ham hvis skab våbenet står i,sandsynligvis sammen med flere våben?
Hvis kammeraten som flytter ind, har sit eget våbenskab er det selvklart helt lovligt - eller der ikke er andet end haglvåben i kammeratens skab går det vel også.

Mit bud ville også være at registrere den hos dig (Bambam), men han har vel et skab med fra kæresten eller beholdte hun det?

Jeg har måske overset noget - korreks mig gerne og blotlæg min ignorance.

//Boryx
Det kommer an på hvordan de bor sammen, hvis de er i samme husstand, så må de gerne dele skab (skal ikke omregistreres), hvis de ikke deler husstand, hvis vennen bor til leje, skal han have sit eget skab eller bøssen skal omregistreres.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=185167
§ 20. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 12, 13 eller 14 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 16, jf. dog § 24, stk. 10. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.
§24
Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
...
Stk. 10. Uanset bestemmelsen i § 20, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af 181Bambam » 17. jul 2018, 06:53

Kan se at jeg hellere må registrere det i mit navn, det kommer til at stå i mit våbenskab, da jeg ikke har plads til et skab mere.
Det er kun hans adresse vi har flyttet, han kommer ikke til at have sin daglige gang i huset.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 17. jul 2018, 11:44

Nu hvor det oprindelige spørgsmål vist er besvaret, er der noget der undrer mig.

Hvorfor skal et jagtgevær(som det konkluderes i tråden), registeres hvis det skal stå i et "fremmed" våbenskab i mere end 8 dage?
Med udgangspunkt i et eksempel:
En kammerats gevær går i stykker og han låner et af mig i hele september. Jeg skal se tilladelse(dvs. jagttegn) før jeg overdrager ham våbnet. Kammeraten skal registrere et erhvervet våben indenfor 8 hverdage, men her er jo ikke tage om at han erhverver et våben, men udelukkende udlån i begrænset periode.
Er det mig, der misforstår noget?

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 17. jul 2018, 11:56

Hvis du erhverver et haglgevær (eller luftgevær >4,5 mm), så har du 8 dage til, at få det registreret. Loven omhandler ikke "låne-våben" (med mindre det er rifler, hvor der er to ejere på tilladelsen), så der er vi nødt til, at formode, at din ven har erhvervet dit gevær, hvis perioden er over 8 dage.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 17. jul 2018, 12:34

Rulab skrev:
17. jul 2018, 11:44
Nu hvor det oprindelige spørgsmål vist er besvaret, er der noget der undrer mig.

Hvorfor skal et jagtgevær(som det konkluderes i tråden), registeres hvis det skal stå i et "fremmed" våbenskab i mere end 8 dage?
En kammerats gevær går i stykker og han låner et af mig i hele september. Jeg skal se tilladelse(dvs. jagttegn) før jeg overdrager ham våbnet. Kammeraten skal registrere et erhvervet våben indenfor 8 hverdage, men her er jo ikke tage om at han erhverver et våben, men udelukkende udlån i begrænset periode.
Jeg er ret sikker på et haglgevær godt må stå i en andens skab så længe vedkommende har jagttegn. Han erhverver ikke geværet, men det er helt i orden han har adgang til det, fordi han har jagttegn. Det er lige netop ikke et tilladelseskrævende våben. Jeg har tidligere meldt til politiet en anden opbevaringsadresse fordi jeg ikke selv kunne have et skab, der fulgte ingen former for betingelser med dén kvittering.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 15 times
Been thanked: 81 times

Indlæg af Aratan » 17. jul 2018, 16:19

Senserazer skrev:
17. jul 2018, 12:34
Rulab skrev:
17. jul 2018, 11:44

Jeg er ret sikker på et haglgevær godt må stå i en andens skab så længe vedkommende har jagttegn. Han erhverver ikke geværet, men det er helt i orden han har adgang til det, fordi han har jagttegn. Det er lige netop ikke et tilladelseskrævende våben. Jeg har tidligere meldt til politiet en anden opbevaringsadresse fordi jeg ikke selv kunne have et skab, der fulgte ingen former for betingelser med dén kvittering.
Det kræver ikke tilladelse, men derimod anmeldelse af ejerskab at besidde et glatløbet haglgevær, forudsat at du har jagttegn. Anmeldelse skal ske senest 8 dage efter overdragelse.

Så snart du låser våbnet inde i dit skab, så hat du fået det overdraget og så tæller uret...

Efter 8 dage er det ulovlig besiddelse at du har det i dit skab, hvis ikke du har anmeldt det...

Din kammerat må ikke benytte dit skab medmindre i er samme husstand.

Det er formalia...

I praksis er det nok svært at fastslå hvornår de 8 dage startede og om du tidligere har haft det i 7 dage inden du leverede det tilbage, men formelt set er det ikke lovligt...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 17. jul 2018, 19:19

Hvor står det? Jeg mindes kun at have læst noget ang. erhvervelse (som ikke finder anvendelse her). :???: Man kan frit overdrage jagtgeværer mellem jægere, modsat rifler.

Aratan
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Aratan » 17. jul 2018, 20:04

Fra politi.dk
0099CFD7-056A-4FB4-8684-4F66BC4E4898.png
Afsnittet om anmeldelse...

Så snart du har geværet i din besiddelse har du erhvervet det, køb er ikke en forudsætning...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 17. jul 2018, 20:40

Ja? Men det finder ikke anvendelse ved opbevaring af en andens haglvåben.

Aratan
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Aratan » 17. jul 2018, 22:54

Man kan ikke låne et gevær, i hvert fald ikke i længere tid end 8 dage...

Man må ikke besidde/have i hænde/eje/låne/benytte/etc et gevær uden st anmelde det og den anmeldelse skal ske inden 8 dage.

Hvis jeg låser et gevær inde i mit skab så det kun er mig der kan få fat i det, så skal der gost nok en spændende forklaring til at fastholde at det ikke er mig der besidder det...

Vis mig lige den paragraf eller autoritative side der siger at udlån er lovligt? Jeg har vist dig den side fra politiet der siger at så snart du får et gevær så skal det anmeldes...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 17. jul 2018, 23:09

Aratan skrev:
17. jul 2018, 22:54
Vis mig lige den paragraf eller autoritative side der siger at udlån er lovligt? Jeg har vist dig den side fra politiet der siger at så snart du får et gevær så skal det anmeldes...
Den behøver jeg ikke. Lovgivningen fortæller ikke hvad man må, men hvad man ikke må. Jeg kan ikke læse loven på anden måde end at den kun finder anvendelse ved erhvervelse.

Aratan
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Aratan » 17. jul 2018, 23:26

Ah, så det er en ren semantisk diskussion om ordet “erhvervelse”?

Ordbogen:
CD206F99-8077-4404-89D0-DEF7BFFBA52F.png
Bemærk at der ikke står noget om ejerskab i definitionen...

Jeg ønsker dig alt muligt held med at forklare Kling&Klang at du ikke er i besiddelse af det våben du har låst inde i det våbenskab som kun du har nøglen til...
De vil nok være ret ligeglade med det juridiske ejerskab og lægge en del mere vægt på at du har våbnet i din besiddelse uden den lovpligtige anmeldelse inden8 dage...

(Jeg er egentlig ligeglad med hvorvidt du er enig med mig, men lige om lidt kommer der en glad nyjæger forbi og tager dine ord for gode varer og låner et geværaf en bekendt. Det ville da være synd for ham at starte sin jægerkarriere med en dom for ulovlig våbenbesiddelse... Dem der har gidet læse med hertil kan jo selv vælge hvem af os de er enige med, nu vil jeg sove...)
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 18. jul 2018, 08:37

Politiet skriver selv "køber eller får", det var et screenshot du selv vedhæftede. Så jeg ville føle mig ret sikker. :thumbup:

Edit: Noget helt andet er at det nok er mindst lige så simpelt at personen, der opevarer geværet, registrerer det til sig, som det er at ejeren flytter opbevaringsadressen. Jeg mener papirarbejdet er mere eller mindre det samme.

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 18. jul 2018, 09:36

Man skal kende folk rigtig godt, før man har lyst til at registrere sin haglskyder/e til dem. De ejer jo våbnet når det er registreret i deres navn.
En sportsskyder i den bedre ende - 40.000 - et eller andet går galt og så står man selv med bevisbyrden.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 18. jul 2018, 11:17

LJ skrev:
18. jul 2018, 09:36
Man skal kende folk rigtig godt, før man har lyst til at registrere sin haglskyder/e til dem. De ejer jo våbnet når det er registreret i deres navn.
En sportsskyder i den bedre ende - 40.000 - et eller andet går galt og så står man selv med bevisbyrden.
Den tanke havde jeg også :razz: Det er også derfor jeg bare har flyttet opbevaringsadressen tidligere.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 18. jul 2018, 11:37

Ved en adresse ændring forudsættes jo så, at man opstiller sit eget skab på den valgte adresse, således man selv, alene, har adgangen til våbnet.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 18. jul 2018, 12:12

LJ skrev:
Nej.

En registrering i politiets register er IKKE det samme som juridisk ejerskifte!

Så hvis du vil være helt sikker, så laver du et stykke papir hvor, både du og "låner", skriver under på hvem der ejer bøssen.

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 18. jul 2018, 12:20

GåsPåGaffelen skrev:
18. jul 2018, 12:12
LJ skrev:
Nej.

En registrering i politiets register er IKKE det samme som juridisk ejerskifte!

Så hvis du vil være helt sikker, så laver du et stykke papir hvor, både du og "låner", skriver under på hvem der ejer bøssen.
Hvis du mener det ikke er et juridisk ejerskifte, er et sådant stykke papir jo overflødigt?
Som sagt, man står selv med bevisbyrden.
Implicit i det er at man naturligvis kan skrive sig ud af den.

Besvar