Meget kedelig situation - må jeg foreslå, at du overvejer om vi kan rejse denne sag i pressen og hos politikere? Det kan næppe skade din sag og det er en sindssyg god historie.JensBuch skrev: ↑16. nov 2018, 07:53Hej Allan,
Jeg står med en fuldstændig identisk sag med Sydsjælland og Lolland/Falster politi.
Jeg så Esee Inzula på nettet – undersøgte om den var lovlig, hvilket den tilsyneladende er, da den frit kan købes i Danmark. Der var intet, der fik mig til at tænke på ”halskniv”, da jeg bestilte den i USA, hvilket jeg også har gjort med andre knive – der var næsten 50% at spare + den var med bl.a. ildstål – kort sagt en perfekt lille feltkniv.
Den ankom i maj, men først i september dukkede den op – som en sigtelse for overtrædelse af våbenloven – politiet kaldte den for en ”halskniv”, og den snor, der er til bevikling af håndtaget, var pludselig beskrevet som en ”rem til at bære kniven om halsen”.
Jeg gjorde efter reglerne indsigelse mod konfiskationen – hvilket politiet valgte at ignorere. Jeg sendte et hav af dokumentation, som de ligeledes valgte at ignorer, men fastholdt sigtelsen, der nu er endt med en tiltale.
Jeg valgte allerede tidligt at tage en advokat, da jeg kunne mærke, hvordan systemet bare tromlede hen over mig – ingen ville på nogen måde forholde sig til den dokumentation, jeg fremsendte – ingen var til at snakke med.
Nu har jeg så fået en ny ubehagelig overraskelse. Rigspolitiet skrev til mig i går, man påtænker at trække alle våbenpåtegninger, jagttegn og våbentilladelser tilbage – mine skytteforeningsvåben + jagtvåben – dette uagtet, der ikke er faldet nogen afgørelse i sagen, men at jeg er tiltalt for ovenstående.
Jeg er ikke tidligere straffet. Jeg har haft jagttegn siden jeg blev 16 år – haft våbentilladelser siden jeg blev 18 år. Jeg har været 10 år i forsvaret – rådighed siden + medlem af hjemmeværnet. Arbejder deltids som vægter og dørmand – til dagligt konsulent i en kommune.
Alt er pludselig sat på spil – ikke på grund af en ulovlig kniv, men på grund af en fuldstændig fejlfortolkning hos politiet…
Jeg har brug for alt den hjælp, jeg kan få – jeg ville være utrolig glad, hvis Allan3 eller andre, der har importtilladelser e.lign. på Esee Inzula ville kontakte mig.
Jeg kan fanges på telefon: 6045 0945
Eller mail: telefon60450945@gmail.com
Jeg håber inderligt på en venlig håndsrækning.
God weekend og de bedste hilsner
Jens Buch
Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Det var da en trist entré at gøre på dette forum. Jeg håber sagen ender fornuftigt.JensBuch skrev: ↑16. nov 2018, 07:53..............................….
Alt er pludselig sat på spil – ikke på grund af en ulovlig kniv, men på grund af en fuldstændig fejlfortolkning hos politiet…
Jeg har brug for alt den hjælp, jeg kan få......…….
Jens Buch
Men alligevel:

God weekend og de bedste hilsner.
(Jeg har faktisk undret mig over, at jeg ikke før er stødt på dig her på dette forum)
Mvh. Ligvognen
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Langenge
- This member is
Hvad siger din advokat om sagen?Langenge skrev: ↑16. nov 2018, 10:16Det var da en trist entré at gøre på dette forum. Jeg håber sagen ender fornuftigt.JensBuch skrev: ↑16. nov 2018, 07:53..............................….
Jens Buch
Men alligevel:
![]()
(Jeg har faktisk undret mig over, at jeg ikke før er stødt på dig her på dette forum)
Mvh. Ligvognen
(Jeg har en god ven, der er landsretssagfører, til middag i morgen aften. Ville gerne forelægge ham problematikken)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Du er en modig mand Jens!
Du har gjort hvad mange brugere her inde længe har snakket om - men ikke selv turde kaste sig ud i ... tage kampen op mod systemet og deres helt groteske håndtering af sådanne sager!
Du ønskes held og lykke her fra :salute:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Langenge
- This member is
Og så tænker jeg lidt mere.... hmmmmmm:Langenge skrev: ↑16. nov 2018, 18:54Hvad siger din advokat om sagen?Langenge skrev: ↑16. nov 2018, 10:16Det var da en trist entré at gøre på dette forum. Jeg håber sagen ender fornuftigt.JensBuch skrev: ↑16. nov 2018, 07:53..............................….
Jens Buch
Men alligevel:
![]()
Mvh. Ligvognen
(Jeg har en god ven, der er landsretssagfører, til middag i morgen aften. Ville gerne forelægge ham problematikken)
Nå, men det bør ikke være nogen hemmelighed, at jeg ved hvem du er, og du ved hvem jeg er.... (Jeg håber det er okay, at jeg skriver dette?)
Jeg ved også, at jeg i december 1987 selv har set din samlertilladelse til blankvåben. Har du husket at få den fornyet løbende gennem de sidste 30 år?
Hvis du har husket det, så ser jeg to muligheder:
Enten kører du det som en sag med en manglende importtilladelse til en kniv, som du har samlertilladelse til (det bør give dig en bøde på 3000 kroner og et "bekymringsbrev" fra politiet, men ikke mere. Ingen frakendelse af tilladelser m.v. (Hvis altså du kan fremskaffe en "forsinket" importtilladelse, med baggrund i din samlertilladelse.
Eller også kører du det som en sag omkring en kniv til anerkendelsesværdigt formål, der ikke kræver tilladelse, og som ikke er en halskniv. Men så kommer du til at tage den i retten.
Nu kan du jo så absolut bevise (det ved jeg), at du netop er et friluftsmenneske, der dyrker skovture med rygsæk og shelter og hyggebål og den slags, så den sidste mulighed vil jeg ikke afvise kan lade sig gøre.
Men igen: Hvad siger din advokat?
- Langenge
- This member is
Jens Buch er en meget speciel mand..... lidt ordknap engang imellem, men absolut pålidelig.
Hvis jeg en dag var i virkelig alvorlig livsfare og skreg hysterisk om hjælp, så ville jeg nok ønske, at Jens var en af dem der hørte mit skrig!!!
Han har i øvrigt meget forstand på våben, og jeg er lidt ked af, at dette er hans intro til forum.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Som generel bemærkning og et lille indspark.
Når nu vores told & Politimyndighed ikke er de aller klogeste men desværre er tildelt en autoritet burde man nu på et kognitivt plan se at denne cocktail er en farlig cocktail når de også samtidig har blandet enten nidkære eller våbenforskrækket som ekstra tilsætning.
Dum + autoritet = Farlig!.
Det at spare et par kroner ved at købe en "niv" over Ebay eller andre steder er måske ikke de penge vær at spare. Skal man spare penge og ikke kan gå ud og lave lidt "undercover" i weekenden så find en håndværkmester eller en anden med momsnummer som kan indkøbe kniven. Koster kniven Kr 100 i Dk kan man trække momsen(25%) ud.så er man nede på Kr 80. Herefter trækker man skatteværdien ud i regnskabet (ca 40-50%) så er vi nede på Kr 32-40. Det er nemmere hvis der skal spares lidt frem for at slås med at Wookiee i uniform. Lær det nu..
Når nu vores told & Politimyndighed ikke er de aller klogeste men desværre er tildelt en autoritet burde man nu på et kognitivt plan se at denne cocktail er en farlig cocktail når de også samtidig har blandet enten nidkære eller våbenforskrækket som ekstra tilsætning.
Dum + autoritet = Farlig!.
Det at spare et par kroner ved at købe en "niv" over Ebay eller andre steder er måske ikke de penge vær at spare. Skal man spare penge og ikke kan gå ud og lave lidt "undercover" i weekenden så find en håndværkmester eller en anden med momsnummer som kan indkøbe kniven. Koster kniven Kr 100 i Dk kan man trække momsen(25%) ud.så er man nede på Kr 80. Herefter trækker man skatteværdien ud i regnskabet (ca 40-50%) så er vi nede på Kr 32-40. Det er nemmere hvis der skal spares lidt frem for at slås med at Wookiee i uniform. Lær det nu..
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Og som tilføjelse!
Kan kniven købes i Danmark... så køb den i Danmark!
Syntes vi efterhånden har set MANGE eksempler på, at det ikke kan betale sig at bestille det hjem udenlands.
Kan kniven købes i Danmark... så køb den i Danmark!
Syntes vi efterhånden har set MANGE eksempler på, at det ikke kan betale sig at bestille det hjem udenlands.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Der synes at være flere her, der påpeger hvad Jens Buch (JB) burde have gjort. Dette er dog ganske irrelevant i forhold til hans sag. JB har købt en Esee Izula ved en udenlandsk forhandler i god tro – bl.a. fordi kniven angiveligt kan købes frit i butikker i Danmark. Det er dette, der må være vores udgangspunkt og ikke hvad JB – måske – burde have været opmærksom på, hvis han havde fulgt debatten her på tråden gennem det seneste år.
Konsekvenserne for JB er ganske store hvis han bliver dømt - og det er dette som vi må forholde os til. Som nogen vil huske kontaktede jeg i november sidste år medlemmerne af Retsudvalget i sagen vedr. Allan3’s sag, der heldigvis (måske..?) løb ud i sandet. Og, jeg skriver ”måske”, fordi vi konkret mangler en dom, der kan danne grundlaget for en fremtidig retspraksis på området. Der var en vis positiv respons fra enkelte medlemmer af Retsudvalget, men det må også konstateres, at dette ikke er et område, som politikerne vil bruge deres politiske kapital på. Dertil er vi (= våbenentusiaster) ganske enkelt for lille en vælgergruppe.
Den såkaldte ”dialoggruppe” i regi af Justitsministeriet har desværre også vist sig at være et blålys. Jeg fik våbenhandlerforeningens talsmand Kristian Petersen (Våbensmeden i Hedehusene) på sagen i Allan3’s sag men udover en besked om at ”vi har fokus på området” skete der ingenting – og disse tåbelige sigtelser fra politiets side fortsætter.
Som jeg ser det er eneste løsning at føre en sag ved domstolene, hvor anklagemyndigheden konkret bliver nødt til at fremlægge deres sag (her kan de ikke længere dække sig ind og undlade at svare..). Dette kræver dog en konkret sag mod en uheldig medborger, som skal være villig til at kæmpe for sin sag. Dette er måske en sådan sag. Såfremt JB ønsker det støtter jeg gerne op økonomisk i et ”crowdfunding” tiltag eller lign.
Oscar123
Konsekvenserne for JB er ganske store hvis han bliver dømt - og det er dette som vi må forholde os til. Som nogen vil huske kontaktede jeg i november sidste år medlemmerne af Retsudvalget i sagen vedr. Allan3’s sag, der heldigvis (måske..?) løb ud i sandet. Og, jeg skriver ”måske”, fordi vi konkret mangler en dom, der kan danne grundlaget for en fremtidig retspraksis på området. Der var en vis positiv respons fra enkelte medlemmer af Retsudvalget, men det må også konstateres, at dette ikke er et område, som politikerne vil bruge deres politiske kapital på. Dertil er vi (= våbenentusiaster) ganske enkelt for lille en vælgergruppe.
Den såkaldte ”dialoggruppe” i regi af Justitsministeriet har desværre også vist sig at være et blålys. Jeg fik våbenhandlerforeningens talsmand Kristian Petersen (Våbensmeden i Hedehusene) på sagen i Allan3’s sag men udover en besked om at ”vi har fokus på området” skete der ingenting – og disse tåbelige sigtelser fra politiets side fortsætter.
Som jeg ser det er eneste løsning at føre en sag ved domstolene, hvor anklagemyndigheden konkret bliver nødt til at fremlægge deres sag (her kan de ikke længere dække sig ind og undlade at svare..). Dette kræver dog en konkret sag mod en uheldig medborger, som skal være villig til at kæmpe for sin sag. Dette er måske en sådan sag. Såfremt JB ønsker det støtter jeg gerne op økonomisk i et ”crowdfunding” tiltag eller lign.

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Jeg vil også gerne bidrage økonomiskOscar123 skrev: ↑17. nov 2018, 00:45
![]()
Oscar123
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Jeg spytter også gerne i kassen, hvis det kommer dertil. Det ville være skønt at få en dom på området, så vi har den at rette os efter.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 30 times
Også med her, men jeg ser gerne at sagen ender foran en dommer.
Ellers så kan vi jo starte forfra næste gang.
Det er ret vigtig for Jens og hele sagen at han har en god advokat, som ved hvad han lave og har interesse for lige netop det område.
Ellers så kan vi jo starte forfra næste gang.

Det er ret vigtig for Jens og hele sagen at han har en god advokat, som ved hvad han lave og har interesse for lige netop det område.
10-22
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og langdistance skydning
- Geografisk sted: Lolland
Hej alle,
Tak for jeres input :-b.
Jeg har heldigvis økonomi til en advokat - Søndergaard i Maribo, der er vant til strafferetssager.
Det kan godt være, der er nogen, der betegner Esee Inzula som en halskniv - der er også nogen, der kalder en Volvo for en kampvogn! Esse Inzula er ikke designet til at bære om halsen, og der ligger ikke noget med kniven, der giver det indtryk - den paracord, der er med, er til at bevikle håndtaget. Den model jeg bestilte, kommer med ildstål og bælteclips - det er en perfekt lille friluftskniv.
Som jeg forstår reglerne for importtilladelser, så skal der ikke søges, hvis kniven er lovlig, og der er anerkendelsesværdigt formål - det er efter min bedste opfattelse fuldt og helt opfyldt her.
Lidt forhistorie: Da jeg modtager mail om, min kniv er midlertidig konfiskeret, står der, som der skal, at iflg. retsplejeloven, kan jeg forlange konfiskationen indbragt for en dommer. Jeg skriver med det samme, at jeg ønsker sagen indbragt for en dommer, som jeg har ret til - svaret fra politiet er, at det vil de ikke - sagen er sendt til Sydsjælland og Lolland/Falster politi. Man er kort sagt fuldstændigt ligeglade med retsplejelovens bestemmelser, og sætter den fuldstændigt ud ad kraft - med mit ønske om en dommers vurdering, havde jeg vedlagt en del dokumentation bl.a. fra Esee´s hjemmeside - dokumentation for den lovligt kan købes i DK - beskrivelse af mit anerkendelsesværdige formål mm.
Da politiet fuldstændigt ignorerede min ret til at få det forelagt en dommer, gik det op for mig, at fom mig, at fik jeg ikke en advokat, så ville jeg blive løbet over ende af systemet.
Jeg bliver ringet op af en politier fra Sydsjælland og Lolland/Falster politi, der kan fortælle mig, jeg nu er sigtet i sagen. Jeg spørger ind til det med dommeren – det kan han ikke svare på – jeg spørger ind til, om han har set det, jeg har fremsendt. Det har han, og han har været meget i tvivl om, han skulle lade sagen falde, men så talte han med en jurist, der sagde, sagen skulle køres – så fortæller han mig, hvad der står i materialet fra lufthavnen. Der står, at det er en halskniv, med en rem til at bære kniven om halsen – jeg spørger, om han sidder med kniven, for der er ingen rem – der er en snor, der som jeg har beskrevet er til at omvikle metalhåndtaget med. Han kan så fortælle, han ikke har kniven – eller set kniven – han har et dårligt billede taget med en mobiltelefon, der viser noget, der er pakket ind i plastik, og han kan ikke se, om det er en snor eller rem… Men han fastholder sigtelsen og anbefaler, jeg bare betaler den bøde!
Jeg kontakter herefter advokaten, der skriver til politiet, han er på sagen som min advokat – svaret der kommer er, at nu ligger sagen hos administrativt center vest i Holstebro…
I fredags modtog jeg så en ny mail fra Rigspolitiet. Man påtænker på baggrund i sigtelsen allerede nu at inddrage mit jagttegn, mine våbenpåtegninger til skytteforeningsvåben og mine våbentilladelser på jagtvåben. Dette inden der er truffet afgørelse om sagen overhovedet skal sendes i retten.
Med min oplevelse omkring retsplejelovens bestemmelser om at få en konfiskation indbragt for en dommer, er jeg noget utilpas – for jagttegn, våbenpåtegninger og våbentilladelser er en ren administrativ beslutning!
Jeg ved ikke nok om ordene magtmisbrug og magtfordrejning, til jeg vil bruge dem, men jeg oplever en arrogance hos politiet, der får mig til at tro, de vil gøre en Volvo til en kampvogn… og midlerne er ligegyldige.
Jeg kan kun håbe på, der er en i anklagemyndigheden, der får en iltboble til hjernen, og dropper sagen – eller at en domstol er faglig og objektiv – for ellers tager mit liv en kedelig drejning…
”I bagklogskabens ulidelige klare lys” hjælper mig ikke en millimeter nu – man skal huske en ting – får politiet medhold i denne sag, så har de en retsafgørelse, hvor de kan sigte enhver, der antræffes i besiddelse af en Esee Inzula for ulovlig våbenbesiddelse. Jeg er ikke sigtet for at have importeret kniven – jeg er sigtet for at kniven pr. definition er en halskniv – og det er kniven, hvis jeg dømmes! Så møder man en sur Bent betjent på sin skovtur, og man har sin Esee Inzula med, så kan man ende samme sted som mig – bare med det yderligere problem, at anklagemyndigheden kan henvise til en tidligere dom, hvor Inzulaen er kendt ulovlig som værende en halskniv :-(
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig, som man kunne ønske sig…
God weekend til jer alle :-)
Jeg har heldigvis økonomi til en advokat - Søndergaard i Maribo, der er vant til strafferetssager.
Det kan godt være, der er nogen, der betegner Esee Inzula som en halskniv - der er også nogen, der kalder en Volvo for en kampvogn! Esse Inzula er ikke designet til at bære om halsen, og der ligger ikke noget med kniven, der giver det indtryk - den paracord, der er med, er til at bevikle håndtaget. Den model jeg bestilte, kommer med ildstål og bælteclips - det er en perfekt lille friluftskniv.
Som jeg forstår reglerne for importtilladelser, så skal der ikke søges, hvis kniven er lovlig, og der er anerkendelsesværdigt formål - det er efter min bedste opfattelse fuldt og helt opfyldt her.
Lidt forhistorie: Da jeg modtager mail om, min kniv er midlertidig konfiskeret, står der, som der skal, at iflg. retsplejeloven, kan jeg forlange konfiskationen indbragt for en dommer. Jeg skriver med det samme, at jeg ønsker sagen indbragt for en dommer, som jeg har ret til - svaret fra politiet er, at det vil de ikke - sagen er sendt til Sydsjælland og Lolland/Falster politi. Man er kort sagt fuldstændigt ligeglade med retsplejelovens bestemmelser, og sætter den fuldstændigt ud ad kraft - med mit ønske om en dommers vurdering, havde jeg vedlagt en del dokumentation bl.a. fra Esee´s hjemmeside - dokumentation for den lovligt kan købes i DK - beskrivelse af mit anerkendelsesværdige formål mm.
Da politiet fuldstændigt ignorerede min ret til at få det forelagt en dommer, gik det op for mig, at fom mig, at fik jeg ikke en advokat, så ville jeg blive løbet over ende af systemet.
Jeg bliver ringet op af en politier fra Sydsjælland og Lolland/Falster politi, der kan fortælle mig, jeg nu er sigtet i sagen. Jeg spørger ind til det med dommeren – det kan han ikke svare på – jeg spørger ind til, om han har set det, jeg har fremsendt. Det har han, og han har været meget i tvivl om, han skulle lade sagen falde, men så talte han med en jurist, der sagde, sagen skulle køres – så fortæller han mig, hvad der står i materialet fra lufthavnen. Der står, at det er en halskniv, med en rem til at bære kniven om halsen – jeg spørger, om han sidder med kniven, for der er ingen rem – der er en snor, der som jeg har beskrevet er til at omvikle metalhåndtaget med. Han kan så fortælle, han ikke har kniven – eller set kniven – han har et dårligt billede taget med en mobiltelefon, der viser noget, der er pakket ind i plastik, og han kan ikke se, om det er en snor eller rem… Men han fastholder sigtelsen og anbefaler, jeg bare betaler den bøde!
Jeg kontakter herefter advokaten, der skriver til politiet, han er på sagen som min advokat – svaret der kommer er, at nu ligger sagen hos administrativt center vest i Holstebro…
I fredags modtog jeg så en ny mail fra Rigspolitiet. Man påtænker på baggrund i sigtelsen allerede nu at inddrage mit jagttegn, mine våbenpåtegninger til skytteforeningsvåben og mine våbentilladelser på jagtvåben. Dette inden der er truffet afgørelse om sagen overhovedet skal sendes i retten.
Med min oplevelse omkring retsplejelovens bestemmelser om at få en konfiskation indbragt for en dommer, er jeg noget utilpas – for jagttegn, våbenpåtegninger og våbentilladelser er en ren administrativ beslutning!
Jeg ved ikke nok om ordene magtmisbrug og magtfordrejning, til jeg vil bruge dem, men jeg oplever en arrogance hos politiet, der får mig til at tro, de vil gøre en Volvo til en kampvogn… og midlerne er ligegyldige.
Jeg kan kun håbe på, der er en i anklagemyndigheden, der får en iltboble til hjernen, og dropper sagen – eller at en domstol er faglig og objektiv – for ellers tager mit liv en kedelig drejning…
”I bagklogskabens ulidelige klare lys” hjælper mig ikke en millimeter nu – man skal huske en ting – får politiet medhold i denne sag, så har de en retsafgørelse, hvor de kan sigte enhver, der antræffes i besiddelse af en Esee Inzula for ulovlig våbenbesiddelse. Jeg er ikke sigtet for at have importeret kniven – jeg er sigtet for at kniven pr. definition er en halskniv – og det er kniven, hvis jeg dømmes! Så møder man en sur Bent betjent på sin skovtur, og man har sin Esee Inzula med, så kan man ende samme sted som mig – bare med det yderligere problem, at anklagemyndigheden kan henvise til en tidligere dom, hvor Inzulaen er kendt ulovlig som værende en halskniv :-(
- Senserazer
- Platin Member
Problematikken omkring hvordan den her lov håndhæves i praksis er meget større end som så. Som det er opridset tidligere i tråden, gør måden denne lov misbruges på, at en tolder (fuldstændig uden for magtens tredeling) de facto kan smække en person med ulovlig våbenbesiddelse, med livsødelæggende konsekvenser til følge. Årsagen er at tolderens umiddelbare vurdering tilsyneladende altid tages for gode varer, fuldstændigt upåagtet genstandens egentlige karakter, eller efterfølgende konklusioner (i nærværende sag eksempelvis betjenten der ikke mente sagen burde køres).
Det er en fuldstændig og komplet tilsidesættelse af lov og ret, og princippet om at være uskyldig til det modsatte er bevist. I disse sager er man principielt dømt fra den dårlige mandag morgen, hvor en tolder mødte inkompetent og tømmermændsramt ind på arbejde, og lod det gå ud over andre mennesker.
Det her skal ikke anskues som en problematik udelukkende for udendørsfolk og samlere, som her på forum, men for en udvikling i vores "retssamfund", der gør kriminalisering af lovlydige borgere til en administrativ beslutning, på baggrund af uklar og, mildest talt, tvetydig lovgivning. Den gruppe mennesker dét rammer, er ikke en lille niche af entusiaster, men alle lovlydige borgere i det danske samfund, og det skal der spot på.
Det er en fuldstændig og komplet tilsidesættelse af lov og ret, og princippet om at være uskyldig til det modsatte er bevist. I disse sager er man principielt dømt fra den dårlige mandag morgen, hvor en tolder mødte inkompetent og tømmermændsramt ind på arbejde, og lod det gå ud over andre mennesker.
Det her skal ikke anskues som en problematik udelukkende for udendørsfolk og samlere, som her på forum, men for en udvikling i vores "retssamfund", der gør kriminalisering af lovlydige borgere til en administrativ beslutning, på baggrund af uklar og, mildest talt, tvetydig lovgivning. Den gruppe mennesker dét rammer, er ikke en lille niche af entusiaster, men alle lovlydige borgere i det danske samfund, og det skal der spot på.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Tak for at du deler denne sag med os. Sikke en situation.

Jeg er ikke selv jurist men for mig at se er der tre separate forhold i dette morads.
For det første at politiet afviser din ret til at få beslaglæggelsen prøvet ved en domstol. Dette er en klar overtrædelse af Retsplejelovens §806 stk. 4 ”… Fremsætter den, mod hvem indgrebet retter sig, anmodning herom, skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten, der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes”. Tilsidesættelsen af din ret til domstolsprøvelse af beslaglæggelsen stiller politiet/ankalgemyndigheden i dårligt lys allerede inden sagen for alvor behandles.
For det andet er der situationen omkring den administrative inddragelse af dine diverse våbentilladelser. Dette er (desværre) et område, som ligger fuldstændig i politiets kontrol, idet de kan (skal) inddrage disse tilladelser, såfremt personen ikke længere opfylder kriterierne, der ligger til grund for vandelsgodkendelsen. Vi skal dog samtidig huske, at en sådan inddragelse er en forvaltningsafgørelse og dermed reguleret af Forvaltningsloven. Denne lov fastlægger regler for partshøring og retten til at afgive udtalelser i §19 - §21. Sidstnævnte paragraf fastsætter, at du som udgangspunkt har ret til at afgive udtalelse – og at sagens afgørelse udsættes indtil da. Skulle politiet fastholde inddragelsen må denne dog ses som midlertidig indtil din sag er afsluttet. Og, skulle du forhåbentlig vinde sagen vil du få tilladelserne tilbage.
For det tredje er der selve spørgsmålet om knivens art. Kniven markedsføres ikke som en halskniv af producenten og den leveres med en traditionel skede med bælteclip (https://eseeknives.com/knives/esee-knives/izula/). Hvad enkelte forhandlere ”out there” ellers måtte skrive om kniven i deres egne salgsannoncer er i denne sammenhæng uvedkommende. Såfremt kniven af domstolen dømmes til at være en halskniv vil stort set alle knive, der vil kunne bæres ”upside down” være halsknive – og så er vi mange, der med et slag er blevet gjort kriminelle.
Uden at det i øvrigt har indflydelse på denne sag er opretholdelsen af forbuddet mod halsknive (og f.eks. springknive) faktisk forældet. Det stammer fra en tid, da alle ”quick-draw” knive (herunder enhåndsbetjente foldeknive) var ulovlige. Med den seneste lovændring er grundlaget for opretholdelse af forbuddet faldet bort, idet enhåndsbetjente knive nu er lovlige og disse vil kunne trækkes ligeså hurtigt som halsknive og springknive. Forbuddet mod disse "særlige" knive blev desværre ikke fjernet ved seneste lovændring, hvorfor vi i dag står med en gang lovsjusk på området.
Jeg er som udgangspunkt en ”systemets mand” og har en måske naiv tiltro til restsystemet. Men jeg kan sagtens følge din fornemmelse af magtmisbrug og magtfordrejning og sidder selv tilbage med samme følelse efter at have læst din historie.

Oscar123
Senest rettet af Oscar123 17. nov 2018, 11:26, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 105 times
Scenariet du beskriver er desværre en tendens der ses stadigt hyppigere hos politiet. Deres arrogance er kvalmende og deres tro på egen ufejlbarlighed ligeså.JensBuch skrev: ↑17. nov 2018, 10:18Hej alle,
De har udviklet sig til to dele af treenigheden og aspirerer til at blive den tredje.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke i sagen, som vil få stor betydning for os alle.
-
- Platin Member
Tiltro til retssystemet har i mange år været en luksus man ikke skal tillade sig. Der er alt for mange eksempler på at det har fejlet grelt.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Senserazer skrev: ↑17. nov 2018, 11:14Problematikken omkring hvordan den her lov håndhæves i praksis er meget større end som så. Som det er opridset tidligere i tråden, gør måden denne lov misbruges på, at en tolder (fuldstændig uden for magtens tredeling) de facto kan smække en person med ulovlig våbenbesiddelse, med livsødelæggende konsekvenser til følge. Årsagen er at tolderens umiddelbare vurdering tilsyneladende altid tages for gode varer, fuldstændigt upåagtet genstandens egentlige karakter, eller efterfølgende konklusioner (i nærværende sag eksempelvis betjenten der ikke mente sagen burde køres).
Enig.. Man burde køre medierne ind over... Der trænger til at blive boret ind i dette morads..
Kender vi ikke nogen der kender en upartisk journalist det kunne gå helhjertet ind i denne sag??
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- SBO
- Bronze Member
- Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Jeg mødte den anden dag en gammel veninde jeg ikke har set i mange år, hun arbejder nu som Anklagerfuldmægtig i Kbh. Kunne da være jeg skulle prøve at spørge hende om hvordan de ser på de her sager.
- Senserazer
- Platin Member
De ser på det sådan at gummi paragraffer og tvetydig lovgivning er fantastisk til at håndtere bandemedlemmer. De civile der ryger i samme ombæring har ikke fokus tror jeg.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Ikke at det er den samme kniv, men i Biltema kan man jo købe denne Vildmarkskniv, men plastic skede og snor i enden...JensBuch skrev: ↑17. nov 2018, 10:18Hej alle,
https://www.biltema.dk/fritid/jagt/kniv ... 2000037608
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Engesvang
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 31 times
Det er efterhånden bekymrende mange af de sager hos politiet. Jeg oprettede så sent som for 2 uger siden et lignede opslag:
viewtopic.php?f=53&t=75391
Min sag endte dog heldigvis ved en fornuftig sagsbehandler, der godt kunne se at sagen var noget pjat og smed den ud. Jeg har ihvertfald ikke hørt mere fra dem, siden jeg var nede og hente kniven på politistationen. Jeg kan forstå at du er langt ovre det punkt, hvor en fornuftig politibetjent kan smide sagen ud.
Det er ærgerligt at halsknive er blevet gjort til de "nye" enhåndsbetjente knive og at dele af politiet nu vil se, hvor langt de kan strække en ellers gammel lovgivning.
Hvad jeg ikke kan forstå ved din sag er et kniven er komplet magen til Allan3's kniv. En sag som anklageren modvilligt droppede. Nu hvor sagen kan sammenlignes 1:1 med en anden burde de droppe den. Den kan vel ikke passe at en mand skal straffes for noget, mens en anden går fri. Alle er vel lige for loven?
Jeg tror at der er en interesse både fra vores side, men også dele af politiet til at få sat en stopper for disse sager. Min sagsbehandler sagde direkte at jeg ikke ville tro hvor mange af disse lortesager, der lå på hans skrivebord.
Jeg håber for din og alle andre jægere, friluftsfolk, spejdere mm. at der snart bliver styr på disse sager, ellers kan det komme til at ramme mange.
viewtopic.php?f=53&t=75391
Min sag endte dog heldigvis ved en fornuftig sagsbehandler, der godt kunne se at sagen var noget pjat og smed den ud. Jeg har ihvertfald ikke hørt mere fra dem, siden jeg var nede og hente kniven på politistationen. Jeg kan forstå at du er langt ovre det punkt, hvor en fornuftig politibetjent kan smide sagen ud.
Det er ærgerligt at halsknive er blevet gjort til de "nye" enhåndsbetjente knive og at dele af politiet nu vil se, hvor langt de kan strække en ellers gammel lovgivning.
Hvad jeg ikke kan forstå ved din sag er et kniven er komplet magen til Allan3's kniv. En sag som anklageren modvilligt droppede. Nu hvor sagen kan sammenlignes 1:1 med en anden burde de droppe den. Den kan vel ikke passe at en mand skal straffes for noget, mens en anden går fri. Alle er vel lige for loven?
Jeg tror at der er en interesse både fra vores side, men også dele af politiet til at få sat en stopper for disse sager. Min sagsbehandler sagde direkte at jeg ikke ville tro hvor mange af disse lortesager, der lå på hans skrivebord.
Jeg håber for din og alle andre jægere, friluftsfolk, spejdere mm. at der snart bliver styr på disse sager, ellers kan det komme til at ramme mange.
-
- Platin Member
Det er kun i teorien, praksis viser at det bestemt ikke er tilfældet!
Køn, etnicitet, alder, landsdel, den enkelte betjent, anklager, dommer osv. er alle faktorer der kan ændre på det. Sørgeligt men sandt.
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Nu står en 80årig mand til at miste jagttegnet, fordi han ville købe en "Counter Strike kniv" til barnebarnet.
https://www.tvsyd.dk/artikel/counter-st ... g-jagttegn
https://www.tvsyd.dk/artikel/counter-st ... g-jagttegn