Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af C-X » 22. dec 2018, 19:48

Familie-rabat når Levakovic klanen kommer på uanmeldt besøg :taser:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Bowman76 » 23. dec 2018, 08:08

Slettet bruger skrev:
22. dec 2018, 19:46
Hvad med et peber spray anlæg som dækker underetagen ved en skal alarm 10 sekunder forsinkelse når nu man sover ovenpå så kan man nå at få gasmasken på inden man går ned med den brandslukker af en peber spray der.
Hvis nu det etage dækkende system har misset noget 😀
Nu vi er i gang med overdrivelsen:

5 x 10 L klorin og saltsyre, placeret strategisk i huset.
Hvis en evt. alarm ikke er slået fra inden 25 sekunder, lukkes vinduer og døre hermetisk vha. tætsluttende, automatiske skodder og komponenterne blandes.
Det skal nok sætte en permanent stopper for evt. indbrudstyve (og resten af familien, hvis man sover tungt) :crazy: :nono:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2018, 08:58

RKN skrev:
22. dec 2018, 17:38
PSindrup skrev:
22. dec 2018, 17:34
Der er i øvrigt stadig ikke tilladt at sælge peberspray over nettet i Danmark.
Rolig nu. De bliver først solgt fra januar. Se nu Hvad de skriver :thumbup:
Jeg tager det helt roligt. Det var blot ment som en servicemeddelelse.

Peter

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lani1966 » 23. dec 2018, 10:24

Lige en tanke.

Kun våbenforhandler må sælge dem, men må jeg købe det hjem fra Tyskland, nu jeg alligevel skal have nogle flere hagl til luftgeværet?

/Lani
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 23. dec 2018, 11:44

Lani1966 skrev:
23. dec 2018, 10:24
Lige en tanke.

Kun våbenforhandler må sælge dem, men må jeg købe det hjem fra Tyskland, nu jeg alligevel skal have nogle flere hagl til luftgeværet?

/Lani
Jeg tænker du skal søge en importtilladelse hvis den skal over grænsen. Du skal jo også søge importtilladelse hvis du skal købe projektiler i udlandet, selvom du kan købe det selv samme projektil i Danmark.

Og husk det er først efter nytår :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 23. dec 2018, 13:32

LapuaMagnum skrev:
23. dec 2018, 11:44
Lani1966 skrev:
23. dec 2018, 10:24
Lige en tanke.

/Lani
Jeg tænker du skal søge en importtilladelse hvis den skal over grænsen. Du skal jo også søge importtilladelse hvis du skal købe projektiler i udlandet, selvom du kan købe det selv samme projektil i Danmark.

Og husk det er først efter nytår :smile:

mvh
Indtil videre må peberspray og lignende, jvf. Våbenlovens § 1, stk.1, nr.5, ikke indføres uden tilladelse.

Så længe denne bestemmelse består, vil import af peberspray kræve importtilladelse. Også selvom de kan erhverves, uden særskilt tilladelse, indenfor landets grænser.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 26. dec 2018, 19:18

Nu, hvor der ikke er nogle "skydebaner" eller "jagtarealer" hvor pebersprayen må benyttes, hvordan mon det så bliver mht transport af den?
Jeg går ud fra, at man efter behov må transportere den mellem forhandler og hjemmet, lige som f.eks. et skydevåben.
Om det også gælder fra lad os sige Flensborg til hjemmet, er måske et godt spørgsmål.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 26. dec 2018, 19:50

Jeg har ikke tænkt mig at købe en, da jeg ikke fatter hvad jeg dog skulle bruge den til.
Men måske hvis man bor i en lejlighed i speltbæltet og dyrker omgang med suspekte personer, der forventes at opsøge ens lejlighed :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 26. dec 2018, 20:34

Tonnytot skrev:
26. dec 2018, 19:18
Nu, hvor der ikke er nogle "skydebaner" eller "jagtarealer" hvor pebersprayen må benyttes, hvordan mon det så bliver mht transport af den?
Jeg går ud fra, at man efter behov må transportere den mellem forhandler og hjemmet, lige som f.eks. et skydevåben.
Om det også gælder fra lad os sige Flensborg til hjemmet, er måske et godt spørgsmål.
Du skal køre direkte fra forhandleren og hjem og du skal medbringe kvitteringen så det kan dokumenteres at den lige er købt.

Du må ikke køre over grænsen med en peberspray.

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 26. dec 2018, 21:14

PSindrup skrev:
26. dec 2018, 20:34
Tonnytot skrev:
Du skal køre direkte fra forhandleren og hjem og du skal medbringe kvitteringen så det kan dokumenteres at den lige er købt.

Peter
Medmindre du indhenter en importtilladelse til indførsel af en peberspray.

Og der står mig bekendt ingen steder i loven, at dokumentation er påkrævet som bevis for nyligt køb af en peberspray.

Der står blot, at du skal hjemføre sprayen uden andre ærinder på vejen - ganske som med et skydevåben.

CarstenHelmer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffelskydning, havjagt
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af CarstenHelmer » 26. dec 2018, 21:56

Flugteren skrev:
26. dec 2018, 21:14
PSindrup skrev:
26. dec 2018, 20:34
Tonnytot skrev:

Peter
Medmindre du indhenter en importtilladelse til indførsel af en peberspray.

Og der står mig bekendt ingen steder i loven, at dokumentation er påkrævet som bevis for nyligt køb af en peberspray.

Der står blot, at du skal hjemføre sprayen uden andre ærinder på vejen - ganske som med et skydevåben.
Traditionen kommer pøblen til at stå med bevisførelsen, så det er nok en god idé at have en bon på den..

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 27. dec 2018, 10:56

Hvis Politiet står og kræver noget af dig, som du ikke ifølge loven er forpligtet til at kunne fremvise, så tager du Politiet i retten.

Ifølge loven skal du hjembringe sprayen direkte efter køb. Om du så vælger at købe den i København og GÅ direkte hjem til f.eks. Slagelse, så er der intet i loven, der forhindrer dette. At gå er et legitimt transportmiddel.

Man kan allerede mærke - i alt fald hos toppen af Rigspolitiet - at etaten er dybt utilfredse med denne lov, fordi den tillader borgere at have midler til at forsvare sig selv. Claus Oxfeldt har været ude for nylig og anbefale, at man IKKE køber en peberspray. Så kender vi vist holdningen.

Så prøver Politiet at stramme lovgivningen uden grundlag for dette, så hiver du dem i retten.

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 17 times

Indlæg af Schmidt » 30. dec 2018, 01:35

Tonnytot skrev:
Mere interessant er vel hvad man gør, hvis man har behovet, i forhold til transport til og fra midlertidige opholdsteder som fx sommerhuset?
Hvis man har et behov for en peberspray så ophører det vel ikke når man tager på weekend i sommerlandet?

I øvrigt sjovt at se den store modstand fra Politiet, men det er vel at forvente.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 30. dec 2018, 08:58

Schmidt skrev:
30. dec 2018, 01:35
Tonnytot skrev:
Mere interessant er vel hvad man gør, hvis man har behovet, i forhold til transport til og fra midlertidige opholdsteder som fx sommerhuset?
Hvis man har et behov for en peberspray så ophører det vel ikke når man tager på weekend i sommerlandet?

I øvrigt sjovt at se den store modstand fra Politiet, men det er vel at forvente.
Jeg tror ikke politiets bekymring går på at de mister deres "magtmonopol" men mere en reel bekymring for at konflikterne skal eskalerer og udvikle sig i en uheldig retning. Jeg mener at den bekymring er relevant, og kun tiden kan vise om det kommer til at ske.

Peter

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 30. dec 2018, 12:05

Jeg tror der sker det at lige i starten så hamstrer alle peberspray, fordi det skal de da ha'.. Så kommer der en kort periode hvor der er de sædvanlige tosser der ikke kan styre sig og bruger det i øst og vest.. Efterfulgt af debatten om hvor vidt det var smart eller ej at tillade skidtet...

Derefter bliver det hverdag igen, og der sker ikke mere end normalt..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 30. dec 2018, 12:12

Kedeligt, men sikkert korrekt. Jeg hepper nu på Spray-Apocalypse! :biggrin:

Overvejede kort om jeg skulle have sådan en spray, men så kom jeg i tanke om, at jeg samler på økser. Jeg kan ikke gå to skridt, i mit hjem, uden at have noget der kan bruges som et våben, så da stå pokker i, at lede efter en dårlig deodorant.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TN74
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Krybdyr
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af TN74 » 30. dec 2018, 19:45

C-X synes nu vi skulle prøve at dele sådan en peberfætter i garagen næste gang, bare for at se hvor møj det kradser..

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 30. dec 2018, 19:49

Det lyder festligt! :newyear:

Brugeravatar
Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Interesser: Luftvåben
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Gixxer3000 » 1. jan 2019, 20:26

Om det er en god eller dårlig idé vil jeg ikke lige komme ind på, men jeg tror våbenhandlerne gnider sig godt og grundigt i hænderne, især hvis alle og enhver lige skal se hvad det er for noget.

Første spray jeg kunne finde på en DK hjemmeside (Hunters), 169,- , Samme spray på Schneider, 79,- :rolf:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. jan 2019, 08:30

Gixxer3000 skrev:
1. jan 2019, 20:26
Om det er en god eller dårlig idé vil jeg ikke lige komme ind på, men jeg tror våbenhandlerne gnider sig godt og grundigt i hænderne, især hvis alle og enhver lige skal se hvad det er for noget.

Første spray jeg kunne finde på en DK hjemmeside (Hunters), 169,- , Samme spray på Schneider, 79,- :rolf:
Forrykt at den skal være dobbelt så dyr i Danmark!
Måske er resultat af at våbenhandlerne har fået monopol på at forhandle dem? :???:

Peter

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 2. jan 2019, 08:57

C-X skrev:
30. dec 2018, 12:12
Kedeligt, men sikkert korrekt. Jeg hepper nu på Spray-Apocalypse! :biggrin:

Overvejede kort om jeg skulle have sådan en spray, men så kom jeg i tanke om, at jeg samler på økser. Jeg kan ikke gå to skridt, i mit hjem, uden at have noget der kan bruges som et våben, så da stå pokker i, at lede efter en dårlig deodorant.
Jeg modtager godt nok hellere peber fremfor en af dine økser :fun:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 2. jan 2019, 11:23

Er der i det hele taget nogen herinde der har fået købt en?? Det lød jo lidt til at folk herinde ville trykke køb lige så snart klokken slog midnat??
M.v.h. Timber

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 2. jan 2019, 11:44

Timber skrev:
2. jan 2019, 11:23
Er der i det hele taget nogen herinde der har fået købt en?? Det lød jo lidt til at folk herinde ville trykke køb lige så snart klokken slog midnat??
F.eks. Grejfreak skriver på hjemmesiden, at de afventer tilladelse/godkendelse af politiet, at pebersprays ikke sendes men kun udleveres fysisk osv. Det virker lidt til, at lovliggørelsen er kommet hurtigere end politi og forhandlere har kunnet følge med til.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 2. jan 2019, 12:07

DB89 skrev:
2. jan 2019, 11:44
Timber skrev:
F.eks. Grejfreak skriver på hjemmesiden, at de afventer tilladelse/godkendelse af politiet, at pebersprays ikke sendes men kun udleveres fysisk osv. Det virker lidt til, at lovliggørelsen er kommet hurtigere end politi og forhandlere har kunnet følge med til.
Det lyder da bare mærkeligt at politiet ikke er klar.. Var det nu noget med bøder, var det helt sikkert implementeret og klar til start 23.59 året før..
M.v.h. Timber

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. jan 2019, 12:13

Timber skrev:
Der er jo ikke nogen steder du kan trykke køb, da de ikke lovligt kan købes på nettet, men kun i de fysiske butikker hos de autoriserede våbenhandlere.

Peter

Besvar