Rottebekæmpelse - hvad er lovligt?
- Hammertime
- Gold Member
- Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 42 times
Rottebekæmpelse - hvad er lovligt?
Hej NVF'ere
Jeg skriver her da jeg har et spørgsmål om rottebekæmpelse. Jeg ved det kun er kommunen som må bekæmpe rotter med gift og det er dem der skal varetage opgaven eller andre autoriseret personer gennem kloak og vand uddannelseeller lign.
Vi havde sit år en kæmpe invasion af rotter på min ejendom. En 20-30 stykker var flyttet ind hos naboen og hærgede også vores kaniner og bure.
Manden fra kommunen var vældig flink og brugte både gift og klapfælder. Efter 2 måneders indsats var kun 2 rotter gået i fælden og vi hørte ikke mere til rottebekæmperen trods flere rykkere til kommunen.
Jeg forsøgte at hyre en privat autoriseret rottefænger, men kunne godt se at de ville blive pænt dyrt og samtidig kunne de ikke stille garanti for alle rotterne ville blive fjernet.
Derfor købte jeg mig en kaliber 22 riffel med lyddæmper og natoptik og særlig 22 haglpatroner. Med denne opsætning fik jeg på 1 måned skudt 14 rotter og min nabo bad om hjælp og hos ham skød jeg 5. Siden har vi været rotte fri, MEN... Nu får jeg så at vide af en kloakmand som samtidig er min ven at det må man faktisk ikke... man skal have rottefænger uddannelse for at bekæmpe rotter... så selvom min metode har vist sig meget effektiv, kan det så passe jeg ikke må skyde rotter på min egen grund? Eller skyde en rotte hos naboen hvis han beder om hjælp? Vi er ikke ud i ammunition til banebrug eller lign. men til formålet https://www.huntinglife.net/webshop/80- ... aglpatron/ CCI 22 LR Shotshell til rottebekæmpelse. Jeg har jagttegn og på min tilladelse står der riflen er til skadedyrsbekæmpelse, men hvor går grænsen? Har forgæves forsøgt at finde info hos fødevarestyrelsen om rottebekæmpelse og i husejer cirkulativer omkring ansvarved konstatering af skadedyr uden held.
Ha en dejlig dag og håber I kan hjælpe vh Hammertime
Jeg skriver her da jeg har et spørgsmål om rottebekæmpelse. Jeg ved det kun er kommunen som må bekæmpe rotter med gift og det er dem der skal varetage opgaven eller andre autoriseret personer gennem kloak og vand uddannelseeller lign.
Vi havde sit år en kæmpe invasion af rotter på min ejendom. En 20-30 stykker var flyttet ind hos naboen og hærgede også vores kaniner og bure.
Manden fra kommunen var vældig flink og brugte både gift og klapfælder. Efter 2 måneders indsats var kun 2 rotter gået i fælden og vi hørte ikke mere til rottebekæmperen trods flere rykkere til kommunen.
Jeg forsøgte at hyre en privat autoriseret rottefænger, men kunne godt se at de ville blive pænt dyrt og samtidig kunne de ikke stille garanti for alle rotterne ville blive fjernet.
Derfor købte jeg mig en kaliber 22 riffel med lyddæmper og natoptik og særlig 22 haglpatroner. Med denne opsætning fik jeg på 1 måned skudt 14 rotter og min nabo bad om hjælp og hos ham skød jeg 5. Siden har vi været rotte fri, MEN... Nu får jeg så at vide af en kloakmand som samtidig er min ven at det må man faktisk ikke... man skal have rottefænger uddannelse for at bekæmpe rotter... så selvom min metode har vist sig meget effektiv, kan det så passe jeg ikke må skyde rotter på min egen grund? Eller skyde en rotte hos naboen hvis han beder om hjælp? Vi er ikke ud i ammunition til banebrug eller lign. men til formålet https://www.huntinglife.net/webshop/80- ... aglpatron/ CCI 22 LR Shotshell til rottebekæmpelse. Jeg har jagttegn og på min tilladelse står der riflen er til skadedyrsbekæmpelse, men hvor går grænsen? Har forgæves forsøgt at finde info hos fødevarestyrelsen om rottebekæmpelse og i husejer cirkulativer omkring ansvarved konstatering af skadedyr uden held.
Ha en dejlig dag og håber I kan hjælpe vh Hammertime
Senest rettet af Lycon 16. nov 2018, 17:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Legends never die
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Rottebekæmpelse
Hej godt iniativ
Men hvis du bor i byzone tror jeg ikke det er lovligt at bruge krudtvåben som privatperson. Hverken med eller uden lyddæmper. Derimod er jeg sikker på at et præcist luftgevær i 4.5 MM . vil gøre det lige så effektivt og lovligt, men husk kuglefang
Knæk og Bræk .
MVH. Vendelboen.

Knæk og Bræk .
MVH. Vendelboen.
- Hammertime
- Gold Member
Jeg tænker du kan have ret. Nu bor jeg ude på landet og selvom vi ikke har mange huse er det nok desværre at betegne som byzone. Alle skud der er foretaget er gjort med yderst forsigtighed og med forsvarligt kuglefang. Rotten er altid faldet i første skud og sjældent med gennemskud.
Har skam forsøgt mig med 4.5 luftgevær, men rotterne var desværre for skudstærke og det førte til et par anskydninger. Dog fik jeg de to der var flyttet ind i motorummet på bilen med luftgeværet
Har skam forsøgt mig med 4.5 luftgevær, men rotterne var desværre for skudstærke og det førte til et par anskydninger. Dog fik jeg de to der var flyttet ind i motorummet på bilen med luftgeværet

Legends never die
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Jeg kan ikke finde nogle steder hvor der står man IKKE må bekæmpe rotter.
Jeg der er sandsynligvist en hårfin linje mellem til husbehov og (at tage sig betalt for at) gøre det hos andre.
Sålænge du begår skadedyrs bekæmpelse og alle hensyn er taget så er der ikke noget problem i at det foregår i byzone. Det er kun Jagt der er afstands krav til.
Jeg der er sandsynligvist en hårfin linje mellem til husbehov og (at tage sig betalt for at) gøre det hos andre.
Sålænge du begår skadedyrs bekæmpelse og alle hensyn er taget så er der ikke noget problem i at det foregår i byzone. Det er kun Jagt der er afstands krav til.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 44 times
Du må bekæmpe alle de rotter du vil, med de lovlige midler du har til rådighed - også ved naboen.
Det der ikke må bruges af alm. mennesker er gift og derudover installationer i kloakken (rottespærre, fælder mm)
Så bare gi den gas - og hvis nogen siger noget andet, fanger du bare rotterne i fælder der ikke smækker, men fanger dem levende, og sætter dem ud på deres matrikel
Det der ikke må bruges af alm. mennesker er gift og derudover installationer i kloakken (rottespærre, fælder mm)
Så bare gi den gas - og hvis nogen siger noget andet, fanger du bare rotterne i fælder der ikke smækker, men fanger dem levende, og sætter dem ud på deres matrikel
Bobo ------ Igen uden billeder
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Jeg har haft kommunens rottebekæmper på og han forærede mig klapfælder for at jeg selv kunne "jage".
Hans råd var at smide peanuts ud over plænen og nive dem med 4,5mm luftgevær fra forberedt stilling
Hans råd var at smide peanuts ud over plænen og nive dem med 4,5mm luftgevær fra forberedt stilling

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
eller en TJT eller Jack Russell

Jeg har endnu ikke opgraderet og har pt. en bette kat, de holder ikke så længe her på gården
-
- Platin Member
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Jeg syntes at du skal dele problemstillingen op i to.
1) Jeg er 110% sikker på at alle må bedrive skadedyrsbekæmpelse - ja, vi har faktisk alle en forpligtelse til det - i den udstrækning vi har mulighed for det.
2) Om du lovligt må bruge din salonriffel til skadedyrsbekæmpelse hvor du bor, det skal rottefængeren ikke have en mening om. Reglerne for jagt gælder ikke for skadedyrsbekæmpelse, så jeg er temmelig sikker på at du godt må bruge den til skadedyrsbekæmpelse, hvis det kan gøres sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
De små haglpatroner er jo ikke farlige på ret lang afstand.
På hvilken afstand skød du dem?
Jeg har en 4.5 Crosman fury NP med rødpunktssigte du kan låne, hvis du vil skyde dem med hagl. Den skyder nemt lige igennem en rotte på den afstand du kan ramme dem på.
Peter
PS:Arbejder i Roskilde
1) Jeg er 110% sikker på at alle må bedrive skadedyrsbekæmpelse - ja, vi har faktisk alle en forpligtelse til det - i den udstrækning vi har mulighed for det.
2) Om du lovligt må bruge din salonriffel til skadedyrsbekæmpelse hvor du bor, det skal rottefængeren ikke have en mening om. Reglerne for jagt gælder ikke for skadedyrsbekæmpelse, så jeg er temmelig sikker på at du godt må bruge den til skadedyrsbekæmpelse, hvis det kan gøres sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
De små haglpatroner er jo ikke farlige på ret lang afstand.
På hvilken afstand skød du dem?
Jeg har en 4.5 Crosman fury NP med rødpunktssigte du kan låne, hvis du vil skyde dem med hagl. Den skyder nemt lige igennem en rotte på den afstand du kan ramme dem på.
Peter
PS:Arbejder i Roskilde
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
I teorien må jeg vel lægge mig oppe på taget med .338`eren og skyde tilnærmelsesvis 85 grader ned i græsplænen, skal nok bare ikke skyde om natten da det meste af vejen nok vågner og tænker krig i stedet for skadedyrsbekæmpelse
Der er mulighed for en lille smule ironi.
mvh

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Rottebekæmpelse - hvad er lovligt?
Hvis du vil bekæmpe rotter kommercielt, så skal du være autoriseret.
Skal du gøre det med de sjove gifte, så skal du også være autoriseret (jeg er ikke klar over, og der er gifte tilbage man må bruge som privatperson).
Hvis du har rotter, så er du forpligtet til at melde det.
... og du må gerne supplere den kommunale rottebekæmpelse med fælder og let artilleri, så længe du overholder dyreværnsloven og ikke udgør gene/fare for andre.
Jeg kan anbefale “mousetrap monday” for inspirationen.

Skal du gøre det med de sjove gifte, så skal du også være autoriseret (jeg er ikke klar over, og der er gifte tilbage man må bruge som privatperson).
Hvis du har rotter, så er du forpligtet til at melde det.
... og du må gerne supplere den kommunale rottebekæmpelse med fælder og let artilleri, så længe du overholder dyreværnsloven og ikke udgør gene/fare for andre.
Jeg kan anbefale “mousetrap monday” for inspirationen.

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 236 times
- Been thanked: 278 times
Ja, der er netop faldet dom i en sag hvor en mand har skudt en muldvarp med et kaliber 12 haglgevær i et villakvarter (to gange). Mener at det var i bladet jæger at jeg så det. Frikendelse, det må man godt hvis der ikke står specifikt i en bekendtgørelse at det ikke må benyttes skydevåben i det pågældende område! Jeg kunne ikke finde på at knalde 12eren af her i haven, men med den baggrunde er du på helt lovlig grund med dine CCI .22 shotshells og rotter.
HR
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Hammertime
- Gold Member
Kære NVF'er tak for alle jeres svar. For lige at uddybe så tager jeg mig ikke betalt for at skyde rotter hos naboen. Det bliver højst til en øl for at fejre nedlæggelsen efter den er skudt.
Afstanden variere, men de er alle blevet skudt i vinkel hvor haglene er gået i jorden fra 5-10 m. En enkelt rotte snuppede jeg med en subsonisk hollowpoint på 30 m der var ikke meget rotte tilbage efter det skud.
Jeg kontaktede folk fra kommunen som fortæller jeg har pligt til at bekæmpe rotter med alle lovlige midler. Da jeg har lovligt jagt tegn og våbentilladelse og til anderkendelsesværdigt formål riffel og ammunition kunne de ikke se noget problem i det. Så jeg tror jeg fortsætter mit korstog mod rotterne hvis altså de kommer igen.
Afstanden variere, men de er alle blevet skudt i vinkel hvor haglene er gået i jorden fra 5-10 m. En enkelt rotte snuppede jeg med en subsonisk hollowpoint på 30 m der var ikke meget rotte tilbage efter det skud.
Jeg kontaktede folk fra kommunen som fortæller jeg har pligt til at bekæmpe rotter med alle lovlige midler. Da jeg har lovligt jagt tegn og våbentilladelse og til anderkendelsesværdigt formål riffel og ammunition kunne de ikke se noget problem i det. Så jeg tror jeg fortsætter mit korstog mod rotterne hvis altså de kommer igen.
Legends never die
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Hvordan har i båret jer ad med fælderne?Hammertime skrev: ↑15. nov 2018, 20:41Efter 2 måneders indsats var kun 2 rotter gået i fælden og vi hørte ikke mere til rottebekæmperen trods flere rykkere til kommunen.
Mit fortrukne våben er klapfælder (den på billedet). Det har jeg fint held med og har taget tre alene i denne uge.
Kommunes giftkasser giver jeg ikke meget for... vi har grunden plastret til med de kasser, og vi har aldrig haft flere rotter end i år... de er kloge de sataner.
...heldigvis har de en sød tand, så lækkerier i klapfælderne kan de ikke holde snuden fra :doublefuck:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Det har jeg aldrig hørt om før.Hammertime skrev: ↑15. nov 2018, 20:41...på min tilladelse står der riflen er til skadedyrsbekæmpelse...
Hvordan er ordlyden på det?
Det er et skråplan hvis politiet vil til at begrænse på dem måde
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Hammertime
- Gold Member
Jeg tog fejl det står ikke på tilladelsen,men ansøgningen til tilladelsen. Skadedyrsbekæmpelse. Jeg skulle have natoptik til samme riffel og der blev også brugt skadedyrsbekæmpelse og så gik det hele lige igennem. mvh HammertimeESAF skrev: ↑17. nov 2018, 09:50Det har jeg aldrig hørt om før.Hammertime skrev: ↑15. nov 2018, 20:41...på min tilladelse står der riflen er til skadedyrsbekæmpelse...
Legends never die
- Hammertime
- Gold Member
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
De virker ikke til at være kræsne. Generelt bare søde sager (og helst lidt klistret, så de ikke bare napper det af fælden)... Men har også haft succes med f.eks. spegepølse og ekstralagret ost. Ting der dufter lidt kraftigt

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Der figurerer en video, hvor der er en gut der laver en "halvvidenskabelig" test af hvilken lokkemad rotter foretrækker - og vinderen var peanutbutter.
Peter
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Man skal vel bare overholde Politivedtægten.
Her er, hvad der står, om våben, i Politivedtægten, fro Roskilde Politikreds
Her er, hvad der står, om våben, i Politivedtægten, fro Roskilde Politikreds
http://www.gf-klosterparken.dk/Deklartion%20mm/Diverse/Politivedtaegt%20for%20Roskilde%20politikreds.htm skrev:§ 14. Det er forbudt på eller ud over en vej at benytte skydevåben og legetøjsvåben, herunder bue og slangebøsse, at tænde bål, at afbrænde fyrværkeri eller lignende eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, der kan medføre skade, eller som kan være til ulempe for forbipasserende.
Stk. 2. Uden for veje er det forbudt at benytte skydevåben, tænde bål, eller afbrænde fyrværkeri eller lignende, hvis det er egnet til at medføre fare eller væsentlig ulempe for færdselen på vejen.
Stk. 3. Personer under 18 år må ikke medføre skydevåben, herunder bue og slangebøsse, på en vej, medmindre våbenet er emballeret eller ubrugeligt. Forbudet gælder dog ikke personer, som i henhold til våbenlovgivningen har opnået tilladelse til at besidde og bære våben, når færden med våben sker inden for tilladelsens rammer.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Platin Member
Ja det virker mærkeligt - jeg har en 22 der på den første tilladelse kun måtte bruges til regulering af råger, og da så den bliver fornyet må den bruges til jagt.ESAF skrev: ↑17. nov 2018, 09:50Det har jeg aldrig hørt om før.Hammertime skrev: ↑15. nov 2018, 20:41...på min tilladelse står der riflen er til skadedyrsbekæmpelse...
Jeg tolker det sådan et når det må bruges til jagt må det også bruges til regulering - men ikke omvendt

- Castle
- Moderator
- Interesser: Skydning.
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 116 times
- Been thanked: 3 times
OT ..... Hvilken optik bruger du ?Hammertime skrev: ↑15. nov 2018, 20:41Derfor købte jeg mig en kaliber 22 riffel med lyddæmper og natoptik
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Alle de forskellige politivedtægter forsvandt for mere end 10 år siden.
De var lokale og blev afløst af den landsdækkende ordensbekendtgørelse:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113
De var lokale og blev afløst af den landsdækkende ordensbekendtgørelse:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!