Lang ventetid på godkendelse? (af jagttegnsudstedelse hos politiet)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Pharmand
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hornsherred
Has thanked: 24 times
Been thanked: 2 times

Lang ventetid på godkendelse? (af jagttegnsudstedelse hos politiet)

Indlæg af Pharmand » 8. jun 2019, 11:51

Hej.
Jeg er ny jæger bestod jagtprøverne d 21 maj 2019. Jeg ringede til miljøstyrelsen d 4 juni da der var gået 14 dage og jeg endnu ikke var blevet godkendt af politiet.
Miljøstyrelsen sagde at de ikke havde fået svar fra politiet endnu og at jeg skulle vente, utålmodig som jeg er :smile: ringede jeg til politiet og de sagde at miljøstyrelsen ikke havde oprettet en sag på mig :thumbdown: .

Ringede tilbage til miljøstyrelsen de var lidt uforstående da det hele burde køre automatisk, de ville undersøge nærmere og vende tilbage, d. 6 får jeg besked på at jeg skal give samtykke til at politiet kan undersøge oplysninger i deres registre, jeg har ren straffeattest og har desuden ingen kriminelle i min omgangskreds.....

Nu er der gået næsten 3 uger er der andre der har prøvet noget tilsvarende? er sku ved at være lidt træt af det hele :cry:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Lang ventetid på godkendelse

Indlæg af Flugteren » 8. jun 2019, 13:30

Pharmand skrev:
8. jun 2019, 11:51
Hej.
Jeg er ny jæger bestod jagtprøverne d 21 maj 2019. Jeg ringede til miljøstyrelsen d 4 juni da der var gået 14 dage og jeg endnu ikke var blevet godkendt af politiet.
miljøstyrelsen sagde at de ikke havde fået svar fra politiet endnu og at jeg skulle vente, utålmodig som jeg er :smile: ringede jeg til politiet og de sagde at miljøstyrelsen ikke havde oprettet en sag på mig :thumbdown: .

Ringede tilbage til miljøstyrelsen de var lidt uforstående da det hele burde køre automatisk, de ville undersøge nærmere og vende tilbage, d. 6 får jeg besked på at jeg skal give samtykke til at politiet kan undersøge oplysninger i deres registre, jeg har ren straffeattest og har desuden ingen kriminelle i min omgangskreds.....

Nu er der gået næsten 3 uger er der andre der har prøvet noget tilsvarende ? er sku ved at være lidt træt af det hele :cry:
Ren straffeattest som i den, du selv kan hente online, eller den som Politiet kan tjekke for evigt?

Pharmand
Newbie
Newbie

Indlæg af Pharmand » 8. jun 2019, 14:04

Flugteren skrev:
8. jun 2019, 13:30
Pharmand skrev:
Hej.
miljøstyrelsen sagde at de ikke havde fået svar fra politiet endnu og at jeg skulle vente, utålmodig som jeg er :smile: ringede jeg til politiet og de sagde at miljøstyrelsen ikke havde oprettet en sag på mig :thumbdown: .

Nu er der gået næsten 3 uger er der andre der har prøvet noget tilsvarende ? er sku ved at være lidt træt af det hele :cry:
Ren straffeattest som i den, du selv kan hente online, eller den som Politiet kan tjekke for evigt?
Der er nogle småting men de ligger over 10 - 20 år tilbage, der er ikke noget jeg vil mene kan ligge til hindring. Men det kan altså være årsagen til den forlænget ekspeditionstid..?

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 8. jun 2019, 14:30

Pharmand skrev:
8. jun 2019, 14:04
Flugteren skrev:
8. jun 2019, 13:30
Pharmand skrev:
Hej.

Der er nogle småting men de ligger over 10 - 20 år tilbage, der er ikke noget jeg vil mene kan ligge til hindring. Men det kan altså være årsagen til den forlænget ekspeditionstid..?
Hvad er småting?

Alle domme, man får (udover en fartbøde o.lign.) giver årsag til, at Politiet vil have adgang til din journal. Det sker helt automatisk, fordi systemet har sat et internt "flag" ved din borgerprofil. Politiet må ikke uden grundlag tjekke din attest igennem, så derfor beder de dig om samtykke til, at de må åbne din journal og lave en vurdering af forholdene. De kan kun se, at du har et flag ved din profil, ikke hvad det er, og så nægter de automatisk samtykke indtil de må tjekke nærmere.

I princippet vil både en dømt morder og en person, som har siddet i arresten over en nat for 15 år siden grundet offentlig uorden efter en våd aften blive behandlet ens, indtil politiet har vurderet sagen. :inspect:

Er der tale om generelle småting for lang tid siden, så vil de højst sandsynligt udstede tegnet til dig. :thumbup:

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 8. jun 2019, 15:08

Tror godkendelserne går lidt meget langsom for tiden. Jeg har ventet flere måneder på skv3. SKV 6 fik jeg sidste år på få uger
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 8. jun 2019, 18:33

Frantz skrev:
8. jun 2019, 15:08
Tror godkendelserne går lidt meget langsom for tiden. Jeg har ventet flere måneder på skv3. SKV 6 fik jeg sidste år på få uger
Hvad har det med politi og jagttegn at gøre?

Edit: kan se at SKV6 søges direkte ved politiet - troede SKV kørte i skytternes eget system.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Pharmand
Newbie
Newbie

Re: Lang ventetid på godkendelse?

Indlæg af Pharmand » 9. jun 2019, 00:49

Tak for svarene, jeg må (be)væbne mig med tålmodighed indtil videre :smile:

9230-Hunt
Newbie
Newbie
Geografisk sted: Svenstrup J
Been thanked: 1 time

Indlæg af 9230-Hunt » 9. jun 2019, 06:58

Hej.

Jeg har selv lige været din tur igennem.
Mit forløb udspillede sig sådan her.

Jagtprøve bestod jeg 7/5

Afslag fra Miljøstyrelsen på jagttegn 9/5
Miljøstyrelsen kan ikke se hvad du har lavet, blot at der er noget i Kriminal Registeret (KR)

kvittering om samtygge 9/5
Kvitteret med nem-id at politiet må åbne din sag og lave en vurdering. På “mit jagttegn”

Tillykke med dit jagttegn 27/5
Politiet har behandlet min sag, og godkendt at der kan udstedes jagttegn til mig.

For 15-16 år siden var jeg en stor knægt, jeg har af et par omgange haft kontakt med politiet. Har i over 10 år haft ren straffeattest, men der er stadig noteret ting fra dengang i KR.
Jeg har ikke haft overtrædelser af typen som politiet ser kritisk på i forhold jagttegn/våbentilladelse. Hvad jeg kan se er det overtrædelser som: grov vold, mord, overtrædelse af våbenloven, bande relationer, frihedsberøvelse og stoffer.
Politiet fortalte at i overtrædelser som dem kan kigger de langt tilbage og vurdere dig fra.

Skulle politiet finde de ting der er angivet i KR værende nok til de ikke vil udstede jagttegn/våbentilladelse vil de kontakte dig og du kan få en partshørring, hvor du får mulighed for at forklare dig osv.

At tisse på gaden gør i sig selv at du ikke i første omgang godkendes til jagttegn direkte af Miljøstyrelsen.

Du har som udgangspunkt ikke adgang til KR. Og har politiet igangværende efterforskninger vil de stå her, men du vil aldrig blive oplyst om det.

Skriv hvis du har yderligere spørgsmål.

Pharmand
Newbie
Newbie

Indlæg af Pharmand » 9. jun 2019, 14:46

9230-Hunt skrev:
9. jun 2019, 06:58
Hej.

Jeg har selv lige været din tur igennem.
Mit forløb udspillede sig sådan her.

Jagtprøve bestod jeg 7/5

Afslag fra Miljøstyrelsen på jagttegn 9/5
Miljøstyrelsen kan ikke se hvad du har lavet, blot at der er noget i Kriminal Registeret (KR)

kvittering om samtygge 9/5
Kvitteret med nem-id at politiet må åbne din sag og lave en vurdering. På “mit jagttegn”

Tillykke med dit jagttegn 27/5
Politiet har behandlet min sag, og godkendt at der kan udstedes jagttegn til mig.

For 15-16 år siden var jeg en stor knægt, jeg har af et par omgange haft kontakt med politiet. Har i over 10 år haft ren straffeattest, men der er stadig noteret ting fra dengang i KR.
Jeg har ikke haft overtrædelser af typen som politiet ser kritisk på i forhold jagttegn/våbentilladelse. Hvad jeg kan se er det overtrædelser som: grov vold, mord, overtrædelse af våbenloven, bande relationer, frihedsberøvelse og stoffer.
Politiet fortalte at i overtrædelser som dem kan kigger de langt tilbage og vurdere dig fra.

Skulle politiet finde de ting der er angivet i KR værende nok til de ikke vil udstede jagttegn/våbentilladelse vil de kontakte dig og du kan få en partshørring, hvor du får mulighed for at forklare dig osv.

At tisse på gaden gør i sig selv at du ikke i første omgang godkendes til jagttegn direkte af Miljøstyrelsen.

Du har som udgangspunkt ikke adgang til KR. Og har politiet igangværende efterforskninger vil de stå her, men du vil aldrig blive oplyst om det.

Skriv hvis du har yderligere spørgsmål.
I guder jamen så kan der jo sagtens gå 14 dage endnu, men godt at høre du trods alt fik dit jagttegn 👍

Daros
Newbie
Newbie
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Daros » 13. jun 2019, 13:01

Bestod selv d. 7 maj, og betalte afgiften, så snart det var muligt. Jeg fik jagttegnet knap 2 uger senere uden nogen problemer.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Re: Lang ventetid på godkendelse? (af jagttegnsudstedelse hos politiet)

Indlæg af Lassescout » 15. jun 2019, 10:25

Jeg kan godt se, at det må være frustrerende at vente 2-3 uger ekstra, nu hvor alt er lysegrønt og der er jagttid på den røde danske sommerbuk. Der skal jo også søges riffeltilladelse, og riffelprøven skal bestås før man kan komme på jagt.

Gad vidst om man kunne have kommet sagen lidt i forkøbet med en henvendelse til politiet i stil med: " Hej, jeg sad i detentionen for at pisse på gaden for 10 år siden. Jeg er ved at tage jagttegn, så der kommer en anmodning om vandelsgodkendelse om et par måneder. Kan i kigge på sagen allerede nu, og beslutte om jeg kan få jagttegn eller ej?"

Som sagt, jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men når man nu selv kan "trække" en straffeattest i systemet hvis man skal være træner for et hold fodbolddrenge, så må det være forholdsvist nærliggende at man også får mulighed for at trække en vandelsgodkendelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 15. jun 2019, 11:33

Lassescout skrev:
15. jun 2019, 10:25
Jeg kan godt se, at det må være frustrerende at vente 2-3 uger ekstra, nu hvor alt er lysegrønt og der er jagttid på den røde danske sommerbuk. Der skal jo også søges riffeltilladelse, og riffelprøven skal bestås før man kan komme på jagt.

Gad vidst om man kunne have kommet sagen lidt i forkøbet med en henvendelse til politiet i stil med: " Hej, jeg sad i detentionen for at pisse på gaden for 10 år siden. Jeg er ved at tage jagttegn, så der kommer en anmodning om vandelsgodkendelse om et par måneder. Kan i kigge på sagen allerede nu, og beslutte om jeg kan få jagttegn eller ej?"

Som sagt, jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men når man nu selv kan "trække" en straffeattest i systemet hvis man skal være træner for et hold fodbolddrenge, så må det være forholdsvist nærliggende at man også får mulighed for at trække en vandelsgodkendelse.
Dengang de lokale politistationer og våbenkontorer eksisterede, der kunne man sikkert lige ringe og høre politimesteren, hvad dennes holdning var til vandelsgodkendelse - men de lokale våbenkontorer er nedlagte, det er ikke længere politimesteren, der vurderer én og typisk laver Politiet kun en vurdering på vandel på efterspørgsel fra myndighederne.

Man skal jo også forstå, at det at opnå vandelsgodkendelse ikke er en ret. Amin Jensen fik jo frataget sin vandelsgodkendelse, blot fordi han havde været sigtet (ikke dømt) for økonomisk bedrageri. Men alene det, at han havde været under mistanke var nok til, at Politiet vurderede, at han skulle have en "køleperiode".

Det er derfor, det gælder om at have en pletfri straffeattest. Lige så snart der kommer noget på den, så skal man under manuel vurdering, og her kan i princippet småting diskvalificere én.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 15. jun 2019, 15:32

Vi taler lidt forbi hinanden flugter. Jeg er fuldkommen klar over at politimester Bastian er væk, og han kommer ikke tilbage. Er også på det rene med, at det at eje våben er et privillegium, ikke en ret. Men når nu vandelsgodkendelsen først og fremmest består i at få en computer til at søge i nogle registre, så burde man stort set selv kunne intiere den. Det er ikke anderledes end at du kan få en ESTA forhåndsgodkendelse til indrejse i USA: Enten er der inge lamper der lyser, og så kan du som hovedregel regne med godkendelse, eller også står der et flag og blinker, så skal der en manuel vurdering til.

Det burde ikke være svært.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Pharmand
Newbie
Newbie

Indlæg af Pharmand » 18. jun 2019, 20:08

Man mærker tydeligt det ikke er en privat virksomhed man er i hænderne på :wheelchair: gav samtykke d 5-6 og i dag har jeg så fået en kvittering for samtykke hvor de skriver den er sendt videre til politiet dateret d 18-6 :grimasse: :clap: :clap: :10:

Pharmand
Newbie
Newbie

Indlæg af Pharmand » 29. jun 2019, 08:40

Så lykkes det endelig 29. 6.19 fik jeg min godkendelse.

Besvar