Kræver Import af japansk kokkekniv tilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland

Kræver Import af japansk kokkekniv tilladelse?

Indlæg af DonWerner » 16. sep 2018, 14:51

Hejsa,

Hvordan forholder det sig ift. at importerer en japansk kokkekniv (som er med 18cm blad) fra USA eller Japan? Kan det gøres uden importtilladelse, osv. og vil Postnord overhovedet transportere den?

Mvh.
John
Senest rettet af Refraktorius 16. sep 2018, 16:11, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 143 times
Been thanked: 292 times

Re: kræver Import af japansk kokkekniv tilladelse?

Indlæg af Raptor357 » 16. sep 2018, 17:42

Hvis det er en kokkekniv og du har tænkt dig at bruge den sådan behøves man ikke en import tilladelse.
Om post danmark vil transportere den, har jeg kun gisninger om og de virker generelt modvillige mod alt. Men du skal huske at aftalen laves i afsenderlandet med den fragt tjeneste der er der. Det er dem der skal være ok med varen.
Jeg har tidligere brugt shop USA og der har ikke været andre problemer end da de opdagede at de ikke måtte fragte ladekomponenter ud af USA. En kniv er ok.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af DonWerner » 16. sep 2018, 19:35

Mener bare at knive over 12cm kræver importtilladelse og at postnord ikke vil transportere dem og vil gerne vide med sikkerhed inden jeg evt. bestiller noget i USA.

PSJensen
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og knive
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 1 time

Re: Kræver Import af japansk kokkekniv tilladelse?

Indlæg af PSJensen » 16. sep 2018, 22:48

jeg bestilte en Nakiri kniv i Japan i 2014. Den blev retuneret til sælgeren af post dk.

Jeg tror at pakker sendt fra et land uden for EU skannes og alt der ligner knive retuneret.

Hvis det er sendt fra et land i EU, så er knive enten ikke farlige (...) eller også skannes pakkerne ikke.

Per

Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland

Indlæg af Kjergaard » 18. sep 2018, 12:49

https://www.postnord.dk/send/breve-pakk ... gt-indhold

Knive over 12 cm må ikke sendes med post nord, tænker ikke det er lovgivning med deres egne regler som de har ret til, desværre
If you are short of everything except enemy, you are in combat

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 18. sep 2018, 12:59

DonWerner skrev:
16. sep 2018, 19:35
Mener bare at knive over 12cm kræver importtilladelse og at postnord ikke vil transportere dem og vil gerne vide med sikkerhed inden jeg evt. bestiller noget i USA.
Sagt kort: Det kræver kun importtilladelse hvis det ville kræve blankvåbentilladelse at have kniven i Danmark.

Det gælder så alle knive der bruges til pynt - hvis de fx hænges op på væggen, men andre knive som bruges til et anerkendelsesværdigt formål kræver ikke en importtilladelse.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 18. sep 2018, 13:49

Kenneth Jensen skrev:
18. sep 2018, 12:59
Det gælder så alle knive der bruges til pynt - hvis de fx hænges op på væggen, men andre knive som bruges til et anerkendelsesværdigt formål kræver ikke en importtilladelse.
Det var den udlægning jeg fik på politistationen for en del år siden.
At netop blankvåbentilladelsen gør, at man essentielt indenfor hjemmets egne 4 vægge kan benytte en kniv til "ikke anerkendelsesværdige formål".

Altså en køkkenkniv kan lovligt bruges i køkkenet og til brug i forbindelse med spisning (spisebord/grill/terasse m.v.). Og kun det.

Men selvsamme "anerkendelsesværdige kniv" fra køkkenet eller fra fiskesættet kræver blankvåbentilladelse, hvis man vil bruge den som eksempelvis udsmykning sammen med den udstoppede fisk, eller nogle andre ideer som ikke har noget at gøre med den normalt tiltænkte brug for kniven.
Også selvom det er indenfor hjemmets 4 vægge.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 18. sep 2018, 14:41

HappyNanoq skrev:
18. sep 2018, 13:49
Kenneth Jensen skrev:
18. sep 2018, 12:59
Det var den udlægning jeg fik på politistationen for en del år siden.
At netop blankvåbentilladelsen gør, at man essentielt indenfor hjemmets egne 4 vægge kan benytte en kniv til "ikke anerkendelsesværdige formål".

Altså en køkkenkniv kan lovligt bruges i køkkenet og til brug i forbindelse med spisning (spisebord/grill/terasse m.v.). Og kun det.

Men selvsamme "anerkendelsesværdige kniv" fra køkkenet eller fra fiskesættet kræver blankvåbentilladelse, hvis man vil bruge den som eksempelvis udsmykning sammen med den udstoppede fisk, eller nogle andre ideer som ikke har noget at gøre med den normalt tiltænkte brug for kniven.
Også selvom det er indenfor hjemmets 4 vægge.
Ja de er skøre de Romere :giggle:

Hilsen Kenneth

Patek5146
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: foldeknive, jap. køkkenknive
Geografisk sted: østjylland

Indlæg af Patek5146 » 22. sep 2018, 15:54

jeg har aldrig haft problemer mht køkkenknive, blot man husker på at undgå postnord for alt i verden, fra Japan
kan jeg klart anbefale :

https://japanesechefsknife.com/

og
https://www.japanny.com/

de er begge helt fine at handle med, og de sender enten med EMS eller DHL, fik denne for 4 mdr siden fra JCK
7C8D53B3-D1F1-4567-BD55-6D9BEA24AF04.jpeg
skal man købe fra US anbefaler jeg FedEx intl, de fortolder selv og der kommer et girokort ca en uge efter man har modtaget pakken, har en Jeff Vandermeulen custom foldekniv på vej i øjeblikket,

Thomas

Besvar