Jagttegn og våbentilladelser som app?
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Jagttegn og våbentilladelser som app?
Måske er der håb forude for os, som render rundt med et ringbind med alle vores våbentilladelser hele tiden :)
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddele ... -koerekort
Hvordan ser I på det - ville I også foretrække at have de fysiske papirtilladelser i boksen og så have en digital version på jeres mobil, når i futter rundt på jagtmarkerne eller skydebanerne.
SKV er allerede betydeligt bedre gennemtænkt end normale våbentilladelser - men også dem kunne det være hensigtsmæssigt at have registreret på elektronisk form - eller er I uenige?
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddele ... -koerekort
Hvordan ser I på det - ville I også foretrække at have de fysiske papirtilladelser i boksen og så have en digital version på jeres mobil, når i futter rundt på jagtmarkerne eller skydebanerne.
SKV er allerede betydeligt bedre gennemtænkt end normale våbentilladelser - men også dem kunne det være hensigtsmæssigt at have registreret på elektronisk form - eller er I uenige?
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Re: Jagttegn og våbentilladelser som app?
Tja, det kræver jo så man skal have en smartphone... Og når man så ligger ude i naturen og løber tør for strøm??
Ideen er nok meget god, men staten og IT-sikkerhed er som regel ikke den bedste kombination, så det skal nok gå galt..
Jeg kunne måske bedre se et jagttegn med chip, hvor alle oplysninger om våbentilladelser m.v. var samlet.. Så man kan nøjes med at have det med..
Udfordringen bliver selvfølgelig så hvor man skal indlæse skidtet..
Ideen er nok meget god, men staten og IT-sikkerhed er som regel ikke den bedste kombination, så det skal nok gå galt..
Jeg kunne måske bedre se et jagttegn med chip, hvor alle oplysninger om våbentilladelser m.v. var samlet.. Så man kan nøjes med at have det med..
Udfordringen bliver selvfølgelig så hvor man skal indlæse skidtet..
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg synes at ideen er glimrende - som et supplement til papirtilladelsen, ikke en erstatning.
Papirtilladelserne fylder godt i tegnebogen - og de er skrøbelige og følsomme overfor vand, selv i den medfølgende plasticlomme.
En anden fordel ved våbentilladelser i digital form er at de ville tikke ind på ens telefon i det øjeblik tilladelsen blev udstedt, frem for at man skal vente en ekstra uge på at Postnord leverer dem i papirform.
Jeg frygter ikke så meget for datasikkerheden - i hvert fald ikke mere end jeg gør i forvejen. Vore våben ér allerede registeret digitalt hos politiet.
Papirtilladelserne fylder godt i tegnebogen - og de er skrøbelige og følsomme overfor vand, selv i den medfølgende plasticlomme.
En anden fordel ved våbentilladelser i digital form er at de ville tikke ind på ens telefon i det øjeblik tilladelsen blev udstedt, frem for at man skal vente en ekstra uge på at Postnord leverer dem i papirform.
Jeg frygter ikke så meget for datasikkerheden - i hvert fald ikke mere end jeg gør i forvejen. Vore våben ér allerede registeret digitalt hos politiet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Jeg ville foretrække et fysisk plastikkort som med SKV, hvor man kunne vælge at få skrevet måske otte våben op med mærke og serienr, samt med navn, adresse og CPR.
Så kunne man vælge de otte våben/lyddæmpere, man anvender mest, få dem printet på et plastikkort og så medbringe kortet sammen med jagttegn og billed-ID.
Det ville spare megen bekymring for, at originale tilladelser bliver ødelagt eller slidte eller mistet under jagten. Og det ville være langt mere praktisk at have med lige i pungen.
Så kunne man vælge de otte våben/lyddæmpere, man anvender mest, få dem printet på et plastikkort og så medbringe kortet sammen med jagttegn og billed-ID.
Det ville spare megen bekymring for, at originale tilladelser bliver ødelagt eller slidte eller mistet under jagten. Og det ville være langt mere praktisk at have med lige i pungen.
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Jeg skal sgu ikke have nogen app, det er en oplagt måde at overvåge os på og desuden holder de moderne telefoner jo strøm som en skrædder i helvede. Min arbejdsmobil er godt nok en såkaldt smarttelefon, men jeg gider ikke have mine private våbentilladelser på denne, og min private er en gammel nokia 3210, og jeg tvivler på at de kommer til at lave apps og gøgl til dem.
Et plastikkort i stil med SKV ville til gengæld være fint med mig, det fylder knap så meget som alt det papir vi render rundt med nu om dage, og bliver ikke ødelagt når man falder i vandet. Som det nævnes tidligere i tråden kunne det være noget med at vi har de sædvanlige tilladelser hjemme i skuffen, og de våben der så er plads til på kortet uden at æggeskallen skal have monoklen frem, kunne være valgfrie - dem vi bruger oftest. Resten kunne man så legitimere med den almindelige papirtilladelse.
Derudover kunne det være fint om våbentilladelserne kunne sendes via eboks eller lignende, så man ikke skulle vente på at postbuddet får slugt kaffen og knappet bukserne inde ved fru Jensen ved siden af.
Et plastikkort i stil med SKV ville til gengæld være fint med mig, det fylder knap så meget som alt det papir vi render rundt med nu om dage, og bliver ikke ødelagt når man falder i vandet. Som det nævnes tidligere i tråden kunne det være noget med at vi har de sædvanlige tilladelser hjemme i skuffen, og de våben der så er plads til på kortet uden at æggeskallen skal have monoklen frem, kunne være valgfrie - dem vi bruger oftest. Resten kunne man så legitimere med den almindelige papirtilladelse.
Derudover kunne det være fint om våbentilladelserne kunne sendes via eboks eller lignende, så man ikke skulle vente på at postbuddet får slugt kaffen og knappet bukserne inde ved fru Jensen ved siden af.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Dansken
- Silver Member
- Geografisk sted: Sverige
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 19 times
Da jeg var nede ved kanalen og skulle öse vandet ud af jagtlagets båd smuttede min mobil ud af bröstlommen og forsvandt ned i det mudderbrune vand. Hmmm....
I weekenden efter skulle vi på jagt og der stod i invitationen at jagttegn, våbenlicens og forsikring skulle vises op om morgenen.
Nå for satan- jeg havde jattegnet digitalt i telefonen...
Men, tänkte jeg: jeg går bare ind på naturvårdverket og skriver en ny ud..
Men se- det kunne jeg ikke: for min mobile bank ID som jeg loggede ind med lå også i mudderet i bunden af kanalen...
Så jeg köbte en ny telefon, og da jeg er så gammel havde ingen vist mig hvordan man kunne spare alt i "cloud" fungerede mit bank ID naturligtvis heller ikke.
Derfor måtte jeg ind til banken og få nyt ID: da jeg forsögte at logge ind med den email adresse jeg havde i telefonen sa den at adressen var optaget og jeg havde ikke tilträde med denne telefon.
Det har väret et helvede at genskabe alle kontakter og alt andet jeg havde i telefonen...
Hvad kan man läre af dette?
Nu har Daniels datter (teenager) vist mig hvordan man sparer i "cloud" ifald jeg skulle miste telefonen igen.
Jeg har papirkopi af mit jagttegn.
Og jeg tager telefonen ud af bröstlommen når jeg skal länse båden.
PS: del löste sig på jagten da jagtlederen fra et andet lag gik i god for at jeg havde papirerne i orden fra hvad han personligt havde set tidligere.
I weekenden efter skulle vi på jagt og der stod i invitationen at jagttegn, våbenlicens og forsikring skulle vises op om morgenen.
Men se- det kunne jeg ikke: for min mobile bank ID som jeg loggede ind med lå også i mudderet i bunden af kanalen...
Så jeg köbte en ny telefon, og da jeg er så gammel havde ingen vist mig hvordan man kunne spare alt i "cloud" fungerede mit bank ID naturligtvis heller ikke.
Derfor måtte jeg ind til banken og få nyt ID: da jeg forsögte at logge ind med den email adresse jeg havde i telefonen sa den at adressen var optaget og jeg havde ikke tilträde med denne telefon.
Det har väret et helvede at genskabe alle kontakter og alt andet jeg havde i telefonen...
Nu har Daniels datter (teenager) vist mig hvordan man sparer i "cloud" ifald jeg skulle miste telefonen igen.
PS: del löste sig på jagten da jagtlederen fra et andet lag gik i god for at jeg havde papirerne i orden fra hvad han personligt havde set tidligere.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Hmmm…
Jeg synes faktisk, at det er ganske ”gammeldags” overhovedet at skulle medbringe kørekort, våbentilladelser m.v. Disse stykker papir/plastik er jo i sig selv af ganske begrænset værdi og de yder ingen sikkerhed (da de nemt kan forfalskes). Deres eneste værdi ligger i, at de ”peger tilbage” til grundlaget for tilladelserne ved myndighederne, hvor de er hægtet op på oplysningerne om ens person. Bliver vi stoppet af myndighederne skal de alligevel oftest lige høre i ”registeret” om kortet nu også er i orden.
En app på ens telefon er vel blot en mellemvej og er heller ikke den ”rigtige” løsning - men kan dog bruges i de situationer, hvor man skal fremvise en tilladelse overfor ikke-myndighedspersoner (f.eks. jagtledere, våbenhandlere etc.).
Der hvor vi burde bevæge os hen er at vi burde kunne nøjes med blot have en eller anden form for officielt udstedt personligt ID på os – gerne med biometriske data. Og dette burde pege på alle relevante tilladelser, kørekort og lign. Og når vi så bliver stoppet af myndighederne burde det være nok til at de kan få de oplysninger om os, som de har behov for i den konkrete situation. Alle disse myndighedspersoner – selv P-vagter – er jo allerede i dag on-line med deres ”bagland” og kan den vej hurtigt checke det de nu skal.
Jeg kan i tråden her se, at ”nogen” stadig har en naiv tro på at vi med et plastikkort kan undgå ”overvågning”. Disse bekymrede vil jeg i al stilfærdighed opfordre til at vågne op og realisere at vi er i 2018…
Oscar123

Jeg synes faktisk, at det er ganske ”gammeldags” overhovedet at skulle medbringe kørekort, våbentilladelser m.v. Disse stykker papir/plastik er jo i sig selv af ganske begrænset værdi og de yder ingen sikkerhed (da de nemt kan forfalskes). Deres eneste værdi ligger i, at de ”peger tilbage” til grundlaget for tilladelserne ved myndighederne, hvor de er hægtet op på oplysningerne om ens person. Bliver vi stoppet af myndighederne skal de alligevel oftest lige høre i ”registeret” om kortet nu også er i orden.
En app på ens telefon er vel blot en mellemvej og er heller ikke den ”rigtige” løsning - men kan dog bruges i de situationer, hvor man skal fremvise en tilladelse overfor ikke-myndighedspersoner (f.eks. jagtledere, våbenhandlere etc.).
Der hvor vi burde bevæge os hen er at vi burde kunne nøjes med blot have en eller anden form for officielt udstedt personligt ID på os – gerne med biometriske data. Og dette burde pege på alle relevante tilladelser, kørekort og lign. Og når vi så bliver stoppet af myndighederne burde det være nok til at de kan få de oplysninger om os, som de har behov for i den konkrete situation. Alle disse myndighedspersoner – selv P-vagter – er jo allerede i dag on-line med deres ”bagland” og kan den vej hurtigt checke det de nu skal.
Jeg kan i tråden her se, at ”nogen” stadig har en naiv tro på at vi med et plastikkort kan undgå ”overvågning”. Disse bekymrede vil jeg i al stilfærdighed opfordre til at vågne op og realisere at vi er i 2018…

Oscar123
Senest rettet af Oscar123 23. sep 2018, 15:44, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 10 times
Enig. Det ville være aldeles pragtfuldt, at have hele molevitten på mobilen. Jeg forlader alligevel ikke matrikelen uden mobilen, så her ville det godt ind i dagens rutiner.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Ingen tvivl om at staten ved alt om os... Men derfor kan man vel godt være lidt rebelsk alligevel..Oscar123 skrev: ↑23. sep 2018, 12:45Hmmm…![]()
Jeg kan i tråden her se, at ”nogen” stadig har en naiv tro på at vi med et plastikkort kan undgå ”overvågning”. Disse bekymrede vil jeg i al stilfærdighed opfordre til at vågne og og realisere at vi er i 2018…
![]()
Oscar123

M.v.h. Timber

-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
Det er vel ikke anderledes end hvis man mister sin tegnebog. Har man styr på sine koder kan det hele genskabes så,snart man har en ny telefon. Det tager noget længere med papir...Dansken skrev: ↑23. sep 2018, 12:21Da jeg var nede ved kanalen og skulle öse vandet ud af jagtlagets båd smuttede min mobil ud af bröstlommen og forsvandt ned i det mudderbrune vand. Hmmm....
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
I princippet kunne jeg godt tilslutte mig tanken om et "borgerkort" med biometrisk sikring - men det vil desværre forudsætte en koloenorm investering i offentlig infrastruktur at sikre, at der f.eks. er kortlæsere til rådighed de steder hvor løsningen skal anvendes.
Netop derfor mener jeg at en mobilløsning vil være det mest enkle supplement til de eksisterende ordninger som kørekort, våbentilladelser, jagttegn, genladetilladelse og SKV våben - og måske meget mere.
Det kræver kun at dem der kan se det praktiske i at have det "online" kan gøre det - og dem der enten er mistroiske, teknisk udfordrede eller på anden måde fravælger løsningen, er frit stillet til netop at gøre det.
Man kunne naturligvis også lave noget mere lavpraktisk - nemlig tillade at man nedfotograferer/fotokopierer våbentilladelserne og kan nøjes med at medbringe en kopi af en original tilladelse - det vil ikke spare papirhelvedet, men man ville dog slippe for den evige skræk for netop at tabe tegnebogen i havnen og så have den eneste originale tilladelse liggende på havets bund. Man kunne selvfølgelig satse på en embedsmands forståelse i en sådan situation - men rent praktisk har man jo ikke en gyldig våbentilladelse før man har modtaget en erstatningstilladelse igen.
Personligt har jeg ofte tænkt at onlineløsningen kunne laves let og elegant - det samme gælder den "webting" (jeg vil ikke kalde det en løsning) som man bruger nu om dage til at søge om tilladelser. Det kunne gøres meget smartere og mere enkelt/brugervenligt og besparende hvis man tog en lidt mere automatiseret tilgang til processen. De gældende regler kunne laves relativt enkelt, og kun i tvivlsspørgsmål kunne der være behov for nærmere granskning af om en tilladelse skulle gives eller ej.
Det kunne være en kanon sjov opgave at lave - og det ville på ingen måde tage de 2 år det skal tage at lave løsningen til kørekort.
Anyway - bare lidt erhvervsskade jeg lige skulle af med :P
Netop derfor mener jeg at en mobilløsning vil være det mest enkle supplement til de eksisterende ordninger som kørekort, våbentilladelser, jagttegn, genladetilladelse og SKV våben - og måske meget mere.
Det kræver kun at dem der kan se det praktiske i at have det "online" kan gøre det - og dem der enten er mistroiske, teknisk udfordrede eller på anden måde fravælger løsningen, er frit stillet til netop at gøre det.
Man kunne naturligvis også lave noget mere lavpraktisk - nemlig tillade at man nedfotograferer/fotokopierer våbentilladelserne og kan nøjes med at medbringe en kopi af en original tilladelse - det vil ikke spare papirhelvedet, men man ville dog slippe for den evige skræk for netop at tabe tegnebogen i havnen og så have den eneste originale tilladelse liggende på havets bund. Man kunne selvfølgelig satse på en embedsmands forståelse i en sådan situation - men rent praktisk har man jo ikke en gyldig våbentilladelse før man har modtaget en erstatningstilladelse igen.
Personligt har jeg ofte tænkt at onlineløsningen kunne laves let og elegant - det samme gælder den "webting" (jeg vil ikke kalde det en løsning) som man bruger nu om dage til at søge om tilladelser. Det kunne gøres meget smartere og mere enkelt/brugervenligt og besparende hvis man tog en lidt mere automatiseret tilgang til processen. De gældende regler kunne laves relativt enkelt, og kun i tvivlsspørgsmål kunne der være behov for nærmere granskning af om en tilladelse skulle gives eller ej.
Det kunne være en kanon sjov opgave at lave - og det ville på ingen måde tage de 2 år det skal tage at lave løsningen til kørekort.
Anyway - bare lidt erhvervsskade jeg lige skulle af med :P
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Basalt set kunne en app være en styret klient til Politiets system, som cachede tilladelserne lokalt og krypteret når man havde logget på med NEM-ID. Så ville man heller ikke være afhængig af genlevering, nyudstedelser mv
Det ville så være nødvendigt at implementere en protokol for hvorledes erhvervsdrivende registrerer salg af ammunition, fænghætter og krudt, med mindre indkøb krævede papir-tilladelserne. - Den nuværende protokol er iøvrigt bestemt ikke særlig effektiv og lidt tilfældig når jeg udelukkende ser det fra køberens side.
Det ville så være nødvendigt at implementere en protokol for hvorledes erhvervsdrivende registrerer salg af ammunition, fænghætter og krudt, med mindre indkøb krævede papir-tilladelserne. - Den nuværende protokol er iøvrigt bestemt ikke særlig effektiv og lidt tilfældig når jeg udelukkende ser det fra køberens side.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 215 times
Fint med en app til mig. Når mine bankforretninger kan styres via den, tror jeg også godt at jeg kan leve med at have kørekort mv på den. Den er alligevel noget mere sikker end min tegnebog - den har det med at blive olieret alligevel
Hilsen Kenneth

Hilsen Kenneth
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Jeg så aller helst at man fra statens side ville give os et kreditkortlignende kort, med fingeraftryk så man i det mindste kunne være sikker på at personen man har kontakt med også er den person. Det er muligt i dag at få et kort hvor du kan lægge alverdens ting ind på.
Eksempelvis kunne man få et kort hvor kørekortoplysninger, våbentilladelser, børneattester, SKV, lægevalg, forsikring på bil og alle mulige andre ting med meget mere, så når man bliver stoppet af politi ville de hurtigt være i stand til at se om personen med kortet er rette person og om det ville være sandsynligt at personen ville begå kriminalitet.
Folk med SKV, jagttegn og en masse våbentilladelser er nok ikke dem der spøger i kriminalstatistikken
mvh
Eksempelvis kunne man få et kort hvor kørekortoplysninger, våbentilladelser, børneattester, SKV, lægevalg, forsikring på bil og alle mulige andre ting med meget mere, så når man bliver stoppet af politi ville de hurtigt være i stand til at se om personen med kortet er rette person og om det ville være sandsynligt at personen ville begå kriminalitet.
Folk med SKV, jagttegn og en masse våbentilladelser er nok ikke dem der spøger i kriminalstatistikken

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Hvad med at det var politiet eller forhandlerne, der skulle have en app (hjemmeside)?
Hvis jeg bliver stoppet af politiet til kontrol, så tror jeg ikke de har tabt telefonen, løbet tør for strøm eller mangler kontakt til centralen, for så må de køre hjem og få det fixet. De bør kunne slå op om mit våben er mit.
Forhandlerne, når de sælger ammunition, kan få en hjemmeside, hvor de kan slå op om kunderne har ret til købe den eller den slags. Ikke en udførlig liste, men et ja/nej svar på om det er lovligt.
Våbenejerne skal modtage en kvittering på papir, så når det offentlige IT fucker op, kan de stadig 'bevise' at man er lovlig ejer.
Det eneste jeg skal have med på jagt er ID.
Hvis jeg bliver stoppet af politiet til kontrol, så tror jeg ikke de har tabt telefonen, løbet tør for strøm eller mangler kontakt til centralen, for så må de køre hjem og få det fixet. De bør kunne slå op om mit våben er mit.
Forhandlerne, når de sælger ammunition, kan få en hjemmeside, hvor de kan slå op om kunderne har ret til købe den eller den slags. Ikke en udførlig liste, men et ja/nej svar på om det er lovligt.
Våbenejerne skal modtage en kvittering på papir, så når det offentlige IT fucker op, kan de stadig 'bevise' at man er lovlig ejer.
Det eneste jeg skal have med på jagt er ID.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- LapuaMagnum
- Platin Member
Der kom du mig godt nok i forkøbet OscarOscar123 skrev: ↑23. sep 2018, 12:45Hmmm…![]()
![]()
Oscar123

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
- Bronze Member
- Interesser: Gamle militære våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Been thanked: 1 time
Jeg har tænker flere gang over hvor nemt det kunne være.
Tænk eks:
Alle våben, også dem på SKV var lagt ind i et system, lige som biler.
Så kunne sælger og køber register alt med det samme, samt printe en midliger tillades ud.
Og politiet ville have styr på hvem som ejer våben.
Og gælder tilladtes ville blive tilsendt på en plastik kort, ala SKV kort.
Samtid med kunne politiet sætte en person op til at en person som har bestået jagttegn at person kunne købe de våben som jagttegn giver lov til.
Og personer med SKV ville have lov til og kunne købe våben, når div. Personer har været inde og sætte kryds ved person.
Samtid med, skulle div. Forhandler også kunne gå inde og se om man kan købe div. Amm.
Tænk eks:
Alle våben, også dem på SKV var lagt ind i et system, lige som biler.
Så kunne sælger og køber register alt med det samme, samt printe en midliger tillades ud.
Og politiet ville have styr på hvem som ejer våben.
Og gælder tilladtes ville blive tilsendt på en plastik kort, ala SKV kort.
Samtid med kunne politiet sætte en person op til at en person som har bestået jagttegn at person kunne købe de våben som jagttegn giver lov til.
Og personer med SKV ville have lov til og kunne købe våben, når div. Personer har været inde og sætte kryds ved person.
Samtid med, skulle div. Forhandler også kunne gå inde og se om man kan købe div. Amm.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
"Staten" plejer at være mere ivrig efter at sælge borgernes oplysninger end både google og facebook tilsammen, så der er vel ingen grund til at gøre det endnu nemmere for dem.
Jeg kan levende forestille mig hvordan sådan en app absolut har brug for adgang til GPS, kalender og opkaldshistorik.
Men jeg er enig i at det er tåbeligt at vi skal slæbe rundt på alt det Id.
Erstat hele lortet med et smart Id kort, og så må det være op til myndighederne at tjekke op på det relevante når personen har identificeret sig.
Og det skal vel og mærke ikke tolkes sådan at alt ting skal presse ind i eet stort IT-system hvor hele Danmark ligger registreret.
- LapuaMagnum
- Platin Member
Det kunne man jo nemt gøre ved at man som du skriver et kort med fingeraftryk som aldrig forlader kortets template, og når politi spørger til ens person kan de se på kortet hvem der kan identificere kortet og de kan kalde op til centralen ved tvivl som har en database som ikke er på internettet men kun netværket på centralen, så hvis folk vil hacke dem skal de bryde ind på politistationen og stjæle derfra, og det tror jeg simpelthen ikke på.
mvh
mvh
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Eller hvis vi nu havde haft et rigtig digital certifkat, i stedet for den stats autoriserede trojaner som er NemID.LapuaMagnum skrev: ↑24. sep 2018, 18:50Det kunne man jo nemt gøre ved at man som du skriver et kort med fingeraftryk som aldrig forlader kortets template, og når politi spørger til ens person kan de se på kortet hvem der kan identificere kortet og de kan kalde op til centralen ved tvivl som har en database som ikke er på internettet men kun netværket på centralen, så hvis folk vil hacke dem skal de bryde ind på politistationen og stjæle derfra, og det tror jeg simpelthen ikke på.
mvh
Det ville tillade diverse myndigere at udstede og signere digtale attester.
Så kunne man have våbentilladelser, forsikringspolicer, medicin-oversigt og hvad der nu måtte være relevant liggende på et creditcard med noget flashram, og beskyttet af ens egen digitale nøgle og et password eller biometrisk lås.
Så stikker man den i en kortlæser og bliver spurgt "Vil du godkende adgang til våbentilladelser"?
Eller man kunne for den sags skyld have den i en form for sikker "boks" på smartphonen som kunne kommunikere via bluetooth.
Pointen er at brugeren kontrollere dokumenterne og adgange til dem, ikke en eller anden stats-udviklet app.