Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af HappyNanoq » 7. mar 2019, 12:39

Det tager jeg nu med rimelig sindsro, og hvis bare dommerne holder på og straffer tyven der benytter peberspray mod beboeren for 'vold' - og der udmåles en skrap straf for dette, så tror jeg peberspray vil forsvinde ud af hænderne på tyvene igen, da det ikke er det værd.

Simpelt tyveri gider politiet jo ikke efterforske - men voldshandlinger har lidt højere prioritet, og hvis det er en tendens der spreder sig, så bliver de pludselig interesserede.
Dermed siger det nærmest sig selv, at tyvene ikke vil påkalde sig den opmærksomhed, og hellere slippe afsted med hvad de nu engang kan.

Folk skal også lige finde ud af at første sprøjt må høre under selvforsvar - når indbrudstyven ligger og vrider sig på gulvet og ikke kan se, så vil det være en voldshandling at give et sprøjt mere. (Kommer selvfølgelig an på hvor stor i kæften han er, og om han fortsat truer).
Det er måske derfor én af våbenhandlerne direkte sagde... Du sprøjter bare, og du bliver ved til den er tom. :giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 13. mar 2019, 00:31

Gad vide om denne lille gimmick er lovlig herhjemme: Kimber Pepper Blaster? Jeg vil tro det står og falder på drivmidlet. Det lader ikke til at være krudtbaseret, så jeg tænker drivmidlet er komprimeret nitrogen?

Jeg bygger min antagelse på denne udtalelse fra deres hjemmeside:
Det vil sige at den komprimerede nitrogen først opbygges ved affyring, akkurat som en Taser og airbag fungerer, men det er et gæt, så hvis nogen ved mere så fyld på.

Editeret 13MAR19 Kl. 01:50.
Nå fyren her siger:
Så min tese faldt til jorden med et brag. :cry:

Kimber PepperBlaster II: A Review
Om ikke andet falder den for styrken som jo ikke må være over 500.000 SHU's:
Officer.com skrev:The OC blend in the Pepperblaster II is rated at 4,000,000 SHUs. That’s over ten times “hotter” than a habanero chile pepper.
Men nu er vi så tilbage ved drivmidlet som de kalder:
Officer.com skrev:A blast of compressed gas forces the OC mix out, according to the Kimber website, at approximately 90 miles per hour with an effective range of thirteen feet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

SkeetSkytte
Newbie
Newbie
Interesser: Lerdueskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af SkeetSkytte » 14. mar 2019, 19:47

Har i dag fået vedhæftede skrivelse i min e-Boks. Som supplerende info på ansøgningen til import tilladelsen, angav jeg følgende:

"Peberspray, op til 10 stk, til træning."

Den går åbenbart ikke...
Vedhæftede filer
Screenshot_2019-03-14-15-57-13.png

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 14. mar 2019, 20:33

SkeetSkytte skrev:
14. mar 2019, 19:47
Har i dag fået vedhæftede skrivelse i min e-Boks. Som supplerende info på ansøgningen til import tilladelsen, angav jeg følgende:

"Peberspray, op til 10 stk, til træning."

Den går åbenbart ikke...
Er det ikke rimeligt indlysende? Peberspray er til selvforsvar, ikke til træning. Du kan købe "inerte" sprays med samme spraymekanisme, men uden capsaicin, helt lovligt. Dem kan du vel bare træne med så meget du vel, og så gemme de ægte til alvoren?

Hvis du vil afprøve peberspray på dig selv for at kende virkningen, så er det nemmere blot at smutte i supermarkedet og købe nogle habanero-chili, presse saften ud af dem og hælde dem i øjne og på ansigt.

En importilladelse er heller ikke en gyldig bære/våbentilladelse. Hvis du har behov for at bære peberspray i hverdagen kan du få en tilladelse til det af Politiet, hvis du kan dokumentere - typisk over længere tid - at du er udsat for overfald på gaden.

SkeetSkytte
Newbie
Newbie

Indlæg af SkeetSkytte » 14. mar 2019, 21:04

Ved ikke hvor indlysende det er. De mærker, jeg søgte om tilladelse til, har ikke "blanke" sprays i deres sortiments. Og hvis jeg anvender den i egen bolig, bryder jeg vel ikke loven.
At besidde en peberspray til selvforsvar, uden at kende virkningen og rækkevidden af den, er i mine øjne indlysende dumt.

Og måske er det nemmere, at købe en håndfuld habanero-chili, som du skriver. Men vi kan vist godt blive enige om, at det ikke er heeelt det samme, som en spray.

Desuden har jeg ikke noget sted skrevet, at jeg ønsker en bære tilladelse. Udelukkende en import tilladelse.

Men det bliver vel det sædvanlige ord kløveri...

Køber sguda bare den samme spray herhjemme til 3 gange prisen. 😁😁

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. mar 2019, 21:33

SkeetSkytte skrev:
14. mar 2019, 21:04
Ved ikke hvor indlysende det er. De mærker, jeg søgte om tilladelse til, har ikke "blanke" sprays i deres sortiments. Og hvis jeg anvender den i egen bolig, bryder jeg vel ikke loven.
At besidde en peberspray til selvforsvar, uden at kende virkningen og rækkevidden af den, er i mine øjne indlysende dumt.

Og måske er det nemmere, at købe en håndfuld habanero-chili, som du skriver. Men vi kan vist godt blive enige om, at det ikke er heeelt det samme, som en spray.

Desuden har jeg ikke noget sted skrevet, at jeg ønsker en bære tilladelse. Udelukkende en import tilladelse.

Køber sguda bare den samme spray herhjemme til 3 gange prisen. 😁😁
Du kan da bare søge importtilladelse til 10 spray, slut prut. Hvorfor roder du træning og andre, for etaten, forvirrende begreber ind i det?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 14. mar 2019, 21:36

Tror, hvis man udelod 'til træning' i ansøgningen, så er den gået glat igennem.

Det lyder sandsynligt at man vil have 1-2 i stuen, 1-2 i køkkenet, nogle i soveværelset, værkstedet eller de steder man befinder sig mest igennem ugen.
Så er det praktisk at have nogle stående så de er nemme at komme til.

Men det er rigtigt, at 'til træning' slår det lidt ihjel i sagsbehandlingen holdt imod lovens ord.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

SkeetSkytte
Newbie
Newbie

Indlæg af SkeetSkytte » 14. mar 2019, 21:49

Det må blive løsningen. At søge import tilladelse til 10 sprays. Uden at skrive yderligere.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 15. mar 2019, 09:49

SkeetSkytte skrev:
Ved ikke hvor indlysende det er.

Det er da fuldstændigt indlysende når du selv skriver at du agter at benytte dem til træningsformål.
Der står intet i loven om at de må benyttes til træningsforhold.

Og nej, det er på ingen måde ordkløveri - det er jura! Og sagsbehandleren har handlet helt efter bogen i dit tilfælde.

Peter

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 15. mar 2019, 11:41

PSindrup skrev:
15. mar 2019, 09:49
Det er da fuldstændigt indlysende når du selv skriver at du agter at benytte dem til træningsformål.

Og nej, det er på ingen måde ordkløveri - det er jura! Og sagsbehandleren har handlet helt efter bogen i dit tilfælde.
Selvfølgelig må man træne med dem, det er sådan at der skal stå i loven at træning er forbudt før det er gældende. At man så ikke vil give indførselstilladelse på baggrund at træning er noget andet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 15. mar 2019, 14:30

Lycon skrev:
15. mar 2019, 11:41
PSindrup skrev:

Selvfølgelig må man træne med dem, det er sådan at der skal stå i loven at træning er forbudt før det er gældende. At man så ikke vil give indførselstilladelse på baggrund at træning er noget andet.
Helt enig,

Og hvis vi skal ud i flueknepperi, så har jeg da personlig set en våbenlovsovertrædelse på youtube. Én forhandler lod sig bevidst spraye med gas udenfor sin forretning. Jeg er sikker på at det (heller ikke) er tilladt :giggle:

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 21. mar 2019, 08:40

Man skal (surprise!) ikke bruge peberspray på sine egne børn, for at få flere views på YouTube. :evil:

https://edition.cnn.com/videos/us/2019/ ... ws-videos/

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. mar 2019, 08:51

PSindrup skrev:
21. mar 2019, 08:40
Man skal (surprise!) ikke bruge peberspray på sine egne børn, for at få flere views på YouTube. :evil:

Peter
Stakkels børn :cry:

Det er fanme tragisk.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 21. mar 2019, 09:17

Elbæk skrev:
21. mar 2019, 08:51
PSindrup skrev:
21. mar 2019, 08:40

Peter
Stakkels børn :cry:

Det er fanme tragisk.
Hvad fanden tænker gimpen på? :???:
Herhjemme takseres uretmæssig brug af peberspray på linje med at tæske folk med et boldtræ. Noget tilsvarende ville være passende for tumpen her!

Hun skulle have startet med at vende pebersprayen den anden vej, så hun, på egen krop, kunne lære at sådan en ikke er til at spøge med.

Peter

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 21. mar 2019, 09:58

Det har ikke fået så meget medie omtale, men der har her i weekenden været anvendt peberspray offensivt da et større tæskehold angreb en koncert på Østerbro.. Efter sigende i en sådan mængde at mange blev ramt af det..

Angrebet skulle efter sigende være udført af antifascister da der skulle have været en nynazist tilstede blandt publikum.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 21. mar 2019, 11:47

Cpt skrev:
21. mar 2019, 09:58
Det har ikke fået så meget medie omtale, men der har her i weekenden været anvendt peberspray offensivt da et større tæskehold angreb en koncert på Østerbro.. Efter sigende i en sådan mængde at mange blev ramt af det..

Angrebet skulle efter sigende være udført af antifascister da der skulle have været en nynazist tilstede blandt publikum.
Det virker da som en fuldstændig fornuftig og afmålt reaktion.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 21. mar 2019, 20:58

Cpt skrev:
21. mar 2019, 09:58
...

Jeg tiltror gerne rødfascisterne metoden, da politisk vold er set mange gange før fra den kant, men 'nynazist' kan i den forbindelse gælde alt fra socialdemokrater til folk der ikke sorterer deres affald.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. mar 2019, 21:35

Lidt mere objektivt om den omtalte episode; https://devilution.dk/artikler/artikel/ ... brodne-kar

Hendrik Möbus (kendt nazist og dømt morder) forsøgte - uden invitation - at anvende koncerten til at udbrede sine holdninger, i en grad hvor han endog forsøgte at afbryde koncerten og tage ordet, efter hans flyers og andre materialer var blevet konfiskeret af arrangørerne.

Nogle fascister fra den anden fløj fik nys om Möbus' tilstedeværelse - og valgte at trashe en hel koncert på den baggrund. Oven i købet, som de sande helte de er, i stærkt overtal og med peberspray og andre medbragte ulovligheder i hånd.

Jeg formår ikke rigtig at fatte sympati for hverken nazisten og morderen Möbus eller antifa-fascisterne her - men jeg har ondt af Mayhem og alle dem som blot var mødt op for at høre noget metal og hygge sig.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 22. mar 2019, 06:19

Elbæk skrev:
21. mar 2019, 21:35
Lidt mere objektivt om den omtalte episode; https://devilution.dk/artikler/artikel/ ... brodne-kar

Hendrik Möbus (kendt nazist og dømt morder) forsøgte - uden invitation - at anvende koncerten til at udbrede sine holdninger, i en grad hvor han endog forsøgte at afbryde koncerten og tage ordet, efter hans flyers og andre materialer var blevet konfiskeret af arrangørerne.

Nogle fascister fra den anden fløj fik nys om Möbus' tilstedeværelse - og valgte at trashe en hel koncert på den baggrund. Oven i købet, som de sande helte de er, i stærkt overtal og med peberspray og andre medbragte ulovligheder i hånd.
..
Ja ok, og tak for link.
Jeg lærte noget nyt om æhh pluralismen indenfor metal :mrgreen:
Men ifølge artiklen er der to overfald på manden og hans kæreste.

Overfald 1

Derpå prøver han at sige noget i mikrofonen

Overfald 2 hvor hele salen bliver påvirket af gas

Det lyder som et held at ingen døde, en sal fuld af mennesker der panikker mod udgangen kunne have katastrofale følger.

Jeg har kan ikke forstå at en organisation der kan samle 20 bevæbnede og uniformerede medlemmer til overfald ikke er underlagt bandepakken eller noget andet alvorligt.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 22. mar 2019, 06:33

Ja det er en ret ekstrem episode, det undrer mig egentlig at den ikke har fået større medie omtale.
Jeg tilslutter mig bestemt også at de sande ofre i den sag er spillestedet og de øvrige koncert gæster.
Der var bla flere der fik peberspray i øjnene og en tilfældig fik også brækket næsen lyder det til..

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 1. apr 2019, 09:21

PSindrup skrev:
SkeetSkytte skrev:
Ved ikke hvor indlysende det er.

Peter
Og dét behøver der så overhovedet heller ikke at stå.
Hvis loven ikke er specifikt inkluderende (kun én bestemt anvendelse er tilladt) eller ekskluderende (alle andre anvendelser er forbudt), så er anvendelsen, i udgangspunktet tilladt.
Jeg kan se flere fordele ved at anvende en "skarp" peberspray til træning, fremfor en inert. F.eks. vil din egen reaktion på at få lidt af din egen peberspray retur nok være anderledes, end på at få en vandtåge retur. Dette er næppe en erfaring, som man har lyst til at gøre sig, i en skarp situation. Desuden ville jeg absolut foretrække at lære at betjene dén eksakte model, som jeg havde anskaffet mig, således at jeg var 100% fortrolig med dens mekaniske virkemåde og ergonomi.
Så jeg synes faktisk at SkeetSkytte har en udmærket pointe.
Det burde ikke være relevant for behandlingen af ansøgningen, hvorvidt grundlaget for ansøgningen er et ønske om træning eller selvforsvar, så længe begge dele finder sted, indenfor egen matrikel, indenfor lovens bogstav og afvikles sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 14. apr 2019, 18:21

Nu har pebersprayen været lovlig i omkring godt 3 måneder. Alle borgere har ret til at have en spray i eget hjem, men for at medføre den på gaden kræver det en tilladelse.

Er der nogen herinde der ved hvem der har tilladelse til at føre den i offentligt rum ?

Jeg tænker at volds ramte kvinder og vagter må komme i betragtning.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 25. apr 2019, 22:09

Den må blive RIGTIG dyr. Grov vold mod politibetjent:

https://ekstrabladet.dk/112/betjent-ove ... se/7609669

Det bliver interessant at se dommen.

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 26. apr 2019, 17:55

Kenneth Jensen skrev:
25. apr 2019, 22:09

Hilsen Kenneth
Ja den bliver “spændende” at følge hele vejen til domsfældelse.
Jeg har andre steder set at uberettiget brug af peberspray sidestilles med “vold med boldtræ” (eller noget i den retning). Derudover ser det ud til at gerningsmanden også vil blive sigtet for ulovlig våbenbesiddelse.

Personligt håber jeg at straffen bliver hård.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. apr 2019, 17:58

PSindrup skrev:
26. apr 2019, 17:55
Kenneth Jensen skrev:
25. apr 2019, 22:09

Ja den bliver “spændende” at følge hele vejen til domsfældelse.
Jeg har andre steder set at uberettiget brug af peberspray sidestilles med “vold med boldtræ” (eller noget i den retning). Derudover ser det ud til at gerningsmanden også vil blive sigtet for ulovlig våbenbesiddelse.

Personligt håber jeg at straffen bliver hård.
Ja, den bliver ikke rar :smile:
Det sjove ved lovliggørelsen af Pebberspray er, at det er stadig et våben. Anvendt lovligt, er det jo så straffrit, men anvendt som angreb, er det pludselig et våben man har angrebet med, og man kan både sigtes for angrebet (med våben) og for ulovlig våbenbesiddelse.
Står det hjemme i natbordet, er det bare en spray, er det i lommen i nattelivet, er det ulovlig våbenbesiddelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar