Argh, markedsført og markedsført. Der står blot at hvis den kastes mod et stykke træ, vil den kunne træffe med enten spike eller klinge, men det gælder jo alle dobbeltbladet økser, det er blot en sidegevindst som følge af designet. Jeg har også en håndsmedet dobbeltbladet Gränsfors økse, det samme ville gøre sig gældende her.C-X skrev:Edit: Læs lige annonceteksten grundigt. Den er markedsført som kasteøkse...
Politiet napper nu også økser i tolden!
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Politiet napper nu også økser i tolden!
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Den fremviste Gränsfors er også lavet til timbersports, som netop kasteøkse. De adskiller sig fra de regulære fældøkser, ved at have et skær (forreste del kaldes tåen, bagerste hælen) frem foran øjet, så den bedre hænger i, og fraværet af en palm swell / fauns foot på håndtaget, så den lettere forlader hånden, hvilket man ellers gerne vil undgå!
https://www.gransforsbruk.com/product/g ... eggad-yxa/
gransforsbruk skrev:Gränsfors Dubbeleggade yxa är framtagen med de dubbeleggade skogsyxorna som förebild, men är modifierad för att användas till yxkastning. Båda eggarna är identiska och yxans tyngdpunkt och skaft är väl avvägd för att rotera bra i luften. Yxans mått och form överrensstämmer med de regelverk som gäller för yxkastning.
Senest rettet af Lycon 10. sep 2018, 00:15, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Det lyder fuldstændigt tåbeligt, men er nok desværre sandt.. Hmm, må hellere gå ind og tjekke hvor mine stemmejern er..Kenneth Jensen skrev: ↑9. sep 2018, 23:36Det bestemmer loven heller ikke, men hvis politiet mener du har en "samling"/ "udstilling" af disse ikke tilladelseskrævende redskaber, så har de efter deres egen vurdering loven i ryggen når de kræver en blankvåbentilladelse. Jeg har dog ikke hørt at den formulering skulle være blevet afprøvet ved en dommer.Timber skrev: ↑9. sep 2018, 23:33Loven skal vel for pokker ikke bestemme hvor jeg skal have mine redskaber og værktøj. Jeg må jo stadig ikke begå indbrud med et koben, og pande en ned med en lægtehammer.. Eller en bredbil for den sags skyld..C-X skrev: ↑9. sep 2018, 23:23Både-og redskaber er lidt en gråzone, da de netop skifter status ret ofte. Tilladelsen er vejen frem. Mine økser ligger ikke i et værksted og mine segl heller ikke i et haveskur.
Problemet er når kriminelle også liiiige skal have sig en samling af "redskaber". Her er det så ulovliggjort, at det er i dagligstuen og soveværelset.
Hilsen Kenneth

Nåh, som det blev skrevet tidligere, så hænger lovgivning og fornuft ikke sammen...
HVIS jeg skulle begå indbrud med en bredbil, så har jeg dælme også fortjent de omtalte skridtspark... Så det er en aftale..C-X skrev: ↑9. sep 2018, 23:37Koben og lægtehammer bliver også konfiskeret, hvis du antræffes medbringende dem, under de forkerte forhold.
Begår du indbrud med en bredbil, så kommer jeg personligt og konfiskerer den, giver den et nyt og kærligt hjem (mit) og tildeler dig- bare så det er på det rene
![]()

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Lycon
- Moderator
- Kontakt:
Damn, jeg har ellers købt den i Effektageret i Holte uden tilladelse. Her markedsføres den som "Stor 2-hånds skovøkse 75 cm - 2,1 kg til fritid og sport". Jeg har også fældet en række birketræer, ligesom jeg har afgrenet træstammer, endda helt uden at kaste med den! Jeg var klar over at den kan kastes, men ikke at den var særlig udformet hertil, jeg vidste slet ikke at der var en særlig definition på en kasteøkse, men det du skriver giver jo ganske god mening. Hvad gør jeg nu, venter på næste Frit Lejde?C-X skrev: ↑9. sep 2018, 23:52Den fremviste Gränsfors er også lavet til timbersports, som netop kasteøkse. De adskiller sig fra de regulære fældøkser, ved at have et skær (forreste del kaldes tåen, bagerste hælen) frem foran øjet, så den bedre hænger i, og fraværet af en palm swell / fauns foot på håndtaget, så den lettere forlader hånden, hvilket man ellers gerne vil undgå!
Gränsfors Dubbeleggade yxa är framtagen med de dubbeleggade skogsyxorna som förebild, men är modifierad för att användas till yxkastning. Båda eggarna är identiska och yxans tyngdpunkt och skaft är väl avvägd för att rotera bra i luften. Yxans mått och form överrensstämmer med de regelverk som gäller för yxkastning.

Det er for øvrigt blevet en populær sport i USA, og "opfinderen" spår at det med tiden vil blive lige så populært som bowling. Men i USA er der nok heller ikke forbud mod kasteøkser.

Ax-throwing becomes latest competitive sport in Pittsburgh
Og link til virksomheden:
Lumberjaxes Axe Throwing Pittsburgh
-
- Platin Member
Adskil hoved fra skaft. Så er det jo ikke en økse. Du kunne også modificere den om, det er til at skaffe skæfter, til disse økser, selvom det sjældent er hyldevarer.
Jeg bemærkede godt, at det var den forhandler, ud fra billedet, og de burde vide bedre. Faktisk vil jeg kalde deres markedsføring decideret vildledning :shame:
For den, på emnet, uoplyste er det svært. Se blot nederste økse her; https://www.ochsenkopf.com/en/products/axes/iltis-axes/
Fuldt lovlig, til anerkendelsesværdige formål, trods de slående ligheder med din økse, der er strengt forbudt! Jeg har i øvrigt denne tyske økse.
Dine hawks har også særlige karakteristika, herunder "front æggen", der gør dem særligt kasteegnede. Jeg kunne også fristes til, at nævne, at de er så grimme, at man bortkaster dem i ren foragt, men det ville nok være en smule uartigt af mig.
Jeg bemærkede godt, at det var den forhandler, ud fra billedet, og de burde vide bedre. Faktisk vil jeg kalde deres markedsføring decideret vildledning :shame:
For den, på emnet, uoplyste er det svært. Se blot nederste økse her; https://www.ochsenkopf.com/en/products/axes/iltis-axes/
Fuldt lovlig, til anerkendelsesværdige formål, trods de slående ligheder med din økse, der er strengt forbudt! Jeg har i øvrigt denne tyske økse.
Dine hawks har også særlige karakteristika, herunder "front æggen", der gør dem særligt kasteegnede. Jeg kunne også fristes til, at nævne, at de er så grimme, at man bortkaster dem i ren foragt, men det ville nok være en smule uartigt af mig.

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Forbuddet mod kastevåben er decideret tosset
Hvad er det lige man opnår med det forbud? At folk ikke kan have det sjovt i haven?

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Det må kunne klares let med et medlemsskab af Alternativet

Næ... men til gengæld er det blot et spørgsmål om tid før vi herhjemme får et forbud mod bowlingkugler

Senest rettet af ESAF 10. sep 2018, 09:00, rettet i alt 1 gang.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Forbuddet mod kastevåben stammer fra samme sted som det gamle hedengangne forbud mod lyddæmpere; nemlig fra det faktum at de folk som formulerer lovforslagene har set for mange actionfilm og snakket med for få som rent faktisk har praktisk erfaring med skidtet...Senserazer skrev: ↑10. sep 2018, 08:11Forbuddet mod kastevåben er decideret tossetHvad er det lige man opnår med det forbud? At folk ikke kan have det sjovt i haven?
I film er kastevåben uhyre effektive - ligesom lyddæmpere gør alle våben lydløse. I virkeligheden er kastevåben uhyre ineffektive for den utrænede - ligesom lyddæmpere får de færreste våben til at lyde som en kattefis i en dåse.
Dertil skal føjes at de eksperter som lovgiverne oftes konfererer er politiet, som lader til at rådgive ud fra en idé om at ethvert forsøg på at slække på reglerne helst skal kvæles ved fødslen i patos, overdrivelser og kontrafaktualitet; "Jamen minister, vil du virkelig tage ansvaret for det!?!"
Bevares; som med lyddæmpere kán det lykkedes - men, det kræver at interesseorganisationer i samme kaliber som Danmarks Våbenhandlerforening og Danmarks Jægerforbund tager sagen op og presser på gennem en årrække.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Nej, det er en deformationshærdning og forming (https://www.google.dk/search?q=corrugated+iron), som gør at det tyndestål ikke dalrer for meget. Edit: Se i øvrigt tysk youtube doku https://www.youtube.com/watch?v=vJZsrD_El4k om le-magere.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Wetke
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
- Geografisk sted: Trekantsområdet
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 15 times
SORRYLycon skrev: ↑9. sep 2018, 23:18Utroligt med den stigmatisering der er af alt hvad der bare kan minde om et våben.
Jeg fik 2 stk. United Cutlery M48 Apocalypse Tactical Tomahawks hjem med posten uden problemer. Jeg tør slet ikke tænke på det møje jeg skulle have været igennem, om de var blevet opdaget af Tolder Kjeld.
Jeg har den ene liggende fast i bagerummet til aflivning af påkørt vildt, eller til fjernelse af mindre stormfældede grene og træer, men det er jo nok også galt.
Du må aldrig forsøge at finde logik, sammenhæng eller fornuft i den danske våbenlov, det kommer der sjældent andet end hovedbrud ud af.

W
Rigeligt med smør
- Lycon
- Moderator
- Kontakt:
Ja det gør den, som nød-værktøj eller til lettere træarbejde. Man skal dog være opmærksom på at den er ekstrem let, og derfor ikke rigtig har nogen slagkraft sammenlignet med en traditionel økse. At den er let er så en fordel når man er på vandretur, da man på ingen måde er generet af den.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det næste bliver vel, at en bestilling på en halv meter hudfarvet håndledstyk silicone bliver tilbageholdt i tolden som slagvåben.
(der er eksempler i litteraturen på den brug af sådanne genstande)
Hvis der så måske endda kan gendannes en SMS-korrespondance indeholdende: “snart får du sygt meget kølle”, så lurer der jo nærmest en tidsubestemt forvaring i horisonten.

(der er eksempler i litteraturen på den brug af sådanne genstande)
Hvis der så måske endda kan gendannes en SMS-korrespondance indeholdende: “snart får du sygt meget kølle”, så lurer der jo nærmest en tidsubestemt forvaring i horisonten.

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Platin Member
Har du ikke fået den frigivet endnu? Det var jo ellers en meget naturtro afstøbning.
Jeg savner også litteraturhenvisninger. Gerne illustrerede.
Jeg savner også litteraturhenvisninger. Gerne illustrerede.

-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 30 times
Tror han har nægtet modtagelsen, da det var skala 5/1.
10-22
- Randy M
- Platin Member
- Interesser: Jagt og våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 116 times
Jeg har en mail fra ACØ den 10-10-2016 hvor der blandt andet står: "Hvad angår macheter, økser mm. så er disse redskaber og ikke underlagt våbenloven. de kan frit indføres og besiddes.".
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Er det en du vil dele?
Det er en fremragende afgørelse at have i baghånden.
(selvom det ikke vil redde en, hvis argumentet "det er en kasteøkse" kommer på banen)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Ja TakRefraktorius skrev: ↑13. sep 2018, 10:45Er det en du vil dele?
Det er en fremragende afgørelse at have i baghånden.
(selvom det ikke vil redde en, hvis argumentet "det er en kasteøkse" kommer på banen)

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Ras.Killing skrev: ↑9. sep 2018, 21:59Klingen... på en økse?
Og i det hele taget søge importtilladelse til et stykke værktøj? Skal der så også importtilladelse til hobbyknive, leblade, båndknive og jeg kunne blive ved. En importtilladelse er vel til våben, våbendele og ammunition?
Vend situationen om...KVÆL systemet med latterlige importtilladelses ansøgninger på alt fra barbergrej til skovle..
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Som så tager tiden fra de rigtige tilladelser.. Forstår godt tankegangen, men tvivler det har en effekt..Rigbymauser skrev: ↑14. sep 2018, 20:53Ras.Killing skrev: ↑9. sep 2018, 21:59Klingen... på en økse?
Og i det hele taget søge importtilladelse til et stykke værktøj? Skal der så også importtilladelse til hobbyknive, leblade, båndknive og jeg kunne blive ved. En importtilladelse er vel til våben, våbendele og ammunition?
Vend situationen om...KVÆL systemet med latterlige importtilladelses ansøgninger på alt fra barbergrej til skovle..

M.v.h. Timber