Er der nogen regler for hvad man må putte af grej på sin riffel (udover natkikkert eller lign)?
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Er der nogen regler for hvad man må putte af grej på sin riffel (udover natkikkert eller lign)?
Hej NF
Er det tilladt at sætte et vertical foregrip på sin riffel f.eks.
Tak på forhånd
Er det tilladt at sætte et vertical foregrip på sin riffel f.eks.
Tak på forhånd
Senest rettet af Refraktorius 8. okt 2018, 19:56, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset formålet. Det er et spørgsmål du stiller, ikke en forklaring på hvordan noget gøres
Begrundelse: overskrift tilpasset formålet. Det er et spørgsmål du stiller, ikke en forklaring på hvordan noget gøres
Steyr Mannlicher cl 2 SX 30-06. Venom Dæmper, 3-12 zeiss.
SW mp 15-22 sport performance center.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Regler om grej på riffel
Laser og natobs/termisk er det eneste jeg lige kan komme i tanke om. Ellers må du pynte den ligeså tovligt som din indre mallninja har behov for :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Bronze Member
Lyder dejligt :P Har jo forhåbentligt snart min mp 15-22 i hænderneBofhenator skrev: ↑7. okt 2018, 18:32Laser og natobs/termisk er det eneste jeg lige kan komme i tanke om. Ellers må du pynte den ligeså tovligt som din indre mallninja har behov for :-)

- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Der er forbud mod anvendelse af elektroniske lydgivere, elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, samt kunstigt lys.... Så heller ingen lygter på kanonen, under jagt i DK.
Se evt. Kapitel 5 i Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber
Se evt. Kapitel 5 i Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Silver Member
- Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Forbudt til jagt, men ikke forbudt at montere...Agamemnon skrev: ↑7. okt 2018, 19:09Der er forbud mod anvendelse af elektroniske lydgivere, elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, samt kunstigt lys.... Så heller ingen lygter på kanonen, under jagt i DK.
- Agamemnon
- Moderator
Hvilket er grunden til at jeg skrev som jeg skrev.HBHansen skrev: ↑7. okt 2018, 20:52Forbudt til jagt, men ikke forbudt at montere...Agamemnon skrev: ↑7. okt 2018, 19:09Der er forbud mod anvendelse af elektroniske lydgivere, elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, samt kunstigt lys.... Så heller ingen lygter på kanonen, under jagt i DK.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Og til regulering, alt efter hvordan man fortolker kunstigt lys og andre indretninger:Agamemnon skrev: ↑7. okt 2018, 21:44Hvilket er grunden til at jeg skrev som jeg skrev.HBHansen skrev: ↑7. okt 2018, 20:52Forbudt til jagt, men ikke forbudt at montere...Agamemnon skrev: ↑7. okt 2018, 19:09Der er forbud mod anvendelse af elektroniske lydgivere, elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, samt kunstigt lys.... Så heller ingen lygter på kanonen, under jagt i DK.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=202018
Særlige arter
§ 8. Følgende arter må reguleres hele året:
1) Undslupne pelsdyr, der er vildt i henhold til lov om mark- og vejfred, herunder mink.
2) Fugle og pattedyr på bilag 1 til den til enhver tid gældende kommissionsforordning (EU) 2016/1141 af 13. juli 2016 om vedtagelse af en liste over invasive ikke hjemmehørende arter, som er problematiske på EU-plan, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1143/2014, herunder nilgås, bisamrotte, amerikansk skarvand, muntjak, vaskebjørn, mårhund og sumpbæver.
Stk. 2. Ved regulering efter stk. 1 må anvendes fælder. Der må desuden anvendes kunstigt skjul, herunder skydestiger og skydetårne, jf. kapitel 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Regulering kan ske i tidsrummet fra 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydestiger og skydetårne. Reglerne i lovens § 28 om udfodring og beskydning på jorden i umiddelbar nærhed af foderplads og forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, finder ikke anvendelse ved regulering efter denne bestemmelse. Stk. 3. Regulering af mårhund kan ske hele døgnet, og der kan medbringes og anvendes glatløbet haglgevær i skydestiger og skydetårne, jf. kapitel 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Hvad mon de siger til sådan en lille pyntegenstand på den gamle Mauser?!Bofhenator skrev: ↑7. okt 2018, 18:32Laser og natobs/termisk er det eneste jeg lige kan komme i tanke om. Ellers må du pynte den ligeså tovligt som din indre mallninja har behov for :-)

"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Er der nogen regler for hvad man må putte af grej på sin riffel (udover natkikkert eller lign)?
I princippet burde de ikke sige noget til granatstolen, men har du granaterne til den med, vil det nok rejse et øjenbryn eller syv.
Et granatbæger burde ikke tælle som et selvstændigt våben.
Nogle skydebaner/skydeledere har regler for noget af mallninjaudstyret.
Mundingsbremser kan eksempelvis være til så alvorlig gene for alle andre på skydelinjen, at man ikke vil have dem når andre også skyder eller slet ikke aht støjproblemer.
og vurderer skydelederen, at du har hængt så meget skrammel interessant ekstraudstyr på skyderen at han tvivler på, at du kan betjene den sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan han sige "nej".
Et granatbæger burde ikke tælle som et selvstændigt våben.
Nogle skydebaner/skydeledere har regler for noget af mallninjaudstyret.
Mundingsbremser kan eksempelvis være til så alvorlig gene for alle andre på skydelinjen, at man ikke vil have dem når andre også skyder eller slet ikke aht støjproblemer.
og vurderer skydelederen, at du har hængt så meget skrammel interessant ekstraudstyr på skyderen at han tvivler på, at du kan betjene den sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan han sige "nej".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Er der nogen regler for hvad man må putte af grej på sin riffel (udover natkikkert eller lign)?
Og nu sagde du "regler" og ikke "love".
Der er masser af regler for riflens udformning og udstyr under konkurrenceskydning.
Der er masser af regler for riflens udformning og udstyr under konkurrenceskydning.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Bronze Member
Mente love :) Siger mange tak for alle's input!Refraktorius skrev: ↑8. okt 2018, 20:07Og nu sagde du "regler" og ikke "love".

-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Lad mig lige se om jeg har fattet dette korrekt.Bofhenator skrev: ↑7. okt 2018, 21:56Forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, finder ikke anvendelse ved om nogle regulering efter denne bestemmelse.
En laser er vel ret beset en indretning til belysning af målet!
Derfor, man må godt bruge lasere til regulering eller,.......?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Agamemnon
- Moderator
Vær opmærksom på, at lasere, der er beregnet til montering på skydevåben, er tilladelseskrævende efter VBK §5, stk.1 nr. 6.Rigsby skrev: ↑17. okt 2018, 10:07Lad mig lige se om jeg har fattet dette korrekt.Bofhenator skrev: ↑7. okt 2018, 21:56Forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, finder ikke anvendelse ved om nogle regulering efter denne bestemmelse.
Jeg har personligt aldrig hørt om at nogen har søgt tilladelse og fået den.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Jo tak, men har du nogensinde hørt om nogen som har søgt og fået afslag?Agamemnon skrev: ↑17. okt 2018, 10:26Vær opmærksom på, at lasere, der er beregnet til montering på skydevåben, er tilladelseskrævende efter VBK §5, stk.1 nr. 6.Rigsby skrev: ↑17. okt 2018, 10:07Lad mig lige se om jeg har fattet dette korrekt.Bofhenator skrev: ↑7. okt 2018, 21:56Forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, finder ikke anvendelse ved om nogle regulering efter denne bestemmelse.
Anyway, en laser må altså gerne bruges til regulering, ja?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Agamemnon
- Moderator
Jeg kan ikke se at det er præciseret som værende forbudt. Kun tilladelseskrævende. Tilladelser til "optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle" kan dog, efter våbencirkulærets §8, kun gives i særlige tilfælde. Så personligt betragter jeg fraværet af tilladelser som et de-facto forbud mod lasersigter, til stort set ethvert formål, herunder også regulering.Rigsby skrev: ↑17. okt 2018, 10:44Jo tak, men har du nogensinde hørt om nogen som har søgt og fået afslag?Agamemnon skrev: ↑17. okt 2018, 10:26Vær opmærksom på, at lasere, der er beregnet til montering på skydevåben, er tilladelseskrævende efter VBK §5, stk.1 nr. 6.Rigsby skrev: ↑17. okt 2018, 10:07Lad mig lige se om jeg har fattet dette korrekt.Bofhenator skrev: ↑7. okt 2018, 21:56Forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, finder ikke anvendelse ved om nogle regulering efter denne bestemmelse.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Det tror jeg du skal spørge en dommer om.Rigsby skrev: ↑17. okt 2018, 10:44Jo tak, men har du nogensinde hørt om nogen som har søgt og fået afslag?Agamemnon skrev: ↑17. okt 2018, 10:26Vær opmærksom på, at lasere, der er beregnet til montering på skydevåben, er tilladelseskrævende efter VBK §5, stk.1 nr. 6.Rigsby skrev: ↑17. okt 2018, 10:07Lad mig lige se om jeg har fattet dette korrekt.Bofhenator skrev: ↑7. okt 2018, 21:56Forbuddet mod anvendelse af kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet, jf. § 11, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, finder ikke anvendelse ved om nogle regulering efter denne bestemmelse.
Jeg ville skelne imellem om det er en laser der bruges til belysning:
https://huntershouse.dk/kat296-Nyheder/ ... ILBUD.html
Eller en laser der bruges som et sigtemiddel:
https://www.sportsmansguide.com/product ... ?a=1951601
Den første ville jeg gerne spænde på min riffel og skyde mårhunde med i mørket, det ville jeg ikke med den sidste.
Jeg mener din første præmis er fejlbehæftet. En laser er ikke KUN en indretning til at belyse målet med. Det kan det være og hvis det KUN er det, så er det linket fra hunterhouse. Hvis det derimod er et sigtemiddel er du på gyngende grund.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor