Er et 9mm glatløbet haglgevær med 54cm pibe lovligt i DK ?
Målet er taget ved at lukke låsen og føre en rensestok ind til den rammer forenden af låsen.
Minimumlængden på almindelige haglgeværer er jeg bekendt med. (55cm).
Mvh.
HB
Pibelængde på 9mm glatløbet ?
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Re: Pibelængde på 9mm glatløbet ?
Jeg tror vi er ude i noget flueknepperi her

Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Åh, de stakkels 9 mm glatløbede! :alcohol: :alcohol: :alcohol:
Jeg er helt sikker på, at hverken reglerne om løbslængde eller haglmateriale var møntet på de glatløbede småbøsser. Herregud de få gram hagl der blev udspyet fra de alt for dyre haglpatroner.
Men man glemte at undtage dem fra kravene, så sagen lige nu er, at de kommer ind under de samme regler som andre haglgeværer. Og der har du vel svaret på spørgsmålet.
Hvis der eksisterede en stor skare af engagerede brugere af disse småbøsser, ville de vel involvere sig i høringsprocessen ved fremtidige ændringer af våbenbekendtgørelsen og få lavet undtagelser fra de generelle regler. Det er bare ikke sket endnu.
Jeg er helt sikker på, at hverken reglerne om løbslængde eller haglmateriale var møntet på de glatløbede småbøsser. Herregud de få gram hagl der blev udspyet fra de alt for dyre haglpatroner.
Men man glemte at undtage dem fra kravene, så sagen lige nu er, at de kommer ind under de samme regler som andre haglgeværer. Og der har du vel svaret på spørgsmålet.
Hvis der eksisterede en stor skare af engagerede brugere af disse småbøsser, ville de vel involvere sig i høringsprocessen ved fremtidige ændringer af våbenbekendtgørelsen og få lavet undtagelser fra de generelle regler. Det er bare ikke sket endnu.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Skulle man have et sådan haglgevær, som havde fået enden af løbet i en bildør, så kan bøssemageren fastlodde en lille mundingsbremse på +1cm, til den voldsomme rekyl, der fremkom af, at løbet måtte miste forhuden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Great Dane
- Platin Member
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 35 times
Jeg ville ikke tage den i retten, få nu bare påloddet en nullermand så du er på den sikre side 

Mvh Great Dane
-
- Silver Member
- Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Der bliver monteret en flammeskjuler, jeg har en liggende i forvejen, så er der ikke noget at komme efter.
Tak for svarene gutter
Tak for svarene gutter

-
- Bronze Member
- Interesser: PCA pistol
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
Fandtes der PCP-haglgeværer i Danmark før det drakoniske indgreb mod alt over 4,5 mm ?
Mit hedeste ønske som dreng var et 9 mm haglgevær
Mit hedeste ønske som dreng var et 9 mm haglgevær
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Arrrh, jeg er sku lidt ambivalent med dem. Min farbror stak sådan en 9 mm glatløbet Anschutz i næverne på mig da jeg var 9-10 år gammel. Så kravlede jeg skjult som en ninja langs et granhegn hen til en skovdue. Meget mod forventning lykkedes det at komme tæt på duen, jeg tog sigte og skød. Jeg kunne høre haglene slå mod duens dækfjer, men den var sku da ligeglad, den fløj bare sin vej. Og duer er ellers ikke skudstærke, så det siger en del om hvor elendige de bøsser er. Det væste var, at min farbror troede jeg havde skudt forbiMit hedeste ønske som dreng var et 9 mm haglgevær

Senere lærte jeg at sidde musestille på et høloft med bøssen og afvente at rotterne nede ved kværnen turde kigge frem så jeg kunne skyde dem. Afstanden var vel 5 meter, så der virkede bøssen fint, og jeg fik lært den særlige trancetilstand at kende man skal søge ind i, når man er på anstandsjagt. Fuld opmærksomhed med 10% af hjernen, mens de resterende 90 % beskæftiger sig med alt muligt andet. AUMMMMMMM!
Hilsen Lasse.