Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af PSindrup » 12. dec 2018, 14:18

RKN skrev:
12. dec 2018, 13:07
PSindrup skrev:
12. dec 2018, 11:54
Vi bliver nævnt i en artikel i Berlinske om lovliggørelsen af peberspray. :thumbup: :thumbup:

https://www.berlingske.dk/nyheder/dansk ... e-vil-ikke

Peter
Og de viser de tyske priser. Bliver spændende og se hvad vi skal give i Danmark. :thumbup:
Så vidt jeg kan se (på ebay.de) er der kæmpe prisforskelle på de forskellige pebersprays. Det ville være rimeligt at antage at der så også er tilsvarende kvalitetsforskelle.

Mon vi kommer til at se deciderede anmeldelser af pebersprays, med hensyn til rækkevidde, egenspredning og træfsikkerhed? :???: :giggle: :rolf:

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 12. dec 2018, 14:36

Det er da fint hvis nogen kan "føle sig tryggere" men på nær i de tilfælde hvor Dennis står skidefuld ude foran Connies dør og råber et stykke tid (så hun har tiden til at finde den frem.....navnene er forøvrigt tilfældigt valgt og refererer ikke til nogen bestemt) og derefter tiltvinger sig adgang, kommer det næppe til at betyde en hujende fis.

"Vådeskudsulykker" med dem kan heldigvis holdes til "det gjorde vist nade, har du lært noget nu?"
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 12. dec 2018, 14:38

Cpt skrev:
12. dec 2018, 12:51
Det lyder faktisk til at loven gør vilkårene for den kvinde der er nervøs for at blive overfaldet i byen langt værre.. Før var peberspray ulovligt, men mange købte det i Tyskland og havde det med i byen alligevel.. Og risikerede kun en bøde straf?
Nu er strafferammen blevet skærpet for de kvinder som har spray med i byen, medmindre der kan søges særlig tilladelse.. Dog vil en sådan tilladelse ikke have megen mening hvis den gives til alle der måtte ansøge om den..
Artiklen er fuld af fejl, og forhåbentlig er han bare citeret forkert, eller også skal han læse op på loven inden han begynder at vejlede kunderne.

1) Personer der har et særlige behov for at forsvare sig uden for hjemmet. Fx stalking ofre, kan søge tilladelse til at bære peberspray på sig.
2) Straffen for at BÆRE den udenfor hjemmet er i førstegangstilfælde en bøde på 3000,- medmindre der er skærpende omstændigheder. Bøden vil stige i gentagelsestilfælde.
3) Hvis man benytter sin peberspray uretmæssigt(også hvis det sker i hjemmet, men det ikke er nødværge) er det med en straframme på op til 6 års fængsel. Straframmen nævner ikke betinget fængsel eller bøder som en mulighed, men jeg ved ikke om det altid er en mulighed at give en bøde i stedet for en fængselsstraf, selvom det ikke er nævnt direkte i loven?

I øvrigt sjovt at NVF er nævnt i teksten. Er der kommet en officiel udmelding fra NVF?

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 12. dec 2018, 14:50

Kenneth Jensen skrev:
12. dec 2018, 14:38

I øvrigt sjovt at NVF er nævnt i teksten. Er der kommet en officiel udmelding fra NVF?

Hilsen Kenneth
NVF afleverede et hørings svar
viewtopic.php?f=53&t=74954&p=842990&#p842869
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 12. dec 2018, 14:56

Centurion skrev:
12. dec 2018, 12:28
Våbenhandlerforeningens direktør citeres for, at sprayen ikke må medbringes udenfor hjemmet, med mindre man har en særlig tilladelse.
Der er nok en del kvinder, der gerne vil have en spray i tasken, når de går i byen. Det er næppe manden derhjemme, de er bange for. Hvor mon de skal søge den tilladelse? Det bliver da en enorm opgave at administrere det. Er udtalelsen forkert/forkert citeret, eller er vi på vej ud i en ny knivlov?
Jeg ville ikke lukke nogen ind et sted jeg stod i døren hvis de havde en peberspray med. Så skal vi til at have aflåste skabe de kan opbevares i imens kvinden er inde på stedet, det ville blive omstændeligt. Jeg tror ikke jeg er eneste dørmand med den holdning.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 12. dec 2018, 15:20

Senserazer skrev:
12. dec 2018, 14:56
Jeg ville ikke lukke nogen ind et sted jeg stod i døren hvis de havde en peberspray med. Så skal vi til at have aflåste skabe de kan opbevares i imens kvinden er inde på stedet, det ville blive omstændeligt. Jeg tror ikke jeg er eneste dørmand med den holdning.
Forståeligt!
Vi har lige set hvad der skete på det italienske diskotek hvor den efterfølgende panik dræbte 6 mennesker (de fem af dem var reelt børn).
https://www.thelocal.it/20181211/teenag ... b-stampede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 12. dec 2018, 15:38

Kenneth Jensen skrev:
11. dec 2018, 21:23

I 2015 var der ca 180 hjemmerøverier, og tallet har været faldende indtil da(jeg har ikke tal for senere år).

Hilsen Kenneth
Hvor har du de tal fra? - det lyder helt vildt - jeg troede vi snakkede 5 om året el. lign.
Senest rettet af Lycon 12. dec 2018, 15:43, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 12. dec 2018, 15:47

Bobo skrev:
12. dec 2018, 15:38
Kenneth Jensen skrev:

I 2015 var der ca 180 hjemmerøverier, og tallet har været faldende indtil da(jeg har ikke tal for senere år).

Hilsen Kenneth
Hvor har du de tal fra? - det lyder helt vildt - jeg troede vi snakkede 5 om året el. lign.
Du kan jo starte med at kigge på tråden her der har 48 sider med hjemmerøverier i Danmark. Tråden starter i 2007, så det er over en længere periode, men tendensen er klar.
viewtopic.php?p=74341#p74341
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 12. dec 2018, 16:04

Lycon skrev:
12. dec 2018, 15:47
Bobo skrev:
12. dec 2018, 15:38
Kenneth Jensen skrev:

Hilsen Kenneth
Du kan jo starte med at kigge på tråden her der har 48 sider med hjemmerøverier i Danmark. Tråden starter i 2007, så det er over en længere periode, men tendensen er klar.
viewtopic.php?p=74341#p74341
Er det der Kenneth har tallene fra?
Jeg kan godt lide facts når jeg hører sådan nogle tal - og jeg synes hjemme røveri er så grov en forbrydelse at jeg er rystet over at jeg ikke hører mere om det i de kilder jeg læser
Er jeg udsat for Fake news eller er Kenneth ??
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 12. dec 2018, 16:31

Bobo skrev:
12. dec 2018, 16:04
Jeg kan godt lide facts når jeg hører sådan nogle tal - og jeg synes hjemme røveri er så grov en forbrydelse at jeg er rystet over at jeg ikke hører mere om det i de kilder jeg læser.
Jeg har ingen ide om hvor Kenneth har sine tal fra, men tråden jeg linker til taler sit helt eget sprog.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 12. dec 2018, 17:25

Lycon skrev:
12. dec 2018, 16:31
Bobo skrev:
Jeg kan godt lide facts når jeg hører sådan nogle tal - og jeg synes hjemme røveri er så grov en forbrydelse at jeg er rystet over at jeg ikke hører mere om det i de kilder jeg læser.
Jeg har ingen ide om hvor Kenneth har sine tal fra, men tråden jeg linker til taler sit helt eget sprog.
Ved en hurtig optælling så finder jeg links til omtale af 10 hjemmerøveri i år.
Vi kan da godt blive enige om at det er for mange, men statistiks set så må chancen for at opleve et hjemmerøveri være ganske, ganske lille.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 12. dec 2018, 17:28

Nu hvor at peberspray bliver lovligt, så skal vi vel også have en afdeling her på NVF hvor at vi frit kan debattere denne spray.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 12. dec 2018, 17:43

ReneKJ skrev:
12. dec 2018, 17:25
Lycon skrev:
12. dec 2018, 16:31
Bobo skrev:
Vi kan da godt blive enige om at det er for mange, men statistiks set så må chancen for at opleve et hjemmerøveri være ganske, ganske lille.
Jeg tror også, at de fleste hjemmerøverier finder sted hos folk, som på den ene eller anden måde har kontakt til et uheldigt miljø.
Jeg holder stadig på, at en hårspray og en brandslukker, placeret strategisk korrekt, er nok.
Jeg skal ikke ud i noget med peberspray.
Men jeg har intet imod, at folk kan have dem hjemme, hvis de lyster, og hvis det kan få dem til at føle sig mere trygge
Nu skal jeg jo heller ikke holde mig for god... Jeg har selv ejendommen plastret til med videoovervågning og "jeg-skal-komme-efter-dig-udstyr-i-en grad- som-du slet-ikke-forestiller-dig-og-læg-så-lige-1000%-oveni"
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 12. dec 2018, 18:21

Jeg ved ikke med andre, men jeg skal have en peberspray fordi loven siger, jeg må have den. :biggrin:

Jeg lever i en ganske rolig og sikker kommune. Jeg har aldrig oplevet at have indbrud, og ingen jeg kender har haft indbrud.

Men jeg skal have en peberspray, fordi det er lovligt. Jeg kommer nok aldrig til at bruge den, men jeg vil have den! :giggle:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 12. dec 2018, 18:55

ReneKJ skrev:
10- 15 stykker da det var værst er nok mere realistisk end 160. Ja ok det er måske lidt flere hvis man tæller feks "den internationale klubs" røverier imod pushere og hampedyrkere, men aldrig 160.

Anser i øvrigt pebersprays muligheden for ret ligegyldig, udover at vi som forum nævnes ifbm lovarbejdet hvilket er flot og gavnligt.

Hvis jeg absolut ville have en farlig spray, lovlig eller ej i min entree, så havde jeg sgu nok stillet en derud forlængst. Jeg tror bare ikke rigtigt på ubudne eller truende gæster.
Risikoen ved at komme herud i guldbryllups/begravelses byerne er at folk rigtigt gerne vil nå at bidrage til at gøre byen sikker og i øvrigt at de slet ikke forventes at leve længe nok til for alvor at komme i spjældet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af AHSV » 12. dec 2018, 22:09

Sort skrev:
12. dec 2018, 18:55
ReneKJ skrev:
10- 15 stykker da det var værst er nok mere realistisk end 160. Ja ok det er måske lidt flere hvis man tæller feks "den internationale klubs" røverier imod pushere og hampedyrkere, men aldrig 160.
Her en artikel fra TV2 der refererer tal fra det kriminalpræventive råd http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-01-29- ... a-seks-aar.

Ifølge den har Kenneth ganske ret. Har også hurtigt checket danske statistik, men i deres udgivelse "Kriminalitet" opgøres hjemmerøveri ikke særskilt - kun røveri.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 12. dec 2018, 22:19

Tja hvis det er rigtigt så er det jo rigtigt, jeg havde noget anderledes forventninger, men fair nok så blev jeg klogere.
Tror nu ikke jeg tæller som ældre eller at jeg har for 10.000 kr gæld i løsøre de kan få med.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 13. dec 2018, 02:37

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 13. dec 2018, 09:37

Lycon skrev:
13. dec 2018, 02:37
På sigt er der yderligere lempelser på vej. :rock:

DF giver den nye lov om peberspray et par år – så skal reglerne lempes på ny
Spændende. :thumbup:

En eventuel yderligere lempelse vil jo, i sagens natur, komme helt an på hvordan pebersprayen bliver modtaget og ikke mindst anvendt.

Jeg er også 100% sikker på at hver eneste tilfælde af uretmæssig brug af peberspray vil blive dækket massivt af pressen.
Og forhåbentlig vil de sager hvor sprayen har været benyttet berettiget også få den spalteplads de fortjener.

Peter

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dingenoter
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Leon » 13. dec 2018, 11:05

Artikel i dagens JP våbenhandlere er bekymrede over pebersprays:
Jens Pedersen, indehaver af Østjysk Våbenhandel i Hedensted, er ikke imponeret over loven om peberspray i private hjem. Han mener, det vil skabe problemer, og han vil ikke sælge pebersprays til alle og enhver.
Artiklen er bag betalingsmur, men linket er her:

https://jyllands-posten.dk/premium/indl ... spraysalg/
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 13. dec 2018, 12:01

Leon skrev:
13. dec 2018, 11:05
Artikel i dagens JP våbenhandlere er bekymrede over pebersprays:
Jens Pedersen, indehaver af Østjysk Våbenhandel i Hedensted, er ikke imponeret over loven om peberspray i private hjem. Han mener, det vil skabe problemer, og han vil ikke sælge pebersprays til alle og enhver.
Artiklen er bag betalingsmur, men linket er her:

https://jyllands-posten.dk/premium/indl ... spraysalg/
Men så er man vel nødt til helt at undlade at forhandle dem? Ellers kunne man hurtigt med en diskriminationssag på nakken, tænker jeg.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 13. dec 2018, 12:22

Så hvilke kriterier skal man opfylde, før Jens Pedersen vil sælge til folk?

I det nyligt vedtagede lovforslag er det eneste krav, at man er fyldt 18 år gammel.

Skal man derfor ligne et typisk stalker-offer, før Pedersen vil sælge (kvinde, 25-55, rimelig køn??)

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 13. dec 2018, 14:44

Utroligt.
Jeg var sikker på at våbenhandlerne jublede over at nu skulle Hr og Fru Danmark, der ellers ikke kom i butikken, ind og handle og dermed opdage at det egentlig ikke er en våbenbutik, men nærmere en tøjbutik.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 13. dec 2018, 15:09

Flugteren skrev:
13. dec 2018, 12:22

I det nyligt vedtagede lovforslag er det eneste krav, at man er fyldt 18 år gammel.

Skal man derfor ligne et typisk stalker-offer, før Pedersen vil sælge (kvinde, 25-55, rimelig køn??)
Det er vel bare et spørgsmål om udbud & efterspørgsel.
Det står ham frit for om han vil sælge dem, og vel egentligt også til hvem. (Er dog ikke helt 100% inde i den slags lovgivning).

Kommer der 100 hendvendelser per uge, eller hver måned, så tror jeg nu nok at han vil begynde at sælge dem i større stil. MEn lige nu er det kun en politisk udmelding (læs: jeg er moralens vogter, eller noget i den stil :biggrin: ).
7,62x54R Glory to the Mosin.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 13. dec 2018, 15:44

100Radsbar skrev:
13. dec 2018, 15:09
Flugteren skrev:
13. dec 2018, 12:22

Det er vel bare et spørgsmål om udbud & efterspørgsel.
Det står ham frit for om han vil sælge dem, og vel egentligt også til hvem. (Er dog ikke helt 100% inde i den slags lovgivning).

Kommer der 100 hendvendelser per uge, eller hver måned, så tror jeg nu nok at han vil begynde at sælge dem i større stil. MEn lige nu er det kun en politisk udmelding (læs: jeg er moralens vogter, eller noget i den stil :biggrin: ).
Altså, jeg kan godt forstå, hvis der kommer en flok unge mænd/kvinder med...ahem...tvivlsomme motiver...ned i butikken for at købe pebersprays.

Men så bør Jens Pedersen da fortælle det, som det er: Hvis du virker som en fornuftig type og er min. 18 år gammel, så vil jeg sælge dig en peberspray. Kommer du derimod ned i butikken med hættetrøje, saggy bukser og har en "attitude", så bliver du nægtet salg. Samme princip gælder jo for våben. Du kan opfylde alle krav til våbenejerskab, men hvis våbenhandleren er i tvivl om dit formål med våbenet, så behøver han ikke sælge dig det.

Besvar