DJ har en klar beskrivelse af hvilken dele af våbenloven man skal kende til, når man har tilladelse til jagtvåben.
Jeg kan ikke finde det samme hos DGI.
Er der en der kan hjælpe mig videre, med hvilken dele jeg skal kende til i våbenloven?
Jeg er bekendt med hele våbenloven, men mangler info i forholdt til det samme for SKV2!
Mvh. Martin
SKV2 hvilken dele af våbenloven skal jeg kende til.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Re: SKV2 hvilken dele af våbenloven skal jeg kende til.
Jeg tænker at du måske kan få lidt ud af at starte her: https://www.dgi.dk/SKV/vaabenregistreri ... jledninger Omend, du desværre ikke finder en tilsvarende gennemgang som den Danmarks Jægerforbund har ladet fremstille. En sådan gennemgang har jeg ikke kunnet lokalisere fra hverken DGIs eller Unionens side.
I sidste ende er det din formand som skal sikre at du er bekendt med de relevante regler og love, før denne underskriver din SKV2 ansøgning. Om ikke i detaljer, så i hvert fald i så tilstrækkelig grad at du ved hvad du må og ikke må i den forbindelse. Basalt kendskab til relevante regler og love bør være en del af den uddannelse enhver ny skytte bør modtage i sin forening - omend man skal passe på med at fylde for meget "lovstof" på i starten af forløbet, for så risikerer man rent lavpraktisk at skræmme den nye skytte væk. Oftest vil skytten selv, på et tidspunkt, spørge til muligheden for at erhverve eget våben - og dét er en god lejlighed til at tage fat på den regel- og lovmæssige del af skyttens uddannelse.
I sidste ende er det din formand som skal sikre at du er bekendt med de relevante regler og love, før denne underskriver din SKV2 ansøgning. Om ikke i detaljer, så i hvert fald i så tilstrækkelig grad at du ved hvad du må og ikke må i den forbindelse. Basalt kendskab til relevante regler og love bør være en del af den uddannelse enhver ny skytte bør modtage i sin forening - omend man skal passe på med at fylde for meget "lovstof" på i starten af forløbet, for så risikerer man rent lavpraktisk at skræmme den nye skytte væk. Oftest vil skytten selv, på et tidspunkt, spørge til muligheden for at erhverve eget våben - og dét er en god lejlighed til at tage fat på den regel- og lovmæssige del af skyttens uddannelse.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- 1407
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og Historiskskydning
- Geografisk sted: sydvest jylland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 4 times
Der udgives en skyttebog hvert år med alle relevante oplysninger.
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/om ... kyttebogen
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 145 times
- Been thanked: 294 times
Det er ganske forkert, det er skyttens eget ansvar at kende til lovgivningen og overholde denne. loven kan næppe overholdes uden at man også kender til reglementet for den skydning man dyrker.Elbæk skrev: ↑30. maj 2019, 10:46I sidste ende er det din formand som skal sikre at du er bekendt med de relevante regler og love, før denne underskriver din SKV2 ansøgning. Om ikke i detaljer, så i hvert fald i så tilstrækkelig grad at du ved hvad du må og ikke må i den forbindelse. Basalt kendskab til relevante regler og love bør være en del af den uddannelse enhver ny skytte bør modtage i sin forening - omend man skal passe på med at fylde for meget "lovstof" på i starten af forløbet, for så risikerer man rent lavpraktisk at skræmme den nye skytte væk. Oftest vil skytten selv, på et tidspunkt, spørge til muligheden for at erhverve eget våben - og dét er en god lejlighed til at tage fat på den regel- og lovmæssige del af skyttens uddannelse.
Banekommandøren/skydelederen/Bestyrelsen er så første "irettesættelses linje", formanden anden, SKV tredje og myndighederne sidste.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg går ud fra at det er denne side; https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/reg ... ovgivning/ som OP henviser til. Den finder man ikke tilsvarende i Skyttebogen.1407 skrev: ↑30. maj 2019, 22:28Der udgives en skyttebog hvert år med alle relevante oplysninger.
Essensen af det vi hver især skriver er jo - som jeg opfatter det - den samme. Jeg er i hvert fald ikke uenig i noget du skriver her.Raptor357 skrev: ↑30. maj 2019, 22:35Det er ganske forkert, det er skyttens eget ansvar at kende til lovgivningen og overholde denne. loven kan næppe overholdes uden at man også kender til reglementet for den skydning man dyrker.Elbæk skrev: ↑30. maj 2019, 10:46I sidste ende er det din formand som skal sikre at du er bekendt med de relevante regler og love, før denne underskriver din SKV2 ansøgning. Om ikke i detaljer, så i hvert fald i så tilstrækkelig grad at du ved hvad du må og ikke må i den forbindelse. Basalt kendskab til relevante regler og love bør være en del af den uddannelse enhver ny skytte bør modtage i sin forening - omend man skal passe på med at fylde for meget "lovstof" på i starten af forløbet, for så risikerer man rent lavpraktisk at skræmme den nye skytte væk. Oftest vil skytten selv, på et tidspunkt, spørge til muligheden for at erhverve eget våben - og dét er en god lejlighed til at tage fat på den regel- og lovmæssige del af skyttens uddannelse.
Banekommandøren/skydelederen/Bestyrelsen er så første "irettesættelses linje", formanden anden, SKV tredje og myndighederne sidste.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Mnjah, sådan har det været engang, men sådan er det ikke længere.1407 skrev: ↑30. maj 2019, 22:28Der udgives en skyttebog hvert år med alle relevante oplysninger.
Skyttebogen kan ikke regnes for andet end hensigtserklæringer. Der er masser af lovgivning og regler som er særdeles relevant for sportsskytter, som slet ikke er omtalt deri, ligesom der er procedurer og retningslinjer beskrevet i bogen, som er ulovlige.
Køber du fx en pistol med et magasin der kan tage mere end 20 skud, så er det en grov overtrædelse af våbenloven. Bruger du magasinet forvandler du pistolen til et kategori A våben, og konsekvenserne kan blive ret alvorlige (ikke blot bødestraf). Det står der ikke noget om i Skyttebogen.
Eller læs side 158 i Skyttebogen om anvendelse af stål mål i Terrænskydning. Hele denne side beskriver noget der er ulovligt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!