Transport af ammunition. Privat eller erhverv

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Megatons
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Havjagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Transport af ammunition. Privat eller erhverv

Indlæg af Megatons » 5. jul 2019, 13:11

Hej Alle

En privat må uden ADR, gerne køre f.eks., for 10.000-15.000 kr. ammunition ned i foreningens boks, hvis man overholder alle gældende regler/tilladelser. Men man må ikke køre, den selvsamme ammunition, ned i foreningens boks, hvis det ikke er til privat forbrug. Så kræver det tilladelse.

Er ammunitionen mindre farlig at transportere, når man gør det privat forbrug? :rolf:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Re: Transport af ammunition. Privat eller erhverv

Indlæg af Fast Fumble » 5. jul 2019, 13:27

Det er regler!

Lad være med at anvende logik.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 5. jul 2019, 13:43

Der findes mange regler der er helt gak gak...
Og vi har alle selv pligt til at oplyse os selv om hvad der er gældende eller ej.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 5. jul 2019, 17:31

Megatons skrev:
5. jul 2019, 13:11
Er ammunitionen mindre farlig at transportere, når man gør det privat forbrug? :rolf:
Det er ligesom, at der er forskel på privat personbefordring og erhvervsmæssig personbefordring.

Til Erhvervsmæssig personbefordring skal du have et andet kørekort + førstehjælpskursus, diverse certifikater osv... og du skal overholde køre-hviletidsbestemmelser samt arbejdsmiljølovgivning osv...
Forsikringsmæssigt, der er der også væsentlig forskel
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 5. jul 2019, 17:33

Morten273 skrev:
5. jul 2019, 13:43
Og vi har alle selv pligt til at oplyse os selv om hvad der er gældende eller ej.
Med mindre du er en ledende politimand.... :neutral: :mad:
T-Rex

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 5. jul 2019, 18:27

Så er det heller ikke værre.
Modtag instruktionen fra sælger og hav mindst en 2kg abc pulverslukker i bilen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 6. jul 2019, 00:09

Megatons skrev:
Hej Alle

En privat må uden ADR, gerne køre f.eks., for 10.000-15.000 kr. ammunition ned i foreningens boks, hvis man overholder alle gældende regler/tilladelser. Men man må ikke køre, den selvsamme ammunition, ned i foreningens boks, hvis det ikke er til privat forbrug. Så kræver det tilladelse.

Der er flere ting i dette. Loven beskytter ansatte bedre end private, og det synes jeg er helt rimeligt. Hvis du i privat regi transporterer et eller andet, så må det forventes at du selv undersøger risiko mv. For en ansat er det da langt nemmere at der er nogle fastsatte regler, så man ved hvad der skal til for at beskytte sig.

Hilsen Kenneth

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 6. jul 2019, 04:31

Raptor357 skrev:
5. jul 2019, 18:27
Så er det heller ikke værre.
Modtag instruktionen fra sælger og hav mindst en 2kg abc pulverslukker i bilen.
Nå ja. Der kom jo nye lempede regler. :oops: :blink: :biggrin:
Rettet på, at det ikke skal være umuligt for frivillig arbejdskraft(Typisk Bestyrelsesmedlemmer), at hente ammunition, til egen skytteforening.
T-Rex

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 6. jul 2019, 10:56

Kenneth Jensen skrev:
6. jul 2019, 00:09
Megatons skrev:
Hej Alle

Der er flere ting i dette. Loven beskytter ansatte bedre end private, og det synes jeg er helt rimeligt. Hvis du i privat regi transporterer et eller andet, så må det forventes at du selv undersøger risiko mv. For en ansat er det da langt nemmere at der er nogle fastsatte regler, så man ved hvad der skal til for at beskytte sig.

Hilsen Kenneth
Helt enig
Og private er slet ikke klar over hvor bøvlet ADR kan være. Og Thorkild betjent skriver gode solide bøder ud hvis han kan finde det mindste. Han er heldigvis stoppet nu. Jeg fik engang en bøde på 5.000 kr fordi jeg havde sikkert min pulverslukker mod at hoppe ud af dens holder med en lille 2,4 mm strips.
10-22

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 6. jul 2019, 11:06

10-22 skrev:
6. jul 2019, 10:56
Kenneth Jensen skrev:
6. jul 2019, 00:09
Megatons skrev:
Hej Alle

Hilsen Kenneth
Helt enig
Og private er slet ikke klar over hvor bøvlet ADR kan være. Og Thorkild betjent skriver gode solide bøder ud hvis han kan finde det mindste. Han er heldigvis stoppet nu. Jeg fik engang en bøde på 5.000 kr fordi jeg havde sikkert min pulverslukker mod at hoppe ud af dens holder med en lille 2,4 mm strips.
Det er jo lidt spøjst og nu prøver jeg at skrive det her uden at virke stridslysten.

Men du er enig med Kenneth i det er godt for ansatte at der er regler der gør det nemt og overskueligt at overholde.
Men alligevel synes du Thorkild virker emsig, når han sørger for at netop de regler bliver overholdt, feks ved at bruge strips på holderen til en pulverslukker.

Og det her er sagt uden at skulle lege troll, men det virker bare meget modstridende.

Jeg har heldigvis ikke selv mødt manden, men har godt hørt om ham :wall: Mig og ham ville nok være ligeså gode venner som jeg er med Vlado..... :impatient:

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 6. jul 2019, 12:54

Det hedder sig at den eller de skal være let tilgængelig, og efter min mening så var den det.
Selv en dreng på 5 år kunne have fået den slukker fri fra dens holder.
Den strips var meget nem at springe men stærk nok til at jeg viste hvor den var henne, også i tilfældet af et sammenstød.
Der er nogle ting ved adr som er fortolkning, og vi ved alle hvordan det kan gå når ting skal fortolkes.
Eks er om det er nødvendig med et stort skilt på front af bilen, eller det er ok med et lille.
Hvis du køre lastbil så er det intet problem med et stort, men har du en varebil så kan et stort skilt spærre for køleluften til din motor.
Derfor er det også tilladt at anvende et lille skilt, hvis bilens konstruktion kræve dette.
Dette er normal praktisk i resten af EU, men herhjemme skulle det i retten to gange før det blev accepteret.

:smile:
10-22

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 6. jul 2019, 13:20

10-22 skrev:
6. jul 2019, 12:54
Det hedder sig at den eller de skal være let tilgængelig, og efter min mening så var den det.
Selv en dreng på 5 år kunne have fået den slukker fri fra dens holder.
Den strips var meget nem at springe men stærk nok til at jeg viste hvor den var henne, også i tilfældet af et sammenstød.
Der er nogle ting ved adr som er fortolkning, og vi ved alle hvordan det kan gå når ting skal fortolkes.
Eks er om det er nødvendig med et stort skilt på front af bilen, eller det er ok med et lille.
Hvis du køre lastbil så er det intet problem med et stort, men har du en varebil så kan et stort skilt spærre for køleluften til din motor.
Derfor er det også tilladt at anvende et lille skilt, hvis bilens konstruktion kræve dette.
Dette er normal praktisk i resten af EU, men herhjemme skulle det i retten to gange før det blev accepteret.

:smile:

Jeg tænker blot,
1)Hvis man ikke er sikker på holderen kan sørge for at slukkeren ikke flyver rundt.
2)Man benytter en strips, til at sikre beholderen, men stripsen er ikke stærkere end man (selv en 5 årig dreng) kunne flå den fri. Så vil den ganske givet også flyve i tilfælde af et uheld.

At så er der noget galt, det hænger ikke sammen i min optik. For enten er den ikke forsvarligt fastgjort eller også er den ikke tilgængelig.
Og en ABC slukker, er næppe noget man ønsker at få i hovedet under et uheld, er min klare opfattelse (efter engang at have fået et par støvler i nakken)

Ifht til skiltenes størrelse er reglerne relativt simple, som udgangspunkt skal de være 300x400 mm og 15mm sort kant
Og det kan så reduceres til 300x120 mm med 10mm sort kant, såfremt køretøjets dimensionering kræver det.
Det kan let afklares ved at henvende sig til færdelsstyrelsen om de er enige i at ens køretøj er af en størrelse der kræver de små skilte. Det er ikke en beslutning jeg alene ville stå og tage med mester og sige "amen den skal nok have de små på" Det er trods alt en form for dispensation til de normale regler, så det er nok meget godt lige at sikre sig man har det rigtige grundlag for at benytte reglen om små skilte

Men vi er helt enige i om det er "besværligt" i form af der meget man skal sætte sig ind i, og have styr på, tilladelser og sommetider ting på skrift der skal gemmes som dokumentation.

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 6. jul 2019, 19:31

Regler om adr er totalt ligeglad med om du får en pulverslukker i hovedet.
Og en ting har jeg lært, du skal ikke begynde at diskutere med ham som står med blokken i hånden.
Så kan du lige så godt skyde dig selv i foden.
Nu var det ikke mig som var prøveklud for det lille skilt foran men en om jeg kender, og hans køretøj var synet indtil flere gange til EX/III med en lille plade i front.
10-22

Besvar