Samlertilladelse? Spørgsmål

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Familie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Samlertilladelse? Spørgsmål

Indlæg af R Uldal » 25. dec 2018, 23:24

Hej.

Et spørgsmål.
En samlertilladelse giver naturligvis lov til at samle på helt konkrete klassikere og dertil glatløbede haglgeværer og 'andre våben af historisk eller teknisk interesse'.

Har man mulighed for at skyde med noget af det hvis man i forvejen har en SKV2 og er medlem i en klub?

Rigtig god jul og godt nytår 😊

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Samlertilladelse? Spørgsmål

Indlæg af Timber » 25. dec 2018, 23:31

En samlertilladelse er en, ja, samlertilladelse... Så ingen skydning desværre...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 25. dec 2018, 23:47

Ja jeg tænkte det nok. 😊

Er der mulighed for at flytte våben fra en samling over på en SKV2 og tilbage igen?

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 26. dec 2018, 00:09

Det er muligt at flytte nogle våben fra samler tilladelse til SKV2, og ja formentlig også tilbage igen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 26. dec 2018, 00:31

R Uldal skrev:
25. dec 2018, 23:47
Ja jeg tænkte det nok. 😊

Er der mulighed for at flytte våben fra en samling over på en SKV2 og tilbage igen?
Det er absolut en mulighed, såfremt disse våben kvalificerer sig til at blive ejet på en SKV2.

Glatløbede haglgeværer ser jeg ingen grund til at anskaffe sig på en samlertilladelse, hvis man i forvejen har en SKV2 til glatløbede haglgeværer.

Samlertilladelsen til skydevåben er meget begrænset, især hvis man allerede har medlemsskab og anciennitet til at få pistoler med hjem.

Mange af de historisk interessante våben kan fås på SKV2 ved medlemsskab af en skytteklub for historiske våben.

Så tænk over, om du vil have noget på SKV2 eller på samlertilladelse, for det kan i mange tilfælde bedst betale sig at få dem på en SKV2. Så må du også skyde med dem :biggrin:

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 26. dec 2018, 09:16

Tak for jeres gode svar 👍

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 26. dec 2018, 12:11

Flugteren skrev:
26. dec 2018, 00:31
R Uldal skrev:
25. dec 2018, 23:47
Ja jeg tænkte det nok. 😊

Det er absolut en mulighed, såfremt disse våben kvalificerer sig til at blive ejet på en SKV2.

Glatløbede haglgeværer ser jeg ingen grund til at anskaffe sig på en samlertilladelse, hvis man i forvejen har en SKV2 til glatløbede haglgeværer.

Samlertilladelsen til skydevåben er meget begrænset, især hvis man allerede har medlemsskab og anciennitet til at få pistoler med hjem.

Mange af de historisk interessante våben kan fås på SKV2 ved medlemsskab af en skytteklub for historiske våben.

Så tænk over, om du vil have noget på SKV2 eller på samlertilladelse, for det kan i mange tilfælde bedst betale sig at få dem på en SKV2. Så må du også skyde med dem :biggrin:
Nu er der jo den store fordel ved samlertilladelsen at vi ikke skal vente i 100 år og en formiddag før vi kan tage våbnet med hjem og ikke skal betale for våbentilladelse eller SKV gebyr for den enkelte pistol/riffel (altså ved de våben som er omfattet af samlertilladelsen, forstås).
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 26. dec 2018, 13:38

ESAF skrev:
26. dec 2018, 12:11
Nu er der jo den store fordel ved samlertilladelsen at vi ikke skal vente i 100 år og en formiddag før vi kan tage våbnet med hjem og ikke skal betale for våbentilladelse eller SKV gebyr for den enkelte pistol/riffel (altså ved de våben som er omfattet af samlertilladelsen, forstås).
Det er rigtigt, med en samlertilladelse kan man vel mere eller mindre handle våbnet med det samme og tage det med hjem. Som jeg forstår det skal man så opdatere sin våbenliste på borger.dk umiddelbart efter.?

Det er meget interessant da jeg har kastet min kærlighed på nogle af de gamle filmvåben som eksempelvis New Army fra Eastwoods 'Pale Rider'. Og den har jeg ikke tænkt mig at bruge 😊 omvendt skulle man få lyst kan man som tidligere skrevet få den på en SKV2 i en periode hvorefter den kan gå tilbage i samlingen 😃

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 26. dec 2018, 16:00

R Uldal skrev:
26. dec 2018, 13:38
ESAF skrev:
Det er rigtigt, med en samlertilladelse kan man vel mere eller mindre handle våbnet med det samme og tage det med hjem. Som jeg forstår det skal man så opdatere sin våbenliste på borger.dk umiddelbart efter.?

Det er meget interessant da jeg har kastet min kærlighed på nogle af de gamle filmvåben som eks new army fra eastwoods 'pale rider'. Og den har jeg ikke tænkt mig at bruge 😊 omvendt skulle man få lyst kan man som tidligere skrevet få den på en SKV2 i en periode hvorefter den kan gå tilbage i samlingen 😃
Ja, det er en stor fordel, at man kan handle med det samme og tage skyderen med hjem.
Du har otte dage til at opdatere din liste, lige som med en haglbøsse købt på jagttegn.
Og nej, der er intet problem i at skifte en skyder fra en samlertilladelse til en anden form for tilladelse (og tilbage igen) Du skriver blot dig selv på som både køber og sælger.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 26. dec 2018, 18:57

Du skal så lige huske, at som jeg forstår det, så får du ikke en replika, på en Samlertilladelse, den går kun, med SKVx eller jagttegn.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 26. dec 2018, 19:46

JRexA skrev:
26. dec 2018, 18:57
Du skal så lige huske, at som jeg forstår det, så får du ikke en replika, på en Samlertilladelse, den går kun, med SKVx eller jagttegn.
Det er korrekt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 26. dec 2018, 23:18

Der er jeg ikke helt sikker på, der står ordret andre våben af historisk eller teknisk interesse. En replica kan godt være af teknisk interesse.

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Voere308 » 27. dec 2018, 00:05

hvor står det ?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 27. dec 2018, 10:53

R Uldal skrev:
26. dec 2018, 23:18
Der er jeg ikke helt sikker på, der står ordret andre våben af historisk eller teknisk interesse. En replica kan godt være af teknisk interesse.
I teorien ja. Men så skal du søge særskilt på hvert eksemplar.
I praksis nej.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 27. dec 2018, 11:17

R Uldal skrev:
26. dec 2018, 13:38
ESAF skrev:

Det er meget interessant da jeg har kastet min kærlighed på nogle af de gamle filmvåben som eksempelvis New Army fra Eastwoods 'Pale Rider'. Og den har jeg ikke tænkt mig at bruge 😊 omvendt skulle man få lyst kan man som tidligere skrevet få den på en SKV2 i en periode hvorefter den kan gå tilbage i samlingen 😃

En Remington New Army, er en model 1858, den behøver du ingen tilladelse til overhoved, heller ikke samler, hvis det er en original, og du må skyde med den
Kopier, kræver SKV2

MVH
Grey

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 27. dec 2018, 11:39

Greyberd63 skrev:
27. dec 2018, 11:17
……….
En Remington New Army, er en model 1858, den behøver du ingen tilladelse til overhoved, heller ikke samler, hvis det er en original, og du må skyde med den
Kopier, kræver SKV2

MVH
Grey
Arrrhhh, det er vist en sandhed med modifikationer.
Du må hverken købe eller besidde krudt eller fænghætter (eller kugler, hvis vi skal være helt nærtagne) uden tilladelse.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 27. dec 2018, 13:57

Langenge skrev:
27. dec 2018, 11:39
Greyberd63 skrev:
27. dec 2018, 11:17
……….
Kopier, kræver SKV2

MVH
Grey
Arrrhhh, det er vist en sandhed med modifikationer.
Du må hverken købe eller besidde krudt eller fænghætter (eller kugler, hvis vi skal være helt nærtagne) uden tilladelse.
Våbnet må du skyde med !!!, uden at have det på SKV2, men ja en kugle støber tilladelse, skal du have for at købe kugler/fænghætter
Krudt, denne vil gælde alle dine originale våben der falder ind under.

Forladevåben, der er fremstillet før 1870, samt bagladevåben, der er fremstillet før 1870, og som ikke kan anvende enhedspatroner, er undtaget fra kravet om tilladelse. Slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil, er ligeledes undtaget fra kravet om tilladelse.

Kugle støber tilladesen er nem at få, sortkrudt kan være svært at opbevare lovligt, hvis man bor i lejlighed(men har ikke helt styr på reglerne, da jeg ikke skyder sortkrudt mere)
Men mange sortkrudtklubber sælger sortkrudt i mindre mængder på banen, så du kan skyde, uden at skulle opbevare noget hjemme.

Lad os nu ikke gøre det svære, end det behøver at være, for dem, der ønsker originale våben, både for at samle og skyde lidt med dem

Mvh
Grey

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 27. dec 2018, 15:56

Voere308 skrev:
27. dec 2018, 00:05
hvor står det ?
Det står i lovteksten på politiets hjemmeside. Teknisk interesse kan jo være mangt og meget..

Besvar