Godkendelse af privat skydebane??
- Skyten
- Newbie
- Interesser: Millitære våben
- Geografisk sted: Hornslet
Godkendelse af privat skydebane??
Hej
Jeg har en plan om at bygge en privat skydebane i baghaven (stor grund) 25 meter indendørs bane
som sportsskytter kan leje sig ind på og nu vil jeg spørge om de samme regler gælder
for private skydebaner som for klubbaner med hensyn til kaliber størrelse og miljøgodkendelse.
Jeg er godt klar over at kuglefang skal være iorden men når det er privat så er det jo privat og
hvor finder jeg evt. vejledning i bygning af sådan en skydebane så sikkerheden er korrekt.
Banen skal godkendes til alt fra luftbøsse til .50..er det overhovedet realistisk
Jeg har en plan om at bygge en privat skydebane i baghaven (stor grund) 25 meter indendørs bane
som sportsskytter kan leje sig ind på og nu vil jeg spørge om de samme regler gælder
for private skydebaner som for klubbaner med hensyn til kaliber størrelse og miljøgodkendelse.
Jeg er godt klar over at kuglefang skal være iorden men når det er privat så er det jo privat og
hvor finder jeg evt. vejledning i bygning af sådan en skydebane så sikkerheden er korrekt.
Banen skal godkendes til alt fra luftbøsse til .50..er det overhovedet realistisk
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Re: Godkendelse af privat skydebane??
Hvis kuglefang og sikkerhed m.v. er i orden, og du ikke kan genere naboer, så er det absolut muligt at få godkendt. Så længe det er dig selv og dine venner og gæster, der skyder der. Og ja, der skal også en miljøgodkendelse til, selvom det er en privat skydebane.
Har du først betalende "gæster", så ved jeg ikke om der er andre regler
Har du først betalende "gæster", så ved jeg ikke om der er andre regler

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Bronze Member
- Interesser: jagtriffel
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Jeg er ret sikker på at det ikke vil blive betragtet som "privat" hvis du har betalende gæster. Men det er kun et gæt, fra min side.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Hvis der kommer betalende gæster, så skal der også forsikring til.
Det kan godt ske der skal, selv hvis det er "fri afbenyttelse - efter aftale" også.!??
Det kan godt ske der skal, selv hvis det er "fri afbenyttelse - efter aftale" også.!??
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 425 times
- Kontakt:
Ja. Du skal dog være opmærksom på at der ikke er samme regler for indendørs og udendørs skydebaner. Indendørs skydebaner skal godkendes af Politiet, inden byggeriet sættes i gang, men skal ikke miljøgodkendes.Skyten skrev:Jeg har en plan om at bygge en privat skydebane i baghaven (stor grund) 25 meter indendørs bane
Se https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1794
Kaliber .50 på en 25m skydebane? Krudt eller luftdrevet?Skyten skrev:Jeg er godt klar over at kuglefang skal være iorden men når det er privat så er det jo privat og
DDS har denne bog om bygning af 15 m indendørs skydebaner:
http://www.skytten.dk/Admin/Public/Down ... 070308.pdf
Det er en start, men du må forvente at der stilles væsentligt øgede krav til dimensionering af kuglefang samt udluftning.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Denne tråd hører vist i øvrigt ikke hjemme i IPSC forummet, men snarere ovre i Love & Regler?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Husk også at checke din lokalplan for regler om bebyggelsesprocenter osv.
en 25 m bane med 3-4 standpladser kommer vel hurtigt op på 100-150 m2
Min idé for hvordan det kunne gøres, ville være at få gravet et antal rør af en passende dia ned i haven, og så lave en underjordisk skydebane.
Så er der heller ikke de store problemer med kuglefang
Ligesom støjen udenfor banen også minimeres.
Kontakt din lokale skytteforening, og få at vide hvem der er den lokalt ansvarlige for godkendelse af skydebaner hos politiet.
Som nævnt tidligere, så skal de med på råd, og jo tidligere i projketet, jo større chance for at det går glat igennem.
Hvis det er .50 BMG du vil have godkendt til, så er her et link til hvad denne kan gennemtrænge:
http://www.survivalmonkey.com/pages/50b ... on-primer/
en 25 m bane med 3-4 standpladser kommer vel hurtigt op på 100-150 m2
Min idé for hvordan det kunne gøres, ville være at få gravet et antal rør af en passende dia ned i haven, og så lave en underjordisk skydebane.
Så er der heller ikke de store problemer med kuglefang

Ligesom støjen udenfor banen også minimeres.
Kontakt din lokale skytteforening, og få at vide hvem der er den lokalt ansvarlige for godkendelse af skydebaner hos politiet.
Som nævnt tidligere, så skal de med på råd, og jo tidligere i projketet, jo større chance for at det går glat igennem.
Hvis det er .50 BMG du vil have godkendt til, så er her et link til hvad denne kan gennemtrænge:
http://www.survivalmonkey.com/pages/50b ... on-primer/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg tror egentlig ikke politiet har noget at gøre med, om du indretter dig så du kan skyde til måls indendørs. Mit bud er, at det kun er ordensbekendtgørelsen der gælder, så hvis du kan indrette dig så du ikke generer naboerne eller er til fare for nogen, så tror jeg ikke du behøver at spørge nogen om lov til det.
Jeg støtter antagelsen på, at bekendtgørelsen om indretning af skydebaner i sit definitionsafsnit hele tiden omtaler "arealer", aldrig lokaler. Det giver også god mening, for det er jo i det åbne land vildfarne projektiler kan gøre skade på andre, og skydning kan støjforurene miljøet.
Jeg ved godt at politiet rask væk godkender indendørs skydebaner, men det tror jeg egentlig ikke de behøver.
Du skal selvfølgelig ikke risikere straf bare fordi jeg er en kronisk brokrøv, men det kunne da være interessant at høre en jurist eller to om rækkevidden og dybden af bekendtgørelsen.
Se evt. her:
Jeg støtter antagelsen på, at bekendtgørelsen om indretning af skydebaner i sit definitionsafsnit hele tiden omtaler "arealer", aldrig lokaler. Det giver også god mening, for det er jo i det åbne land vildfarne projektiler kan gøre skade på andre, og skydning kan støjforurene miljøet.
Jeg ved godt at politiet rask væk godkender indendørs skydebaner, men det tror jeg egentlig ikke de behøver.
Du skal selvfølgelig ikke risikere straf bare fordi jeg er en kronisk brokrøv, men det kunne da være interessant at høre en jurist eller to om rækkevidden og dybden af bekendtgørelsen.
Se evt. her:
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1794§ 2. Ved en skydebane forstås i denne bekendtgørelse
1) et areal med et eller flere skydebaneafsnit, som hver især har én eller flere skydestandpladser eller skiveopstillinger, der er permanent indrettet til skydning med håndskydevåben, herunder til skydning med luft- og fjederbøsser og flugtskydning,
2) et areal med et eller flere skydebaneafsnit, som hver især har én eller flere skydestandpladser eller skiveopstillinger, der er midlertidigt eller permanent indrettet til fugleskydning med håndskydevåben,
3) et areal, der er midlertidigt eller permanent anlagt til skydning med håndskydevåben mod skiver, der er opstillet på afstande og i terræn, som skytten ikke kender (terrænskydning), og
4) et areal, der er midlertidigt eller permanent indrettet eller anlagt til skydning med paintballvåben eller hardballvåben.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Det er en interessant tese, Lasse, men jeg er overbevist om at du tager fejl. Hvis vi kigger på hvordan reglerne tidligere var formuleret:Lassescout skrev:Jeg tror egentlig ikke politiet har noget at gøre med, om du indretter dig så du kan skyde til måls indendørs. Mit bud er, at det kun er ordensbekendtgørelsen der gælder, så hvis du kan indrette dig så du ikke generer naboerne eller er til fare for nogen, så tror jeg ikke du behøver at spørge nogen om lov til det.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... x?id=57489Enhver skydebane - også fugleskydebane - skal, forinden den tages i brug, godkendes af politiet. Dette gælder såvel åbne baner som baner under tag (f.eks. i restaurationer og forsamlingshuse).
Den efterlader ikke megen tvivl om at indendørs baner skulle godkendes, og var gældende indtil 2004. Jeg har svært ved at tro at regler med et slag blev ændet i 2004. Endvidere kan ordet "areal" også dække et indendørs område under tag.
Endvidere, så spørges der til en skydebane som skal kunne udlejes til andre. Hvis man indrettede en skydebane og drev den kommercielt, uden at få den godkendt af poliet og nogen kom til skade tror jeg man ville stå endog meget dårlig i en retssag.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
- Interesser: pistolskydning, jagt
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Og her er den nu gældende: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1794
§ 1 siger det ret kontant
§ 1 siger det ret kontant
Da det ikke er defineret om der er tale om indendørs eller udendørs baner, gælder det alle.Indretning og anlæggelse af skydebaner skal af hensyn til almensikkerheden godkendes af politiet.
Hilsen Siggy
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
-
- Platin Member
Æhhh, ikke forstået.Siggy skrev:
Da det ikke er defineret om der er tale om indendørs eller udendørs baner, gælder det alle.
Du linker til samme bekendtgørelse som jeg, og det defineres da meget klart i § 2 i den bekendtgørelse hvad der forstås ved skydebaner.
Hint: det er den tekst jeg har indsat som citat i mit indlæg ovenfor.
I min ordbog er "arealer" udendørs og "lokaler" indendørs, men det kan da godt tænkes jeg ser for snævert på betydningen af "arealer".
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
- Interesser: pistolskydning, jagt
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Hej Lasse,Lassescout skrev:Siggy skrev: I min ordbog er "arealer" udendørs og "lokaler" indendørs, men det kan da godt tænkes jeg ser for snævert på betydningen af "arealer".
Det tror jeg du gør, areal er jo en betegnelse for overflademål og ikke eksempelvis et jordlod. Jeg er temmelig sikker på at jeg har ret.
Der anvendes mange ressourcer på at godkende skydebaner hvert år, nogle ting er vigtige på en udendørs skydebane, herunder sikkerhedsvinkler, volde mv, andre ting er vigtige på indendørs baner, at loft og vægge ikke kan gennemskydes, kuglefang er iorden, metal ikke må findes foran våbnet mv.
Hilsen Siggy
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Alle godkendte baner skal have en forsikring. Det var det min blev lukket på grund af. (At ingen ville forsikre den)HappyNanoq skrev:Hvis der kommer betalende gæster, så skal der også forsikring til.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Interessant og taget til efterretningTony Rosgaard skrev:Alle godkendte baner skal have en forsikring. Det var det min blev lukket på grund af. (At ingen ville forsikre den)HappyNanoq skrev:Hvis der kommer betalende gæster, så skal der også forsikring til.

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- Platin Member
Jeg giver mig i denne her
.
Der er ikke noget der forhindrer at et areal kan være under tag eller helt indendørs, så det er nok rigtigt at også indendørs skydebaner skal godkendes.
Jeg er bare vant til at skelne mellem udendørs arealer og indendørs lokaler i mit arbejde, men derfor behøver det jo ikke gælde i alle sammenhænge.

Der er ikke noget der forhindrer at et areal kan være under tag eller helt indendørs, så det er nok rigtigt at også indendørs skydebaner skal godkendes.
Jeg er bare vant til at skelne mellem udendørs arealer og indendørs lokaler i mit arbejde, men derfor behøver det jo ikke gælde i alle sammenhænge.
Hilsen Lasse.
- OverSjanten
- Gold Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Vejle kommune
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 79 times
Nyt liv til gammel tråd!
Nu er jeg gået igang med alvorlig research på området, mhp på at oprette en indendørs skydebane.
Planen er at den skal kunne "anvendes bredt" (Dvs bruges til Pistoltræning, Træning med salonriffel, Testskydning med Jagtvåben, indskydning og test af sigtemidler og test af genladt ammunition, bueskydning etc.)
Det er jo et omfattende stykke arbejde, og pt. er jeg igang med Oversjant-pule internettet for viden og indhente relevant oplysninger ved myndigheder , skydebaneforeningen, forsikringsselskaber mv.
Det er et langsigtet projekt, men I'll keep you posted.
Nu er jeg gået igang med alvorlig research på området, mhp på at oprette en indendørs skydebane.
Planen er at den skal kunne "anvendes bredt" (Dvs bruges til Pistoltræning, Træning med salonriffel, Testskydning med Jagtvåben, indskydning og test af sigtemidler og test af genladt ammunition, bueskydning etc.)
Det er jo et omfattende stykke arbejde, og pt. er jeg igang med Oversjant-pule internettet for viden og indhente relevant oplysninger ved myndigheder , skydebaneforeningen, forsikringsselskaber mv.
Det er et langsigtet projekt, men I'll keep you posted.

Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- Jensen1973
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Tolne
- Has thanked: 204 times
- Been thanked: 15 times
Vi har fået tilladelse til at gå igang med en indendørs bane, lad mig høre hvis du vil se tegningsmateriale osv. Det er en lavpris bane der bare skal være funktionel uden at koste alverden..
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson
H.J. Simpson
- OverSjanten
- Gold Member
Hej Jensen.Jensen1973 skrev: ↑18. jul 2018, 17:53Vi har fået tilladelse til at gå igang med en indendørs bane, lad mig høre hvis du vil se tegningsmateriale osv. Det er en lavpris bane der bare skal være funktionel uden at koste alverden..
Det vil da være en meget stor hjælp i planlægningen, så jeg vil gerne have hvad du er villig til at dele af tegninger, planer m.v.

Du kan evt sende det til min mail: fejer(a)mail.dk (mail adresse sikret mod robot-mails. Indsæt selv @ ;-)
(Alt vil selvfølgeligt blive behandlet fortroligt.)
På forhånd tak.
Martin.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- Jensen1973
- Bronze Member
Hejsa, jeg har sendt dig en mailOverSjanten skrev: ↑19. jul 2018, 09:39Hej Jensen.Jensen1973 skrev: ↑18. jul 2018, 17:53Vi har fået tilladelse til at gå igang med en indendørs bane, lad mig høre hvis du vil se tegningsmateriale osv. Det er en lavpris bane der bare skal være funktionel uden at koste alverden..
Det vil da være en meget stor hjælp i planlægningen, så jeg vil gerne have hvad du er villig til at dele af tegninger, planer m.v.![]()
Du kan evt sende det til min mail: fejer(a)mail.dk (mail adresse sikret mod robot-mails. Indsæt selv @ ;-)
På forhånd tak.
Martin.

H.J. Simpson
H.J. Simpson
- OverSjanten
- Gold Member
Jensen1973 skrev: ↑19. jul 2018, 11:49Modtaget. Og som nævnt i svaret, så er det et rigtigt godt forarbejde.OverSjanten skrev: ↑19. jul 2018, 09:39Hej Jensen.Jensen1973 skrev: ↑18. jul 2018, 17:53Vi har fået tilladelse til at gå igang med en indendørs bane, lad mig høre hvis du vil se tegningsmateriale osv. Det er en lavpris bane der bare skal være funktionel uden at koste alverden..
Det vil da være en meget stor hjælp i planlægningen, så jeg vil gerne have hvad du er villig til at dele af tegninger, planer m.v.![]()
På forhånd tak.
Martin.
Tak for det.![]()
Hejsa, jeg har sendt dig en mail![]()
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- Jensen1973
- Bronze Member
Ved ikke om det hører hjemme i denne tråd, men vi har lige indkøbt hardox plader og sandsække til vores projekt. Sælger har stadig flere tilbage til gode priser, kontakt mig for sælgers info hvis det har interesse.
H.J. Simpson
H.J. Simpson
- OverSjanten
- Gold Member
Det gør det da.
Sandsække kunne jeg måske nok finde kva job nr. 2, men stål har jeg Googlet efter, og det er dyrt.
Du må gerne smide oplysningerne til mig på mail.
Sandsække kunne jeg måske nok finde kva job nr. 2, men stål har jeg Googlet efter, og det er dyrt.
Du må gerne smide oplysningerne til mig på mail.

En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"