LASER-markering af serienummer er da vist forbudt? (Gravering kræves)
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
LASER-markering af serienummer er da vist forbudt? (Gravering kræves)
Jeg sad og snusede rundt i reglerne for markering og registrering af skydevåben, da jeg pønser på at blankpolere løbet på min .22 Beretta, for derefter at gen-mærke serienummeret med min LASER. Det er nemlig kun LASER-markeret i den sorte finish i original stand!
Jeg fik ikke rigtig svar på det spørgsmål, men kan se der står i bekendtgørelsen at det faktisk skal indhugges eller graveres:
"§ 55. Mærkning af skydevåben efter våbenlovens § 3 a, stk. 1-3, skal ske ved, at mærket indhugges eller indgraveres i våbnets låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe."
Fra Bekendtgørelsen om våben osv. https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=185167'
Vil det sige at den faktisk ikke er lovlig fra start, eller er der smuthuller og undtagelser jeg ikke kan kan finde? Det er ikke synderlig nemt at finde rundt i.
Jeg fik ikke rigtig svar på det spørgsmål, men kan se der står i bekendtgørelsen at det faktisk skal indhugges eller graveres:
"§ 55. Mærkning af skydevåben efter våbenlovens § 3 a, stk. 1-3, skal ske ved, at mærket indhugges eller indgraveres i våbnets låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe."
Fra Bekendtgørelsen om våben osv. https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=185167'
Vil det sige at den faktisk ikke er lovlig fra start, eller er der smuthuller og undtagelser jeg ikke kan kan finde? Det er ikke synderlig nemt at finde rundt i.
Senest rettet af Ninjakebab 29. maj 2019, 19:52, rettet i alt 1 gang.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Re: LASER-markering af serienummer er da vist forbudt? (Gravering kræves)
Man kan vel også indgravere med en laser 

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Ninjakebab
- Silver Member
True! Men i tekniske termer er det først gravering hvis laseren fjerner en tydelig mængde materiale, og ikke blot efterlader en markering i overfladen der nemt kan slibes væk. Sidstnævnte er tilfældet på min Beretta.
Det kan selvfølgelig være formuleringen i loven ikke er helt så teknisk, så man derved kan gemme sig bag den
Det kan selvfølgelig være formuleringen i loven ikke er helt så teknisk, så man derved kan gemme sig bag den

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Næppe en ingeniør der har lavet lovgivningen hvertfaldNinjakebab skrev: ↑29. maj 2019, 19:51True! Men i tekniske termer er det først gravering hvis laseren fjerner en tydelig mængde materiale, og ikke blot efterlader en markering i overfladen der nemt kan slibes væk. Sidstnævnte er tilfældet på min Beretta.
Det kan selvfølgelig være formuleringen i loven ikke er helt så teknisk, så man derved kan gemme sig bag den![]()

Men ellers så må du da kunne finde rette sted at stille dit spørgsmål hvornår de skelner mellem gravering og markering.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Kan du ikke bare undlade at gøre en myg til en elefant, og så genskabe nummeret på samme måde som det var fra fabrikken.....
Alternativt har jeg en græsplane du kan komme og slå, hvis du mangler noget at få tiden til at gå med....
Ej, spøg til side, men jeg tror nu at du knepper for mange fluer her.
Alternativt har jeg en græsplane du kan komme og slå, hvis du mangler noget at få tiden til at gå med....
Ej, spøg til side, men jeg tror nu at du knepper for mange fluer her.

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Herluf
- Gold Member
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Det er da et interessant spørgsmål. Men mht. til at lede efter et svar fra myndighederne, ville jeg nok sige: don't open that can or worms!
- Ninjakebab
- Silver Member
Det var også min oprindelige tanke blot at genskabe det, men jeg blev i tvivl om lovligheden. Med konsekvenserne af at overtræde våbenloven ville jeg foretrække at have mit på det rene, istedet for bare at gøre det og holde kæft :PLangenge skrev: ↑29. maj 2019, 20:40Kan du ikke bare undlade at gøre en myg til en elefant, og så genskabe nummeret på samme måde som det var fra fabrikken.....
Ej, spøg til side, men jeg tror nu at du knepper for mange fluer her.![]()
Jeg kan godt se fornuften i at det mekanisk skal have en vis dybde, da det ellers er for nemt at fjerne - som på nedenstående billede.
Jeg kan dog fint genskabe det som originalt. Her på et stykke 316 rustfri:
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Kør på.
Men for din egen røvs skyld, dokumenter den oprindelige markering.
Serienummer delen er jeg egentligt ikke bange for, men proof house sejlet kunne godt give problemer hvis der en dag sker noget.
Men for din egen røvs skyld, dokumenter den oprindelige markering.
Serienummer delen er jeg egentligt ikke bange for, men proof house sejlet kunne godt give problemer hvis der en dag sker noget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Bronze Member
- Interesser: samleobjekter
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Lige en lille afstikker. Hvor har du købt din LASER og hvad koster sådan en ?
- Ninjakebab
- Silver Member
Nu er jeg virkelig en sucker for at købe billige ting og så opgradere dem

Så det er det billigste man kan komme i nærheden af: en 40watts CO2 LASER af den generiske type "K40" fra Kina (Ebay via tysk varehus) til 3300,- DKK. Det er helt åndssvagt så meget man får for pengene. Jeg er virkelig overrasket over hvor godt, og nemt, det fungerer.
Det er en meget velkendt og gennemtestet type, som er utrolig simpel. Der er et kæmpe community some udvikler og kommer med ideer, så support og læsestof er der nok af. Hvis du tror du kan bruge en, så køb!
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg tvivler på at det er et problem, Rigspolitiet har lige investeret i en lasergravør til mærkning af stats godkendte deaktivere våben, så er det godt nok til dem og museerne, er det nok også godt nok til os.Ninjakebab skrev: ↑29. maj 2019, 23:12Nu er jeg virkelig en sucker for at købe billige ting og så opgradere dem![]()
Så det er det billigste man kan komme i nærheden af: en 40watts CO2 LASER af den generiske type "K40" fra Kina (Ebay via tysk varehus) til 3300,- DKK. Det er helt åndssvagt så meget man får for pengene. Jeg er virkelig overrasket over hvor godt, og nemt, det fungerer.
Det er en meget velkendt og gennemtestet type, som er utrolig simpel. Der er et kæmpe community some udvikler og kommer med ideer, så support og læsestof er der nok af. Hvis du tror du kan bruge en, så køb!
Kan din laser gravere logos hvis du har det i et givent format, og i så fald hvilket? Jeg har et par ting jeg godt vil have NVF logo på. Nedenfor et eksempel.
- Vedhæftede filer
-
- GB-41548.jpg (22.35 KiB) Vist 3788 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 136 times
Det var satans.Ninjakebab skrev: ↑29. maj 2019, 23:12Nu er jeg virkelig en sucker for at købe billige ting og så opgradere dem![]()

Jeg troede først at det var en lasergraverer på dit arbejde, som havde lavet det.
Jeg er imponeret over hvor pænt det er med en almindelig eBay-maskine.

Jeg kan mærke en begyndende kløe i mit Dankort...

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
- Ninjakebab
- Silver Member
Sagtens! Den spiser .svg filer i vektorgrafik direkte, men ellers kan jeg på et par sekunder lave gængse billedfiler til vektorgrafik. Jeg kunne godt være frisk på at lave NVF logo på ting! Så længe det er stål, så er det ikke noget problem. Alu fungerer ikke medmindre det er anodiseret i en farve.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 14 times
Som en sidebemærkning: Jeg har for nyligt bestilt et nyt løb til min skyder, og Brownells fortalte mig, at de skulle laser gravere serienummeret i løbet før jeg kunne få det. Løbet kommer selvfølgelig uden nummer fra fabrikken, men pointen er at hvis du "blot" gør det samme som det der var lavet fra fabrikkens side fra start, så tror jeg det er fint (med mindre det kræver en særlig godkendelse at indgravere serienumre?) Men som nævnt tidligere. Lad være med at spørge nogen. Hvis nogen vil se din pistol har den jo det korrekte serienummer...
/Sune
/Sune
-
- Platin Member
Det er efter min mening noget af en løbebane at komme ud på, ikke at ville kontrollere lovligheden af ens metoden til at genskabe serienummeret i våbenet.
Det med "tror det er fint" eller "det er som fabrikanten har gjort"
Det kan godt nok give en mange problemer på sigt. Uanset om det eksempelvis fabrikanten gør er rigtigt eller ej. Men er det originalt så er det langt lettere at stille fabrikanten til ansvar, end hvis man selv har rodet med det.
Og den holder nok ikke langt i retten "at det blev vi enige om på NVF". Så er det da godt nok træls evt. at miste sine tilladelser blot pga. man ikke gad sende en mail.
Det kan være svaret fra staten er så let som "Ja det lovlig fremgangsmåde" eller "det skal indgraveres med en minimumsdybde x"
At nogle så ville vælge en "shoot, shovel, shut up" lignende tilgang, må være deres valg. Men når først man har luftet tankerne på et forum, så er "shut up" delen hvertfald ikke helt nem at overholde.
Det med "tror det er fint" eller "det er som fabrikanten har gjort"
Det kan godt nok give en mange problemer på sigt. Uanset om det eksempelvis fabrikanten gør er rigtigt eller ej. Men er det originalt så er det langt lettere at stille fabrikanten til ansvar, end hvis man selv har rodet med det.
Og den holder nok ikke langt i retten "at det blev vi enige om på NVF". Så er det da godt nok træls evt. at miste sine tilladelser blot pga. man ikke gad sende en mail.
Det kan være svaret fra staten er så let som "Ja det lovlig fremgangsmåde" eller "det skal indgraveres med en minimumsdybde x"
At nogle så ville vælge en "shoot, shovel, shut up" lignende tilgang, må være deres valg. Men når først man har luftet tankerne på et forum, så er "shut up" delen hvertfald ikke helt nem at overholde.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 950 times
- Kontakt:
Man spørger vel også på et forum, fordi man gerne vil gøre det lovligt og rigtigt?
Jeg tror det mest sandsynlige svar fra myndigheder, vil være "Hvis modifikationen ændrer eller sletter producentens markeringer, må modifikationen ikke foretages".
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
Vi er helt enige.Fast Fumble skrev: ↑31. maj 2019, 10:49Man spørger vel også på et forum, fordi man gerne vil gøre det lovligt og rigtigt?
Jeg tror det mest sandsynlige svar fra myndigheder, vil være "Hvis modifikationen ændrer eller sletter producentens markeringer, må modifikationen
ikke foretages".
Jeg fik måske ikke gjort det helt tydeligt, at det selvfølgelig var set i relation til de få, som ikke ligefrem synes det at spørge myndigheder er det der burde gøres.
Og selvom man prøver at dokumenterer det oprindelige nummer, og så selv markerer et nyt i. Så er det ikke sikkert det blot er helt fint.
På det billede som KebabNinja selv ligger op, der er tydelig forskel på især skjoldet og fonten på bogstaverne. Så det for fagfolk er tydeligt at det ikke er en original indgravering. Ikke at det nødvendigvis er et problem. Men det ville da være rart at være sikker på det ikke blev et problem.
- Ninjakebab
- Silver Member
Det er også de potentielt ubehagelige konsekvenser, ved at blot gøre det og holde kæft jeg ikke bryder mig om. Afklaring er altid at foretrække.
Jeg ender nok med at kontakte Vingsted for at høre hvad man som privatperson må, så længe modifikationen følger den originale graveringsdybde og kvalitet.

Jeg ender nok med at kontakte Vingsted for at høre hvad man som privatperson må, så længe modifikationen følger den originale graveringsdybde og kvalitet.
Du har ret! Jeg gør det lige mere vellignendeMorten273 skrev: ↑31. maj 2019, 11:03...
På det billede som KebabNinja selv ligger op, der er tydelig forskel på især skjoldet og fonten på bogstaverne. Så det for fagfolk er tydeligt at det ikke er en original indgravering. Ikke at det nødvendigvis er et problem. Men det ville da være rart at være sikker på det ikke blev et problem.

-
- Bronze Member
- Interesser: pistolskydning, jagt
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Jeg synes flere her glemmer det helt essentielle, nemlig våbenlovens bestemmelse om fjernelse af serienummer:
“§ 3 b
Det er forbudt at forvanske, ødelægge, ændre eller fjerne mærker, der er påført våben m.v. i henhold til § 3 a.”
Så hvis du ikke vil risikere en dom for overtrædelse af våbenloven, bør du nok lade være...
“§ 3 b
Det er forbudt at forvanske, ødelægge, ændre eller fjerne mærker, der er påført våben m.v. i henhold til § 3 a.”
Så hvis du ikke vil risikere en dom for overtrædelse af våbenloven, bør du nok lade være...
Hilsen Siggy
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
-
- Platin Member
Jeg tænkte faktisk godt på om det krævede en form for "genhugsningsattest" ligesom med stelnr på biler.Siggy skrev: ↑1. jun 2019, 07:13Jeg synes flere her glemmer det helt essentielle, nemlig våbenlovens bestemmelse om fjernelse af serienummer:
“§ 3 b
Men ja det er da en utrolig vigtigt pointe at have med.
Det er ofte altid noget skidt med stelnumre uanset hvad de er på, når de ikke er originale fra producenten mere