Transport af våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Transport af våben

Indlæg af Epae » 4. jul 2019, 18:56

Ja, jeg har forsøgt at søge og læse mig til svaret, men synes ikke at jeg kan finde noget der giver noget reelt svar så here goes...

Jeg er ofte i en situation hvor jeg skal på skydebanen efter arbejde, men pt kører jeg altid hjem igen først for at hente mit gevær, og derefter køre på skydebanen, selvom det er en betydelig omvej at køre hjem først.

Må jeg rent faktisk tage geværet med om morgenen, køre på arbejde og så køre på skydebanen bagefter?
her snakker vi om et haglgevær, adskilt og i aflåst våbenkuffert.
Synes jeg kan læse at geværet gerne må være låst ned i en bil så længe det ikke er synligt udefra, men samtidig nævnes der at bilen skal holdes under opsyn - dette er dog ikke muligt for mig da det er en parkeringskælder.

Alternativt, må geværet i kufferten tages med ind på kontoret hvor det kan være under konstant opsyn? Igen, adskilt og i aflåst våbenkuffert (ikke føderal eller lignende).

Det samme gælder ammunitionen.

I divserse fora'er nævnes der altid det med midlertidigt ophold og at man godt må købe ind på vejen hjem fra skydebanen osv, men man kan også læse om sager hvor der har været indbrud i en bil natten over og der så har været et gevær der er blevet stjålet og ejeren er så kommet i problemer.

nogen der kan uddybe dette lidt mere eller har været udsat for denne situation som kan give lidt insight?
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: Transport af våben

Indlæg af Langenge » 4. jul 2019, 19:13

Jeg kører af og til på skydebanen lige efter arbejde.
I de tilfælde tager jeg skyderen med ind på kontoret, hvor den ligger (pakket ind og under mit opsyn) hele dagen.
Den er selvfølgelig adskilt og ammo og bundstykke ligger i en taske for sig, som kommer ned i en skuffe i skrivebordet.
Det føler jeg mig helt tryk ved, med hensyn til loven.
Jeg ville ikke bryde mig om at efterlade den ude i bilen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 4. jul 2019, 21:42

DJ skriver i en artikel om emnet:
Jf. våbenbekendtgørelsens § 25 gælder det, at man fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt, kan foretage midlertidig opbevaring, så længe det er i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål.

Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt.

Skydevåben skal være:

1. Under konstant tilsyn eller
2. Skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller
3. Fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.

Så hvis ellers at arbejdspladsen er med på det, så kan jeg ikke se problemet i at medbringe det. Du skal så enten have det under konstant opsyn, eller aflåst et sted hvor kun du har adgang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 4. jul 2019, 21:46

Ja, det er et kontor med i alt 4 mennesker og vil være under konstant opsyn af mig så det virker som om det er den bedste løsning.
Synes heller ikke at det med at efterlade det i en bil er en god ide nemlig.

Tak for feedback!
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Rednex » 4. jul 2019, 23:49

Våbenbekendtgørelsens §11 siger at det kun tilladt at transportere våben mellem opbevaringsstedet og dér hvor det lovligt kan bruges. Derudover er det tilladt at transportere et våben i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsværdige formål.

Men muligvis kan reglerne i §25 om midlertidig opbevaring komme i spil. Her kan man opbevare våben midlertidigt fra dagen før til dagen efter man skal bruge det til "jagt, skydekonkurrence eller andet anderkendelsværdigt formål". Kravene til opbevaringen er, at det skal være under konstant tilsyn, eller være opbevaret forsvarligt, i et sikkert aflåst gemme eller fastlåst til mur el. lignende og på et sted der er utilgængeligt for uvedkommende.

Man kunne måske argumentere for at arbejdspladsen er en midlertidig base, hvorfra man tager ud og skyder, og i så fald vil transporten være lovlig. Jeg ville nok så nok vælge at tage våbnet med ind og holde det under konstant opsyn. Jeg tror at opbevaring i bilen i så lang tid er lidt af en gråzone.

Denne artikel fra DJ siger at det er OK at efterlade våbnet i bilen hvis man f.eks. svinger forbi supermarkedet på vej hjem fra jagt. Men jeg synes ikke den situation er sammenlignelig med at tage det med på arbejde i 8 timer inden man skal på skydebanen.

Hvis jeg selv skal komme med et gæt, så synes jeg at §11 om transport er rimelig klar omkring at man ikke kan tage sit våben med på rundtur - heller ikke selvom turen før eller siden ender på skydebanen. Derfor tror jeg heller ikke at den vil holde i retten hvis man bliver opdaget.

Hvis det var lovligt, så kunne man jo i princippet køre rundt med sin bøsse i bagagerummet hele tiden, for man kan jo altid lige få lyst til en tur på skydebanen, og så er det praktisk at have den med.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 5. jul 2019, 07:42

Nu er der vel forskel på om man 'lige kunne finde på at svinge forbi skydebanen efter arbejde' eller når man kan bevise at det er specifikt aftalt med andre at man mødes på banen efter arbejde på et specifikt tidspunkt i sådan et tilfælde som du nævner.

det er igen det med hvodan man fortolker lovteksten og derfor jeg skrev specifikt herinde fordi det virker som lidt af en gråzone med hvad der er tilladt og ej, og under hvilke forhold.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 5. jul 2019, 08:23

Wengel skrev:
5. jul 2019, 07:42
Nu er der vel forskel på om man 'lige kunne finde på at svinge forbi skydebanen efter arbejde' eller når man kan bevise at det er specifikt aftalt med andre at man mødes på banen efter arbejde på et specifikt tidspunkt i sådan et tilfælde som du nævner.

det er igen det med hvodan man fortolker lovteksten og derfor jeg skrev specifikt herinde fordi det virker som lidt af en gråzone med hvad der er tilladt og ej, og under hvilke forhold.
Ja, det er en gråzone, så svaret må være: Brug din sunde fornuft :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Rednex
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Rednex » 5. jul 2019, 09:22

Men som jeg læser reglerne, skal både transport og midlertidig opbevaring ske i forbindelse med jagt, skydning eller anden lovligt aktivitet. Det vil sige at formålet med rejsen/transporten og opholdet/opbevaringen skal være, at man f.eks. skal på skydebanen.

Her tror jeg altså det bliver svært at overbevise en dommer om at grunden til at du befinder dig på din arbejdsplads er, at du skal ud og skyde, og at opholdet på arbejdspladsen er en naturlig del af ruten for komme fra hjemmet til skydebanen.
Wengel skrev:
Jeg tror ikke at det at du har en aftale med en eller flere personer på skydebanen på et specifikt tidspunkt, gør nogen som helst forskel i praksis. Reglerne er som de er, og hvis det betyder at du skal bruge mere tid på transport, så er det op til dig at planlægge efter dét. Altså må du tage tidligere fra arbejde eller aftale et senere tidspunkt på skydebanen, så du kan nå hjem og hente dit våben.

Da jeg tog jagttegn havde vi en lignende diskussion, og der fik vi at vide at korte stop langs den naturlige rute mellem hjem og jagt var ok. F.eks. at holde ind og tanke bilen eller hente lidt mad og drikke i supermarkedet. Men det var f.eks. ikke i orden at have våbnet med, når man tog på kroen for at spise efter jagten.

Når det så er sagt, så er alt jo lovligt så længe det ikke bliver opdaget :blink: og så må det være op til den enkelte at afveje risiko i forhold til belejlighed.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 5. jul 2019, 09:38

Rednex skrev:
5. jul 2019, 09:22
Men som jeg læser reglerne, skal både transport og midlertidig opbevaring ske i forbindelse med jagt, skydning eller anden lovligt aktivitet. Det vil sige at formålet med rejsen/transporten og opholdet/opbevaringen skal være, at man f.eks. skal på skydebanen.

Her tror jeg altså det bliver svært at overbevise en dommer om at grunden til at du befinder dig på din arbejdsplads er, at du skal ud og skyde, og at opholdet på arbejdspladsen er en naturlig del af ruten for komme fra hjemmet til skydebanen.
Wengel skrev:
Jeg tror ikke at det at du har en aftale med en eller flere personer på skydebanen på et specifikt tidspunkt, gør nogen som helst forskel i praksis. Reglerne er som de er, og hvis det betyder at du skal bruge mere tid på transport, så er det op til dig at planlægge efter dét. Altså må du tage tidligere fra arbejde eller aftale et senere tidspunkt på skydebanen, så du kan nå hjem og hente dit våben.

Da jeg tog jagttegn havde vi en lignende diskussion, og der fik vi at vide at korte stop langs den naturlige rute mellem hjem og jagt var ok. F.eks. at holde ind og tanke bilen eller hente lidt mad og drikke i supermarkedet. Men det var f.eks. ikke i orden at have våbnet med, når man tog på kroen for at spise efter jagten.

Når det så er sagt, så er alt jo lovligt så længe det ikke bliver opdaget :blink: og så må det være op til den enkelte at afveje risiko i forhold til belejlighed.
Der vil jeg jo klart mene at besøget på skydebanen er hovedformålet med dagen og arbejdet bare er et lille stop på vejen :giggle:
Når det er sagt, så vælger jeg altid at køre hjem efter geværet selv om skydebanen ligger lige ved siden af hvor jeg arbejder.

Risikoen er ikke værd at løbe selv om det tager noget ekstra tid.

Megatons
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Havjagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Megatons » 5. jul 2019, 12:38

Jeg tænker, at svaret må være nej. For hvis svaret er ja, så kan alle jo tage på arbejde med deres 9mm håndvåben, for så bagefter at kører på skydebanen. Sund fornuft, og går den, så går den. :smile:

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 5. jul 2019, 12:51

Rednex skrev:
Men hvad så når jagtselskabet tager hen til en af jægerne og spiser frokost efter jagten? Eller man spiser frokost sammen i jagthytte eller lign.? Jeg tænker da, at det er helt normal praksis i Danmark. Er denne praksis ulovlig?
Og hvis den IKKE er ulovlig, bliver den så ulovlig af, at jagtselskabets frokosten afholdes på nærmeste kro i stedet for i jagthytte eller hos en af jægerne?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 5. jul 2019, 13:49

Ingsorsi skrev:
5. jul 2019, 12:51
Rednex skrev:
Men hvad så når jagtselskabet tager hen til en af jægerne og spiser frokost efter jagten? Eller man spiser frokost sammen i jagthytte eller lign.? Jeg tænker da, at det er helt normal praksis i Danmark. Er denne praksis ulovlig?
Og hvis den IKKE er ulovlig, bliver den så ulovlig af, at jagtselskabets frokosten afholdes på nærmeste kro i stedet for i jagthytte eller hos en af jægerne?
Jeg vil mene, at der er klar forskel på et offentligt tilgængeligt spisested og så éns private jagthytte. I din private jagthytte kan du have dine våben under opsyn hele tiden. På en kro kan du ikke have dine våben med inde, og når de ligger i bilen er de udsat for større risiko for at blive stjålet, end hvis de var placeret i dit eget hjem. Det er desuden ikke tilladt at gøre ophold undervejs med våben (så er der gråzoneforhold såsom tanke bil, købe en vand eller lade vandet).

Men vi kan debattere ovenstående forhold til verdens ende, for den danske lov og gældende fortolkning er ikke særlig klar i spyttet, hvad angår konkrete eksempler.

Som med alt andet: Hold profilen lav, humøret højt og sindet friskt, sådan kommer man gennem livet uden de store forhindringer.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 5. jul 2019, 14:13

Flugteren skrev:
5. jul 2019, 13:49
Ingsorsi skrev:
Rednex skrev:
Jeg vil mene, at der er klar forskel på et offentligt tilgængeligt spisested og så éns private jagthytte. I din private jagthytte kan du have dine våben under opsyn hele tiden. På en kro kan du ikke have dine våben med inde, og når de ligger i bilen er de udsat for større risiko for at blive stjålet, end hvis de var placeret i dit eget hjem. Det er desuden ikke tilladt at gøre ophold undervejs med våben (så er der gråzoneforhold såsom tanke bil, købe en vand eller lade vandet).

Men vi kan debattere ovenstående forhold til verdens ende, for den danske lov og gældende fortolkning er ikke særlig klar i spyttet, hvad angår konkrete eksempler.

Som med alt andet: Hold profilen lav, humøret højt og sindet friskt, sådan kommer man gennem livet uden de store forhindringer.
Når du er på jagt og spiser frokost efter jagten, har i så alle våbnene med ind i jagthytten eller ind i stuen hvor i spiser frokost - eller ligger de i bilen?

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 13 times

Indlæg af Drikkedunk » 5. jul 2019, 15:16

Chrstn_Olsen skrev: Der vil jeg jo klart mene at besøget på skydebanen er hovedformålet med dagen og arbejdet bare er et lille stop på vejen :giggle:
:fun: :fun: :10:

Megatons
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Havjagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Megatons » 5. jul 2019, 15:40

Ingsorsi skrev:
Rednex skrev:
Jeg vil mene, at det er fuldt ud i orden. Nu bevæger vi os også væk fra, om man have sit våben med på arbejde, for så at køre på skydebanen bagefter.

Rednex
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Rednex » 5. jul 2019, 16:26

Ingsorsi skrev:
Igen, så er det ingen eksakt videnskab, så det meste beror på en vurdering. Hvis jagten er slut, så er der ikke længere noget formål med at have sit våben med, og så vil jeg mene det skal hjem.

Men hvis jagten strækker sig over hele dagen, så vil jeg tro at det er OK med en frokost undervejs - enten på nærmeste kro eller i jagthytten. Jeg ville nok lade våbnet blive i bilen hvis vi tog på kroen, og tage det med ind hvis det var i jagthytten.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 5. jul 2019, 18:46

Ingsorsi skrev:
5. jul 2019, 14:13
Flugteren skrev:
5. jul 2019, 13:49
Ingsorsi skrev:
Rednex skrev:

Når du er på jagt og spiser frokost efter jagten, har i så alle våbnene med ind i jagthytten eller ind i stuen hvor i spiser frokost - eller ligger de i bilen?
Ja, vi tager da våbene med ind - why not?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 7. jul 2019, 10:13

Brug sund fornuft. Jeg ville nok bare lade våbnene ligge i bilen. Naturligvis tildækket så man ikke kan se dem ude fra og så låse bilen. Ammo i aflåst handskerum.
Jeg låser aldrig min bil, heller ikke i byen og jeg kun en gang oplevet at der forsvundet en mobiloplader. Jeg kan virkelig ikke se det skulle være et problem at have en bøsse i bilen i nogle timer.

Besvar