Spørgsmål vedr skydelederrollen: hvad gør man ved et havareret men ladt våben der ikke kan aflades?
-
- Bronze Member
- Interesser: Terrænskydning
- Geografisk sted: Herning
- Been thanked: 4 times
Spørgsmål vedr skydelederrollen: hvad gør man ved et havareret men ladt våben der ikke kan aflades?
Vi har haft 2 tilfælde, hvor våben er blevet defekt under skydning, så det ikke har været muligt at sikre dem og aflade, så man med sikkerhed kan sige at de er ikke er farlige.
Hvad gør man så egentlig lige? Det er beskrevet stolpe og ned om sikkerhed, men der står intet omkring det tilfælde hvor det ikke er muligt grundet defekt.
Hvad gør man så egentlig lige? Det er beskrevet stolpe og ned om sikkerhed, men der står intet omkring det tilfælde hvor det ikke er muligt grundet defekt.
Senest rettet af Refraktorius 8. apr 2019, 22:35, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret
Begrundelse: Overskrift præciseret
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: 4300 Holbæk
- Been thanked: 1 time
Re: Spørgsmål vedr skydelederrollen
Kender ikke reglerne i civil desværre, men i forsvaret (se evt. SIKAV), skal skytten blive på standpladsen og med fast greb forsat rette piben mod målet i mindst 20 sekunder, i det tilfælde der er forsinket tænding.
Først derefter må våbnet skilles i hoveddele, af skydeleder eller sikkerheds BM.
Først derefter må våbnet skilles i hoveddele, af skydeleder eller sikkerheds BM.
-
- Bronze Member
Re: Spørgsmål vedr skydelederrollen
Det som der skete i det ene tilfælde var en stump slagstift eller udtrækker som brækkede af, og låste bundstykket uhjælpeligt fast. Pistolen kunne så heller ikke skilles ad, så proceduren kan ikke overholdes.
I det andet tilfælde sad en skarp patron fast i kammeret, så det er heller ikke en super god situation.
En ting er når det løses i stilhed og der bare pakkes fornuftigt sammen, men hvis et stævne skal afvikles, så er der mere pres på.
I det andet tilfælde sad en skarp patron fast i kammeret, så det er heller ikke en super god situation.
En ting er når det løses i stilhed og der bare pakkes fornuftigt sammen, men hvis et stævne skal afvikles, så er der mere pres på.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Re: Spørgsmål vedr skydelederrollen: hvad gør man ved et havareret men ladt våben der ikke kan aflades?
Hvis vi nu forestiller os at det var "før" skydeledertiden, hvad ville du så ha' gjort? Taget fast ophold på banen indtil problemet gik væk af sig selv ?Nielshm skrev: ↑8. apr 2019, 20:05Vi har haft 2 tilfælde, hvor våben er blevet defekt under skydning, så det ikke har været muligt at sikre dem og aflade, så man med sikkerhed kan sige at de er ikke er farlige.
Jeg tror at de gange hvor vi har set det tidligere pakkede skramlet ned i tasken, sikrede os at mundingen pegede nedad og kørte hjem!
Derhjemme fik skyderen en tår olie og blev skilt ad til man kunne få patronen ud, skyderen blev derefter repareret og kørt tilbage på skydebanen.
Skydelederrollen gør jo ikke en til orakel eller Harry Potter, man er bare ansvarlig for at skydning bliver afviklet så sikkert som muligt.
Bare lige tanker igennem en gammel mands hoved!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Bronze Member
Re: Spørgsmål vedr skydelederrollen: hvad gør man ved et havareret men ladt våben der ikke kan aflades?
Det er vi ikke uenige om, at pistolen var blevet taget med hjem, slut færdig.
Men med de nye retningslinjer tegner der sig et mønster af mere og mere ekstrem tankegang. Jo strammere fortolkning, jo bedre, og hvis sådan et havari skete til et stævne, så ville der helt sikkert være dem som mener at der skal ringes efter en våbemsmed.
Men med de nye retningslinjer tegner der sig et mønster af mere og mere ekstrem tankegang. Jo strammere fortolkning, jo bedre, og hvis sådan et havari skete til et stævne, så ville der helt sikkert være dem som mener at der skal ringes efter en våbemsmed.
-
- Gold Member
Nu er det jo sådan med meninger præcis som det er med numsehuller, alle har en!Nielshm skrev: ↑29. apr 2019, 21:56Det er vi ikke uenige om, at pistolen var blevet taget med hjem, slut færdig.
Det der med at ringe efter en våbensmed er vist en ny variant at galskab, og svaret hertil (hvis det var mig) ville være "det behøver I ikke ha' besværet med, den klarer jeg selv!", og derefter "farvel og tak for idag" Jeg tænker næppe at du kommer til at se 5 mand som hopper på dig og lægger dig i benlås.
Det hele er jo rent hypotetisk og hvordan ord og gerning vil udspille sig i den virkelige verden aner jeg ikke, men med en anelse fornuft indblandet løser situationen sikkert sig selv.
Ud over det så er jeg enig med dig i at skytter alt for tit opfinder og selvstrammer reglerne for at være på den sikre side, noget som jeg mener er helt forkert.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Jeg er ret enig med Rigsby her.
Som en af dem der jævnligt har stået i situationen, og stensikkert kommer til det igen, så er MIN holdning to ting:
1. Det der står i sikkerhedsbestemmelserne, det er det der er "lov". Det der ikke står der, det skal håndteres med sund fornuft, og på forsvarlig vis.
2. Skydeleder har ansvaret for at skydning (og ærgerlige hændelser som fx større fejlfunktioner) afvikles på forsvarlig vis, naturligvis med primært fokus på sikkerhed.
Selvfølgelig opstår der situationer, hvor et våben ikke kan aflades i sikkerhedsbestemmelsernes forstand, men så må det - på så sikker vis som muligt - fragtes til et sted, hvor det kan håndteres. Det kan fx være delvis adskillelse af våbnet, så det ikke er funktionsdygtigt, og transport til et sted på skydebanen, hvor en med tilstrækkelig indsigt til at afhjælpe fejlen, kan arbejde på det i fred.
Drejer det sig fx om et projektil i piben, er denne løsning fin og forsvarlig, omend våbnet ikke er afladt i formel forstand. Drejer det sig om en skarp patron i kammeret, og et våben der ikke kan adskilles (det sker også), så må skydningen standses, og problemet afhjælpes på stedet. Det har gudskelov været muligt hver gang indtil nu, selvom det er en voldsomt irriterende situation.
Det er skydeleders ansvar, at håndteringen sker sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men det er ikke nødvendigvis skydeleder som rent faktisk håndterer situationen (altså, afhjælper problemet).
Som en af dem der jævnligt har stået i situationen, og stensikkert kommer til det igen, så er MIN holdning to ting:
1. Det der står i sikkerhedsbestemmelserne, det er det der er "lov". Det der ikke står der, det skal håndteres med sund fornuft, og på forsvarlig vis.
2. Skydeleder har ansvaret for at skydning (og ærgerlige hændelser som fx større fejlfunktioner) afvikles på forsvarlig vis, naturligvis med primært fokus på sikkerhed.
Selvfølgelig opstår der situationer, hvor et våben ikke kan aflades i sikkerhedsbestemmelsernes forstand, men så må det - på så sikker vis som muligt - fragtes til et sted, hvor det kan håndteres. Det kan fx være delvis adskillelse af våbnet, så det ikke er funktionsdygtigt, og transport til et sted på skydebanen, hvor en med tilstrækkelig indsigt til at afhjælpe fejlen, kan arbejde på det i fred.
Drejer det sig fx om et projektil i piben, er denne løsning fin og forsvarlig, omend våbnet ikke er afladt i formel forstand. Drejer det sig om en skarp patron i kammeret, og et våben der ikke kan adskilles (det sker også), så må skydningen standses, og problemet afhjælpes på stedet. Det har gudskelov været muligt hver gang indtil nu, selvom det er en voldsomt irriterende situation.
Det er skydeleders ansvar, at håndteringen sker sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men det er ikke nødvendigvis skydeleder som rent faktisk håndterer situationen (altså, afhjælper problemet).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Gold Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 29 times
det er faktisk noget man bør tænke over: jeg og et par stykker mere herinde afvikler ofte skydningen på en riffelskydebane i østjylland. i forbindelse med alm problemer med våbenbetjening og f eks fejl ammo, opstår der jævnligt problemer med fastklemte hylstre , dårlig optik og lignende.
i denne forbindelse er det fristende at prøve på at løse problemet selv specielt hvis skytten minde sagt ikke er rutineret.
men hvis det i forbindelse med denne redningsaktion sker noget med våbnet, kan skytten jo senere skyde skylden på "den elendige skydeleder der ødelagde min skyder".
så jeg er begyndt at holde snitterne for mig selv - hvad gør I andre på banerne landet over ?
det er faktisk noget man bør tænke over: jeg og et par stykker mere herinde afvikler ofte skydningen på en riffelskydebane i østjylland. i forbindelse med alm problemer med våbenbetjening og f eks fejl ammo, opstår der jævnligt problemer med fastklemte hylstre , dårlig optik og lignende.
i denne forbindelse er det fristende at prøve på at løse problemet selv specielt hvis skytten minde sagt ikke er rutineret.
men hvis det i forbindelse med denne redningsaktion sker noget med våbnet, kan skytten jo senere skyde skylden på "den elendige skydeleder der ødelagde min skyder".
så jeg er begyndt at holde snitterne for mig selv - hvad gør I andre på banerne landet over ?
-
- Gold Member
Jeg indrømmer blankt at jeg aldrig vil få det problem, ingen i min omgangskreds ville kunne finde på at skyde skylden på en anden for deres egen inkompetence eller defekte våben og hvis det endeligt skulle ske(hvilket er meget meget usandsynligt) så var det sidste gang at vedkommende skød sammen med resten af holdet.1900 skrev: ↑30. apr 2019, 09:07------i denne forbindelse er det fristende at prøve på at løse problemet selv specielt hvis skytten minde sagt ikke er rutineret.
Men, hvis det er din oplevelse at det vil kunne ske i din omgangskreds, så har du valgt den helt approach til problemet..............
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Selvfølgelig kan det ske, at en skyder jammer med en skarp patron i kammeret. Jeg ved ikke om pistoler er specielt udsat på det område, men da jeg nu kun skyder med pistol/revolver, så har jeg set det ske nogle gange. Jeg har også selv været ejer af en pistol med meget stramme tolerancer omkring kammeret, og en kombo med hjemmeladet (og ikke specielt godt size't) ammo var ikke en god cocktail, så jeg har selv stået med problemet nogle gange.1900 skrev: ↑30. apr 2019, 09:07Det er skydeleders ansvar, at håndteringen sker sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men det er ikke nødvendigvis skydeleder som rent faktisk håndterer situationen (altså, afhjælper problemet).
Når det er min egen pistol, så er min holdning klar - den patron skal ud, og jeg forlader ikke standpladsen før den er ude. Løsningen kan godt være lidt brutal, og der kan være risiko for ødelagt sigte eller ridset pistol, men jeg er lidt ligeglad, det må bare være collateral damage, og må skrives på regningen under "dum opførsel".
Er det en anden skyttes pistol, så er min holdning: Er skytten erfaren nok til det, og kan han forventes at have evnerne til at arbejde sikkert med afhjælpning, så lad ham/hende endelig selv afhjælpe problemet. Beder skytten om assistance, så oplyser man lige først at dette KAN lave skade på pistolen - vil du stadig have assistance, eller vil du selv lave arbejdet (alternativt tilkalde en du stoler på til opgaven)?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!