Hvor må man egentlig skyde med luftvåben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Hvor må man egentlig skyde med luftvåben

Indlæg af Starling » 25. okt 2018, 11:08

Jeg har fattet fornyet interesse for at skyde med luftvåben, og har anskaffet nogen nye her de sidste måneder. Jeg er på det rene med at skydningen skal være ansvarlig, og ikke til fare for offentligheden. Men må det kun foregår på privat grund, eller må skoven eller stranden tages i brug som skydebane ?
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Re: Hvor må man egentlig skyde med luftvåben

Indlæg af Krung » 25. okt 2018, 12:43

Jeg er lidt på gyngende grund her, for der er lang tid siden jeg kiggede på det, men jeg mener at skydning med <5,5 mm luftgevær bliver set som at kaste med snebolde, dvs. fint, så længe du ikke forstyrre den offentlige ro og orden.

Så når betjenten siger "det kan du godt stoppe med", så er det med den der paragraf om offentlig ro og orden (Ordensbekendtgørelsen) han har som hjemmel.

Edit:
Der er vel også noget om at du ikke bare må kaste bly ud i naturen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 25. okt 2018, 13:20

Selv om det måske er lovligt, ville jeg ikke gøre det, da der sikkert står et SWAT team klar, så snart andre har set nogen rende rundt med et farligt våben.

Få en aftale med en landmand eller anden med større grund, hvor du kan skyde uden at andre generes.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 25. okt 2018, 13:32

Som jeg erfarede, så kan folk meget hurtigt få rigtigt ondt bag i, når de ser noget som de ikke forstår :wall:
Og så mener de selvfølgeligt at det er forbudt eller skulle være forbudt og de kan hurtigt også få en masse andet ud af det :impatient:

Ellers mener jeg at Krung har ret, rent teoretisk er det kun Politiets ordensreglement der burde skulle tages højde for.
Og sjovt nok så dem der kunne finde på at ringe til AKS, det kunne sagtens være dem som giver deres afskuom airsoft våben og skubber dem ud af døren.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Has thanked: 6 times

Indlæg af Raptor660 » 25. okt 2018, 16:29

Vil også mene at man skal finde en privat grund eller en skydebane, tage den med i offentlig skov eller til en offentlig strand kan nemt ende i problemer og i værste tilfælde ende med flere stramninger af loven. Men tænker også at de tanker må man have gjort sig inden man anskaffede våbnet.
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Kode1303 » 25. okt 2018, 20:59

Et friskt eksempel på, hvad der sker, når man skyder med luftvåben i det offentlige rum:

De blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen.

https://dagbladet-holstebro-struer.dk/h ... kel/387455
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Starling » 26. okt 2018, 11:58

Kode1303 skrev:
25. okt 2018, 20:59
Et friskt eksempel på, hvad der sker, når man skyder med luftvåben i det offentlige rum:

De blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen.

https://dagbladet-holstebro-struer.dk/h ... kel/387455
Ja, det er jo triste nyheder :wall:

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Starling » 26. okt 2018, 12:00

Våbenejere er vildt der må jages året rundt :mad:

Jni09
Newbie
Newbie
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: København

Indlæg af Jni09 » 4. dec 2018, 12:57

Hvis jeg skal være ærlig ville jeg også blive lidt mærkelig og trække mig væk, hvis nogen stod på stranden eller i skoven og skød med luftgevær, især hvis jeg havde børnene med. Folk kan være nok så ansvarlige, men anvendelse af skydevåben i det offentlige rum føles bare (for nogen af os) utrygt. Du kender ikke intelligens niveauet på dem der står og jounglerer med våbnet. Tænk lige over hvor farligt et 300kr luftgevær egentligt er!?

Jeg så engang noget station2 hvor to betjente blev kaldt ud fordi en 8 årlige dreng legede med en manuel hardballpistol på en villavej. De fik et alvorsord med forældrene og det var så det. Ingen tiltale hverken jfr. våbenloven eller ordensbekendtgørelsen eller noget. Men det er mange år siden nu. Reaktionsniveauet kan have ændret sig.

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Ruger 77 » 5. dec 2018, 09:39

Må man skyde på en skyde bane.Jeg mener der skal være en skyde diciplin for at forsikringen dækker ved uheld.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af Jens Fup » 10. jan 2020, 05:47

Hvis du tænker på at skyde med det på en skydebane med faste standpladser SKAL banen være godkendt til 4,5mm luftvåben ellers må man ikke det står i bekendtgørelsen om skydebaner. Vi har lige snakket om det i skytteforeningen fordi jeg gerne vil bruge vores 25,50 og 200m baner
Så en luftpistol på en bane godkendt til .45 er pisse farligt ligesom på 200m godkendt til 7,62. Danmarks regler er ikke helt til at forstå
Gun´s do not kill people, people kill people....

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. jan 2020, 09:59

Jens Fup skrev:
10. jan 2020, 05:47
Hvis du tænker på at skyde med det på en skydebane med faste standpladser SKAL banen være godkendt til 4,5mm luftvåben ellers må man ikke.
Så en luftpistol på en bane godkendt til .45 er pisse farligt ligesom på 200m godkendt til 7,62. Danmarks regler er ikke helt til at forstå
Det er jo ikke fordi det er farligt, det er bare fordi banen ikke er godkendt til det, og dermed er der ikke lovligt.
Sikkerhedsgodkendelsen så er en formalitet, som man nemt kan få på plads.
Det kunne selvfølgelig være nice, om en godkendelse altid var "Op til kaliber xxx", men sådan er det altså desværre ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Niels » 11. jan 2020, 23:28

Jens Fup skrev:
Hvis du tænker på at skyde med det på en skydebane med faste standpladser SKAL banen være godkendt til 4,5mm luftvåben ellers må man ikke det står i bekendtgørelsen om skydebaner. Vi har lige snakket om det i skytteforeningen fordi jeg gerne vil bruge vores 25,50 og 200m baner
Det er bare et spørgsmål om at foreningen beder om at få 4.5 mm( og evt 5.5 MM+ ) indført i banegodkendelserne.
Det er der ikke ret meget mere i.

Jeg bad om det på et tidspunkt i vores forening, og det var ikke noget der blev brugt lang tid på at overveje eller forhandle om.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 12. jan 2020, 00:13

Fast Fumble skrev:
10. jan 2020, 09:59
Jens Fup skrev:
Hvis du tænker på at skyde med det på en skydebane med faste standpladser SKAL banen være godkendt til 4,5mm luftvåben ellers må man ikke.
Det er jo ikke fordi det er farligt, det er bare fordi banen ikke er godkendt til det, og dermed er der ikke lovligt.
Sikkerhedsgodkendelsen så er en formalitet, som man nemt kan få på plads.
Det kunne selvfølgelig være nice, om en godkendelse altid var "Op til kaliber xxx", men sådan er det altså desværre ikke.
Og så alligevel :smile: for sådan er det jo på f.eks. riffelbaner (jagtbaner om man vil). De er (som oftes) godkendt til og med en specifik kaliber. Hvor en skytteforenings skydebaner ofte er bundet op på forbundets discipliner.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 12. jan 2020, 00:32

Lidt off-topic.

Men f.eks KSC er jo godkendt til .458.

Men hvad, hvis man tropper op med en .577 T-Rex eller en .600 Nitro Express? Er man så tvunget til at indskyde på sin jagt eller på sin egen grund, selvom det teoretisk set vil være mindre sikkert, end hvis det foregik på en godkendt skydebane?

Eller er det kun de elektroniske mål, som er kaliberbegrænset?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 12. jan 2020, 00:43

Flugteren skrev:
12. jan 2020, 00:32
Lidt off-topic.

Men f.eks KSC er jo godkendt til .458.

Men hvad, hvis man tropper op med en .577 T-Rex eller en .600 Nitro Express? Er man så tvunget til at indskyde på sin jagt eller på sin egen grund, selvom det teoretisk set vil være mindre sikkert, end hvis det foregik på en godkendt skydebane?

Eller er det kun de elektroniske mål, som er kaliberbegrænset?
Du må i hvert fald ikke skyde med noget banen ikke godkendt til.

Mht. til skydning på privat grund, så skal du jo have tilstrækkeligt kuglefang - har du ikke det, så må du ikke skyde. Være sig jagt eller indskudning. Så i teorien er det jo ikke usikkert...

Velvidende at det kan være problematisk med ammunition i den ende :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar