10-22 skrev: ↑6. jul 2019, 12:54
Det hedder sig at den eller de skal være let tilgængelig, og efter min mening så var den det.
Selv en dreng på 5 år kunne have fået den slukker fri fra dens holder.
Den strips var meget nem at springe men stærk nok til at jeg viste hvor den var henne, også i tilfældet af et sammenstød.
Der er nogle ting ved adr som er fortolkning, og vi ved alle hvordan det kan gå når ting skal fortolkes.
Eks er om det er nødvendig med et stort skilt på front af bilen, eller det er ok med et lille.
Hvis du køre lastbil så er det intet problem med et stort, men har du en varebil så kan et stort skilt spærre for køleluften til din motor.
Derfor er det også tilladt at anvende et lille skilt, hvis bilens konstruktion kræve dette.
Dette er normal praktisk i resten af EU, men herhjemme skulle det i retten to gange før det blev accepteret.
Jeg tænker blot,
1)Hvis man ikke er sikker på holderen kan sørge for at slukkeren ikke flyver rundt.
2)Man benytter en strips, til at sikre beholderen, men stripsen er ikke stærkere end man (selv en 5 årig dreng) kunne flå den fri. Så vil den ganske givet også flyve i tilfælde af et uheld.
At så er der noget galt, det hænger ikke sammen i min optik. For enten er den ikke forsvarligt fastgjort eller også er den ikke tilgængelig.
Og en ABC slukker, er næppe noget man ønsker at få i hovedet under et uheld, er min klare opfattelse (efter engang at have fået et par støvler i nakken)
Ifht til skiltenes størrelse er reglerne relativt simple, som udgangspunkt skal de være 300x400 mm og 15mm sort kant
Og det kan så reduceres til 300x120 mm med 10mm sort kant, såfremt køretøjets dimensionering kræver det.
Det kan let afklares ved at henvende sig til færdelsstyrelsen om de er enige i at ens køretøj er af en størrelse der kræver de små skilte. Det er ikke en beslutning jeg alene ville stå og tage med mester og sige "amen den skal nok have de små på" Det er trods alt en form for dispensation til de normale regler, så det er nok meget godt lige at sikre sig man har det rigtige grundlag for at benytte reglen om små skilte
Men vi er helt enige i om det er "besværligt" i form af der meget man skal sætte sig ind i, og have styr på, tilladelser og sommetider ting på skrift der skal gemmes som dokumentation.