Lovforslag: Statslig snagen i al datatrafik hos vitale virksomheder

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Lovforslag: Statslig snagen i al datatrafik hos vitale virksomheder

Indlæg af Wildlife » 9. jan 2019, 13:02

Hvor er det bare et sindsygt forslag!
Et nyt lovforslag vil give Center for Cybersikkerhed mulighed for at placere sikkerhedssoftware i samfundsvigtige virksomheders servere og interne netværk ved tvang
https://www.version2.dk/artikel/center- ... ov-1087192

I praksis vil der skulle installeres mere eller mindre keyloggere på alle maskiner hos de udvalgte virksomheder.. S

Men selvfølgelig, set fra en kriminel hackers synspunkt, så vil det jo være perfekt hvis man kan nøjes med at angribe CFCS for at få adgang til rigtig mange virksomheders fortrolige data!

Jeg håber virkeligt ikke det bliver vedtaget..

Lovforslaget kan findes her: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62650
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Re: Lovforslag: Statslig snagen i al datatrafik hos vitale virksomheder

Indlæg af 100Radsbar » 9. jan 2019, 13:49

Behøver jeg at sige det...... 1984 :wall:

Det var dog et tåbeligt forslag.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2019, 13:59

Ja, dét ser godt nok ud til at være vidtrækkende konsekvenser i den der.
Men nu har FE/PET/Energistyrelsen/Sikkerhedsstyrelsen m.f. arbejdet i nogle år på at gøre SCADA-systemer i kritisk infrastruktur mere sikkert, så landet ikke vælter hvis systemet bliver hacket.
Dvs at specielt produktionsselskaber (el, vand, varme) og distributionsselskaber skal indtænke sikkerhed i deres opbygning af anlæggene, og i videst mulig omfang sørge for at segmentere netværket så ikke hele netværket rammes.

Hacking af Ukraine - 1.4mill ukrainere uden strøm i 6 timer, skadesomk. ukendt, på rygtebasis en øvelse udført af russiske hackere : https://www.bankinfosecurity.com/ukrain ... ked-a-8779
Hacking af MAERSK - kryptering af computere i 574 kontorer i 130 forskellige lande, skader oprindeligt anslået til 1,4 mia og senere opgørelser peger på 1,9 mia kr "and still counting" : https://www.wired.com/story/notpetya-cy ... the-world/
Der er endda fundet virus på 7 af 8 computere på ISS rumstationen, hvilket må siges at være ganske væsentligt og kritisk.

Det er ret væsentlige systemer som man forsøger at sikre, hvor mange af disse systemer er i private hænder og i private firmaer hvor udbytte af firmaet vægtes højt (af naturlige grunde), og dermed spares der på sikkerheden og "Det her sker aldrig for mig/os - vi er slet ikke så store spillere at hackere vil bemærke os".

Ukraine.. tja, 6 timer uden strøm sidst i december måned, det kan man da til dels forstå og relatere sig til, samt det er da en ting der generer. Der er dog mange ting som følger i kølvandet på sådanne hændelser som påvirker den gemene borger.
Bare tænk på abstinenserne når NVF kører opdatering og ikke er tilgængelig i nogle timer :giggle: Der går nærmest en uges tid før folks nerver er faldet på plads igen.

Var på "SCADA - Oprustning af kritisk infrastruktur" de to sidste gange de blev afholdt, hvor det af PET/FET/Sikkerhedsstyrelsen/Energistyrelsen/Dansk Energi m.f. samt mange store firmaer såsom Maersk, Danish Crown, møbelfabrikanter og lignende der ligger inde med meget intellektuel viden og oplysninger som i de rettes hænder kan konkurrere med rettighedsindehaveren ved at oplysningerne bliver omsat til produktion af kopivare.
Det er alt sammen med til at påpege vigtigheden af at det sku nok ikke er så fandens smart at have ét store fladt åbent netværk, hvor alle computere i princippet kan snakke med alle computere. (Maersk)
Så er det bedre at segmentere netværket, så kun de instanser der SKAL snakke sammen, også KAN snakke sammen, samt at datatransmission mellem værkerne ikke ender de gale steder.

Hvis disse store forsyningsselskaber end ikke forsøger at sikre sig, men bare lader stå til - så syntes jeg godt at en højere instans skal kunne pålægge/påbegynde arbejdet, da det er mange borgere som rammes hvis der sker noget.

Det er forholdsvis nemt at indsætte eksempelvis en DarkTrace-funktion der scanner log-funktionerne rundt omkring i servere og switches (DarkTrace er bare én ting der samlet set kigger log igennem. Der findes mange andre.) - samt lærer det daglige mønster af data. Dermed hvis noget skejer ud, som hvis man bliver ramt af en sikkerhedsbrist som Petya/NotPetya som indsamler informationer, men gør det på porte og noder som ikke typisk anvendes ret meget, så vil antallet af henvendelser/data på disse kunne spores via mønsteret som nærmest en eksplosion af data på de porte/noder.
Det kan være en vigtig parameter i at påvise at man har et begyndende problem.

Hvis firmaer heller ikke adskiller netværkene, så hele firmaet eller størstedelen af firmaet lægges ned, så er det jo også et problem.
Det er ting der kan gøres forholdsvis lavpraktisk, men dog skal gøres med omtanke og forståelse for systemerne.

Nogle firmaer bruger meget gerne regulatorer, følere og meget andet som kører over "InternetOfThings"- hvor følere og andet der er placeret langt væk egentlig bare kobles på internettet og data hentes hjem den vej. Det rene rå antal af disse følere gør det nærmest umuligt at sikkerhedsopdatere/patche dem alle sammen rettidigt, og gør det også til et helvedes arbejde.
Desværre er der så risiko for at sådanne dimser også er et sikkerhedshul ind i virksomheden, men det ser man stort på fordi det er så bekvemt at hente data hjem sådan i stedet for at etablere en understation i form af mindre server/computer eller bare overordnede SRO-komponenter som integreres i det større system via ordentlige sikrede kanaler.

Der ses mange eksempler på at hele virksomheder har flade åbne netværker, hvor kontor-PC i administrationen i øst i praksis kan snakke sammen med CNC-maskinen på produktionsanlægget i vest.
Det er måske noget skidt hvis det er fødevarer, løst tænkt mælk eller andre væsentlige letforgængelige fødevarer som er billige, men som i ren mængde anddrager en væsentlig værdi ved tab.

Så kan egentlig godt se hvorfor man gerne vil tiltvinge sig adgang til anlæggene og sikre at arbejdet pågår.
De store kritiske firmaer er blevet pålagt at beskrive deres anlæg og beskrive hvad man gør for at sikre det bedre, samt sørge for at det udføres.
Men som alt andet, så vil der altid være nogen som falder udenfor og ikke gør sit.

Er dog ikke helt tosset med omfanget af lovforslaget, hvilket virker ude af proportioner.
Derfor... segmentering, segmentering, opdatering, opgradering, patchning m.v. - det er kun en start.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 9. jan 2019, 15:03

Jeg sidder lige på min telefon og kan ikke overskue lovteksten, men bliver det en ren administrativ afgørelse fra centret selv, om en virksomhed skal overvåges, eller kræver det tilsagn fra en dommer?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 9. jan 2019, 15:13

Senserazer skrev:
9. jan 2019, 15:03
Jeg sidder lige på min telefon og kan ikke overskue lovteksten, men bliver det en ren administrativ afgørelse fra centret selv, om en virksomhed skal overvåges, eller kræver det tilsagn fra en dommer?
Hvis CFCS mener at det er vigtigt at overvåge al trafik i en given virksomhed, så bestemmer de sig blot for det.

Regningen for det skal forøvrigt betales af virksomheden...
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 9. jan 2019, 15:26

Wildlife skrev:
9. jan 2019, 15:13
Senserazer skrev:
9. jan 2019, 15:03
Hvis CFCS mener at det er vigtigt at overvåge al trafik i en given virksomhed, så bestemmer de sig blot for det.

Regningen for det skal forøvrigt betales af virksomheden...
Så er der jo i praksis ingen begrænsning for hvad de kan overvåge af private virksomheder og med hvor slapt grundlag. Det ville være slemt nok med tilsagn fra en dommer.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 9. jan 2019, 15:37

Happy :goodpost:

Når man tænker på hvad CFCS er oppe “mod”
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-12-1 ... -sikkerhed

CFCS har udarbejdet et glimrende skriv om Cyberforsvar
https://fe-ddis.dk/cfcs/publikationer/D ... 110117.pdf
De har også en række anbefalinger på relativt enkle tiltag mod DNS-redirection mv.
Bliver det kombineret med en fornuftig SoA i.flg. ISO27001:2013, så er langt de fleste virksomheder 75-85% af vejen med deres IT-Sikkerhed. Dernæst er der der kontrol og opfølgning som kan lande 5-10% ekstra.
Det er vigtigt at it-sikkerhed både er processer, mennesker, it og at der er sikkerhed i både dybde og bredde.

Jeg kan se at det kan være fornuftigt især at kunne lave noget tværgående overvågning, så et evt. multi-facettet angreb kan opdages før det eskaleres og disaster-recovery strategien bliver til disaster og recovery.

Hvad jeg umiddelbart kan læse, så kunne det godt blive en glidebane for at der ufrivilligt skal installeres div agenter på alt og alle steder :thumbdown:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 9. jan 2019, 15:47

HappyNanoq skrev:
9. jan 2019, 13:59

Så kan egentlig godt se hvorfor man gerne vil tiltvinge sig adgang til anlæggene og sikre at arbejdet pågår.
De store kritiske firmaer er blevet pålagt at beskrive deres anlæg og beskrive hvad man gør for at sikre det bedre, samt sørge for at det udføres.
Men som alt andet, så vil der altid være nogen som falder udenfor og ikke gør sit.

Er dog ikke helt tosset med omfanget af lovforslaget, hvilket virker ude af proportioner.
Derfor... segmentering, segmentering, opdatering, opgradering, patchning m.v. - det er kun en start.
Der er meget rigtigt i de problemstillinger du beskriver, men efter min mening er det noget som skal løses ved konkrete sikkerhedskrav i kontrakterne, og ekstern audit.
Noget som cybersecurity centeret burde være velegnet til at hjælpe med.

Men hvad jeg læser ud af forslaget er et statsligt sikkerheds-monopol med dybe rødder i efterretningstjenesten som af egen drift kan bestemme at de vil have adgang til virksomheders infrastruktur og installere guderne må vide hvad.

Det er betænkeligt og overflødigt.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2019, 16:03

Kleth skrev:
9. jan 2019, 15:37
De har også en række anbefalinger på relativt enkle tiltag mod DNS-redirection mv.
Bliver det kombineret med en fornuftig SoA i.flg. ISO27001:2013, så er langt de fleste virksomheder 75-85% af vejen med deres IT-Sikkerhed. Dernæst er der der kontrol og opfølgning som kan lande 5-10% ekstra.
Det er vigtigt at it-sikkerhed både er processer, mennesker, it og at der er sikkerhed i både dybde og bredde.
Ja, den gamle ISO27001 sigtes der stadig efter, men også IEC62443 samt IEC61508 og diverse NIS normer og andet hvis man har samarbejdspartnere rundt om i verden - så bliver éns muligheder bare gradvist mere og mere indskrænkede, hvis firmaet spænder over flere lande med forskellige lovgivninger. Men heldigvis overlapper de hinanden meget - så det store træk er nok nærmest ISO27001

Verden er desværre ikke til at man kan lade stå til, og se hvad der sker - krydse fingre for at "Det sker aldrig for mig".

Der er jo gode chancer for at et firma af en vis størrelse har samarbejdspartnere med forskellige shippingfirmaer - og netop dét væltede jo Maersk, hvor det var et eksternt shippingfirma med forbindelse ind i Maersk's system, som jeg har forstået det som værende årsagen til at Maersk væltede næsten totalt.

Så man er måske ikke selv målet og ville sikkert ikke blive hacket, men det kan øvrige virksomheder man deler systemer med være og så risikerer man at ryge i faldet.

Her med tanke på Ukraine og NotPetya som efter sigende samlede informationer om systemet i mange måneder, før hackerne satte det egentlige angreb i gang.
Dermed har de kunnet mappe systemet, og effektivt kortlægge komponenter, firmware, sikkerhedshuller og se hvilke ting der skulle angribes - så får angrebet max effekt.

Også ligesom Refrak nævnte om bogen The Perfect Weapon, hvor amerikansk efterretningsvæsen har spredt USB-nøgler rundt omkring i Iran nær de faciliteter som opkoncentrerer uran.
Der blev scriptet lavet til at skulle lede efter en helt bestemt ABB centrifuge, med en helt bestemt regulator på, med en bestemt firmwareversion og indstillinger som kun anvendes til uranopkoncentrering - dernæst skulle den afvente inficeringen af flest mulige regulatorer, og angrebet kunne sættes i gang forholdsvist simpelt.
For hvad gør mennesker når de finder et nøglebundt med en USB-key i, eller bare finder en memorystick? Man er nysgerrig om hvem den tilhører - og tror man godt kan sætte den i sin computer og se om man kan finde info om den der ejer den, for at aflevere den. Man er jo venlig.
Bingo, så fandt scriptet vej til et ellers lukket område som ellers ikke kunne tilgås udefra.

Så der er mange ting i det - men syntes godt nok at lovforslaget er helt ude af proportioner, selv med min bedste vilje og bedste håb om hvordan virksomheder udpeges.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 121 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 9. jan 2019, 19:10

I første omgang skulle staten have afholdt sig fra at omdanne statslige selskaber til aktieselskaber, for så at sælge dem til investeringsfonde mm. :wall:
Kritisk infrastruktur bør være under kontrol af staten, så kunne man overvåge det man ville i de selskaber.
Staten skal som udgangspunkt overvåge så lidt som muligt, men man kunne få den tanke at hvis staten stikker næsen i Bloomberg og Lehman Brothers, så gjorde det ikke noget.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 10. jan 2019, 13:44

....men man kunne få den tanke at hvis staten stikker næsen i Bloomberg og Lehman Brothers, så gjorde det ikke noget.
Eller Danske Bank.?!? :giggle:

Kan forstå at dette lovforslag blev nævnt i en af de danske tv-aviser, men så det ikke selv.

Nogen der så udsendelsen, og kan den findes online.?!?

Besvar