Forbud mod plastik-haglskåle i støbeskeen
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Forbud mod plastik-haglskåle i støbeskeen
Håber ikke DK går enegang på denne front - vil få store konsekvenser for de danske jægere! :-(
https://www.netnatur.dk/forbud-mod-hagl ... oebeskeen/
https://www.netnatur.dk/forbud-mod-hagl ... oebeskeen/
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Re: Forbud mod plastik-haglskåle i støbeskeen
Efter min mening er de der plastikskåle et større svineri end blyhagl, så lad os da bare forbyde dem andre steder end skydebanen, og så tillade blyhagl igen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Den type miljøovervejelser er da meget søde, men det er mere følelser end fornuft.
Hvis man vil gøre noget ved plastic i miljøet skal man til Asien og Afrika, hvor 10 store floder står for enorm forurening.
https://www.scientificamerican.com/arti ... he-oceans/
Dermed ikke sagt, at vi her i DK ikke skal gøre noget, det er blot mere af moralske årsager end noget andet.
Hvis man vil gøre noget ved plastic i miljøet skal man til Asien og Afrika, hvor 10 store floder står for enorm forurening.
https://www.scientificamerican.com/arti ... he-oceans/
Dermed ikke sagt, at vi her i DK ikke skal gøre noget, det er blot mere af moralske årsager end noget andet.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Enig, det ville være en glimrende løsning for både miljø, anskydningsproblematik og jægernes pengepung, var det faktisk ikke det Norge gjorde, genindførte blyhagl?
Men som det ser ud nu med udviklingen af nedbrydelige haglskåle på nuværende tidspunkt, ville det nok være fornuftigt hvis der gik mindst fem år før et forbud mod plast haglskåle trådte i kraft.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 106 times
Jeg håber ikke der er nogen der stadig tror på lempelser mht jagt og våben i dk, f.eks.blyhagl? Der kommer kun stramninger! Lidt af gangen, stille og roligt, strammes skruen...

-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 28 times
Ja det er da gået tydeligt bagud for folk der skyder med bue, lyddæmper og 45acp.

Blyhagl skal vi nu nok aldrig regne med at få igen.
Så vidt jeg husker byggede blyforbudet, blandt andet, på at vadefugle blev forgiftet når de fik dem i kråsen. Efter min mening er det fair nok når vi har så meget kyst og vådområder som vi har.
At man fik forbudet for hurtigt igennem før der var fuldgode alternativer på markedet var en anden ting.
Hvilke konsekvenser vil det have for danske jægere tænker i ?
Kent har allerede patroner ladet med "bio-wad" haglskåle.
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
For mig har jeg ingen preferencer for plastik, jeg bliver mest ærgelig over hvis forbudet kommer for hurtigt så jeg skal aflade mit lager af 12/76, bismuthpatroner, tinpatroner m.fl. der er en ret betragtelig investering i ammunition.
Selv om der er udmærkede patroner på markedet med miljøvenlig haglskål - altså haglskåle der fuldstændigt nedbrydes ikke bare UV-nedbrydes til mikroplast er der nogle mangler i udvalget bl.a. omkring magnumpatroner.
Man bliver vel også nød til at se på hvilke typer der kan godkendes, hvordan man godkender nye produkter og hvordan de skal mærkes.
For mig ville er gradvist forbud være at foretrække; d.v.s. at haglpatroner med plastik haglskål blev forbudte at importere, men iMen relativ lang periode fortsat kunne anvendes.
Selv om der er udmærkede patroner på markedet med miljøvenlig haglskål - altså haglskåle der fuldstændigt nedbrydes ikke bare UV-nedbrydes til mikroplast er der nogle mangler i udvalget bl.a. omkring magnumpatroner.
Man bliver vel også nød til at se på hvilke typer der kan godkendes, hvordan man godkender nye produkter og hvordan de skal mærkes.
For mig ville er gradvist forbud være at foretrække; d.v.s. at haglpatroner med plastik haglskål blev forbudte at importere, men iMen relativ lang periode fortsat kunne anvendes.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Tangloppen
- Platin Member
- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
Jeg tror ikke på at der ville komme et komplet forbud øjeblikkeligt. Isåfald vil der pludselig stå mange mange tons farligt affald som det offentlige ville skulle håndtere.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det ville give mening bare at stoppe salg af jagtammunition med plastskåle.
(Og så skal der nok komme gang i udviklingen. Det burde som minimum ske på EU-plan, så tilpas mange producenter blev motiveret)
På skydebanerne tager oprydningen dem, og så ville det stille og roligt overtage på jagt efterhånden som folks beholdninger blev opskudt.
Når det er sagt, så er haglskålene grimme, men sammenlignet med eksempelvis plastposer og anden indpakning, så udgør de en forsvindende lille del af problemet.
Personligt ser jeg absolut ingen grund til, at man ikke skal gøre hvad man kan, for at undgå at smide svært nedbrydeligt affald i naturen.
(I mangel af trækrammersmiley)
(Og så skal der nok komme gang i udviklingen. Det burde som minimum ske på EU-plan, så tilpas mange producenter blev motiveret)
På skydebanerne tager oprydningen dem, og så ville det stille og roligt overtage på jagt efterhånden som folks beholdninger blev opskudt.
Når det er sagt, så er haglskålene grimme, men sammenlignet med eksempelvis plastposer og anden indpakning, så udgør de en forsvindende lille del af problemet.
Personligt ser jeg absolut ingen grund til, at man ikke skal gøre hvad man kan, for at undgå at smide svært nedbrydeligt affald i naturen.

(I mangel af trækrammersmiley)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Faktisk er jeg ret chockeret over hvor meget affald folk smider i naturen.
Det der med plastikposer f.eks. Jeg kunne aldrig drømme om at smide en plasticpose fra mig i naturen. Men kommer man ind til byerne, så lader det til at være en hel naturlig ting at gøre
Men jeg indrømmer, at jeg ikke samler mine haglskåle op. De er bare ikke til at finde igen. Går jeg en tur og finder en, så samler jeg den op, og tager den med til en skraldespand.
Det der med plastikposer f.eks. Jeg kunne aldrig drømme om at smide en plasticpose fra mig i naturen. Men kommer man ind til byerne, så lader det til at være en hel naturlig ting at gøre

Men jeg indrømmer, at jeg ikke samler mine haglskåle op. De er bare ikke til at finde igen. Går jeg en tur og finder en, så samler jeg den op, og tager den med til en skraldespand.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Tangloppen
- Platin Member
- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
Mht. at smide skrald i byerne, så er det faktisk ikke så underligt.Langenge skrev: ↑9. dec 2018, 16:02Faktisk er jeg ret chockeret over hvor meget affald folk smider i naturen.
Det der med plastikposer f.eks. Jeg kunne aldrig drømme om at smide en plasticpose fra mig i naturen. Men kommer man ind til byerne, så lader det til at være en hel naturlig ting at gøre![]()
Min kammerat arbejdede for nogle år siden i Vollsmose, hvor firmaet vedligeholdt områderne derude, så det er pænt og rent, så ingen tror det er en ghetto.
Ham og kollegaerne havde snakket en del om hvor al den skrald kom fra, og hvorfor det ofte var smidt ind i buskene omkring højhusene.
Svaret fik de da en kvinde stak hovedet ud på 4 sal, tog en sort affaldssæk og hældte indholdet ned i hovedet på min kammerat og hans kollega. Posen beholdt hun, den kunne jo genbruges.
Og hvorfor skulle hun ikke gøre det? Der kommer jo nogle flinke mennesker og fjerner skidtet for hende.
Samme som når min kammerat igen og igen skulle lægge ny stenbelægning og plante nye træer. Det kan godt være tingene blev brækket og revet op, men en uge eller 4 senere, var det hele der jo igen...
Samme gør sig gældende i byerne, der er nogen der rydder op efter dig. Så smid dog skidtet.
Simpel og trist logik.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Hvor jeg går i byzone og nær byzone er der rigtig mange chipsposer, cigaretskodder, emballage fra fastfood, indpakning fra chokoladebars, folie til og cigaretpakker og ikke mindst hundelorteposer - de ting er beregnet til at smide i en skraldespand og ikke bare ind i nærmeste buskads; nogle buske og træer er nærmest dekorerede med hundelorteposer. Dejligt at nogle folk i byerne samler deres hunds lort op, og tag nu den lort med de næste 50-100m til nærmeste skraldespand eller tag den med hjem i dagsrenovationen.
Går jeg i skov, på mark eller strand samler jeg haglpatronhylstre og haglskåle op, men jeg gider altså ikke bruge min tid på at samle andre folks lort op. Langs veje er det ofte tydeligt at nogle vælger at kyle fastfood-emballagen o.a. ud af vinduet i stedet for at tage det med på næste rasteplads.
Går jeg i skov, på mark eller strand samler jeg haglpatronhylstre og haglskåle op, men jeg gider altså ikke bruge min tid på at samle andre folks lort op. Langs veje er det ofte tydeligt at nogle vælger at kyle fastfood-emballagen o.a. ud af vinduet i stedet for at tage det med på næste rasteplads.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Forbuddet er som sådan fint nok med mig. Men der skal komme gode alternative på markedet inden noget skal forbydes. Ved godt der er nogle få øko-patroner allerede, men jeg vil nu gerne se noget fra de mere kendte mærker, med fornuftige ladninger og store haglstørrelser. Om en patron koster 3 eller 5 kroner er jeg ligeglad med, bare det virker.
Hvis man kan lave noget der er lige så godt som plastikhaglskåle, som forsvinder relativt hurtigt, ser jeg ingen argumenter mod at forbyde plastik. Det er måske en dråbe i glas vand, men det fremmer jo ikke jagtens accept at vi udover at begå grov dyremishandling og være stangstive, også sviner med plastik.
Hvis man kan lave noget der er lige så godt som plastikhaglskåle, som forsvinder relativt hurtigt, ser jeg ingen argumenter mod at forbyde plastik. Det er måske en dråbe i glas vand, men det fremmer jo ikke jagtens accept at vi udover at begå grov dyremishandling og være stangstive, også sviner med plastik.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Spot onTheDarkSide skrev: ↑9. dec 2018, 21:50Forbuddet er som sådan fint nok med mig. Men der skal komme gode alternative på markedet inden noget skal forbydes. Ved godt der er nogle få øko-patroner allerede, men jeg vil nu gerne se noget fra de mere kendte mærker, med fornuftige ladninger og store haglstørrelser. Om en patron koster 3 eller 5 kroner er jeg ligeglad med, bare det virker.
Forbuddet er velkommen hvis der er et reelt alternativ og plastic tillades der hvor det ikke er et problem, som skydebaner.
en indfasningsperiode over 3 år vil være fin så man kan bruge sit lager.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs