Anklageren vil have manden ind og ruske tremmer, forsvareren vil have en bødestraf.
Venter spændt på hvad det så ender med, men uanset hvad forventer jeg at sagen bliver anket til landsretten.

Men vi skal da vel ikke derhen, hvor vi er ligeglade med loven, og bare opfinder en strengere straf fordi vi selv synes forbrydelsen er for stor, vel?Tangloppen skrev: ↑28. sep 2018, 10:30... den slags lovbrud og brud på jagtlovgivningen bør alle jægere simpelthen tage afstand fra.
Bestemt ikke, men i mine øjne er der ingen undskyldninger, ingen formildende omstændigheder, så hvis ikke loven skal strækkes helt ud, hvornår så?
Hvis strafferammen er 2 år for at ulovlig jagt/regulering af fredet vildt, så vil jeg forvente at han får noget der ligner en betinget dom på 6 måneder i værste fald.Tangloppen skrev: ↑28. sep 2018, 10:30Han skal bare ind og ruske hurtigst muligt, og længst muligt.
Man kan mene hvad man vil om ulven, men den slags lovbrud og brud på jagtlovgivningen bør alle jægere simpelthen tage afstand fra.
Den maksimale strafferamme bliver ikke brugt i praksis, netop af de årsager du opremser. Jeg tror de der 6 måneder betinget er meget sandsynligt.Wildlife skrev: ↑28. sep 2018, 10:49Hvis strafferammen er 2 år for at ulovlig jagt/regulering af fredet vildt, så vil jeg forvente at han får noget der ligner en betinget dom på 6 måneder i værste fald.Tangloppen skrev: ↑28. sep 2018, 10:30Han skal bare ind og ruske hurtigst muligt, og længst muligt.
Man kan mene hvad man vil om ulven, men den slags lovbrud og brud på jagtlovgivningen bør alle jægere simpelthen tage afstand fra.
Strafferammen skal udnyttes til fulde i særdeles grove sager, og jeg tænker at de folk der systematisk går og forgifter rovfugle vil stå til en strengere straf end en mand der "kun" har skudt en enkelt ulv.
Så strafferammen skal give plads til at der er mere at komme efter i grovere sager.
Derfor tror jeg ikke at han får to års fængsel. For hvad skal man så straffe ham der skyder 3 ulve med næste gang?
2 års fængsel gange 3? det ville da være på sin plads, og man trykker ikke på aftrækkeren med mindre man er sikker på hvad man skyder på, slet ikke når dyret står stille.
Sådan virker strafferammer ikke i Danmark :)LapuaMagnum skrev: ↑28. sep 2018, 12:032 års fængsel gange 3? det ville da være på sin plads, og man trykker ikke på aftrækkeren med mindre man er sikker på hvad man skyder på, slet ikke når dyret står stille.
Det er jeg klar over men ikke destomindre burde det være sådan når man laver en bevidst handling.Wildlife skrev: ↑28. sep 2018, 12:04Sådan virker strafferammer ikke i Danmark :)LapuaMagnum skrev: ↑28. sep 2018, 12:032 års fængsel gange 3? det ville da være på sin plads, og man trykker ikke på aftrækkeren med mindre man er sikker på hvad man skyder på, slet ikke når dyret står stille.
Skydning fra bil tror jeg ikke han får noget for. Det er ikke en jagtsituation. Må man skyde mårhunde fra bil?Kenneth Jensen skrev: ↑28. sep 2018, 12:28...Listen burde være noget i stil med:
...
Ulovlig jagt fra bil - dertil evt ulovlig jagt fra kunstigt skjul
Krybskytteri(det var ikke hans jord, og jeg vil godt se hans søn påstå at han har givet sin far lov til at skyde en ulv på hans jord)
Hvis han kendes skyldig i overtrædelse af jagtloven, så må han da også kunne dømmes for at skyde fra bil?Krung skrev: ↑28. sep 2018, 12:40Skydning fra bil tror jeg ikke han får noget for. Det er ikke en jagtsituation. Må man skyde mårhunde fra bil?Kenneth Jensen skrev: ↑28. sep 2018, 12:28...Listen burde være noget i stil med:
...
Ulovlig jagt fra bil - dertil evt ulovlig jagt fra kunstigt skjul
Krybskytteri(det var ikke hans jord, og jeg vil godt se hans søn påstå at han har givet sin far lov til at skyde en ulv på hans jord)
Jeg læste et sted at han havde jagtretten (i det mindste lov til at jage der).
Jeg tror ikke listen er længere end at skyde en ulv.
Ja, det er en god pointe. Hvilken del af jagtloven har han forbrudt sig mod?Kenneth Jensen skrev: ↑28. sep 2018, 13:03Hvis han kendes skyldig i overtrædelse af jagtloven, så må han da også kunne dømmes for at skyde fra bil?
Bliver det tolket som jagt, hvis man skyder efter et dyr? Men er en ulv 'vildt'?Stk. 2. Lovens regler om jagt gælder for alle handlinger, der med egnet middel har til formål at efterstræbe vildt, uanset om der i forbindelse med jagten fanges eller nedlægges vildt.
Jeg føler mig overbevist om at det at det er et totalfredet dyr man skyder ikke forhindrer at man kan straffe nogen fra at jage fra en bil. Det ville være en underlig måde at lave loven på.Krung skrev: ↑28. sep 2018, 13:18Ja, det er en god pointe. Hvilken del af jagtloven har han forbrudt sig mod?Kenneth Jensen skrev: ↑28. sep 2018, 13:03Hvis han kendes skyldig i overtrædelse af jagtloven, så må han da også kunne dømmes for at skyde fra bil?
Edit:Bliver det tolket som jagt, hvis man skyder efter et dyr? Men er en ulv 'vildt'?Stk. 2. Lovens regler om jagt gælder for alle handlinger, der med egnet middel har til formål at efterstræbe vildt, uanset om der i forbindelse med jagten fanges eller nedlægges vildt.
Enig, sådan er det ikke. Men det jeg ikke forstå er hvilken del af jagtloven han forbryder sig mod. I mine øjne er det ikke jagt, han laver. Men der kan mine øjne jo se forkert.Kenneth Jensen skrev: ↑28. sep 2018, 13:49...det at det er et totalfredet dyr man skyder ikke forhindrer at man kan straffe nogen fra at jage fra en bil.