Er dette bord lovligt at eje for lægmand i DK??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Er dette bord lovligt at eje for lægmand i DK??

Indlæg af Timber » 3. nov 2018, 18:15

Jeg ved godt at reglerne for opbevaring af tomme hylstre blev lavet om på et tidspunkt, så disse ikke længere skal låses inde..

Men må en lægmand eje sådant et bord herhjemme, med indstøbte tomme hylstre??

Billede
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Re: Er dette bord lovligt at eje for lægmand i DK??

Indlæg af Ras.Killing » 3. nov 2018, 18:22

Et hylster kræver tilladelse til at være i besiddelse af. Længere er den ikke :)

...man kunne nok argumentere for, at de pågældende hylstre aldrig vil kunne benyttes i et våben igen, men vi er lidt ude i en gråzone på det punkt. Dog kræver de jo også tilladelse for at anskaffe dem, og være i besiddelse af dem, indtil de havner i epoxyen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 3. nov 2018, 18:23

Sikkert ikke, men man må da betegne de hylstre som sikkert opbevaret :shock:
Kunne man ikke lave det samme med inert patroner, altså dem med projektil...
Det ville næsten være federe, og så slipper man for bekymringerne for om der risikere at slippe en luftlomme ud af et tomt hylster.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 3. nov 2018, 18:25

Ras.Killing skrev:
3. nov 2018, 18:22
Et hylster kræver tilladelse til at være i besiddelse af. Længere er den ikke :)

...man kunne nok argumentere for, at de pågældende hylstre aldrig vil kunne benyttes i et våben igen, men vi er lidt ude i en gråzone på det punkt. Dog kræver de jo også tilladelse for at anskaffe dem, og være i besiddelse af dem, indtil de havner i epoxyen.
Hvis man nu fjernede fænghætten og borede fænghætte hullet op så fænghætten ikke længere kan sider der så vil jeg mene de er deaktiverede.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 3. nov 2018, 18:33

Eller man kunne deaktivere dem ved at fylde dem ud med epoxy. Vent lidt....
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 3. nov 2018, 18:39

HR skrev:
3. nov 2018, 18:33
Eller man kunne deaktivere dem ved at fylde dem ud med epoxy. Vent lidt....
Epoxyen kan faktisk bare brændes af. Så har du messingen igen epoxy dekomponerer når det varmes op. Og samtidigt har du måske fået udglødet hylsteret :biggrin:

Jeg tror ikke at du får en dommer med på at et hylster kan deaktiveres ved at fyldet det med 2 komponent klar epoxy.

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: PCA pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Ladeport » 3. nov 2018, 19:56

Tænk hvis Krudttønde-Omars, på juridiske spidsfindigheder frikendte og for uberettiget fængsling rigeligt kompenserede, medskyldige havde haft et par tomme patronhylstre?

Loven gælder kun for de grundlæggende retskafne, ikke dem dommerne synes tilhører en offergruppe.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 3. nov 2018, 20:03

De hylstre er tilladelsespligtige. Så kan man have hver sin holdning, men det må så afspejles i hvordan man stemmer til folketingsvalget.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 3. nov 2018, 20:11

Der var et par BZ´er piger som blev dømt for at være i besiddelse af patronhylstre uden tilladelse. Hylstrene var blevet brugt til at lave bælter af. Jeg ved ikke om hylstrene var gennemborede eller de ville kunne genlades, men hylstrene i det bord der kan godt graves ud og anvendes til deres oprindelige formål. Så jeg vil mene at man skal have en form for tilladelse til patronhylstre for lovligt at have bordet. For mit vedkommende ville det ikke være noget problem. Jeg har genladningstilladelse, så jeg må have hylstre af enhver kaliber.

Hvis du ikke har genladningstilladelse skal du måske have våbentilladelse til et våben med det specifikke kaliber der er blevet brugt for at have bordet, eller måske en samlertilladelse til afskudte patroner. Den er nem at få.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 3. nov 2018, 20:20

Lassescout skrev:
3. nov 2018, 20:11
Der var et par BZ´er piger som blev dømt for at være i besiddelse af patronhylstre uden tilladelse. Hylstrene var blevet brugt til at lave bælter af. Jeg ved ikke om hylstrene var gennemborede eller de ville kunne genlades, men hylstrene i det bord der kan godt graves ud og anvendes til deres oprindelige formål. Så jeg vil mene at man skal have en form for tilladelse til patronhylstre for lovligt at have bordet. For mit vedkommende ville det ikke være noget problem. Jeg har genladningstilladelse, så jeg må have hylstre af enhver kaliber.

Hvis du ikke har genladningstilladelse skal du måske have våbentilladelse til et våben med det specifikke kaliber der er blevet brugt for at have bordet, eller måske en samlertilladelse til afskudte patroner. Den er nem at få.
Jeg har skam diverse tilladelser, så for mig ville det nok ikke være et problem.. Det var mere hvis en lægmand skulle have et sådant bord...

Desuden har jeg desværre heller ikke tid til at afskyde alle de hylstre der skal bruges.. :cry:

:giggle: :giggle:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 4. nov 2018, 01:20

Den politiske korrekte holding er stærk i dette forum :) - og det er jo en god ting.
Der er jo INGEN der vil udøve den nødvendige arbejdsindsats for at "befri" de hylstre... Jeg gentager: INGEN...
Specielt set i lyset af hvor mange andre hylstre der er meget mere tilgængelige fra landets skydebaners skraldespande...

/Mogens

Beklager hvis kvaliteten at dette indlæg er besudlet af mængden af rom og whisky der er indtaget i løbet af aftenen...

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 4. nov 2018, 06:38

Det er vel at bore et lille hul igennem basen af hylsteret og så kan det ikke længere anvendes til det oprindelige formål og det vil også hjælpe til at der ikke fanges luft i hylsteret når det skal fyldes med epoxy.
Alternativt kunne hylstrene skæres op på langs, men det kunne nok blive lidt bøvlet at positionere dem med snittet nedad.

En kollega byggede et lignende bord, dog uden hylstre og han kunne ikke få epoxyen til at blive lige så klar, som den på billedet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 4. nov 2018, 08:15

Lassescout skrev:
3. nov 2018, 20:11
Der var et par BZ´er piger som blev dømt for at være i besiddelse af patronhylstre uden tilladelse. Hylstrene var blevet brugt til at lave bælter af. Jeg ved ikke om hylstrene var gennemborede eller de ville kunne genlades, men hylstrene i det bord der kan godt graves ud og anvendes til deres oprindelige formål.
Var det ikke afskudt 7.62x51 hylstre der havde fået sat projektiler på igen, var monteret i bælter til maskingevær og efterfølgende sat på et andet bælte som kunne bæres om livet?
Jeg kan godt huske sagen, og jeg mener bestemt at grunden til at hammeren faldt var, at der ikke var boret huller i hylstrene.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 4. nov 2018, 08:26

Jeg husker det faktisk som afskudte løse patroner.

Det var ikke “anvendeligheden” af hylstrene. Det virkede i høj grad som om, at “de tøzer var grimme, og der var ikke andet at dømme dem på”.

Men vil man have sådan et bord, så skriv til JM, beskriv at hylstrene er gjort permanent uanvendelige ved nedstøbning i epoxy (det ville være nemmere at dreje nye af en stang messing end at rense dem) og se hvad de siger.

Hvis man på et tidspunkt kommer på kant med en tvivlsom politiforretning, så vil et stykke papir fra JM være så dejligt at kunne trække frem (gerne lidt sent i retssagen) når bordet er det eneste der er tilbage.
:biggrin:

Man skal altid forvente det bedste at sine medmennesker, men være forberedt på det værste.

Og så skal man aldrig glemme princippet: “Når folk viser dig hvem de er, så tro på dem”.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 4. nov 2018, 08:35

Pigerne bar bælter med afskudte 7,62 mm maskingeværpatroner. Politiet valgte på den baggrund at tiltale pigerne for overtrædelse af våbenloven.
https://www.fyens.dk/assens/Byretsdom-m ... kel/803248

Meget upræcist også som den her

http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-69 ... .html?rss=
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 4. nov 2018, 08:39

Det antyder jo at det var skarpe hylstre.

Jeg ville synes at det var mere end 10 år siden, men det skal nok passe.

.... men vejen frem med bordet må jo være at søge en samlertilladelse til det hvis JM svarer på brevet, at “hylstre nedstøbt i plast er tilladelseskrævende”.
:giggle:

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 4. nov 2018, 09:04

Kleth skrev:
4. nov 2018, 06:38
Det er vel at bore et lille hul igennem basen af hylsteret og så kan det ikke længere anvendes til det oprindelige formål og det vil også hjælpe til at der ikke fanges luft i hylsteret når det skal fyldes med epoxy.
Alternativt kunne hylstrene skæres op på langs, men det kunne nok blive lidt bøvlet at positionere dem med snittet nedad.

En kollega byggede et lignende bord, dog uden hylstre og han kunne ikke få epoxyen til at blive lige så klar, som den på billedet.
Det vigtigt at man bruger epoxy og ikke polyester selvom mange tror det er det samme. Og så ville jeg nok vakum aflufte Epoxyen. Inden jeg hældte det i. slut af med at slibe og polere.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 4. nov 2018, 09:43

Deepo skrev:
4. nov 2018, 01:20
Den politiske korrekte holding er stærk i dette forum :) - og det er jo en god ting.
Der er jo INGEN der vil udøve den nødvendige arbejdsindsats for at "befri" de hylstre... Jeg gentager: INGEN...
Specielt set i lyset af hvor mange andre hylstre der er meget mere tilgængelige fra landets skydebaners skraldespande...

/Mogens

Beklager hvis kvaliteten at dette indlæg er besudlet af mængden af rom og whisky der er indtaget i løbet af aftenen...
Du begår to fejl:
1 - du tolker svarene i tråden, som politik korrekthed.
Nej, de forholder sig blot til spørgsmålet, der alene henvender sig til lovligheden, og ikke det fornuftbetonede heri.

2 - du forholder dig ikke til spørgsmålet.

Din disclaimer forklarer dog årsagen :alcohol:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 4. nov 2018, 09:50

C-X skrev:
4. nov 2018, 09:43
Deepo skrev:
4. nov 2018, 01:20

/Mogens

Du begår to fejl:
1 - du tolker svarene i tråden, som politik korrekthed.
Nej, de forholder sig blot til spørgsmålet, der alene henvender sig til lovligheden, og ikke det fornuftbetonede heri.

2 - du forholder dig ikke til spørgsmålet.

Din disclaimer forklarer dog årsagen :alcohol:
Ja min personlige mening er da også at det burde der ikke være nogen problemer i men fakta er at det er lovgivningen og evt domme på området der skal give svaret, ikke hvordan jeg har det.
Og ja som andre siger så er det nemmere at skaffe live ammo end at grave dem der ud og fylde dem op igen med krudt fænghætte og projektil.
Men det er sagen uvedkommende. Står du overfor en politimand der ikke kan lide dig og han finder en dommer der har det på samme måde og hylstrene ikke er deaktiverede enten med papir fra justitsministeriet på at den anvendte metode er god nok eller ved at bruge en gængs metode. Så står man til pryl i enden.
Hvad enten logik siger andet eller ej.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 4. nov 2018, 13:12

Jeg ville så ikke være bange for at have det bord stående, og skulle jeg lave et selv, så ville jeg eftersøge et par deaktiverede våben at stoppe med i :biggrin:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 4. nov 2018, 13:46

Great Dane skrev:
4. nov 2018, 13:12
Jeg ville så ikke være bange for at have det bord stående, og skulle jeg lave et selv, så ville jeg eftersøge et par deaktiverede våben at stoppe med i :biggrin:
Det kunne faktisk være voldsomt sejt med en flækket automatriffel støbt ned i klar plast!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 4. nov 2018, 16:51

Refraktorius skrev:
4. nov 2018, 13:46
Great Dane skrev:
4. nov 2018, 13:12
Det kunne faktisk være voldsomt sejt med en flækket automatriffel støbt ned i klar plast!
Strengt taget kunne man vel bare bestille en replica, og smide med ned i.. Ingen grund til at ødelægge rigtige våben.. :smile:
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 4. nov 2018, 17:56

Det ville gøre det meget sjovere, når en, knap så detaljeorienteret, politimand ville insistere på, at undersøge den farlige maskinpistol nærmere :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 4. nov 2018, 17:56

C-X skrev:
4. nov 2018, 17:56
Det ville gøre det meget sjovere, når en, knap så detaljeorienteret, politimand ville insistere på, at undersøge den farlige maskinpistol nærmere :giggle:
Hehe fed ide

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: PCA pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Ladeport » 4. nov 2018, 18:43

Det er åbenbart forbudt på dette forum at være utilfreds med at fredelige mennesker idømmes drakoniske straffe for bare at have våben og hvad der med den helt brede pensel fortolkes som våbendele, mens der korrigeres for socioøkonomiske faktorer, når dem med alenlange straffeattester for vold skal dømmes for rent faktisk at bruge våben mod andre mennesker.

Nu er det for mørkt til at myrde flere majsdåser i dag, rød/grøntpunktet er for kraftigt i forhold til min lommelygte.

Besvar