Hvor må man egentlig skyde med luftvåben
- Starling
- Silver Member
- Interesser: Knive, pistol, luftvåben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 6 times
Hvor må man egentlig skyde med luftvåben
Jeg har fattet fornyet interesse for at skyde med luftvåben, og har anskaffet nogen nye her de sidste måneder. Jeg er på det rene med at skydningen skal være ansvarlig, og ikke til fare for offentligheden. Men må det kun foregår på privat grund, eller må skoven eller stranden tages i brug som skydebane ?
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Re: Hvor må man egentlig skyde med luftvåben
Jeg er lidt på gyngende grund her, for der er lang tid siden jeg kiggede på det, men jeg mener at skydning med <5,5 mm luftgevær bliver set som at kaste med snebolde, dvs. fint, så længe du ikke forstyrre den offentlige ro og orden.
Så når betjenten siger "det kan du godt stoppe med", så er det med den der paragraf om offentlig ro og orden (Ordensbekendtgørelsen) han har som hjemmel.
Edit:
Der er vel også noget om at du ikke bare må kaste bly ud i naturen.
Så når betjenten siger "det kan du godt stoppe med", så er det med den der paragraf om offentlig ro og orden (Ordensbekendtgørelsen) han har som hjemmel.
Edit:
Der er vel også noget om at du ikke bare må kaste bly ud i naturen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Selv om det måske er lovligt, ville jeg ikke gøre det, da der sikkert står et SWAT team klar, så snart andre har set nogen rende rundt med et farligt våben.
Få en aftale med en landmand eller anden med større grund, hvor du kan skyde uden at andre generes.
Få en aftale med en landmand eller anden med større grund, hvor du kan skyde uden at andre generes.
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Som jeg erfarede, så kan folk meget hurtigt få rigtigt ondt bag i, når de ser noget som de ikke forstår
Og så mener de selvfølgeligt at det er forbudt eller skulle være forbudt og de kan hurtigt også få en masse andet ud af det
Ellers mener jeg at Krung har ret, rent teoretisk er det kun Politiets ordensreglement der burde skulle tages højde for.
Og sjovt nok så dem der kunne finde på at ringe til AKS, det kunne sagtens være dem som giver deres afskuom airsoft våben og skubber dem ud af døren.

Og så mener de selvfølgeligt at det er forbudt eller skulle være forbudt og de kan hurtigt også få en masse andet ud af det

Ellers mener jeg at Krung har ret, rent teoretisk er det kun Politiets ordensreglement der burde skulle tages højde for.
Og sjovt nok så dem der kunne finde på at ringe til AKS, det kunne sagtens være dem som giver deres afskuom airsoft våben og skubber dem ud af døren.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Gold Member
- Interesser: Bue skydning & luftvåben
- Has thanked: 6 times
Vil også mene at man skal finde en privat grund eller en skydebane, tage den med i offentlig skov eller til en offentlig strand kan nemt ende i problemer og i værste tilfælde ende med flere stramninger af loven. Men tænker også at de tanker må man have gjort sig inden man anskaffede våbnet.
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
- Kode1303
- Gold Member
- Interesser: Ammunition og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 14 times
Et friskt eksempel på, hvad der sker, når man skyder med luftvåben i det offentlige rum:
De blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen.
https://dagbladet-holstebro-struer.dk/h ... kel/387455
Make mine a carbine.
- Starling
- Silver Member
Ja, det er jo triste nyhederKode1303 skrev: ↑25. okt 2018, 20:59Et friskt eksempel på, hvad der sker, når man skyder med luftvåben i det offentlige rum:

- Starling
- Silver Member
Våbenejere er vildt der må jages året rundt 

-
- Newbie
- Interesser: Luftvåben
- Geografisk sted: København
Hvis jeg skal være ærlig ville jeg også blive lidt mærkelig og trække mig væk, hvis nogen stod på stranden eller i skoven og skød med luftgevær, især hvis jeg havde børnene med. Folk kan være nok så ansvarlige, men anvendelse af skydevåben i det offentlige rum føles bare (for nogen af os) utrygt. Du kender ikke intelligens niveauet på dem der står og jounglerer med våbnet. Tænk lige over hvor farligt et 300kr luftgevær egentligt er!?
Jeg så engang noget station2 hvor to betjente blev kaldt ud fordi en 8 årlige dreng legede med en manuel hardballpistol på en villavej. De fik et alvorsord med forældrene og det var så det. Ingen tiltale hverken jfr. våbenloven eller ordensbekendtgørelsen eller noget. Men det er mange år siden nu. Reaktionsniveauet kan have ændret sig.
Jeg så engang noget station2 hvor to betjente blev kaldt ud fordi en 8 årlige dreng legede med en manuel hardballpistol på en villavej. De fik et alvorsord med forældrene og det var så det. Ingen tiltale hverken jfr. våbenloven eller ordensbekendtgørelsen eller noget. Men det er mange år siden nu. Reaktionsniveauet kan have ændret sig.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og Skydning.
- Geografisk sted: Østjylland
Må man skyde på en skyde bane.Jeg mener der skal være en skyde diciplin for at forsikringen dækker ved uheld.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.
- Jens Fup
- Bronze Member
- Interesser: Luftgevær skydning
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Hvis du tænker på at skyde med det på en skydebane med faste standpladser SKAL banen være godkendt til 4,5mm luftvåben ellers må man ikke det står i bekendtgørelsen om skydebaner. Vi har lige snakket om det i skytteforeningen fordi jeg gerne vil bruge vores 25,50 og 200m baner
Så en luftpistol på en bane godkendt til .45 er pisse farligt ligesom på 200m godkendt til 7,62. Danmarks regler er ikke helt til at forstå
Så en luftpistol på en bane godkendt til .45 er pisse farligt ligesom på 200m godkendt til 7,62. Danmarks regler er ikke helt til at forstå
Gun´s do not kill people, people kill people....
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Det er jo ikke fordi det er farligt, det er bare fordi banen ikke er godkendt til det, og dermed er der ikke lovligt.Jens Fup skrev: ↑10. jan 2020, 05:47Hvis du tænker på at skyde med det på en skydebane med faste standpladser SKAL banen være godkendt til 4,5mm luftvåben ellers må man ikke.
Sikkerhedsgodkendelsen så er en formalitet, som man nemt kan få på plads.
Det kunne selvfølgelig være nice, om en godkendelse altid var "Op til kaliber xxx", men sådan er det altså desværre ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Niels
- Platin Member
- Interesser: Windows NT3.5
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 19 times
Det er bare et spørgsmål om at foreningen beder om at få 4.5 mm( og evt 5.5 MM+ ) indført i banegodkendelserne.Jens Fup skrev: ↑10. jan 2020, 05:47Hvis du tænker på at skyde med det på en skydebane med faste standpladser SKAL banen være godkendt til 4,5mm luftvåben ellers må man ikke det står i bekendtgørelsen om skydebaner. Vi har lige snakket om det i skytteforeningen fordi jeg gerne vil bruge vores 25,50 og 200m baner
Det er der ikke ret meget mere i.
Jeg bad om det på et tidspunkt i vores forening, og det var ikke noget der blev brugt lang tid på at overveje eller forhandle om.
Vh
Niels
--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!
Niels
--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Og så alligevelFast Fumble skrev: ↑10. jan 2020, 09:59Det er jo ikke fordi det er farligt, det er bare fordi banen ikke er godkendt til det, og dermed er der ikke lovligt.Jens Fup skrev: ↑10. jan 2020, 05:47Hvis du tænker på at skyde med det på en skydebane med faste standpladser SKAL banen være godkendt til 4,5mm luftvåben ellers må man ikke.
Sikkerhedsgodkendelsen så er en formalitet, som man nemt kan få på plads.
Det kunne selvfølgelig være nice, om en godkendelse altid var "Op til kaliber xxx", men sådan er det altså desværre ikke.

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Lidt off-topic.
Men f.eks KSC er jo godkendt til .458.
Men hvad, hvis man tropper op med en .577 T-Rex eller en .600 Nitro Express? Er man så tvunget til at indskyde på sin jagt eller på sin egen grund, selvom det teoretisk set vil være mindre sikkert, end hvis det foregik på en godkendt skydebane?
Eller er det kun de elektroniske mål, som er kaliberbegrænset?
Men hvad, hvis man tropper op med en .577 T-Rex eller en .600 Nitro Express? Er man så tvunget til at indskyde på sin jagt eller på sin egen grund, selvom det teoretisk set vil være mindre sikkert, end hvis det foregik på en godkendt skydebane?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Du må i hvert fald ikke skyde med noget banen ikke godkendt til.Flugteren skrev: ↑12. jan 2020, 00:32Lidt off-topic.
Mht. til skydning på privat grund, så skal du jo have tilstrækkeligt kuglefang - har du ikke det, så må du ikke skyde. Være sig jagt eller indskudning. Så i teorien er det jo ikke usikkert...
Velvidende at det kan være problematisk med ammunition i den ende

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!