Jeg beklager, men den kan levere et ordent ligt rap over nallerne, men det er DC der kommer ud og og impedansen i ladekredsløb til kondensator er for høj til at kunne levere den fornødne strøm. Som igen skal være AC for at virke ordentligt.Overtroldmand skrev: ↑30. jun 2018, 19:46Så er det her jo 100% en 'tazer', og alle der har dem burde få en bøde, da der jo ingen tvivl er om at det er et elektrochokvåben beregnet til (røvirriterende) dyr.Sort skrev: ↑30. jun 2018, 18:32Som kontorlegetøj synes jeg ikke pågældende armbrøst virker voldsomt farlig, ifht flobertkanoner, div indendørs droner, tændstikkanoner automatiske nerf våben osv.
Åbenlyst ja du skal ikke overlade den til små børn, det gælder også det meste akkuværktøj, kædesaven, loddekolber, gasbrændere, kogeplader, ucensureret internet, spraydåser, kemikalier, faktisk er det ikke ok at efterlade små børn i et badebassin med 20 cm vand, selvom bassinet åbenlyst er designet og markedsført direkte til børn.
Det retfærdiggør bare ikke rigtigt at udsætte folk for de problematikker og varige ulemper der er forbundet med en plet på straffeattesten. Jeg ved da godt at jeg som smed nok kunne få arbejde trods relativt alvorlige domme. Men det gavner mig næppe og da slet ikke i et serviceerhverv.
Der er også noget forkert i at sidestille et legetøj til 38kr med peberspray, tazere, signalvåben, springknive etc som jo er de mere gængse overtrædelser af nævnte paragraf. Netop fordi hverken forsæt eller adfærd indikerer at der er tale om en problematisk eller farlig borger.
Jeg fik faktisk et godt tilbud på en lille tazer camofleret som læbestift da jeg var i tjekkiet. Nu plejer jeg ikke at gå med læbestift, men hvis nu jeg havde købt en mere plausibelt camofleret udgave og forsøgt at medbringe den til danmark i lommen. Så ville jeg jo ret åbenlyst have forsøgt at smugle et relativt farligt våben over grænsen, samt gjort mig skyldig i besiddelsen.
Dvs mit forsæt ville dybest set være at gå ulovligt bevæbnet rundt i DK og dermed ville jeg være markant mere kriminel sådan set udefra.
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-290980798
Bøde for import af legetøjsarmbrøst
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Re: Bøde for import af legetøjsarmbrøst
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Jeg har leget med sådan en i en brandert engang og også monteret en på nogens svejsestol, er godt klar over at den ikke er livsfarlig. Men det er armbrøsten jo heller ikke. Den kan måske sætte en tandstikker fast i et stykke papir eller hudoverfladen på 1m afstand, hvilket måske er slemt hvis man får pilen i øjet, men næppe forbundet med hjerteflimmer og livsfarlige blødninger.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 215 times
Armbrøsten er vel nogenlunde lige så farlig som en dartpil, eller eller en kraftig laserpointer, eller 1000 andre ting der ikke er reguleret i lovenSort skrev: ↑1. jul 2018, 08:32Jeg har leget med sådan en i en brandert engang og også monteret en på nogens svejsestol, er godt klar over at den ikke er livsfarlig. Men det er armbrøsten jo heller ikke. Den kan måske sætte en tandstikker fast i et stykke papir eller hudoverfladen på 1m afstand, hvilket måske er slemt hvis man får pilen i øjet, men næppe forbundet med hjerteflimmer og livsfarlige blødninger.

Hilsen Kenneth
- Sort
- Platin Member
kraftige laserpointere er strengt taget tilladelseskrævende. Men overordnet er vi vist enige om at systemet overreagerer.Kenneth Jensen skrev: ↑1. jul 2018, 10:51Armbrøsten er vel nogenlunde lige så farlig som en dartpil, eller eller en kraftig laserpointer, eller 1000 andre ting der ikke er reguleret i loven![]()
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
Det er jeg med på, men jeg er da sikker på at en laserpointer der ligger under styrken der kræver tilladelse godt kan skade et øje.Sort skrev: ↑1. jul 2018, 12:02kraftige laserpointere er strengt taget tilladelseskrævende. Men overordnet er vi vist enige om at systemet overreagerer.Kenneth Jensen skrev: ↑1. jul 2018, 10:51Armbrøsten er vel nogenlunde lige så farlig som en dartpil, eller eller en kraftig laserpointer, eller 1000 andre ting der ikke er reguleret i loven![]()
Hilsen Kenneth
Og ja, vi er helt enige.
/Kenneth
- Raptor357
- Platin Member
forskellen er at et armbrøst er reguleret af loven og den her egner sig til at skyde med tilspidsede pinde som kan penetrere huden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Laserpointere er nu også reguleret og må max udvikle 5mW.
Som oftest vil en almindelig legetøjs-laserpointer udvikle mellem 0.5-1.5 milliWatt.
Sandheden er at de helt billigere laserpointers stort set aldrig får finjusteret elektronikken, så den rent faktisk yder nær sin max-grænse af hvad den må.
Så en udsendelse hvor de kom ind på netop det, men også hvor selv laserpointers under 5mW godt kunne give kortvarige gener og "flimren"/"striber" for øjnene. Lidt i stil med svejseøjne.
Her var elektronikken det svage led, og at kontrollere hver enkelt samt finjustere ved at ændre modstande til hver enkelt laser-diode, det er simpelthen for dyrt - så elektronikken er tit valgt så det ligger under det halve af hvad den MÅ være, oftest også under 1/3 af hvad den MÅ.
Som oftest vil en almindelig legetøjs-laserpointer udvikle mellem 0.5-1.5 milliWatt.
Sandheden er at de helt billigere laserpointers stort set aldrig får finjusteret elektronikken, så den rent faktisk yder nær sin max-grænse af hvad den må.
Så en udsendelse hvor de kom ind på netop det, men også hvor selv laserpointers under 5mW godt kunne give kortvarige gener og "flimren"/"striber" for øjnene. Lidt i stil med svejseøjne.
Her var elektronikken det svage led, og at kontrollere hver enkelt samt finjustere ved at ændre modstande til hver enkelt laser-diode, det er simpelthen for dyrt - så elektronikken er tit valgt så det ligger under det halve af hvad den MÅ være, oftest også under 1/3 af hvad den MÅ.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Virkelig?!HappyNanoq skrev: ↑2. jul 2018, 18:47Laserpointere er nu også reguleret og må max udvikle 5mW.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Mener i hvert fald lovformeligt at laser-klasserne er fastsat.
5mW til legetøj/laserpegepenne... en del lasersigter (aktiv laserprik på målet) holder sig omkring de 5mW også, men er justeret op til de 4.5-5mW.
Hvad en håndholdt laser (hvad en 3W må antages at være) falder ind under, skal jeg ikke kunne sige.
En 3W laser i en Buzz Lightyear-dukke er nok liiiiiiige voldsomt nok.
Kun lasere af Kl.1 og Kl.2 er lovlige at sælge til private kunder.
Hvad folk så selv finder på nettet og tager hjem, det smækker kun dem selv over fingrene, men så længe de holder dem indenfor egne vægge... ser jeg ingen problemer. Mindes ikke at de stærkeste Wicked Laser har været solgt i dk.
Wicked Lasers er alle Class 3B eller 4 og dermed ikke lovlige for en butik at sælge til kunder.
5mW til legetøj/laserpegepenne... en del lasersigter (aktiv laserprik på målet) holder sig omkring de 5mW også, men er justeret op til de 4.5-5mW.
Hvad en håndholdt laser (hvad en 3W må antages at være) falder ind under, skal jeg ikke kunne sige.
En 3W laser i en Buzz Lightyear-dukke er nok liiiiiiige voldsomt nok.
Kun lasere af Kl.1 og Kl.2 er lovlige at sælge til private kunder.
Hvad folk så selv finder på nettet og tager hjem, det smækker kun dem selv over fingrene, men så længe de holder dem indenfor egne vægge... ser jeg ingen problemer. Mindes ikke at de stærkeste Wicked Laser har været solgt i dk.
Wicked Lasers er alle Class 3B eller 4 og dermed ikke lovlige for en butik at sælge til kunder.
- Raptor357
- Platin Member
Lasere er ganske uregulerede, lige som railguns ikke er kategoriseret som et våben i danmark.HappyNanoq skrev: ↑2. jul 2018, 18:47Laserpointere er nu også reguleret og må max udvikle 5mW.
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 136 times
Så en røvfuld elektromagneter og en Arduino, og man er good to go?

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Sikkerhedsstyrelsen Www.sik.dk meddeler om ret mange tilfælde om salgsstop og tilbagetrækninger på mange produkter over 5mW.
https://www.sik.dk/Virksomhed/Produktsi ... erpointere
Men ok, de er nok uregulerede. Det gør styrelsen nok ikke bare fordi de syntes. ;)
https://www.sik.dk/Forbruger/Produktsik ... HpReptiles
https://sik.dk/Forbruger/Produktsikkerh ... -med-laser
https://www.sik.dk/Forbruger/Produktsik ... ER-POINTER
https://www.sik.dk/Forbruger/Produktsik ... Laserstore
https://www.sik.dk/Forbruger/Produktsik ... Coolpriser
https://www.sik.dk/Forbruger/Produktsik ... a-Alabazar
https://www.sik.dk/Forbruger/Produktsik ... a-Max100kr
Det er bare første side på Google ( laser site:.sik.dk ) med salgsstop og tilbagetrækninger, fordi varerne er farlige for brugerne.
- Raptor357
- Platin Member
Det er produkt sikkerheden de trækkes tilbage på, du må gerne købe en laser på 5KW og rende rundt i byen med den på diskoteker osv. Først hvis du bruger den som våben, falder den ind under våbenloven.
Og så antager vi lige at en 5KW laser med energikilde fylder som et lyssværd fra starwars.
Faktisk burde sikkerheds styrrelsen gøre mere ud af at trække farlige usb ladere tilbage. Der er bare lige 120 gange mere arbejde i at undersøge om en lader er farlig end om der kommer mere end 5mW ud af en pegepind. Men endnu er der ikke brændt et hus ned på den konto.
Kvantitet frem for kvalitet.
Og så antager vi lige at en 5KW laser med energikilde fylder som et lyssværd fra starwars.
Faktisk burde sikkerheds styrrelsen gøre mere ud af at trække farlige usb ladere tilbage. Der er bare lige 120 gange mere arbejde i at undersøge om en lader er farlig end om der kommer mere end 5mW ud af en pegepind. Men endnu er der ikke brændt et hus ned på den konto.
Kvantitet frem for kvalitet.
- Senserazer
- Platin Member
Så man må godt købe en laser fra udlandet på f.eks. 3W?
-
- Platin Member
Undskyld - jeg glemte grundreglerne:
1) Prøv ikke at finde logik i våbenloven
2) Prøv ikke at finde logik i våbenloven
3) Prøv ikke at finde logik i våbenloven
4) Hvis du finder noget i våbenloven der virker logisk og gennemtænkt, så er det en fejl der ikke er rettet endnu.

Hilsen Kenneth
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Kineserne har selv forbudt dem, efter de åbenbart var en modedille i skolerne derovre sidse år:
https://news.sky.com/story/china-bans-t ... s-10932336
Jeg synes også en bøde er i overkanten. Det burde være sikkerhedsstyrelsen der i stedet vurderede at det var "legetøj med potentiale for personskade" og lukkede den i stedet.
Jeg synes også en bøde er i overkanten. Det burde være sikkerhedsstyrelsen der i stedet vurderede at det var "legetøj med potentiale for personskade" og lukkede den i stedet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Jeg kan sagtens forstå at man forbyder den - som for farligt til at være et stykke legetøj. Men at give bøder i 4.000,- kroners klassen med henvisning til våbenlovgivningen er helt hen i vejret.Refraktorius skrev: ↑3. jul 2018, 11:53Kineserne har selv forbudt dem, efter de åbenbart var en modedille i skolerne derovre sidse år:
Peter
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Amen!PSindrup skrev: ↑3. jul 2018, 12:12Jeg kan sagtens forstå at man forbyder den - som for farligt til at være et stykke legetøj. Men at give bøder i 4.000,- kroners klassen med henvisning til våbenlovgivningen er helt hen i vejret.Refraktorius skrev: ↑3. jul 2018, 11:53Kineserne har selv forbudt dem, efter de åbenbart var en modedille i skolerne derovre sidse år:
Peter

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Hvor er det nu lige at laserpointere er reguleret, jeg synes at vi har været igennem det emne før og .........
Jeg kan ikke finde loven som det skulle være!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Sort
- Platin Member
De er jo nævnt i våbenloven under sære våben der kan forvolde permanent eller midlertidig blindhed, men om der er en specifik Watt grænse andetsteds har jeg ikke lige styr på. De fleste hjemmesider vil ikke sende de kraftigere lasere til DK, men lige hvor grænsen går hhv hvor det står skrevet ved jeg ikke.
- Senserazer
- Platin Member
Sort skrev: ↑19. jul 2018, 11:22De er jo nævnt i våbenloven under sære våben der kan forvolde permanent eller midlertidig blindhed, men om der er en specifik Watt grænse andetsteds har jeg ikke lige styr på. De fleste hjemmesider vil ikke sende de kraftigere lasere til DK, men lige hvor grænsen går hhv hvor det står skrevet ved jeg ikke.
Våbenloven skrev:§ 4.
(...)
5) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Et laservåben er fremstillet som et "våben" med det formål.
Sikkerhedsstyrelsen har forbudt salg af laserpegepinde med højere effekt:
Og man må selvfølgelig generelt ikke opføre sig åndssvagt på måder der er til fare for andres liv og førlighed.
Men jeg tror ikke du kan finde noget sted i dansk lovgivning der forbyder besiddelse og brug af kraftigere lasere?
Og man må selvfølgelig generelt ikke opføre sig åndssvagt på måder der er til fare for andres liv og førlighed.
Men jeg tror ikke du kan finde noget sted i dansk lovgivning der forbyder besiddelse og brug af kraftigere lasere?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Bronze Member
- Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
- Geografisk sted: djursland
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 11 times
Kan I huske Lone ranger "Gambler" kartoffel revolver ?
Er den ulovlig nu ? Man kan komme til skade med den, hvis den misbruges?
Men jeg ser det stadig som legetøj ...
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=43563
Er den ulovlig nu ? Man kan komme til skade med den, hvis den misbruges?
Men jeg ser det stadig som legetøj ...
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=43563
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Og skal man bygge en laserscutter, så kan man sagtens købe en 5W laser uden krumspring, men sælger skal sikre sig at man "er professionel".Refraktorius skrev: ↑19. jul 2018, 11:43Et laservåben er fremstillet som et "våben" med det formål.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Senserazer
- Platin Member
Det giver ihvertfald mening at have et vist øje på kraftige lasere, så børn ikke tror det er legetøj.Refraktorius skrev: ↑19. jul 2018, 11:43Et laservåben er fremstillet som et "våben" med det formål.
Jeg har heller ikke kunnet finde noget som helst lovgivning der forbyder kraftige lasere, men der er også et stykke vej til Star Wars endnu, i hvert fald for os almindelige dødelige