Halskniv - Nu er den gal igen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Wolfram
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Engesvang
Has thanked: 5 times
Been thanked: 31 times

Halskniv - Nu er den gal igen

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 10:48

Jeg er ligesom en del andre medlemmer herinde også blevet sigtet for overtræde våbenloven ved at indføre, hvad politiet betegner som en halskniv.

Til at starte med vil jeg gerne påpege at jeg har brugt søgefunktionen og har læst de opslag, der omhandler samme emne - ihvertfald dem med Snazzy, Allen3 og MDK89.

Min sag omhandler en Schrade F57 - Købt fra Heinnie Haynes.
Billede

Den 04-11-2018 modtog jeg en besked i min e-boks fra Østjyllands politi, hvor der står at de har modtaget en forsendelse fra det internationale postkontor, der indeholder en halskniv, som er en overtrædelse af Knivloven. De skriver at jeg har 14 dage til at afgive forklaring og de derefter vil sende et bødeforlæg.

Jeg svarer med den samme med nedenstående mail:
Hej

Jeg bliver mistænkt for at have indført en såkaldt halskniv. Jeg bliver dog nødt til at stille mig uforstående overfor denne anklage.

Kniven er købt ved Heinnie Haynes i England. Intetsteds i produktbeskrivelsen bliver der nævnt at denne kniv er beregnet til at hænge rundt om halsen.
Link til forhandleren kniven er købt ved: https://www.heinnie.com/schrade-f57

Ydermere er der en videopræsentation af kniven, hvor sælgeren beskriver at de nederste huller i skeden er til at flytte bælteklipsen i horisontal position, hvis man ønsker dette. Dette bliver beskrevet cirka 37 sekunder inde i videoen.

youtu.be/8DuWf1VTLgc
Da jeg ikke har haft nogen intention om at benytte kniven til halskniv, og da kniven hverken er konstrueret eller beskrevet til at være en halskniv, mener jeg, at jeg har handlet i god tro. Derfor mener jeg ikke, at jeg bør blive sigtet for at have overtrådt knivloven. Kniven er udelukkende købt til brug ved friluftaktivtier, i dette tilfælde den kanoferie jeg var på i sommers.

Jeg håber på en god dialog og I skal være velkomne til at ringe eller skrive, hvis I ønsker noget uddybet.
Efter senere at have læst indlæggende kan jeg godt se, at dette muligvis ikke var i min egen bedste interesse og at jeg nu delvist har erkendt at kniven er min. Således kan jeg ikke gå fri som MDK89.

Jeg har del spørgsmål til denne sag, som jeg håber i kan hjælpe mig med:

Burde jeg søge importtilladelse ligesom Allan3?
- Hvis de afslår vil jeg så inkriminere migselv yderligere?

Har jeg en reel mulighed for at vinde denne sag i retten?
- Jeg er ikke ligefremt blevet opmuntret til at tro dette, efter at have læst snazzys historie.

Hvad koster det at fremføre sådan en sag for retten, hvis jeg skulle tabe?
- Jeg er en "fattig" studerende med begrænsede ressourcer. Jeg har råd til at æde regningen på 3000.-, men har ikke mange tusind kroner at smide efter en eventuel retssag.

Er det korrekt forstået at det kun kommer til at stå på den offentlige straffeattest og ikke den private, som eventuelle arbejdsgivere kan se?

Jeg håber at i kan give nogle gode råd i denne absurde sag og den muligvis kan hjælpe i Oscar123 i hans store arbejde med at råbe politikerne op.

NB: Ud over et par fartovertrædelser er jeg ikke kendt af politiet.
Senest rettet af Lycon 4. nov 2018, 13:52, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: YouTube link indsat korrekt i tags

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Re: Halskniv - Nu er den gal igen

Indlæg af Martensit » 4. nov 2018, 13:20

Som fattig studerende, eller person med lav indkomst, kan du få bøden reduceret.

Om ikke andet så bliver det du kan lære af dette, at man aldrig, ALDRIG, skal udtale sig til politiet uden først at have undersøgt hvad man bør svare.

"Jeg er ikke bekendt med, at der skulle være bestilt en genstand af den nævnte type til min bopæl."

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 13:38

Tak for respons martensit.

Det er som sådan ikke størrelsen på bøden, der er mit største problem. Hvorvidt jeg får en "dummebøde" på 1500.- eller 3000.- kommer som udgangspunkt ud på et. Det er mere konsekvenserne ved at få et plet på straffeattesten, om det så er på den offentlige eller private.

Jeg kan godt se at de måske var naivt af mig at tro at politiet var til at snakke med og få dem til at se sagen fra min side af. Jeg håber dog stadig at de vil reagere positivt på den mail jeg sendte dem, men måske er det bare mig, der er naiv. Uanset hvad, ville de vel ret nemt kunne spore at jeg havde bestilt kniven.

Det helt store problem er at alle knive fremstillet med plastik/kydex skede med huller i, bliver anset for værende halsknive. Jeg tror personligt ikke at der er mange brugere herinde, der ikke ejer sådan en. Da f.eks. næsten alle Mora knive, ville gå ind under den betegnelse.

Jeg vil sidestille problemet til dengang alle foldeknive blev anset som enhåndsbetjente, en problematik, der heldigvis - efter længere tid - blev taget hånd om.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 4. nov 2018, 13:51

Wolfram skrev:
4. nov 2018, 13:38
Tak for respons martensit.

Det er som sådan ikke størrelsen på bøden, der er mit største problem. Hvorvidt jeg får en "dummebøde" på 1500.- eller 3000.- kommer som udgangspunkt ud på et. Det er mere konsekvenserne ved at få et plet på straffeattesten, om det så er på den offentlige eller private.

Jeg kan godt se at de måske var naivt af mig at tro at politiet var til at snakke med og få dem til at se sagen fra min side af. Jeg håber dog stadig at de vil reagere positivt på den mail jeg sendte dem, men måske er det bare mig, der er naiv. Uanset hvad, ville de vel ret nemt kunne spore at jeg havde bestilt kniven.

Det helt store problem er at alle knive fremstillet med plastik/kydex skede med huller i, bliver anset for værende halsknive. Jeg tror personligt ikke at der er mange brugere herinde, der ikke ejer sådan en. Da f.eks. næsten alle Mora knive, ville gå ind under den betegnelse.

Jeg vil sidestille problemet til dengang alle foldeknive blev anset som enhåndsbetjente, en problematik, der heldigvis - efter længere tid - blev taget hånd om.
Personligt ville jeg absolut intet foretage mig yderligere, før der kommer et bødeforlæg. Lad være med at udtale dig mere, da det jo kan blive brugt mod dig... Når bødeforlægget kommer, snak evt. med en advokat. Gerne en med speciale i våbensager. Der er flere gange blevet henvist til disse herinde, så det burde kunne findes..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. nov 2018, 13:59

Med baggrund i knivens udbudsmateriale som du så fint henviser til vil jeg mene du har en god sag.
Husk dog at politiet ikke er dine venner, og kun yderst sjælden er modtagelig overfor sund fornuft og logik. Jeg taler her om systemet, ikke den enkelte betjent som sagtens kan se det er en helt urimelig sag du har fået på halsen (pun intended).

Mit råd er at tage den i retten, jeg tror du vil vinde sagen, og gør du vil det danne præcedens for alle fremtidige sager med samme udgangspunkt som i din sag.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 14:11

Lycon skrev:
4. nov 2018, 13:59
Mit råd er at tage den i retten, jeg tror du vil vinde sagen, og gør du vil det danne præcedens for alle fremtidige sager med samme udgangspunkt som i din sag.
Tak for rådet Lycon. Som tidligere beskrevet har jeg ikke de helt store finansielle ressourcer. Er der nogen, der har et bud for hvad det koster at få prøvet sådan en sag for retten - Her snakker jeg selvfølgelig ikke om et specifikt beløb, men mere bare om størrelsesordenen.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 4. nov 2018, 14:21

Wolfram skrev:
4. nov 2018, 14:11
Lycon skrev:
Mit råd er at tage den i retten, jeg tror du vil vinde sagen, og gør du vil det danne præcedens for aller fremtidige sager med samme udgangspunkt som i din sag.
Tak for rådet Lycon. Som tidligere beskrevet har jeg ikke de helt store finansielle ressourcer. Er der nogen, der har et bud for hvad det koster at få prøvet sådan en sag for retten - Her snakker jeg selvfølgelig ikke om et specifikt beløb, men mere bare om størrelsesordenen.
Er det ikke bare at nægte at betale for bøden, så kommer du automatisk for retten?
M.v.h. Timber

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 14:36

Timber skrev:
4. nov 2018, 14:21
Wolfram skrev:
Lycon skrev:
Mit råd er at tage den i retten, jeg tror du vil vinde sagen, og gør du vil det danne præcedens for aller fremtidige sager med samme udgangspunkt som i din sag.
Er det ikke bare at nægte at betale for bøden, så kommer du automatisk for retten?
Jo, sådan forestiller jeg mig det foregår. Men hvis jeg taber, skal jeg jo betale sagens omkostninger og hvis det løber op i f.eks. 10-20.000.- har jeg ikke midlerne til at betale dette + bøden.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 4. nov 2018, 14:40

Måske du kan søge fri proces, grundet din lave indkomst? Jeg er ikke stærk i den slags...

Din sag er den pt bedste jeg har set, imod dette vandvid. Kniven er så åbenlyst ikke en halskniv, at de burde smide sagen væk og sende dig din kniv. Jeg frygter de har lavet en går den, så går den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 4. nov 2018, 14:42

Wolfram skrev:
4. nov 2018, 14:36
Timber skrev:
4. nov 2018, 14:21
Wolfram skrev:
Lycon skrev:
Jo, sådan forestiller jeg mig det foregår. Men hvis jeg taber, skal jeg jo betale sagens omkostninger og hvis det løber op i f.eks. 10-20.000.- har jeg ikke midlerne til at betale dette + bøden.
Der er jo desværre den risiko.. Men ellers prøv at følge C-X'es råd.. Måske du kan få fri process..
M.v.h. Timber

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 15:32

Hvis politiet ikke reagerer positivt på min mail, må jeg prøve at søge fri proces. Mange tak til C-X for at foreslå dette :goodpost:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 4. nov 2018, 15:39

Risskov er i omegnen af Århus!?!
Det kunne være en start at tale med dem her http://www.aarhusretshjaelp.dk/

Vær opmærksom på at du muligvis har retshjælp på din indboforsikring, så er der hjælp at hente selv hvis du ikke kan få fri process. Start med at tale med retshjælpen :thumbup:
Senest rettet af Kleth 4. nov 2018, 18:30, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 15:53

Kleth skrev:
4. nov 2018, 15:39

Bær opmærksom på at du muligvis har retshjælp på din indboforsikring, så er der hjælp at hente selv hvis du ikke kan få fri process. Start med at tale med retshjælpen :thumbup:
Ja, Risskov ved Århus. Jeg vil tage kontakt til retshjælpen, hvis politiet på baggrund af min mail, ikke dropper sigtelsen.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 4. nov 2018, 15:56

Studerende + Aarhus så ligger den her lige til højrebenet:
http://srretshjaelp.dk
Tøv ikke med at henvende dig til retshjælpen, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp i en konkret situation. Hellere tage kontakt for tidligt end for sent!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 4. nov 2018, 16:00

Wolfram skrev:
4. nov 2018, 15:53
Kleth skrev:
4. nov 2018, 15:39

Bær opmærksom på at du muligvis har retshjælp på din indboforsikring, så er der hjælp at hente selv hvis du ikke kan få fri process. Start med at tale med retshjælpen :thumbup:
Ja, Risskov ved Århus. Jeg vil tage kontakt til retshjælpen, hvis politiet på baggrund af min mail, ikke dropper sigtelsen.
Jeg ville tage fat i retshjælpen - Refraks link er et :thumbup: bud - uanset! At politiet finder ud af at du har kompetent juridisk bistand er ingen skade til!
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 4. nov 2018, 16:05

Wolfram skrev:
4. nov 2018, 10:48
……….
Er det korrekt forstået at det kun kommer til at stå på den offentlige straffeattest og ikke den private, som eventuelle arbejdsgivere kan se?
…….
En bøde for overtrædelse af våbenloven, kommer ikke til at stå på hverken den private eller den offentlige straffeattest.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 4. nov 2018, 16:09

Er helt enig med Lycon og C-X. Dette er en oplagt fejl fra myndighedernes side og den bør absolut prøves i retten, hvor også jeg mener at du har en god sag. Muligheden for fri proces og/eller retshjælp via ens for sikring (hvis man har en sådan) kan naturligvis forsøges. Hvis ikke dette lykkes kunne du evt. forsøge med ”crowdfunding” for at dække udgifterne. Jeg spæder personligt gerne til for at støtte den gode sag.

Forslaget om ikke at vedkende sig at man har bestilt kniven, som foreslået her i tråden, kan jeg slet ikke støtte. Selvfølgelig skal man vedkende sig sine handlinger - alt andet er uværdigt.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 16:32

Langenge skrev:
4. nov 2018, 16:05
Wolfram skrev:
4. nov 2018, 10:48
……….
…….
En bøde for overtrædelse af våbenloven, kommer ikke til at stå på hverken den private eller den offentlige straffeattest.
Jeg syntes at jeg finder modstridene svar på det spørgsmål. Blandt andet fra denne artikel http://holbaekonline.dk/2018/05/17/poli ... -udlandet/
Artiklen handler om det stigende antal af halsknive, der bliver konfiskeret. Nederst i artiklen står der:
– Vi tror på, at mange unge ikke lige tænker over, at de overtræder våbenloven, når de bestiller knive fra udlandet via internettet. Vi skal på det kraftigste advare imod det, da det er ulovligt, og så er det ærgerligt at få en plet på straffeattesten, siger politikommissær Peter G. Kirkegaard.
Det jeg kan finde på politiets hjemmeside omkring straffeattest er:
Billede
Våbenloven hører vel ind under anden særlovgivning og der er bøde, som du også nævner, ikke angivet.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 4. nov 2018, 16:38

Oscar123 skrev:
4. nov 2018, 16:09
Er helt enig med Lycon og C-X. Dette er en oplagt fejl fra myndighedernes side og den bør absolut prøves i retten, hvor også jeg mener at du har en god sag. Muligheden for fri proces og/eller retshjælp via ens for sikring (hvis man har en sådan) kan naturligvis forsøges. Hvis ikke dette lykkes kunne du evt. forsøge med ”crowdfunding” for at dække udgifterne. Jeg spæder personligt gerne til for at støtte den gode sag.

Forslaget om ikke at vedkende sig at man har bestilt kniven, som foreslået her i tråden, kan jeg slet ikke støtte. Selvfølgelig skal man vedkende sig sine handlinger - alt andet er uværdigt.

Oscar123
Det ville være super hvis den kom for retten, netop fordi det kunne danne en positiv præcedens.
Jeg tror kommentaren om ikke at vedkende sig kniven, var i henhold til at politiet i deres henvendelse taler om en halskniv, og en sådan har han jo ikke bestilt.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 16:48

Oscar123 skrev:
4. nov 2018, 16:09

Oscar123
Jeg har heller ikke tænkt mig at benægte at jeg har bestilt kniven - dels fordi at, som du skriver, vil vedkende mig mine handlinger og dels fordi jeg har bestilt kniven ved en respektabel forhandler, der i modsætning til f.eks. Wish, nemt kan spores.

Muligheden for crowdfunding vil jeg helst undgå, da jeg ikke mener at privatpersoner skal betale for hverken min eller politiets "fejl", alt efter udfaldet ved en eventuel retsag. Jeg takker dog mange gange for tilbuddet :bowdown:

Jeg læste i en anden tråd at du havde mailet til en del politikere, samt havde noget information omkring et dialogforum, hvor blandt andet halsknive var på dagsordenen. Er det kommet yderligere respons fra det?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 4. nov 2018, 17:19

Jeg kunne bestemt også se en fordel, for os alle, i at denne sag kom for en dommer, da virkelig udstiller absurditeten. Hvis det betyder, at vi andre skal spæde til, så tag endelig imod tilbuddet!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 4. nov 2018, 18:10

Jeg har på Refraktorius forslag skrevet en mail til studenterrådets retshjælp - Da jeg ikke følte at min sag falder i de kategorier som Århus Retshjælp yder bistand til.
Nu må jeg bare slå koldt vand i blodet og afvente hvad de og politiet siger.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Klumpfod » 4. nov 2018, 18:40

Har sendt PB, Wolfram

Brugeravatar
HP8600
Newbie
Newbie
Interesser: WW2, pistol
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af HP8600 » 5. nov 2018, 00:26

Det koster mig bekendt ikke noget at tage en bødesag i retten, hvis du selv fører din sag.
Når man står i lort til halsen, skal man ikke hænge med hovedet...

Wolfram
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wolfram » 5. nov 2018, 09:46

HP8600 skrev:
5. nov 2018, 00:26
Det koster mig bekendt ikke noget at tage en bødesag i retten, hvis du selv fører din sag.
Jamen det afgør jo om sagen skal for retten, så må jeg jo bare finde ud af om det bliver med eller uden advokatbistand.

Besvar