10 dages betinget fængsel for at tilskynde til ulvedrab (i lukket FB gruppe)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

10 dages betinget fængsel for at tilskynde til ulvedrab (i lukket FB gruppe)

Indlæg af Bofhenator » 6. maj 2019, 17:15

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: 10 dages betinget fængsel for at tilskynde til ulvedrab (i lukket FB gruppe)

Indlæg af PSindrup » 6. maj 2019, 17:29

Det er vel som det skal være. Det er ikke tilladt at tilskynde til at begå ulovligheder.

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: 10 dages betinget fængsel for at tilskynde til ulvedrab (i lukket FB gruppe)

Indlæg af ReneKJ » 6. maj 2019, 17:38

PSindrup skrev:
6. maj 2019, 17:29
Det er vel som det skal være. Det er ikke tilladt at tilskynde til at begå ulovligheder.

Peter
Nej, men der er forskel på at beskrive ulovligheder og så på at opfordre til dem.
Hvis man f.eks. har erfaringer med ulvejagt fra udlandet, må man så ikke fortælle om dem herhjemme?

Det er svært at vurdere hvad der rent faktisk er sket ud fra den begrænsede information i artiklen.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 6. maj 2019, 20:35

Som det står beskrevet i artiklen er det fuldstændig vandvittigt at han er blevet dømt.

Så skal enhver kampsportsinstruktør også dømmes for opfordring til vold. Find selv på flere eksempler :wall:

Der må simpelthen ligge mere bag end at han har beskrevet hvad der skal til for at skyde en ulv.

Hilsen Kenneth

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 6. maj 2019, 20:44

Som det er beskrevet i artiklen, lyder det meget som om at manden har beskrevet den "svenske metode" med spidsskarp ammunition og maveskud.
Hvis det er tilfældet, er den svær at bortforklare med jagtmetoder til lovlig ulvejagt og udover ulven er fredet, er det også direkte dyreplageri :evil:

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 6. maj 2019, 21:34

Kenneth Jensen skrev:
6. maj 2019, 20:35
Som det står beskrevet i artiklen er det fuldstændig vandvittigt at han er blevet dømt.

Så skal enhver kampsportsinstruktør også dømmes for opfordring til vold. Find selv på flere eksempler :wall:

Der må simpelthen ligge mere bag end at han har beskrevet hvad der skal til for at skyde en ulv.
Der ligger helt sikkert mere bag historien end det du kan læse i artiklen.

Ellers var han ganske enkelt ikke blevet dømt for det.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 7. maj 2019, 08:50

Kenneth Jensen skrev:
Hilsen Kenneth
Det ved vi jo dybest set intet som helst om, det kommer fuldstændig an på, hvad han har skrevet. Jeg er sikker på, at både dommer, anklager og forsvarer er klar over det principielle i sagen. Manden har ytringsfrihed, og må gerne udtrykke sin mening, men i modsætning til hvad mange tror, så er ytringsfriheden ikke ubegrænset. F.eks. må man ikke opfordre offentligt til ulovligheder, og det er det han er dømt for. Det skulle ikke undre mig om sagen ender i Højesteret.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 7. maj 2019, 09:50

Lassescout skrev:
7. maj 2019, 08:50
Kenneth Jensen skrev:
Hilsen Kenneth
Det ved vi jo dybest set intet som helst om, det kommer fuldstændig an på, hvad han har skrevet. Jeg er sikker på, at både dommer, anklager og forsvarer er klar over det principielle i sagen. Manden har ytringsfrihed, og må gerne udtrykke sin mening, men i modsætning til hvad mange tror, så er ytringsfriheden ikke ubegrænset. F.eks. må man ikke opfordre offentligt til ulovligheder, og det er det han er dømt for. Det skulle ikke undre mig om sagen ender i Højesteret.
hvis han direkte har opfordret til ulovligheder - at skyde en fredet ulv - så ender sagen ikke i højesteret.

Det at opfordre til ulovligheder er soleklart ulovligt, og det har med garanti været prøvet ved højesteret før, så derfor er jeg temmelig sikker på at denne sag slutter i landsretten.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 7. maj 2019, 09:53

Kenneth Jensen skrev:

Hilsen Kenneth
Manden er blevet dømt for at opfordre til ulovligheder, så mon ikke det er det han har gjort.

Det at omtale ulovligheder er ikke strafbart, for så ville vi ikke have en eneste journalist gående frit rundt. :giggle:

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 7. maj 2019, 09:56

PSindrup skrev:
7. maj 2019, 09:53
Kenneth Jensen skrev:

Hilsen Kenneth
Manden er blevet dømt for at opfordre til ulovligheder, så mon ikke det er det han har gjort.

Det at omtale ulovligheder er ikke strafbart, for så ville vi ikke have en eneste journalist gående frit rundt. :giggle:

Peter
Jeg er helt enig - men så er der noget journalisten har fået galt i halsen:
Det var en tilskyndelse til at begå kriminalitet, da en 31-årig mand fra Randers skrev et detaljeret opslag om, hvordan man skulle dræbe en ulv.
Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

Indlæg af Ninjakebab » 7. maj 2019, 10:36

Jeg ved sgu ikke... Der er vel ikke så meget fornuft i at diskutere sagen, uden at se den egentlige formulering af opslaget. Alt vil være antagelser og gætværk.

Når han skriver en "opskrift" kan den vel sagtens være specifikt beskrevet som "sæt dig i den sydvestlige ende af Rold skov" og så er vi vel ovre i noget der kan tolkes som en opfordring? Jeg synes ikke journalisten har skrevet det decideret forkert, bare vagt.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. maj 2019, 10:41

Så mister han vel også vandelsgodkendelsen og dermed jagttegnet, våbentilladelserne, jagten, hobbyen, vennerne osv. Manden er tidligere omtalt som havende en grad af autisme, og er allerede lempet ud af sin lokale jagtforening, hvori han var frivillig og meget aktiv, og vist også færdig i DJ.

Han mister reelt mere end det gamle nokkefår, fra LA, der rent faktisk skød en ulv!

Nok har han været dum, men han har min sympati (ingen sympati for "jagtlige forbrydelser") og jeg mener han er straffet nok, foruden dette spark i kuglerne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 7. maj 2019, 20:41

Rulab skrev:
6. maj 2019, 20:44
Som det er beskrevet i artiklen, lyder det meget som om at manden har beskrevet den "svenske metode" med spidsskarp ammunition og maveskud.
Hvis det er tilfældet, er den svær at bortforklare med jagtmetoder til lovlig ulvejagt og udover ulven er fredet, er det også direkte dyreplageri :evil:
Hvor læser du ud af det, at det er den metode han har beskrevet?
Det kan godt være jeg har stirret mig blind

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 7. maj 2019, 20:45

Jeg ved ikke med artiklen, men det har øjensynligt været et debatteret emne, den "metode".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TN74
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Krybdyr
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af TN74 » 7. maj 2019, 21:04

Morten273 skrev:
7. maj 2019, 20:41
Rulab skrev:
https://amtsavisen.dk/randers/Doemt-for ... kel/441606

TN74
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Krybdyr
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af TN74 » 7. maj 2019, 21:05

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 83 times
Been thanked: 33 times

Indlæg af ilden_fri » 7. maj 2019, 21:17

Rulab skrev:
Den "svenske metode" har baggrund i den antagelse, at alle ulve er "chippet", og at deres bevægelser bliver overvåget. Hvis en ulv pludselig "står stille", så kommer der - ifølge antagelsen - hurtigt nogen for at kigge nærmere på hvorfor.

Dette har jeg fra første hånd - altså fra en svensker :biggrin: - men jeg er ikke klar over, om det er korrekt (ser nogle tekniske udfordringer - men har ikke undersøgt det nærmere).

Min svenske kompis ryster dog på hovedet af enhver tanke om ulovlig regulering af ulve, da den lovlige regulering efter hans opfattelse fungerer fint (den lovlige regulering foregår selvsagt ikke med den "svenske metode").

Som en kuriosum kan nævnes en (vandre-?) historie om en ulv, som var "hoppet" på et spansk lastvognstog - og som med 90 km i timen lagde kursen sydover til en besøg hos sin Iberiske fætter.....

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 7. maj 2019, 22:08

Jeg har også læst at den svenske metode skulle gøre at man bevidst kun anskyder ulven, så den kan gå "så langt som muligt" fra det sted den bliver skudt, til der hvor den endelig forender, så skytten dermed bliver sværere at finde. Dette gør kun metoden så meget mere afskyelig! :evil:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 7. maj 2019, 22:23

Metode og metode. For mig lyder det som noget teoretisk bavl, lukket ud af brøleaber i selskab med ligesindede, som skal forsøges at imponeres. Lidt som når vi herinde går i selvsving over endnu en DOF kampagne imod danske jægere, fordi en rovfugl er død, og visse bruger kommer med udokumentérbare historier om jægere og skytter, der sagsbehandler rovfugle efter andre normer end resten af os.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 7. maj 2019, 22:38

C-X skrev:
7. maj 2019, 22:23
Metode og metode. For mig lyder det som noget teoretisk bavl, lukket ud af brøleaber i selskab med ligesindede, som skal forsøges at imponeres. Lidt som når vi herinde går i selvsving over endnu en DOF kampagne imod danske jægere, fordi en rovfugl er død, og visse bruger kommer med udokumentérbare historier om jægere og skytter, der sagsbehandler rovfugle efter andre normer end resten af os.
Jeg syntes det er FINT såfremt opfordringen til dyremishandling giver 10 dages betinget fængsel. en ting er hvad der kan ske ved et uheld, noget andet er en planlagt handling. Det værste er næsten at typen tror de gør naturen en tjeneste ved at skyde en ulv.
på samme måde som DOF medlemmer tror det er OK at forstyre rugende fugles redepladser for at fotografere æg. :mob:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 7. maj 2019, 23:03

Morten273 skrev:
7. maj 2019, 20:41
Rulab skrev:
Det står ikke direkte noget sted, så det er min "tolkning" af hvad der sikkert har stået når vejledning til valg af projektil har indgået. Jeg tror ikke det er sandsynligt at det ville være beskrevet, hvis det havde været en traditionel jagtkugle, men det er kun mit gæt, der hverken er dårligere eller bedre end andres.

LMLassen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: militærvåben - historie - jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 13 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af LMLassen » 9. maj 2019, 15:22

Siden der er tvivl om, hvad manden er dømt for, er her et link til en artikel om sagen fra det lokale dagblad, fra sidste sommer, hvor den kom frem.

Her er mere detaljerede beskrivelser af den pågældendes belastende udsagn i den lukkede Facebook gruppe.

https://amtsavisen.dk/indland/Hadsten-j ... kel/392138

Trist sag for den pågældende jæger, men alt i alt nok en ret fair dom.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 9. maj 2019, 15:31

LMLassen skrev:
9. maj 2019, 15:22
Siden der er tvivl om, hvad manden er dømt for, er her et link til en artikel om sagen fra det lokale dagblad, fra sidste sommer, hvor den kom frem.

Her er mere detaljerede beskrivelser af den pågældendes belastende udsagn i den lukkede Facebook gruppe.

https://amtsavisen.dk/indland/Hadsten-j ... kel/392138

Trist sag for den pågældende jæger, men alt i alt nok en ret fair dom.
Tak for den information - man må sige at det er en noget anden forklaring end der var i det første indlæg i tråden.

Hilsen Kenneth

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 9. maj 2019, 16:12

Han havde da vidst også selv lige placeret røven i klaskehøjde :oops:

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 9. maj 2019, 16:41

Mon ikke nogle herinde vil mene, at han bare gjorde brug af sin grundlovssikrede ytringsfrihed? :blink:

Besvar