Må jeg eje låsen til en riffel?
-
- Newbie
- Interesser: Køb & salg
- Geografisk sted: Nordjylland
Må jeg eje låsen til en riffel?
Hej alle
Jeg er ny på dette forum, og ved ikke alverden om våben. Jeg har et spørgsmål:
Jeg har i nogle kasser fra et dødsbo fundet en del fra et gevær, delen med slagstift og ladegreb. Jeg tænkte med det samme om jeg overhovedet må eje den, uden våbentilladelse?
Mit næste spørgsmål er så om sådan en er noget værd, eller det bare er en sjov ting at have liggende
På forhånd tak - jeg smider et billede op hurtigst muligt
Jeg har i nogle kasser fra et dødsbo fundet en del fra et gevær, delen med slagstift og ladegreb. Jeg tænkte med det samme om jeg overhovedet må eje den, uden våbentilladelse?
Mit næste spørgsmål er så om sådan en er noget værd, eller det bare er en sjov ting at have liggende
Senest rettet af Lycon 13. okt 2018, 10:52, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Re: Må jeg eje den??
I udgangspunktet: Nej!
Hvis du har jagttegn og stumpen hører til et haglgevær, så er du nogenlunde sikker grund.
Men hvis du vil være på den sikre side og undgå pletter på straffeattesten, så får du gået hele dyngen igennem og når du har et overblik, ringer du til dit lokale Politi og fortæller at du har været med til at rydde op i boet efter xxxxx og du har fundet nogle ting, som du er i tvivl om og du gerne vil komme med dem.
I næsten alle tilfælde, vil de spørge lidt ind til hvad det er for nogle stumper og så laver i en aftale om at du kommer og afleverer det og her det vigtigt, at du får navn og tjenestefunktion, på vedkommende, som du har talt med og at du får en kvittering på det, som bliver afleveret, hvor navnet på den afdøde også er påtegnet.
Så har du gjort din borgerpligt og alle er glade.
Hvis du har jagttegn og stumpen hører til et haglgevær, så er du nogenlunde sikker grund.
Men hvis du vil være på den sikre side og undgå pletter på straffeattesten, så får du gået hele dyngen igennem og når du har et overblik, ringer du til dit lokale Politi og fortæller at du har været med til at rydde op i boet efter xxxxx og du har fundet nogle ting, som du er i tvivl om og du gerne vil komme med dem.
I næsten alle tilfælde, vil de spørge lidt ind til hvad det er for nogle stumper og så laver i en aftale om at du kommer og afleverer det og her det vigtigt, at du får navn og tjenestefunktion, på vedkommende, som du har talt med og at du får en kvittering på det, som bliver afleveret, hvor navnet på den afdøde også er påtegnet.
Så har du gjort din borgerpligt og alle er glade.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
Milton Friedman on government regulations.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 967 times
- Kontakt:
Re: Må jeg eje låsen til en riffel?
Lovgrundlaget er følgende:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142859
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142859
Og i næste paragraf bliver besiddelse også nævnt§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
...
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer,der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Christian
- Silver Member
- Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 3 times
Velkommen på NVF 

Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Og nu det er et dødsbo, så har man nogle uger, hvor man faktisk har lov til at skovle tingene bag i bilen og sælge det eller søge tilladelse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
Om den er noget værd, er svært at sige uden at vide hvad den er til.Lars95 skrev: ↑13. okt 2018, 09:29Hej alle
Hvis det er til en Mauser 98 = stort set ingenting værd.
Hvis det er til en Sako 579 i cal. .308 er den en del værd

- Kar 98
- Platin Member
- Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 10 times
Nåh en Mauser lås er altså stadig lidt værdSlettet bruger skrev: ↑14. okt 2018, 19:21Om den er noget værd, er svært at sige uden at vide hvad den er til.Lars95 skrev: ↑13. okt 2018, 09:29Hej alle
Hvis det er til en Sako 579 i cal. .308 er den en del værd![]()

Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad
Slettet bruger skrev: ↑14. okt 2018, 19:21Om den er noget værd, er svært at sige uden at vide hvad den er til.
Hvis det er til en Sako 579 i cal. .308 er den en del værd![]()
Som jeg har læst det er det vist ikke en hel lås, men kun en bolt til en 98 lås = værdiløs

Senest rettet af Lycon 14. okt 2018, 21:03, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Jeg synes også at der mangler lidt afklaring her, er der tale om en lås (låsestol og bundstykke) eller blot et bundstykke?
Nåmmen uanset hvad så er begge dele under våbenloven - det kunne blot være interessant at vide inden den ryger i politiets store makulator
Nåmmen uanset hvad så er begge dele under våbenloven - det kunne blot være interessant at vide inden den ryger i politiets store makulator

"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- ESAF
- Gold Member
Jeg har en teori... jeg gætter på at den ser ud som på det vedhæftede billede, og at afdøde har været hjemmeværnsmand.
Min salig farfar gemte sin 53/17 i skunken og bundstykket i et køkkenskab bagved rødbederne.
Mon ikke riflen i dette tilfælde er blevet leveret tilbage til HJV og at bundstykket var forsvundet (indtil du fandt det i den kasse) - ren spekulation... det var helt normalt at opbevare bundstykke og riffel hver for sig før loven om våbenskabene kom til, men mit forslag forklarer i hvert fald hvorfor resten af riflen mangler
Min salig farfar gemte sin 53/17 i skunken og bundstykket i et køkkenskab bagved rødbederne.
Mon ikke riflen i dette tilfælde er blevet leveret tilbage til HJV og at bundstykket var forsvundet (indtil du fandt det i den kasse) - ren spekulation... det var helt normalt at opbevare bundstykke og riffel hver for sig før loven om våbenskabene kom til, men mit forslag forklarer i hvert fald hvorfor resten af riflen mangler

- Vedhæftede filer
-
- 412640.jpg (21.08 KiB) Vist 6741 gange
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Jeg vil uden tvivl anbefale at smide et billede op her for identificering, og så høre om nogen vil afhente for en mønt eller bajer.
Det er da noget sjovere for alle!
Du slipper for besværet med politiet, de slipper for papirarbejde. Ydermere får du identificeret stumpen og ved at den får et nyt hjem. Måske tjener du endda en lille skilling
Det er da noget sjovere for alle!
Du slipper for besværet med politiet, de slipper for papirarbejde. Ydermere får du identificeret stumpen og ved at den får et nyt hjem. Måske tjener du endda en lille skilling

I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
- ESAF
- Gold Member
Nå... vi får se om spørgsmålet var et hit n run... det er jo ikke ligefrem uset 

-
- Newbie
Sorry, jeg havde jo fået svar på mit spørgsmål - jeg vidste jo ikke at snakken fortsatte
Det er åbenbart ikke ligetil at tage et billede med sin tlf og ligge det ind, så det lader vente på sig. Men ESAF har ganske ret mht det foto
Og skulle nogen være interesseret, så sælger jeg gerne dimsen

Det er åbenbart ikke ligetil at tage et billede med sin tlf og ligge det ind, så det lader vente på sig. Men ESAF har ganske ret mht det foto
Og skulle nogen være interesseret, så sælger jeg gerne dimsen

- ESAF
- Gold Member
Der ligner er mauser bundstykke for kejthåndede.
Sikringen ser dog noget speciel ud
Sikringen ser dog noget speciel ud
-
- This member is
- Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
God aften
Billedet af 98 låsen kan godt virke lidt misvisene, slagstiften er helt i bund, udtrækkeren skal drejes en 1/4 tilbage,
og sikringen er erstatning for den orginale (som ikke kan aktiveres med kikkert monteret) den kan købes hos
våbenhandlere, ladegrebet er skåret af og svejst omvendt på så den går forbi sigtekikkerten. Så bundstykket
har siddet i en jagtriffel eller tilsvarende.
Med venlig hilsen Bjarke. (bøssemager)
Billedet af 98 låsen kan godt virke lidt misvisene, slagstiften er helt i bund, udtrækkeren skal drejes en 1/4 tilbage,
og sikringen er erstatning for den orginale (som ikke kan aktiveres med kikkert monteret) den kan købes hos
våbenhandlere, ladegrebet er skåret af og svejst omvendt på så den går forbi sigtekikkerten. Så bundstykket
Med venlig hilsen Bjarke. (bøssemager)

- ESAF
- Gold Member
Jeg kan ikke se hvordan ladegrebet skulle kunne gå forbi kikkerten bare fordi det bliver vendt om. Kan det ikke være vendt om så det er nemmere at nå med venstre hånd, på den måde vil det jo sidde og rage op i luften som pjorten på en sømand i et nonnekloster.Marinerevolver skrev: ↑17. okt 2018, 19:49God aften
Med venlig hilsen Bjarke. (bøssemager)![]()
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Det er en klassiker at vende ladehåndtaget (eller bøje det “modsat”. På en 98’er er håndtaget jo nærmest i en ret vinkel og smyger sig ned omkring skæftet. Hvis det ikke vendes så vil det kværne kikkerten, eller kræve en ekstrem høj montage.
Når man vender håndtaget, så vil kikkerten gå fri. Prisen er så til gengæld at man får en mere strittende og uharmonisk håndtag når låsen er lukket. Det kan så modvirkes lidt ved at skære spor dybt i skæftet så håndtaget delvist skjules der.
Alle mine 98’ere ser sådan ud :))
Når man vender håndtaget, så vil kikkerten gå fri. Prisen er så til gengæld at man får en mere strittende og uharmonisk håndtag når låsen er lukket. Det kan så modvirkes lidt ved at skære spor dybt i skæftet så håndtaget delvist skjules der.
-
- Newbie
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Når du skriver "bøje modsat" så tænker jeg, at du vil bøje det, OP, i stedet for standard, at bøje det nedad, som på alle moderne jagtrifler, beregnet, til kikkert...FrederikF skrev: ↑17. okt 2018, 21:49Det er en klassiker at vende ladehåndtaget (eller bøje det “modsat”. På en 98’er er håndtaget jo nærmest i en ret vinkel og smyger sig ned omkring skæftet. Hvis det ikke vendes så vil det kværne kikkerten, eller kræve en ekstrem høj montage.

På en Standard 98'er(Gewehr 98) 0g Svensk Mauser(1896), der går håndtaget Vinkelret ud til siden, og når du tager ladegrep, kommer det til at stikke lige op, i luften. Dette gør kikkertmontage besværlig. (Sidemontage eller meget høj montage kræves) På Mauser K98 og Husqvarna M38 er håndtaget bukket, og smyger sig ned ad skæftet. Dette vil fungere, med kikkert. Mauser 1896 og 1898 samt K98 og den svenske M38 er håndtaget en del af låsen(smedet), og kan ikke uden videre "vendes om"
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- FrederikF
- Platin Member
Tjaah. Jeg vurderer k98 til at fungere dårligt med kikkert (med umodificeret lås) - montagen skal været meget høj. Hvis grebet vendes/bøjes så vil låsen kunne åbnes uden at ramme kikkerten i en væsentlig lavere montage - sådan er to af mine lavet.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Montagen skal alligevel være rimelig høj, på en K98, for at have plads, til den originale sikring.
Hvis grebet vendes.. Så vil det da pege opad, og være helt umuligt.... (Du udtrykker dig ikke heeellt klart

Jeg fik selv "bukket" og modificeret(Større kugle) håndtaget på mit Gew 98, (Gammel Skytteforeningsmauser) Og jeg monterede en Dayton Traistar Mark II sikring, for at give ekstra lav kikkertmontering.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- FrederikF
- Platin Member
Jeg har så også modificeret sikringen, så den ikke er flaskehals ift højde på montage :))